Er staat een Jehova’s getuige aan de deur

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2006 09:26

Kijk, citeren uit je eigen kookboek is natuurlijk makkelijk als je je eigen kookboek wilt verdedigen - dat geldt dus ook voor je eigen vertaling. Ik heb laatst een Jehovahvertaling gekregen en ik zag tot mijn verbijstering dat dit geschrift uit het E N G E L S is vertaald...

Tja...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 24 jul 2006 11:02

Optimatus schreef:Kijk, citeren uit je eigen kookboek is natuurlijk makkelijk als je je eigen kookboek wilt verdedigen - dat geldt dus ook voor je eigen vertaling. Ik heb laatst een Jehovahvertaling gekregen en ik zag tot mijn verbijstering dat dit geschrift uit het E N G E L S is vertaald...

Tja...

Dus niet eens vanuit de grondtalen? Wat mij verder opvalt is dat door Loëlla steeds afgezet wordt tegen andere bijbelvertalingen, voornamelijk de statenvertaling. Is het niet beter de nieuwe wereldvertaling tegen het licht van de grondtalen te houden? Dan krijg je volgens mij een betere indicatie van wat een juiste vertaling is.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 24 jul 2006 17:58

Loëlla schreef:Dus je gelooft dat de zielen van Jezus en de boosdoener na hun dood naar het paradijs gingen => naar de hemel gingen.
Dan is er natuurlijk het punt van de sterfelijkheid van de ziel dat komt kijken. Volgens de bijbel is de ziel sterfelijk => de mens werd een ziel. En een mens is sterfelijk.

Toch zegt de apostel Lukas dat Jezus tijdens zijn dood niet meteen naar de hemel/paradijs ging, omdat hij in Hades (Sjeool in het Hebreeuws maar in veel bijbels zijn beide woorden vertaald met hel), het symbolische graf van heel de gestorven mensheid, verbleef.

Hand 2:31, 32
voorzag hij en sprak hij over de opstanding van de Christus, dat hij niet werd verlaten in Hades en dat zijn vlees het verderf niet heeft gezien. 32 Deze Jezus is door God opgewekt, van welk feit wij allen getuigen zijn.

Is het niet duidelijk dat Jezus in Sjeool of Hades was voordat hij werd opgewekt? Commentaar op de Heilige Schrift door J. P. Lange: "Wij moeten echter onder dit Paradijs niet het hemelse Paradijs verstaan ... maar dat gedeelte van Sjeool dat tegengesteld is aan Gehenna en dat ook Paradijs werd genoemd."

Jezus ging, volgens de bijbel, naar Sjeool of Hades toen hij stierf, en niet naar de hemel. Drie dagen was hij dood en bevond hij zich zonder bewustzijn in het gemeenschappelijke graf van de mensheid (Prediker 9:5, 10). Hij kon dus niet naar de hemel zijn gegaan. Hij was in Hades/Sjeool, zonder het daar te verlaten. De bijbel zegt dat Jezus pas veertig dagen na zijn opstanding naar de hemel terugkeerde, niet diezelfde dag. (Hand 1:3, 6-11)

Ivm de vertaling van Luk 23:42, 43 zegt Gospel Light from Aramaic on the Teachings of Jesus: "Volgens de Aramese wijze van spreken ligt de nadruk in Luk 23:42, 43 op het woord 'heden' en moet men [zoals in de Nieuwe-Wereldvertaling] lezen: 'Waarlijk ik zeg u heden, gij zult met mij in het Paradijs zijn.' ... Dit is een kenmerk van de oosterse wijze van spreken waardoor te kennen werd gegeven dat de belofte op een bepaalde dag was gedaan en beslist gehouden zou worden."

Het is duidelijk dat Jezus de boosdoener eenvoudig beloofde dat hij een opstanding zou krijgen in het Paradijs; Jezus zei niet dat hij diezelfde dag nog in het Paradijs zou leven.

Daarom is de juiste vertaling van Jezus’ woorden: "Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn."

Het Hebreeuwse woord Scheol en het Griekse Hades, betekent som de plaats der verdoemden (1) in welke betekenis het hier niet kan genomen worden, omdat Christusziel, van het lichaam door den dood gescheiden zijn, niet in die plaats, maar in het paradijs geweest is (2). Soms betekent het de helse smarten en benauwdheden; (3) in welke betekenis sommigen menen dat dit woord hier zou kunnen genomen worden, alzo Christus vóór zijn dood zodanige smarten in Zijne ziel geleden heeft. Doch alzo hetzelfde woord ook vaak genomen wordt voor het graf, (4) gesproken wordt van den staat van Christus na Zijn dood en van Zijn opstanding uit de zelve, zo wordt het wel aller deskundigst hier verstaan van het graf in hetwelk Christusziel, dat is Christus, doch naar Zijn lichaam, gelegen heeft tot op den derden dag.

(1)
De 32:22 Want een vuur is aangestoken in Mijn toorn, en zal bernen tot in de onderste hel, en zal het land met zijn inkomst verteren, en de gronden der bergen in vlam zetten.
Job 11:8 Zij is als de hoogten der hemelen, wat kunt gij doen? Dieper dan de hel, wat kunt gij weten?
Mt 11:23 En gij, Kapernaum! die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn.
Lu 16:23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.

(2)
Lu 23:43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.

(3)
1Sa 2:6 De HEERE doodt en maakt levend; Hij doet ter helle nederdalen, en Hij doet weder opkomen.
Ps 18:5 (18-6) Banden der hel omringden mij, strikken des doods bejegenden mij.
Ps 18:6 (18-7) Als mij bange was, riep ik den HEERE aan, en riep tot mijn God; Hij hoorde mijn stem uit Zijn paleis, en mijn geroep voor Zijn aangezicht kwam in Zijn oren.
Ps 116:3 De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.

(4)
Ge 37:35 En al zijn zonen, en al zijn dochteren maakten zich op, om hem te troosten; maar hij weigerde zich te laten troosten, en zeide: Want ik zal, rouw bedrijvende, tot mijn zoon in het graf nederdalen. Alzo beweende hem zijn vader.
Job 17:13 Zo ik wacht, het graf zal mijn huis wezen; in de duisternis zal ik mijn bed spreiden.
Ps 6:5 (6-6) Want in den dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?
Ps 6:6 (6-7) Ik ben moede van mijn zuchten; ik doe mijn bed den gansen nacht zwemmen; ik doornat mijn bedstede met mijn tranen.
Ps 30:3 (30-4) HEERE! Gij hebt mijn ziel uit het graf opgevoerd; Gij hebt mij bij het leven behouden, dat ik in den kuil niet ben nedergedaald.
Ps 30:4 (30-5) Psalmzingt den HEERE, gij Zijn gunstgenoten! en zegt lof ter gedachtenis Zijner heiligheid.
Spr 1:12 Laat ons hen levend verslinden, als het graf; ja, geheel en al, gelijk die in den kuil nederdalen;
Spr 27:20 De hel en het verderf worden niet verzadigd; alzo worden de ogen des mensen niet verzadigd.
Jes 5:14 Daarom zal het graf zichzelf wijd opensperren, en zijn mond opendoen, zonder maat; opdat nederdale haar heerlijkheid, en haar menigte, met haar gedruis, en die in haar van vreugde opspringt.
Jes 38:18 Want het graf zal U niet loven, de dood zal U niet prijzen; die in den kuil nederdalen, zullen op Uw waarheid niet hopen.
Opb 20:13 En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.
Hnd 2:27 Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige over geven, om verderving te zien.

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 24 jul 2006 22:17

De Here Jezus is nadat Hij is gestorven aan het kruis afgedaald in de sheol ( Hebreeuws) ook wel Hades ( grieks) genoemd. Daarin komen alle geesten die gestorven zijn. De geest van de goddelozen zijn in een plaats met kwellingen en de rechtvaardigen in een plaats van rust. Ook wel Abrahams schoot genoemd. Beide in de Sheol maar van elkaar gescheiden door een kloof. ( lukas 16:22-26)
Eerst naar de rechtvaardigen en daarna naar de goddelozen waar Hij in zekere zin ' gepredikt' heeft ( 1 Petrus 3:19) De mensen die in zonde leefden in de dagen van Noach. Dit nederdalen is belangrijk en noodzakelijk om het verzoeningswerk voor de zonde van de mens te voltooien.
Hij was dus niet in een veredelde winterslaap!!!!
Nadat het verzoeningswerk volledig tot stand was gebracht, steeg Jezus geest weer op vanuit dat gebied van Sheol naar deze wereld.
tegelijkertijd werd zijn lichaam uit de dood opgewekt, en werden zijn geest en lichaam opnieuw verenigd tot een complete persoonlijkheid.

Na deze volledige verzoening is de weg open voor de geesten van de rechtvaardigen om onmiddelijk en rechtstreeks in de tegenwoordigheid van God te komen.

Nadat de gelovigen gestorven zijn wordt hun lichaam begraven, onze adem, Gods Geest, gaat terug naar God en onze ziel gaat naar de plaats waar God het heen zend. Waar het blijft totdat het de tijd is voor het eeuwige oordeel. Dan zal God ons ons lichaam geven zoals we hadden hier op aarde en zal iedereen beoordeeld worden. Daarna krijgen we een verheerlijkt lichaam.

Dit is wat ik geloof en met mij vele anderen. O.a Derek Prince.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 25 jul 2006 10:37

simone schreef:De Here Jezus is nadat Hij is gestorven aan het kruis afgedaald in de sheol ( Hebreeuws) ook wel Hades ( grieks) genoemd. Daarin komen alle geesten die gestorven zijn. De geest van de goddelozen zijn in een plaats met kwellingen en de rechtvaardigen in een plaats van rust. Ook wel Abrahams schoot genoemd. Beide in de Sheol maar van elkaar gescheiden door een kloof. ( lukas 16:22-26)
Eerst naar de rechtvaardigen en daarna naar de goddelozen waar Hij in zekere zin ' gepredikt' heeft ( 1 Petrus 3:19) De mensen die in zonde leefden in de dagen van Noach. Dit nederdalen is belangrijk en noodzakelijk om het verzoeningswerk voor de zonde van de mens te voltooien.
Hij was dus niet in een veredelde winterslaap!!!!
Nadat het verzoeningswerk volledig tot stand was gebracht, steeg Jezus geest weer op vanuit dat gebied van Sheol naar deze wereld.
tegelijkertijd werd zijn lichaam uit de dood opgewekt, en werden zijn geest en lichaam opnieuw verenigd tot een complete persoonlijkheid.

Na deze volledige verzoening is de weg open voor de geesten van de rechtvaardigen om onmiddelijk en rechtstreeks in de tegenwoordigheid van God te komen.

Nadat de gelovigen gestorven zijn wordt hun lichaam begraven, onze adem, Gods Geest, gaat terug naar God en onze ziel gaat naar de plaats waar God het heen zend. Waar het blijft totdat het de tijd is voor het eeuwige oordeel. Dan zal God ons ons lichaam geven zoals we hadden hier op aarde en zal iedereen beoordeeld worden. Daarna krijgen we een verheerlijkt lichaam.

Dit is wat ik geloof en met mij vele anderen. O.a Derek Prince.

Ik begrijp dat jij waarschijnlijk geïndoctrineerd ben door o.a. Derek Prince, dat is jou goed recht natuurlijk, maar ik kan niet begrijpen dat velen zeggen dat de hel een speciale plaats zou zijn waar Christus na de kruisdood zou terecht gekomen zijn. Ik vind dit een speculatie die niet klop, zoals ook de Catechismus van de katholieke kerk daar zo erg op ingaat.
De hel, dat is in eerste instantie niet een plaats, maar het lijden dat Jezus doormaakt, m.n aan het kruis.

Ik ben geïndoctrineerd door de Heidelbergse Catechismus die zo mooi zegt op de vraag waarom 'nedergedaald ter helle?' Het pastorale antwoord zegt: "Opdat ik in mijn hevigste aanvechtingen verzekerd en volkomen getroost moge zijn, dat mijn Here Jezus Christus door zijn onuitsprekelijke angst, smarten, verschrikking en helse kwelling, die Hij, ook in zijn ziel, zowel aan het kruis als tevoren, heeft doorleden, mij van de helse angst en pijn verlost heeft."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 jul 2006 10:43

Jantjes schreef:Ik begrijp dat jij waarschijnlijk geïndoctrineerd ben door o.a. Derek Prince, dat is jou goed recht natuurlijk,

Gebruik voortaan iets andere woorden, dat voorkomt vijandige discussies.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2006 10:46

Hoe mooi je het ook wilt brengen met de Heidelberger in je hand, de grondtekst spreekt hier anders over en met de opkomst van het messiasbelijdende jodendom komt ook het oude idee van het dodenrijk weer terug; want het staat in de Bijbel. Ik weet niet percies wat je nou bedoeld met 'de hel een speciale plaats waar Christus na de kruisdood zou terecht gekomen zijn'. Ik geloof dat Hij; aangezien Hij mens was en een ziel had ook geoordeeld werd door zijn Vader, ik geloof ook dat Hij in het dodenrijk is geweest.

Mijn visie (en ik denk; de Bijbelse). De rechtvaardigen en de onrechtvaardigen van voor de overwinning van de Heere Jezus Christus in de tijd wachten allemaal in het dodenrijk, na de overwinning zijn de gerechtvaardigen opgenomen in de Heerlijkheid van God. De rest wacht op hun definitieve veroordeling in het dodenrijk, pas na het Oordeel zal de Hel (de poel des vuurs) geopend worden en zullen de onrechtvaardigen daar met satan en de demonen in geworpen worden. De gerechtvaardigen wachten nu op het Nieuwe Jerusalem.

Uiteraard, het nedergedaald ter helle heeft ook betekenis voor jou persoon/geest wat niet wil zeggen dat Hij niet in het dodenrijk is geweest.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 25 jul 2006 22:43

Jantjes schreef:Ik begrijp dat jij waarschijnlijk geïndoctrineerd ben door o.a. Derek Prince, dat is jou goed recht natuurlijk,

Als je hiermee bedoeld dat ik veel van Derek Prince geleerd heb kan ik hier enthousiast en volledig ja en amen op zeggen. En zoals het in onze kringen gewoon is: HALLELUJA!!! :mrgreen:

Wat ik geschreven heb staat in mijn bijbel, net zoals Raido zegt. Jouw uitleg daar in tegen vind ik niet in mijn bijbel. Nu kijk ik niet naar wie wat zegt maar naar wat de bijbel zegt. Hiermee laat ik deze discussie voor wat het is, ik heb mijn punt gemaakt en jij de jouwe. Dat we het hierover toch niet eens worden lijkt mij wel duidelijk! :roll: :shock: 8)
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 26 jul 2006 07:57

Amen Simone je raakt hier de spijker op de kop :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 26 jul 2006 08:53

mijn nieuwe buurman is er ook een :D
maar volgens mij nogal een gematigde
When I kneel before You, them I'm defying gravity

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 26 jul 2006 10:14

Prijst de Here daarvoor dan spacy want voor het zelfde geld "ontwaak" je 's morgens in een "wachttoren" :lol:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 26 jul 2006 10:21

Hé, volgens mij zijn wij weer back ontopic!!!

C. T. STUDD

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 jul 2006 12:42

Raido schreef:Hoe mooi je het ook wilt brengen met de Heidelberger in je hand, de grondtekst spreekt hier anders over en met de opkomst van het messiasbelijdende jodendom komt ook het oude idee van het dodenrijk weer terug; want het staat in de Bijbel. Ik weet niet percies wat je nou bedoeld met 'de hel een speciale plaats waar Christus na de kruisdood zou terecht gekomen zijn'. Ik geloof dat Hij; aangezien Hij mens was en een ziel had ook geoordeeld werd door zijn Vader, ik geloof ook dat Hij in het dodenrijk is geweest.

Mijn visie (en ik denk; de Bijbelse). De rechtvaardigen en de onrechtvaardigen van voor de overwinning van de Heere Jezus Christus in de tijd wachten allemaal in het dodenrijk, na de overwinning zijn de gerechtvaardigen opgenomen in de Heerlijkheid van God. De rest wacht op hun definitieve veroordeling in het dodenrijk, pas na het Oordeel zal de Hel (de poel des vuurs) geopend worden en zullen de onrechtvaardigen daar met satan en de demonen in geworpen worden. De gerechtvaardigen wachten nu op het Nieuwe Jerusalem.

Uiteraard, het nedergedaald ter helle heeft ook betekenis voor jou persoon/geest wat niet wil zeggen dat Hij niet in het dodenrijk is geweest.

Ik kan jou visie wel enigszins begrijpen maar het woord ‘dodenrijk’ is een omstreden woord en moeilijk te verstaan. Er zijn er namelijk die zeggen dat na de kruisiging Jezus is afgedaald naar het dodenrijk. "Nedergedaald ter helle" is niet juist in de Statenvertaling vertaling, zo zeggen zei, want die vertalen ‘hades = dodenrijk’ en ‘gehenna = poel des vuurs’ beide door ’hel’. In het dodenrijk, zo willen zei, heeft Jezus Zijn evangelie verkondigd en heeft zo de doden uit de krijgsgevangenschap door de satan en de dood, bevrijd. Het is vanaf dat moment dat Jezus de macht over het dodenrijk heeft veroverd op de satan.

Het is pure speculatie want Jezus zegt tegen zijn discipelen:
Mt 28:18-20 En Jezus, bij hen komende, sprak tot hen, zeggende: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde. Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb. En ziet, Ik ben met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. Amen.

In 1 Petr.3:19 en 4:6; Efez.4:8 geven de kantekenaren van de Statenvertaling duidelijk weer dat ‘dodenrijk’ speculatief is en hebben het verworpen en vertaald met hel.

Ook de jehova getuigen spelen hier altijd op in, zie hierboven de posting van Loëlla ‘de sterfelijkheid van de ziel’.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 jul 2006 12:53

Ik kan jou visie wel enigszins begrijpen maar het woord ‘dodenrijk’ is een omstreden woord en moeilijk te verstaan.
Ik zie het niet als hel, maar als wachtkamer voor Hel. Het kan de Hel gewoon niet zijn omdat er in Openbaringen staat dat het dodenrijk in de Hel geworpen zal worden en de Hel pas opgestookt wordt na het Oordeel. Filosofische gezien is het overigens ook mogelijk om als geest te lijden in fysiek vuur. Daarom geloof ik dat alle mensen een onverderfelijke lichaam krijgen de een ten goede de anderen ten kwade.

Er zijn er namelijk die zeggen dat na de kruisiging Jezus is afgedaald naar het dodenrijk. "Nedergedaald ter helle" is niet juist in de Statenvertaling vertaling, zo zeggen zei, want die vertalen ‘hades = dodenrijk’ en ‘gehenna = poel des vuurs’ beide door ’hel’.
Geheel terrecht, ik geloof niet dat de schrijvers door Geest verwarring zouden willen opwekken door de ene keer deze en andere keer de andere term te gebruiken als ze over hetzelfde spraken.

In het dodenrijk, zo willen zei, heeft Jezus Zijn evangelie verkondigd en heeft zo de doden uit de krijgsgevangenschap door de satan en de dood, bevrijd.
Dat geloof ik niet, dat zie ik nergens in de Bijbel staan. Wel geloof ik dat de gerechtvaardigen in het dodenrijk verkeerden totdat de Heere Jezus stierf.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 jul 2006 15:47

Raido schreef:
Ik kan jou visie wel enigszins begrijpen maar het woord ‘dodenrijk’ is een omstreden woord en moeilijk te verstaan.
Ik zie het niet als hel, maar als wachtkamer voor Hel. Het kan de Hel gewoon niet zijn omdat er in Openbaringen staat dat het dodenrijk in de Hel geworpen zal worden en de Hel pas opgestookt wordt na het Oordeel. Filosofische gezien is het overigens ook mogelijk om als geest te lijden in fysiek vuur. Daarom geloof ik dat alle mensen een onverderfelijke lichaam krijgen de een ten goede de anderen ten kwade.

Er zijn er namelijk die zeggen dat na de kruisiging Jezus is afgedaald naar het dodenrijk. "Nedergedaald ter helle" is niet juist in de Statenvertaling vertaling, zo zeggen zei, want die vertalen ‘hades = dodenrijk’ en ‘gehenna = poel des vuurs’ beide door ’hel’.
Geheel terrecht, ik geloof niet dat de schrijvers door Geest verwarring zouden willen opwekken door de ene keer deze en andere keer de andere term te gebruiken als ze over hetzelfde spraken.

In het dodenrijk, zo willen zei, heeft Jezus Zijn evangelie verkondigd en heeft zo de doden uit de krijgsgevangenschap door de satan en de dood, bevrijd.
Dat geloof ik niet, dat zie ik nergens in de Bijbel staan. Wel geloof ik dat de gerechtvaardigen in het dodenrijk verkeerden totdat de Heere Jezus stierf.

Bedoel je Openb.20:14? Waarschijnlijk wel, dan kan ik het met je eens zijn in dit opzicht, maar ik vind het erg theoretische.
Geef mij de bevinding maar van de Heidelberger en die is vanuit de verbondsvisie opgesteld en ik dacht dat jij daar ook een voorstander van was?

Terug naar “Archief”