Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 21 jul 2006 17:46

Optimatus schreef:En waarop stoel jij jouw inzichten? Interviews? Media? Eigen onderzoek?

Kan jij het tegendeel bewijzen?
Als de regering echt tegen Hezbollah (in het kabinet zitten trouwens ook leden van de Hezbollah) was hadden ze op z'n minst de VN-veiligheidsraad kunnen waarschuwen. Dat hebben ze voor zover ik weet niet gedaan.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 21 jul 2006 17:53

Dat hebben ze voor zover ik weet niet gedaan.

hear hear

en de rest van de wereld weet dit ook niet.
what the soul hides, blood tells

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jul 2006 18:58

Als je deze foto's ziet, met name op pagina 3 erger ik me vooral een ongeluk aan hoe men met de Israelische en Amerikaanse vlag omgaat. Aan stukken scheuren en verbranden. :?

Op die site staan zo wie zo veel foto's van allebei de kanten.

CNN Breaking News schreef:
Two Israeli Apache helicopters crash into each other over northern Israel, the IDF says, adding there are casualties.

lol jammer van de slachtoffers, en jammer van het materieel. Maar ja, coordinatie he smile

Dit is het slachtoffer... :(

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 21 jul 2006 19:20

Yael schreef:Thank God dat die aanslag voorkomen is...!

D'r zijn deze week nog 2 zelfmoordaanslagen voorkomen, dr net 1 in Tel Aviv en een andere deze week ook in die richting. ...

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 21 jul 2006 20:14

Optimatus, om je vergelijking te nemen waarin Libanon ziek is, Hezbollah de ziekte etc.

Als ik een ziekte heb die zeer besmettelijk is, en waarvan ik weet dat mijn buurman eraan zal overlijden als hij er dicht bij komt, is het voor mij een verantwoordelijkheid te zorgen dat ik niet bij die buurman op bezoek ga.

Verder, volgens de behoorlijk medische principes: ernstige besmettelijke ziektes dienen bestreden te worden met quarantaine, om besmettingsgevaar te verminderen. Als de patient de wil heeft om tegen de ziekte te vechten, is het mogelijk de ziekte te bestrijden door actieve behandeling. Indien de gastheer van de ziekte zo ver is besmet dat de ziekte controle overgenomen heeft, is vaak de enige mogelijke bestrijding: het vernietigen van de gastheer.

Dit zijn vrij simpele kernprincipes. In praktijk gaat het uiteraard meestal iets anders. Maar kijk hier naar de situatie: Hezbollah heeft Libanon zo ver besmet dat Libanon zelf niet wil bestrijden. Libanon probeert het op te lossen door compromissen waarbij Hezbollah juist meer macht krijgt... het laat de kanker verder groeien. Een chirurgische operatie zou betekenen dat Libanon toestemming geeft aan Israel, en liefst zelf meewerkt, om op Libanees grondgebied acties tegen Hezbollah uit te voeren. Dit is geen optie voor Libanon.

Dan zijn er twee opties over in feite. De ene is, dat je de gastheer en de ziekte laat leven, net zolang tot de ziekte de hele gastheer heeft overgenomen. De andere is, hardhandig ingrijpen en de ziekte bestrijden, zelfs als dit ten koste gaat van de gastheer.
Als de ziekte slechts een Libanees probleem was, zou het tot daar aan toe zijn. Maar ze vormen ook nog eens een gevaar voor Israel. Het laten zitten zou dus 1 land verteren, en een ander land vernielen. Nu wordt 1 land wellicht deels vernietigd. Hoe erg dat ook mag zijn, het is kiezen tussen twee kwaden. Nu een paar honderd, misschien duizend doden, of jaar in jaar blijvende ellende. Wat heb je liever?

Dit is in het algemeen een probleem dat de VN veroorzaakt als het om Israel gaat. Door oorlogen tegen te gaan laat men het smeulen. Oorlog wordt voorkomen, maar vrede is ook niet mogelijk.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 21 jul 2006 20:18

maar er zijn ten minste nog 2 personen aanwezig, die ervoor zorgen dat de zieke persoon de ziekte binnen krijgt: Syrië en Iran.

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 21 jul 2006 20:26

time will tell...sooner or later...time will tell
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 jul 2006 22:43

@ Serenity:
Je had het over het strategisch belang van de Golan, maar bij de Golan speelt (volgens mij) nog iets veel belangrijkers een rol:
Israel is namelijk voor niet minder dan 40% afhankelijk van water uit het Meer van Tiberias en dus van de Banjas en de Jarmoek.
Zou Israel afstand doen van de Golan dan wordt het wat zijn watervoorziening betreft afhankelijk van Syrië, met alle risico's vandien!

Dit alleen al lijkt me reden genoeg voor Israel om nooit de Golan op te geven.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 21 jul 2006 22:44

en waar haalt Syrie dan hun water vandaan?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 jul 2006 09:51

Protesten in moslimwereld tegen Israëlische acties

CAIRO (AP) – In de gehele islamitische wereld zijn gelovigen vrijdag de straat op gegaan om te protesteren tegen de Israëlische aanval op Libanon en om hun solidariteit met het Libanese volk te betuigen. Van steden als Kuala Lumpur en Jakarta tot Caro en Tripoli, overal trokken betogingen na de vrijdaggebeden honderden en soms duizenden mensen.

Het hele artikel

Wel opvallend dat dit blijkbaar pas gebeurt na de vrijdagse bijeenkomst in de moskee. Dan lijkt het er een beetje op dat die mensen zelf nauwelijks of niet een onderbouwde mening (kunnen) vormen, en opgehitst worden door de imam. Dat wat hij zegt, dat het erin gaat als koek.
En waarom zou je als moslim achter de Hezbollah staan? Nazi-zijn en moslim-zijn zijn toch wel twee verschillende zaken, mag ik hopen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 jul 2006 10:34

erg opvallend ja. Alsof ze zelf te dom zijn om niet door te hebben dat het uiterst opvalend is dat het ineens wereldwijd na de vrijdaggebeden plaatsvindt.

Ze hebben een week nodig gehad om alle imams over de hele wereld instructies te geven, en nu is iedereen op straat.

Doorzichtig, en georganiseerd. Toegegeven: zo gaat dat bij ons ook, met dingen als "walpurgisnacht" en kort geleden dat 666-gebeuren.

Het is gewoon te triest voor woorden dat zulke dingen zo massaal georganiseerd moeten worden voordat mensen een mening blijken te hebben.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2006 11:36

Serenity schreef:en waar haalt Syrie dan hun water vandaan?

Ik dacht ook van de Golan..

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 22 jul 2006 12:20

precies, en zouden die het wel vertrouwen als Israel het ze levert?

De beste oplossing misschien dat de Golan-hoogte internationaal grondgebied wordt, dat er misschien een stationaire vredesmacht daar komt die zorgt voor watervoorziening voor beide landen. Beide landen investeren in de watervoorziening, maar geen een wordt voorgetrokken, al moet er natuurlijk wel gekeken worden naar de mate van investering (het ene land zal natuurlijk meer gaan eisen als het meer betaald dan de ander).

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 22 jul 2006 12:30

Serenity schreef:precies, en zouden die het wel vertrouwen als Israel het ze levert?

Ze zullen wel moeten, de Golan is van Israel.

De beste oplossing misschien dat de Golan-hoogte internationaal grondgebied wordt, dat er misschien een stationaire vredesmacht daar komt die zorgt voor watervoorziening voor beide landen. Beide landen investeren in de watervoorziening, maar geen een wordt voorgetrokken, al moet er natuurlijk wel gekeken worden naar de mate van investering (het ene land zal natuurlijk meer gaan eisen als het meer betaald dan de ander).

Ik denk dat noch Israel, en ws. ook Syrie niet daar wat voor voelt.

André

Berichtdoor André » 22 jul 2006 12:45

Iemand nog de conversatie tussen Blair en Bush beluisterd en bekeken tijdens de lunchpauze van de G8 (de microfoon stond nog open) 8)

Een link plakken werkt niet maar je vind het op de NOS site.

Terug naar “Archief”