Geachte heer/mevrouw,
Ten aanzien van uw petitie wil ik graag het volgende opmerken:
Het is evident, dat ik in humanitaire zin begaan ben met het humanitaire lot van de door u als ''gekidnapt'' aangeduide militairen
Echter, van kidnapping in de letterlijke betekenis van het woord [het ontvoeren van burgers] is geen sprake.
De betreffende militairen maken deel uit van het Israelische leger, in casu de bezettende macht van de Palestijnse gebieden [De Westelijke Jordaanoever, het Gaza-gebied en Oost-Jeruzalem]
Crux is echter niet de bezettingskant van het Israelische leger, maar dat er sprake is van een leger, dat betrokken is in gevechsthandelingen, in casu met Hezbollah, Hamas en andere Palestijnse militante verzetsorganisaties
Wanneer er in gevechtshandelingen een militair gevangengenoimen wordt en naar een ander gebied overgebracht wordt, is er volgens het Internationaal Recht [3e Conventie van Geneve] geen sprake van ''kidnapping'', maar van krijgsgevangenschap
Een en ander is hier het geval
Echter, in zoverre is het inderdaad een uitzonderlijke situatie, dat de betreffende strijdgroepen deze militairen willen ''ruilen'' tegen in Israelische gevangenissen en gevangenkampen aanwezige Palestijnen
Deze ''inruileis'' van de betreffende militante organisaties is wel volgens het Internationaal Recht illegaal in de zin, dat er van ''gijzelneming'' sprake is
Verplichting tot een humane behandeling:
Inhet begin van mijn betoog zei ik, vanuit humanitair oogpunt begaan te zijn met deze militairen
Dit ben ik echter in het kader van mijn algemeen humanitair gevoel tav iedere krijgsgevangene
Nadrukkelijk wil ik vermelden, dat de strijdgroepen, die deze militairen krijgsgevangen gemaakt hebben, de absloute verplichting hebben, hen humaan te behandelen
Het inhumaan behandelen van krijgsgevangenen is een oorlogsmisdaad
Deze verplichting geldt uiteraard voor alle in het conflict betrokken partijen, dus evenzeer voor het Israelische leger
Betreffende de illegaliteit van de gijzelneming verwijs ik naar
http://hrw.org/english/docs/2006/06/29/isrlpa13662.htmIn ieder geval hoop ik zo uiteengezet te hebben, dat er van ''kidnapping'' geen sprake is
Vriendelijke groeten
Astrid Essed