jezus is voor ons allen gestorven!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fzlr-CH
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Fzlr-CH » 30 jun 2006 15:44

ff reageren...

Want wat heeft het voor zin iemand het evangelie van Jezus Christus die gestorven is om mensen te redden aan iemand te vertellen als het heel goed mogelijk is dat Jezus Christus helemaal niet voor de persoon gestorven is?

Ook deze vraag is niet nuttig. Jezus heeft ons zelf gezegd om het evangelie te vertellen. Als je dan al redenerend op deze conclusie uit zou komen, bewijst het dat je een redeneer fout maakt. Theologische consequenties kunnen nu eenmaal nooit tegen Jezus' eigen woorden ingaan. Toch?

Voor wie Hem liefhebben en naar zijn voornemen geroepen zijn, want Hij kende ze van tevoren. Hier gaat het om twee dingen: Gods kiezende werk én dat het gaat om mensen die God liefhebben. Er staat niet: Wie geroepen zijn en dus Hem liefhebben. Er staat ook niet: Wie Hem liefhebben worden geroepen. Beiden dingen worden naast elkaar gezet, niet tegenover elkaar....

Ik zou het nog iets scherper zeggen. De nadruk voor jou en mij ligt op JOUW bekering en JOUW keuze voor God. Gods verkiezing is - eerbiedig gezegd - Zijn zaak. Iemand zei: "Bekering heeft twee kanten: God aannemen (door geloof) is de psychologische (menselijke) kant van de bekering, de uitverkiezing te theologische kant (Gods kant)". Wij kunnen nooit met Gods ogen naar ons mensen kijken en zullen de verkiezing dus niet begrijpen (wie van ons kan die motieven uit de eeuwigheid doorgronden). Laten we ons richten op ons vermogen tot de overgave tot Christus (die de Geest in ons wil werken) als bewijs van Gods verkiezing voor ons.

Pffhoe... wel lastig... maar ook weer met dit punt, wij maken het lastig, Jezus was eenvoudig in Zijn uitnodiging.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 jun 2006 19:19

Ook deze vraag is niet nuttig. Jezus heeft ons zelf gezegd om het evangelie te vertellen. Als je dan al redenerend op deze conclusie uit zou komen, bewijst het dat je een redeneer fout maakt. Theologische consequenties kunnen nu eenmaal nooit tegen Jezus' eigen woorden ingaan. Toch?

Daarom is het toch wel goed om er naar te kijken? Redeneerfouten zijn immers nooit goed en kan je beter kwijt zijn dan rijk ;) Wat je hier aanhaalt gaat voor de praktijk helaas niet altijd op... en soms gaan theologische dingen dan uiteindelijk wel voor het ingaan tegen zijn woorden.

Met het tweede deel ben ik het eens. We proberen de uitverkiezing te snappen en de kunnen kaderen... en dat werkt niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 00:27

De Here Jezus is gestorven aan het vloekhout voor alle mensen, dus alle mensen zijn nu dood. Alleen de mensen die geloven dat Hij is opgestaan uit de dood, erven met Hem, eeuwig leven.

Dat is het verschil. Het is niet zo dat alle mensen behouden zijn, geen ultra-dispensationalisme (al-verzoening) dus.
Laatst gewijzigd door hans_is_eigenwijs op 25 aug 2006 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2006 14:55

tsja God is niet willende dat iemand verloren, gaat maar dat ze allen tot
bekering komen.
maar de mens wil maar niet bekeerd worden zoals God het wil.
dus als je verloren gaat is het eigen schuld, had je Jezus maar door het ware zaligmakende geloof moeten aannemen.
zonde van ongeloof is haast de ergste, op zonde tegen de Geest na dan.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 aug 2006 14:57

Ik denk dat de zonde van ongeloof, de zonde tegen de Geest ís, indirect.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 aug 2006 15:35

Smurffie schreef:

zou kunnen maar over de zonde tegen de Geest is al topic over.
maar zonde van ongeloof is zondigen tegen het welmenende aanbod van genade, je acht het bloed des nieuwen testaments onrein en doet de Geest der genade smaadheid aan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 aug 2006 15:37

Smurffie schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt. Want ongeloof is de enige zonde die niet vergeven wordt, allen die in Christus als verlosser geloven worden immers behouden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 aug 2006 17:02

Marnix schreef:
Smurffie schreef:

Ik denk dat je gelijk hebt. Want ongeloof is de enige zonde die niet vergeven wordt, allen die in Christus als verlosser geloven worden immers behouden.

hm . . . kun je specifieker zijn? wat omschrijf je in di geval met ongeloof?

Scape

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 aug 2006 17:04

scape schreef:
Marnix schreef:
Smurffie schreef:

Scape

Hm..het bewust ontkennen van God's bestaan, tegen beter weten in? Waarschijnlijk..

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 aug 2006 17:12

Smurffie schreef:
scape schreef:
Marnix schreef:
Smurffie schreef:

Scape

Hm..het bewust ontkennen van God's bestaan, tegen beter weten in? Waarschijnlijk..

hm . . . :wink: maar mensen kunnen toch veranderen? Sterker, God kan mensen toch veranderen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 aug 2006 17:44

scape schreef:
Smurffie schreef:
scape schreef:
Marnix schreef:
Smurffie schreef:

Scape

hm . . . :wink: maar mensen kunnen toch veranderen? Sterker, God kan mensen toch veranderen.

Hm, dan zou de zonde tegen de HG pas een onvergeeflijke zonde zijn op het moment dat je overleden bent en God je niet veranderd heeft voor die tijd.

Anderzijds, het schijnt dat je het zelf voelt wanneer je de zonde tegen de HG doet en er absoluut geen weg meer terug is.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 aug 2006 17:53

hm, laat ik het zo stellen . . . ik zou, als ik in gesprek met iemand was, het scenario 'er is geen weg terug' niet als uitgangspunt nemen.

<edited>
Laatst gewijzigd door scape op 14 aug 2006 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 aug 2006 17:56

scape schreef:hm, laat ik het zo stellen . . . ik zou, als ik in gesprek met iemand was, het scenario 'er is geen weg terug' als uitgangspunt nemen.

Je spreekt wartaal mn vrind 8)

Leg eens uit :)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 aug 2006 17:59

thanks lady . . . edited . . .

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 aug 2006 18:02