Want wat heeft het voor zin iemand het evangelie van Jezus Christus die gestorven is om mensen te redden aan iemand te vertellen als het heel goed mogelijk is dat Jezus Christus helemaal niet voor de persoon gestorven is?
Ook deze vraag is niet nuttig. Jezus heeft ons zelf gezegd om het evangelie te vertellen. Als je dan al redenerend op deze conclusie uit zou komen, bewijst het dat je een redeneer fout maakt. Theologische consequenties kunnen nu eenmaal nooit tegen Jezus' eigen woorden ingaan. Toch?
Voor wie Hem liefhebben en naar zijn voornemen geroepen zijn, want Hij kende ze van tevoren. Hier gaat het om twee dingen: Gods kiezende werk én dat het gaat om mensen die God liefhebben. Er staat niet: Wie geroepen zijn en dus Hem liefhebben. Er staat ook niet: Wie Hem liefhebben worden geroepen. Beiden dingen worden naast elkaar gezet, niet tegenover elkaar....
Ik zou het nog iets scherper zeggen. De nadruk voor jou en mij ligt op JOUW bekering en JOUW keuze voor God. Gods verkiezing is - eerbiedig gezegd - Zijn zaak. Iemand zei: "Bekering heeft twee kanten: God aannemen (door geloof) is de psychologische (menselijke) kant van de bekering, de uitverkiezing te theologische kant (Gods kant)". Wij kunnen nooit met Gods ogen naar ons mensen kijken en zullen de verkiezing dus niet begrijpen (wie van ons kan die motieven uit de eeuwigheid doorgronden). Laten we ons richten op ons vermogen tot de overgave tot Christus (die de Geest in ons wil werken) als bewijs van Gods verkiezing voor ons.
Pffhoe... wel lastig... maar ook weer met dit punt, wij maken het lastig, Jezus was eenvoudig in Zijn uitnodiging.