Zondigen kinderen van God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Elsa
Mineur
Mineur

Zondigen kinderen van God?

Berichtdoor Elsa » 23 sep 2003 22:29

Als reactie op postings op andere onderwerpen, deze vraag:
Kán een kind van God zondigen?
1 Joh.: 3: 2 - 6
Geliefden, nu zijn wij kinderen Gods, en het is nog niet geopenbaard, wat wij zijn zullen. Maar wij weten, dat als [Hij] zal geopenbaard zijn, wij Hem zullen gelijk wezen; want wij zullen Hem zien, gelijk Hij is.
En een iegelijk, die deze hoop op Hem heeft, die reinigt zichzelven, gelijk Hij rein is.
Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.
En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.
Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Nathanael

zondigen: ja en nee

Berichtdoor Nathanael » 23 sep 2003 22:50

Kán een kind van God zondigen

De nieuwe mens niet, want deze word door de Geest geleid (vergelijk Rom 8 en 1 Joh 2 en 3). Het oude vlees wel (vergelijk Rom 7).

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 23 sep 2003 22:59

Als je de Johannes brieven leest zul je meer van dit soort tegenstellingen tegenkomen, het is typerend voor Johannes. Je kan niet zalig worden als je zondigt en dan weer een paar regels later, je kan alleen door jezus zalig worden. Het laat naar mijn mening erg mooi zien hoe sterk dit spanningsveld voor God is. Een zondig mens kan voor God niet bestaan en is dus verloren! Dat is de waarheid, zo zit het. Alleen dan komt het wonder: hoewel we verloren zijn kunnen we door Jezus toch behouden blijven... Johannes spreekt daar een hoofdstuk later dan weer over: "Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.".

Johannes voorkomt met deze stijl dat mensen een houding aan gaan nemen van: een beetje zondigen doen we allemaal wel, dus dat wordt sowieso wel vergeven. Vergeven is altijd een ongekend groot wonder door een ongekend groot offer, de stijl van Johannes laat dat heel duidelijk voelen aan de lezer...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 24 sep 2003 12:18

De kinderen van God hierop aarde zondigen ook nog steeds, er is geen één mens zonder zonde, alleen de Heere Jezus was op aarde zonder zonde, in de Hemel zal er geen zonde, verdriet enz meer zijn.

Ellisss
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ellisss » 24 sep 2003 13:47

Ikke21 schreef:De kinderen van God hierop aarde zondigen ook nog steeds, er is geen één mens zonder zonde, alleen de Heere Jezus was op aarde zonder zonde, in de Hemel zal er geen zonde, verdriet enz meer zijn.

Yep, helemaal mee eens. Pas als je in de hemel bent, ben je de volmaakte nieuwe mens. Op aarde zal de oude mens je blijven 'plagen'.
Every-1 dies, but not every-1 really lives!!

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 24 sep 2003 17:04

Heb hier eigenlijk niet zo heel veel meer aan toe te voegen. Ik denk ook dat het zo is dat je als oude mens (je vlees of hoe je het ook wilt noemen) maar dat de nieuwe mens in je niet zondigt.

de geest is wel gewillig maar het vlees is zo zwak....
Telkens doen we weer dingen waar we God pijn en verdriet mee doen, helaas ook als we bekeerd zijn. Ik stel me wel eens voor hoe dit voor God moet zijn, hoe een vreselijk groot geduld moet Hij wel niet hebben.
He died for me, I life for Him!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 sep 2003 19:42

1 Johannes 1:8 Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij ons zelven, en de waarheid is in ons niet.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 24 sep 2003 22:14

Een ieder die in HEm blijft, staat in die tekst die je aanhaalt topicstarter!
Als je in Hem blijft geloof ik dat je niet kan zondigen. Maar helaas vallen we vaak '' uit de Geest'' zoals dat zo mooi heet. \
Helaas pindakaas hebben wij weer dezelfde keuze als Adam en Eva hadden: goed of kwaad.
Dit ervaarik in mijn eigen leven. Als ik dicht bij God blijf en vol van Hem ben, gaat alles goed! maar zodra ik maar een beetje de verkeerde kant op ga. Foute gedachten toelaat, te lang naar plaatjes kijk. Te lang naar bijvoorbeeld radio Noordzee luister smorgens in de auto, ben ik gelijk van de rit.

(en nu barst de discussie weer los)

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 24 sep 2003 22:27

Ik heb eens gehoord dat als je een rechtvaardige (bekeerd iemand) bent, dat God je door een soort roze bril ziet. Dus door Jezus heen, Hij heeft alle zonde en schuld van Zijn kinderen op zich genomen. Dit wil niet zeggen dat je daarom gerust zonde kunt doen. Want als je van iemand houd wil je alles voor Hem doen, toch?

Helaas pindakaas hebben wij weer dezelfde keuze als Adam en Eva hadden: goed of kwaad.

Wij hebben wel wat meer keus, want wij hebben ervaren en zijn kwaad en als rechtvaardige ken je ook goed, als de Geest in je is. En Adam en Eva hadden geen kwaad ervaren, dus .... Maar dit is een andere discussie geloof ik.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 sep 2003 09:23

joris schreef:(en nu barst de discussie weer los)

Absoluut :mrgreen:

joris schreef:Een ieder die in HEm blijft, staat in die tekst die je aanhaalt topicstarter!
Als je in Hem blijft geloof ik dat je niet kan zondigen. Maar helaas vallen we vaak '' uit de Geest'' zoals dat zo mooi heet.

Dat antwoord wou ik dus eerst ook geven, maar daarna staat:
een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend

dus dat gaat niet op, denk ik...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 25 sep 2003 14:53

tis de vraag denk ik of het om effectief gedrag gaat in de aangehaalde tekst. Als je zegt: ik drink niet, bedoel je daar meestal ook alleen maar mee dat je af en toe een borrel drinkt of iedere dag een biertje. Maar je bent geen alcoholist.

Die zondigt niet, is volgens mij net zo iets. je wilt het niet, je leeft niet in zonde.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 sep 2003 14:58

joris schreef:tis de vraag denk ik of het om effectief gedrag gaat in de aangehaalde tekst. Als je zegt: ik drink niet, bedoel je daar meestal ook alleen maar mee dat je af en toe een borrel drinkt of iedere dag een biertje. Maar je bent geen alcoholist.

Die zondigt niet, is volgens mij net zo iets. je wilt het niet, je leeft niet in zonde.

Als ik zeg 'ik drink niet' bedoel ik dat absoluut, maar dat terzijde. Het kan wel zo bedoeld zijn idd.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 26 sep 2003 08:11

Genesis 18:23-25

23 En Abraham trad toe, en zeide: Zult Gij ook den rechtvaardige met den goddeloze ombrengen?
24 Misschien zijn er vijftig rechtvaardigen in de stad; zult Gij hen ook ombrengen, en de plaats niet sparen, om de vijftig rechtvaardigen, die binnen haar zijn?
25 Het zij verre van U, zulk een ding te doen, te doden den rechtvaardige met den goddeloze! dat de rechtvaardige zij gelijk de goddeloze, verre zij het van U! zou de Rechter der ganse aarde geen recht doen?

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Terug naar “Archief”