Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 jul 2006 20:36

kidnapping krijgsgevangenschap is.. Ook Hezbollah zelf vind dat

zelfs ik, want het is toch een oorlog? Hezbollah die Israelische militairen gevangen neemt is een gewone oorlogsdaad.

En dat Israel Hezbollah stevig aanpakt op dit moment is ook een gewone oorlogsdaad.

Dat het "toevallig" op Libanees grondgebied is, is dan weer een ander detail. En Libanon heeft Israel al gewaarschuwd dat haar leger zou terugvechten als Israel met een troepenmacht (dus op grotere schaal dan de huidige eenheden) Libanon binnenkomt.
Dan wordt het naast een oorlog tegen Hezbollah een oorlog met Libanon.
what the soul hides, blood tells

André

Berichtdoor André » 22 jul 2006 22:14

Misschien komt er een punt dat Israel zegt: nu stoppen met de aanvoer van wapens of we rijden Damascus binnen (de Golah hoogte is inneembaar getuigd de geschiedenis), en hetzelfde deden ze ook met Egypte, oprotten of we rijden Cairo binnen.
Ach in de toekomst kijken kan ik idd ook niet.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2006 22:46

http://www.dutch-forum.com/forum/ dit forum is momenteel gehackt door een anti Israelhacker. tja. :roll:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 jul 2006 22:51

uiteraard. Geen van beide partijen heeft schone handen.

Maar dit is ook weer iets eenzijdigs, wat ook niet klopt.

Daarnaast wordt het tijd dat moslim-hackers eens ophouden met laten zien dat ze ook computers hebben. De website van de gaming-community waar ik bij zit is de laatste maanden al herhaaldelijk gehackt door "Turkse" hackers.
Wordt erg vervelend.

Het geweld moet stoppen. En ik heb zo het idee dat als de Palestijnen werkelijk stoppen met geweld gebruiken, ook al worden ze getriggered, dat het geweld dan werkelijk zal stoppen.

Maar de eis is en blijft: "Israel moet weg". Israel kan dan niet anders dan blijven staan. Wat moeten ze precies? Geschiedenis leert dat als je een hand geeft, je je hele arm kwijt zult raken. Waar moet je het afbinden?

Wie doorbreekt de geweldsspiraal?
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 jul 2006 07:36

zelfs ik, want het is toch een oorlog? Hezbollah die Israelische militairen gevangen neemt is een gewone oorlogsdaad.
Probleem is dan wel dat je het niet over gekidnapte of ontvoerde soldaten hebt maar over soldaten in krijgsgevangenschap, volgens mij is de wetgeving omtrent krijsgevangenen wel anders; en ik geloof niet dat Hezbollah zich ook maar aan één Geneefse Conventie zal houden.

Wie doorbreekt de geweldsspiraal?
De komst van de Messias ;) Mijn dominee sprak bijvoorbeeld van 'machten van Satan' die de tweede komst van de Messias willen voorkomen, net zoals hij 4000 jaar zijn best had gedaan om de eerste komst te verijdelen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2006 08:24

Yael schreef:
Serenity schreef:
Ze zullen wel moeten, de Golan is van Israel.

volgens jou? volgens de verdeling van 1948? volgens de verovering van 1967/73?
waar berust dit op, dat de Golan van Israel zou zijn? In 1981 werd de Golan-hoogte door Israel geannexeerd.

Israel heeft inderdaad de Golan veroverd op Syrie en later geannexeerd. In mijn ogen is het nu dus Israelisch grondgebied. Hoe anderen daar over denken moeten zij weten, zo denk ik er dus over. :wink: Dat geldt evengoed voor Oost Jerusalem, dat is voor mij ook van Israel. Het lijkt me afschuwelijk door een gedeeld Jerusalem te moeten lopen. Al loop je dan ws. niet meer opeens per ongeluk in de Arabische wijk ipv de Joodse. :oops: :mrgreen:

*jofi, het regend hier eindelijk weer ns.*

Dus als Nederland Antwerpen verovert, dan is dat legitiem? Lijkt me niet. Laat Hezbollah en Israel zich allebei maar eens aan de VN-resoluties houden die jegens hen gericht zijn. Tot die tijd lijken beide partijen tamelijk schuldig aan de huidige escalatie.

Dat Hezbollah en Hamas militairen ontvoerenl, is sneu voor de militairen, maar wel risico van het vak. Dat er ook burgers ontvoerd worden, is even onacceptabel als dat burgers worden weggebombardeerd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2006 08:29

reform schreef:
Optimatus schreef:En waarop stoel jij jouw inzichten? Interviews? Media? Eigen onderzoek?

Kan jij het tegendeel bewijzen?
Als de regering echt tegen Hezbollah (in het kabinet zitten trouwens ook leden van de Hezbollah) was hadden ze op z'n minst de VN-veiligheidsraad kunnen waarschuwen. Dat hebben ze voor zover ik weet niet gedaan.

Dit is zwakheid, Reform. Jij doet een uitspraak, ik vraag naar de onderbouwing van die uitspraak en vervolgens krijg ik een verzoek om zelf maar aan te tonen dat iets niet waar is. Dat werkt misschien in een massasprint, maar niet in een zinvolle discussie.

Jij doet een uitspraak dus dan moet je hem mijns inziens onderbouwen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2006 08:32

Serenity schreef:De "wereld kijkt toe".

En tja, ook in Nederland weer "Dood aan Israel" en "Joden, het leger van Mohammed is in opmars" door de straten.

Serenity schreef:Wat betreft jodenhaat en ongelijkheid is de wereld er vol van.

Dat is de reden dat ik in deze discussie geen uitspraak over Joden doe. Je kunt de individuele jood waar ook ter wereld niet aansprakelijk stellen voor wat er in het Midden-Oosten gebeurt. Individuele moslims overigens ook niet.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 24 jul 2006 09:41

Ik heb helemaal geen duidelijk uitspraak over gedaan Optimatus. Ik vroeg me alleen af of in hoeverre de burgers in Libanon onschuldig zijn. Natuurlijk zijn er heel wat onschuldigen, maar er zijn naar mijn idee ook schuldigen (er zitten niet voor niets leden van de Hezbollah in het kabinet, bovendien heeft die regering de VN voor zover ik weet niet gewaarschuwd dat de Hezbollah het land langzamerhand overneemt). Libanon (regering) heeft naar mijn inziens niets gedaan om Hezbollah tegen te gaan. En die regering is gekozen door de bevolking.

Ik heb alleen mijn twijfels of de Libanezen (vooral de Libanese regering) echt wel zo onschuldig zijn als ze doen voorkomen. Dus daarom vind ik een ingrijpen tegen Libanon noodzakelijk en een schade terug betalen vind ik belachelijk.......hadden ze maar eerder de VN moeten waarschuwen en die had daar iets tegen kunnen doen. (dat hadden ze wel op z'n minst kunnen doen).

Overigens het enige wat jij doet in deze discussie is alleen argumenten verzamelen tegen het ingrijpen van Israël, zonder ook maar enigzins in te gaan op de argumenten die voor het ingrijpen in Libanon pleiten. En waar politicoloog bekijkt m.i beide kanten van de helaas fletse medaille.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 24 jul 2006 09:41

Ik heb voor zover ik weet geen duidelijk uitspraken gemaakt. Ik vroeg me alleen af of in hoeverre de burgers in Libanon onschuldig zijn. Natuurlijk zijn er heel wat onschuldigen, maar er zijn naar mijn idee ook schuldigen (er zitten niet voor niets leden van de Hezbollah in het kabinet, bovendien heeft die regering de VN voor zover ik weet niet gewaarschuwd dat de Hezbollah het land langzamerhand overneemt). Libanon (regering) heeft naar mijn inziens niets gedaan om Hezbollah tegen te gaan. En die regering is gekozen door de bevolking.

Ik heb alleen mijn twijfels of de Libanezen (vooral de Libanese regering) echt wel zo onschuldig zijn als ze doen voorkomen. Dus daarom vind ik een ingrijpen tegen Libanon noodzakelijk en een schade terug betalen vind ik belachelijk.......hadden ze maar eerder de VN moeten waarschuwen en die had daar iets tegen kunnen doen. (dat is toch wel het minste wat je kan doen)

Overigens het enige wat jij doet in deze discussie is alleen argumenten verzamelen tegen het ingrijpen van Israël, zonder ook maar enigzins in te gaan op de argumenten die voor het ingrijpen in Libanon pleiten. En waar politicoloog bekijkt m.i beide kanten van de medaille.
Laatst gewijzigd door reform op 24 jul 2006 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2006 09:43

Jouw uitspraak "Ik heb mijn twijfels" is een hele duidelijke uitspraak; verder tendeer je enorm naar één bepaalde richting (namelijk pro-Israel). Dat is je goed recht, ik vroeg alleen naar de onderbouwing van die twijfels. Die heb ik nu nog steeds niet.

Met politicologie heeft dit niets te maken, tenzij je erg aan Von Clausewitz hangt.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 24 jul 2006 09:51

Optimatus schreef:Jouw uitspraak "Ik heb mijn twijfels" is een hele duidelijke uitspraak; verder tendeer je enorm naar één bepaalde richting (namelijk pro-Israel). Dat is je goed recht, ik vroeg alleen naar de onderbouwing van die twijfels. Die heb ik nu nog steeds niet.

Met politicologie heeft dit niets te maken, tenzij je erg aan Von Clausewitz hangt.

Ik heb die twijfels uitgelegd.......als je na de eerste zin stopt met lezen, dan kan ik me goed voorstellen dat je geen onderbouwing gezien hebt.

Waar heeft het dan wel mee te maken......met voetbal?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jul 2006 09:53

Maar ik wil weten hoe je aan die onderbouwing komt.

Clausewitz en voetbal? Als voetbal oorlog is, wel ja.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 jul 2006 09:58

reform schreef:Libanon (regering) heeft naar mijn inziens niets gedaan om Hezbollah tegen te gaan. En die regering is gekozen door de bevolking.

En dat maakt de bevolking in zijn geheel ineens verantwoordelijk? Ik weet niet wat de libanese partijen hebben beloofd in hun campagnes, maar ook hier in nederland willen partijen zich nogal eens anders gedragen als ze eenmaal op het pluche zitten.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 24 jul 2006 10:12

MrSokkie schreef:
reform schreef:Libanon (regering) heeft naar mijn inziens niets gedaan om Hezbollah tegen te gaan. En die regering is gekozen door de bevolking.

En dat maakt de bevolking in zijn geheel ineens verantwoordelijk? Ik weet niet wat de libanese partijen hebben beloofd in hun campagnes, maar ook hier in nederland willen partijen zich nogal eens anders gedragen als ze eenmaal op het pluche zitten.

Gedeeltelijk wel, gedeeltelijk niet. Volkenrechtelijk wordt het in ieder geval zo aangenomen. In ieder geval valt de Libanese regering heel wat te wijten......dus dat alleen al rechtvaardigt het om in te grijpen in Libanon.

Terug naar “Archief”