Denkertje21 schreef:Ik zou WILLEN dat er eregns duidelijk in de bijbel stond dat ik geen relatie in liefde en trouw mete en man mag hebbenm. dan was er tenminste duidelijkheid. Maar zoveel bijbellezers zitten vast aann een stuk overlevering, en niet aan de bijbel zelf. Dan neem je over, wat je altijd geleerd is!
Even ter vergelijking:
Er staat nergens expliciet dat kinderen gedoopt moeten worden. Toch dopen wij kinderen op grond van Bijbelse lijnen.
Er staat nergens dat vrouwen aan het avondmaal gaan! Toch mogen ze bij ons aan het avondmaal, omdat we Bijbelse lijnen trekken.
Dit argument van 'vastzitten aan een stuk overlevering' kun je niet hardmaken. Kijk, uiteindelijk is ieders geloof er door overlevering en er zijn dingen die door sommigen klakkeloos worden overgenomen. Maar vraag er dan naar of iemand er studie naar heeft gedaan, en hoe hij of zij aan zijn geloofsopvatting komt. Maar ga geen dingen zeggen die je niet kan controleren.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe jouw proces is verlopen als het gaat om hoe je tot jouw visie bent gekomen...
froske schreef:Als ik het goed begrijp ben je, net als velen anderen, van mening dat een homosexueel wel homo mag zijn, maar dat niet uit mag leven. Maar hoe gaat dat dan werken in de praktijk?
Een voorbeeld: Het zit in mijn aard dat ik zwaarmoedig ben. Tegelijk ben ik een echte denker. In combinatie met een groot verantwoordelijkheidsgevoel geeft dat op bepaalde momenten ongelooflijk veel spanning. Ik heb dan sterk de neiging om me af te sluiten, om maar somber in een hoekje te gaan zitten. En mijn gedachten cirkelen maar rond en rond, en mijn wereldje wordt kleiner.
Weet je hoe ik daar uit kom? Niet op eigen kracht! Maar door veel gebed en strijd en me volledig te richten op God. Door Hem te eren, midden in de benarde situatie, ook al voel ik daar helemaal niets voor. NB. Alle eer aan God hiervoor! Hij redt mij, niet ik.
Ik ben me er van bewust dat dit geen 1 op 1 vergelijking is met homofilie, maar ik kan me voorstellen dat een homo die ervoor kiest om geen relatie aan te gaan, ook verschrikkelijk zware momenten moet doorstaan. Maar het kan wel, je kunt er doorheen komen. God kan je er doorheen trekken. Als je je op Hem richt. Hij wil ALLES voor je wezen. Voor mensen die in hun moeiten (welke dan ook) zo God zoeken geldt de belofte: 'Nadert tot God, en Hij zal tot u naderen' (Jak 4:8).
Riska schreef:Nou.... ik wed dat als hier over oneerlijkheid, fraude, of noem maar op wat, gesproken zou worden, er geen pagina's vol zouden worden geschreven, bij sommige topics bijna 100. Want op het moment dat ergens in een topic het woord 'homo' valt, kun je er zeker van zijn dat er weer tig pagina's aan besteed worden...en bepaald niet neutraal.
Ligt dat aan de felheid van de mensen die homosexualiteit afwijzen op grond van de Bijbel? Of aan de felheid van de mensen die homosexualiteit in liefde en trouw juist niet afwijzen? Of aan beide?
Blijkbaar is het gewoon een onderwerp dat bij beide 'groepen' veel losmaakt. En dat vind ik helemaal niet erg. Zolang de discussie maar zuiver blijft en er geen karikaturen getekend worden.
Riska schreef:Wat dat betreft: ik weet van zeker drie personen (die ik me in de gauwigheid kan herinneren) die zich hier hebben uitgesproken over hun homoseksuele geaardheid. Ik heb daar respect voor, want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch veroordelend over deze geaardheid gesproken wordt. Ik merk dat ze telkens en telkens opnieuw in de verdediging moeten.
Laat één ding duidelijk zijn: de geaardheid kunnen we en mogen we niet veroordelen. Denk aan de geschiedenis van de blindgeborene, lees Johannes 9. Integendeel, we zouden met ontferming bewogen moeten zijn.
Tegelijk moet wel worden gezegd dat er iets 'mis' is, of dat er een gebrek is. Ik vergelijk het daarbij met een geestelijke of lichamelijke handicap, of zoals ik hierboven aangaf: een karaktertrek. Allemaal zijn dit gevolgen van de zondeval. En daarmee in de lijn van Romeinen 1, oordelen van God. Het zijn dingen waardoor we niet aan ons doel kunnen beantwoorden.
En dan trek ik de lijn nog verder door: er is met iedereen wat 'mis'. Iedereen heeft een verkeerde 'geaardheid': een zondige natuur. Bij de een meer zichtbaar (op wat voor manier dan ook) dan bij de ander.
Dit houdt dan ook in dat een homo niet in de verdediging hoeft te gaan wat betreft zijn geaardheid.
Riska schreef:Er wordt verwezen naar losbandigheid en een gruwel.
Ik denk dat daarmee bedoeld wordt dat wie en welke geaardheid dan ook seksuele contacten hadden, vandaag met de een, morgen met de ander.
Persoonlijk denk ik dat een vaste relatie, waarbij liefde (niet lust) de basis is, geen gruwel genoemd kan en mag worden.
Mag er in een huwelijk geen sprake van lust zijn? Lust in zichzelf is niet negatief. Bijv. het woord dat in Romeinen 1:27 gebruikt wordt (orexis) kan voor positieve als negatieve lust gebruikt worden. In Romeinen 1 is het duidelijk dat het negatief bedoeld wordt. En ook is duidelijk dat dit in Romeinen 1 niet zozeer te maken heeft met sex buiten het huwelijk (welke sex dan ook), maar specifiek met homosexualiteit.
Riska schreef:Waarom er hier steeds over homoseksualiteit als toch wel erg gesproken wordt en niemand zich afvraagt wat de levenshouding is van heteroseksuelen, is me altijd een raadsel.
Ik heb liever te maken met twee homoseksuele (lesbische) mensen, dan met sommige hetero's die van seks een spelletje maken...
Het onderwerp van deze discussie heeft alles te maken met homofilie en -sexualiteit. Niet vreemd dat we ons dan daar op richten toch?