Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 24 jul 2006 10:26

Israël breidt grondoffensief in Libanon uit

Het Israëlische leger heeft zijn grondoffensief in het zuiden van Libanon uitgebreid. Vlakbij Bint Jbeil leverden soldaten een hevig vuurgevecht met militieleden van de radicaal-islamitische beweging Hezbollah. Volgens Israëlische media geraakten daarbij minstens negen soldaten gewond. De Israëlische militairen kregen ondersteuning vanuit de lucht. Tijdens het weekend namen ze al het nabijgelegen en strategisch belangrijke Maroen al Ras in.

Het Israëlische leger slaagde er in de nacht van zondag op maandag en maandagmorgen ook in, negen lanceerplatforms van Hezbollah te vernietigen. Met een daarvan zou Haifa bestookt zijn. De Israëlische havenstad kreeg sinds het begin van de confrontatie tussen Hezbollah en Israël de zwaarste raketaanvallen te verwerken.

Volgens Israëlische media gaat het Israëlische leger ervan uit dat zijn offensief tegen Libanon nog een tiental dagen zal duren. Maar een generaal sprak zondag ook over "verscheidene weken". Het Israëlische offensief tegen Libanon begon op 12 juli.
http://www.gva.be/nieuws/Buitenland/def ... 2C351271D5
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2006 00:55

En toch, na het bestuderen van de casus Rwanda begrijp ik Israel steeds beter. Afgezien van de proportionaliteit, wil ik toch mijn felheid terugnemen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2006 07:06

Optimatus schreef:En toch, na het bestuderen van de casus Rwanda begrijp ik Israel steeds beter. Afgezien van de proportionaliteit, wil ik toch mijn felheid terugnemen.
Je bent een schat Optimatus :) Wat ik mij afvroeg; stel dat Sharon nu uit coma zou ontwaken en bij kennis zou zijn hoe zou hij reageren op alles wat nu voorbij is wat hij zo wilde opbouwen?

*heeft Goodbye Lenin gezien*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 25 jul 2006 08:49

Raido schreef:*heeft Goodbye Lenin gezien*

Straks gaan de Palestijnen nog geloven dat die muur om de Westelijke Jordaanoever er staat om hun hoogstaande beschaving te beschermen tegen de Joden....

Therefore give us love.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jul 2006 08:51

Optimatus schreef:En toch, na het bestuderen van de casus Rwanda begrijp ik Israel steeds beter. Afgezien van de proportionaliteit, wil ik toch mijn felheid terugnemen.

Welk verband leg jij tussen Rwanda en Israël? Ik bedoel, hoe en waarin vergelijk je die beiden?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 jul 2006 09:13

@Othello: vanuit mijn interpretatie is jouw vraag typisch voor pro-Israelfiguren en "andere" christenen. Israel is uniek en niets of niemand kan daar een vergelijking mee maken.

Maar is dat wel zo?
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2006 11:37

Othello schreef:

Welk verband leg jij tussen Rwanda en Israël? Ik bedoel, hoe en waarin vergelijk je die beiden?

Zoals ik in het 'Congo-topic' schreef, Rwanda heeft continu te lijden onder invallende Interahamwe-strijders die nog steeds achter diverse bevolkingsgroepen aanzitten om ze uit te roeien. Rwanda heeft bij Congo aangedrongen op ingrijpen, maar Congo (onder Mobutu) deed niets. Dus heeft Rwanda zelf maar ingegrepen, hoewel daar dan ook alle vergelijking ophoudt, omdat het resultaat totaal anders was: een ingestort Congo en de "Eerste Afrikaanse Wereldoorlog".
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 25 jul 2006 11:51

Serenity schreef:@Othello: vanuit mijn interpretatie is jouw vraag typisch voor pro-Israelfiguren en "andere" christenen. Israel is uniek en niets of niemand kan daar een vergelijking mee maken.

Maar is dat wel zo?
Qua ligging is het iig uniek. De meeste buurlanden bezigen zich met een andere religie.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 25 jul 2006 14:37

Weblog van Harald Doornbos, journalist van GPD in Beirout
http://harryzzz.blogspot.com/

Therefore give us love.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 jul 2006 14:54

Serenity schreef:@Othello: vanuit mijn interpretatie is jouw vraag typisch voor pro-Israelfiguren en "andere" christenen. Israel is uniek en niets of niemand kan daar een vergelijking mee maken.

Maar is dat wel zo?

Fout. Mijn vraag was gespeend van elke vorm van vooringenomenheid. Ik zag zelf de overeenkomst niet, maar na Optimatus' uitleg begrijp ik wat hij bedoelt.

Ik zie overigens wel een verschil: in Congo cq. Rwanda gaat het (als je 't vanuit de Interahamwe bekijkt) hoofdzakelijk om een rassenstrijd. In Israël liggen vooral religieuze motieven ten grondslag aan het conflict. En voordat je dat weer in twijfel trekt, Serenity: kijk eens naar Jeruzalem. Madeline Albright zei het heel mooi... "Als het een kwestie was van onroerend goed, hadden we het allang opgelost. Maar als beide partijen geloven dat dit stuk land hun door God is gegeven, wordt het lastig."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 25 jul 2006 15:01

hm tja, mijn gedachte dat het ten diepste toch geen religieus conflict is ligt ten grondslag aan een betoog of uiteenzetting die ik ooit eens heb gelezen maar waarvan ik de intentie niet meer kan herinneren.
what the soul hides, blood tells

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 25 jul 2006 17:21

Het gaat in de strijd tussen hezbollah, palestijnen en meer niet alleen om het geloof. Het beteft zeker ook rassenhaat denk ik. Palestijnen en consorten geloven dat Joden overal de hand in hebben als het gaat om oorlogen tegen moslims. Hun denken dat Joden op een gegeven moment de wereld over zullen nemen etc.

Ten diepste is het zo dat vrijwel élke moslim Joden haat. Ik werk er veel mee, goed geïntegreerde mensen enzo, maar geloof me, zodra je het over Israël hebt worden ze fanatiek. Uitzonderingen zijn uniek.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 jul 2006 19:26

Markie schreef:Ten diepste is het zo dat vrijwel élke moslim Joden haat. Ik werk er veel mee, goed geïntegreerde mensen enzo, maar geloof me, zodra je het over Israël hebt worden ze fanatiek. Uitzonderingen zijn uniek.

En Israel staat gelijk aan Joden? Nee, in Israel wonen (niet toevallig) veel Joden, dat is nog wel even wat anders.

PS: zie je de grap in je laatste zin?

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 25 jul 2006 19:48

MrSokkie schreef:
Markie schreef:Ten diepste is het zo dat vrijwel élke moslim Joden haat. Ik werk er veel mee, goed geïntegreerde mensen enzo, maar geloof me, zodra je het over Israël hebt worden ze fanatiek. Uitzonderingen zijn uniek.

En Israel staat gelijk aan Joden? Nee, in Israel wonen (niet toevallig) veel Joden, dat is nog wel even wat anders.

PS: zie je de grap in je laatste zin?

Alle moslims waarmee ik het over Israël heb weten wat ik bedoel. Jij niet...

Of wíl je het niet weten?

Ik, en de meesten met mij, associeren Joden met Israël...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 jul 2006 19:53

Uitzonderingen zijn uniek.

8)

Terug naar “Archief”