Smoesjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2006 11:23

Ehm, dan ben ik wel heel benieuwd waar voor bedrijfsfeesten jullie hebben dan, dat je geweten je er aanklaagt. Kan je beschrijven wat het precies is, wat je in gewetensnood brengt?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jul 2006 12:49

Marnix schreef:Ehm, dan ben ik wel heel benieuwd waar voor bedrijfsfeesten jullie hebben dan, dat je geweten je er aanklaagt. Kan je beschrijven wat het precies is, wat je in gewetensnood brengt?
Hoi Marnix,

‘Gewetensnood’ is het niet direct, maar mijn geweten klaagt mij wel aan.
Ik zei het al, als je geweten je aanklaagt, het een persoonlijke zaak is.

Als er bijvoorbeeld tijdens een bedrijfsfeest een maaltijd gebruik wordt en van tevoren en nagebruik geen stilte gevraagd wordt voor gebed, terwijl degenen die dat feest en derhalve ook de maaltijd georganiseerd heeft, een christen is en tevens weet dat er christenen (en ik dus), daar tussen zitten, dan klaagt mijn geweten mij aan.
Je zou kunnen zeggen (wat die christen ook tegen mij zei) je kan toch voor je zelf bidden voor en einde maaltijd, daar hoef je een ander toch niet mee lastig te vallen op dat feest om expliciet stilte te vragen. Kijk, hier gaat het mij dus om. Je bent christen of je ben het niet, want een half christen is geen christen en bestaat niet. Je bent in je privé leven en op het bedrijf waar je werkt en altijd christen, komt daar ook vooruit. Dat bedek je niet met een smoesje, waar het in deze topic over gaat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jul 2006 13:00

Oke, ik begrijp het. Ik kan me trouwens die reactie van je collega op zich ook wel voorstellen. Ik ging ook niet in de kantine voor het eten en na het eten bidden. Je zit in een megadrukke kantine, met allemaal collega's aan tafel.... Ze willen best even stil zijn, maar dan moet ik ff snel een gebedje afraffelen... heb ik niet zoveel zin in, op zo'n manier kan ik niet rustig bidden, hooguit ff iets doen wat je gewend bent.... en ik heb het idee dat het dan ook zo overkomt... hij moet ff een traditie, een gewoonte afwerken. Daarom bid ik liever op andere momenten, in het verborgene... in een "binnenkamer" en niet op de hoeken en pleinen van de kantine... Dat schiet niet op. Overigens zie ik bidden voor het eten als iets goeds, maar niet als een "must". Bidden kan altijd.

Maar ja, iedereen gaat daat op een andere manier mee om... wie hier anders mee omgaat is daarmee nog geen half-christen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jul 2006 10:08

Marnix schreef:Oke, ik begrijp het. Ik kan me trouwens die reactie van je collega op zich ook wel voorstellen. Ik ging ook niet in de kantine voor het eten en na het eten bidden. Je zit in een megadrukke kantine, met allemaal collega's aan tafel.... Ze willen best even stil zijn, maar dan moet ik ff snel een gebedje afraffelen... heb ik niet zoveel zin in, op zo'n manier kan ik niet rustig bidden, hooguit ff iets doen wat je gewend bent.... en ik heb het idee dat het dan ook zo overkomt... hij moet ff een traditie, een gewoonte afwerken. Daarom bid ik liever op andere momenten, in het verborgene... in een "binnenkamer" en niet op de hoeken en pleinen van de kantine... Dat schiet niet op. Overigens zie ik bidden voor het eten als iets goeds, maar niet als een "must". Bidden kan altijd.

Maar ja, iedereen gaat daat op een andere manier mee om... wie hier anders mee omgaat is daarmee nog geen half-christen.

Oké,
In die drukke kantine kun je eigelijk niet bidden, ook al zouden ze even stil zijn, maar! Het gaat weldegelijk ook om het gebaar. Handen vouwen ogen dicht. Ook al kan je daarna niet iets tot God in Christus zeggen of vragen. Dan zijn die gevouwen handen en gestoten ogen een gebed op zichzelf en een voorbeeld zoals Jeremia deed en alleen maar met een ‘zucht’. Zij horen, dat ik zuchten, (Kla 1:21). En Eze 21:6-7 Maar gij, mensenkind, zucht; zucht voor hun ogen met verbreking der lenden en met bitterheid. En het zal geschieden, als zij tot u zeggen zullen: Waarom zucht gij, dat gij zeggen zult: Om het gerucht, want het komt! en alle hart zal versmelten, en alle handen zullen verslappen, en alle geest zal inkrimpen, en alle knieen als water henenvlieten; ziet, het komt, en het zal geschieden, spreekt de Heere HEERE.

Dan zijn de gevouwen handen en gesloten ogen een prediking zonder woorden en dat kan niet zonder uitwerking blijven, ja, inderdaad twee kanten op, hetzij ten goede of hetzij ten verderven.

En daarom Marnix, geen smoesjes hé. Doen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2006 11:21

Kortom, dan is bidden niet meer praten met God... maar je doet het puur om even aan anderen te laten zien dat je christen bent... en dus bidt voor het eten zoals je gewend bent. Sorry hoor, maar dat is niet de essentie van het bidden.... als ik mijn christen zijn op die manier even aan ze zou moeten laten zien zou er iets flink mis zijn. Overigens wisten de meesten het wel, en vroegen er ook wel eens collega's waarom ik niet bad voor het eten. Ik vertelde wat bidden is en dat dat ff kort voor de vorm en een drukke kantine niet echt prettig is... dat konden ze wel begrijpen. Ik denk dat echt laten zien dat je christen bent eerder zijn vruchten afwerpt dan wanneer je dingen maar ff doet, ook al is het totaal niet praktisch... om mensen te laten zien dat je tenminste nog bidt voor het eten... en wat je dan bidt niet zo belangrijk is... Juist daar prikken mensen doorheen, dacht je dat die niet doorhebben dat je in die 15 seconden stilte aan je tafel in een drukke kantine weinig kan zeggen... hooguit snel even drie zinnetjes opzeggen?

Ik doe het niet.... daar heb ik geen smoesjes voor nodig, gewoon praktische redenen... Ik vind wat je zegt eerder smoesjes om het wel te doen ;) Daarnaast is bidden voor het eten is een goede gewoonte en geen verplichting... bidden op andere tijden, als je echt de tijd hebt, werkt vaak een stuk beter.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 18 jul 2006 13:22

Marnix schreef:Kortom, dan is bidden niet meer praten met God... maar je doet het puur om even aan anderen te laten zien dat je christen bent... en dus bidt voor het eten zoals je gewend bent. Sorry hoor, maar dat is niet de essentie van het bidden.... als ik mijn christen zijn op die manier even aan ze zou moeten laten zien zou er iets flink mis zijn. Overigens wisten de meesten het wel, en vroegen er ook wel eens collega's waarom ik niet bad voor het eten. Ik vertelde wat bidden is en dat dat ff kort voor de vorm en een drukke kantine niet echt prettig is... dat konden ze wel begrijpen. Ik denk dat echt laten zien dat je christen bent eerder zijn vruchten afwerpt dan wanneer je dingen maar ff doet, ook al is het totaal niet praktisch... om mensen te laten zien dat je tenminste nog bidt voor het eten... en wat je dan bidt niet zo belangrijk is... Juist daar prikken mensen doorheen, dacht je dat die niet doorhebben dat je in die 15 seconden stilte aan je tafel in een drukke kantine weinig kan zeggen... hooguit snel even drie zinnetjes opzeggen?

Ik doe het niet.... daar heb ik geen smoesjes voor nodig, gewoon praktische redenen... Ik vind wat je zegt eerder smoesjes om het wel te doen ;) Daarnaast is bidden voor het eten is een goede gewoonte en geen verplichting... bidden op andere tijden, als je echt de tijd hebt, werkt vaak een stuk beter.
Toch zegt een gewoonte of gebaar heelveel en ook kan ik jou beredenering wel begrijpen.
De priester gingen uitgewoonte naar de tempel (Lu 1:9), zo ook Jozef en Maria (Lu 2:27) zei gingen ook uit gewoonte naar een feestdag (Lu 2:42).
Christus zelf ging uit gewoonte naar de synagoge (Lu 4:16).
En tot slot: Heb 10:25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de ‘gewoonte’ hebben, maar elkander vermanen; (zowel in arbeid als in de synagoge) en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2006 13:37

Ik zeg dan ook niet dat het slecht is als mensen het wel doen :) Je moet er alleen wel voor uitkijken dat mensen niet het idee krijgen dat je geloof een gewoonte is.... maar daar heb je in de tijd dat je niet in de kantine zit ook genoeg tijd voor om dat duidelijk te maken en te laten zien.

In ieder geval zou het voor mij geen reden zijn bij zo'n feest weg te blijven... en je kan altijd even vragen om stilte voor de maaltijd toch? :)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2006 19:09

Maar dan kan je bijv ook niet naar een restaurant of bijv macdonalds, vooral bij het laatste daar is het ook vaak rumoerig en weinig rust voor een gebed.

Je kan ook anderen een vb zijn om juist wel te bidden op die plaatsen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2006 20:06

pol schreef:Maar dan kan je bijv ook niet naar een restaurant of bijv macdonalds, vooral bij het laatste daar is het ook vaak rumoerig en weinig rust voor een gebed.

Natuurlijk kan je daar wel heen. Alleen bid ik daar ook niet voor mijn eten, dan doe ik dan liever op een rustige plek waar ik me er op kan concentreren... als het lekker rustig is doe ik het wel gewoon.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 jul 2006 06:58

Marnix schreef:
pol schreef:Maar dan kan je bijv ook niet naar een restaurant of bijv macdonalds, vooral bij het laatste daar is het ook vaak rumoerig en weinig rust voor een gebed.

Natuurlijk kan je daar wel heen. Alleen bid ik daar ook niet voor mijn eten, dan doe ik dan liever op een rustige plek waar ik me er op kan concentreren... als het lekker rustig is doe ik het wel gewoon.

Wij bidden daar juist wel voor het eten. Idd, je kan je eigen niet concentreren op het gebed, maar straal je ook niet iets uit door een gebedshouding? Misschien dat mensen die vroeger wel baden voor het eten, iets hebben van oja das waar ook.
En ik ben altijd blij als ik zie dat andere mensen ook tijd nemen voor een gebed(je), dan heb ik altijd zo iets van : kijk, gelukkig zijn er nog meer mensen die er zo over denken. En dat is ook weer een klein opstekertje mijn kant op

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 jul 2006 08:58

Hehe nogmaals, prima hoor... Ik vind het ook niet slecht. Ik denk alleen dat bidden dan zijn functionaliteit mist, het is niet meer praten met God maar weer "een signaal aan anderen afgeven" en daarom doe ik het zelf dan niet, omdat het het doel van het gebed wist en je natuurlijk ook op andere manieren kan laten zien dat je christen bent.

Als ik vind het helemaal niet verkeerd dat jij dat wel doet :) Overigens valt een mc Donalds nog wel mee, daar heb je tenminste nog je eigen tafeltjes en zo... :) In een fatsoenlijk restaurant doe ik het bijvoorbeeld weer wel, veel minder druk en lawaaierig en daar heb je de tijd er voor.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jul 2006 11:00

Het is heel simpel. Als ik de boel aan elkaar moet liegen om het leven van anderen te redden, dan zal ik liegen, liegen en nog eens liegen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 19 jul 2006 11:46

topkok schreef:gewoon gaan. probeer die man ook is te accepteren zoals hij is. probeer altijd de eerste te zijn om mensen te accepteren;)

Dat vind ik nou echt zo'n 'ik heb dit in een boekje gelezen maar ik snap het zelf ook niet helemaal, het zal wel goed zijn' uitspraak.

Verdraaid, sommige mensen kan je gewoon niet uitstaan, en dan is het puur schijnheilig om heel aardig te gaan doen, terwijl je vanbinnen hem of haar wel kan vervloeken!
Ik hoorde pas ook een preek, een uitleg over: wie is je naaste?
Iedereen blèrt altijd maar, je vijand is ook je naaste, iedereen is je naaste, maar hij legde het anders uit. Degene die je helpt, die is je naaste! Stel jezelf niet boven zo'n persoon, maar heb hem lief als jezelf. Je hoeft echt niet iedereen lief te hebben als jezelf!

@OPti, ja dat snap ik, dat mág ook

Ik gebruik zelf ook denderend veel smoesjes, tegenover anderen, maar ook tegenover mezelf! Het is echt zo lastig om eerlijk dingen onder ogen te zien :oops:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 19 jul 2006 12:33

ja echt raar om altijd smoesjes te moeten verzinnen. Eerlijk duurt het langst! en ik ga echt niet schijnheilig doen. Als ik die man bijv. zie verdrinken zal ik hem echt proberen te redden, maar als ik hem onderweg tegenkom, moet ik dan schijnheilig hallo zeggen terwijl ik denk: vlieg naar de maan vent?

En als zon vent met dit weer tegen zijn personeel loopt te balken, vloeken bleren met opgeheven vuist dat ze overuren moeten draaien en moeten doorwerken en hun bakkes houwen, en nog veel erger. Daarbij overuren uitbetalen volgens cao, daar heeft hij nog nooit van gehoord, moet ik dan zeggen: o het is zon leuke beste vriendelijke man die begrip heeft en meelevend is? never, nooit, not! en daar vriendelijk en gezellig op zijn feestje gaan zitten. Ik kan wel een beetje de schijn ophouden, maar in dit geval zou ik grof liegen en dat mag vls mij ook niet: 10 geboden

believer
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor believer » 19 jul 2006 13:09

Ik denk inderdaad dat je beweegredenen wel goed moeten zijn om eerlijk te zijn. Alleen vind ik het niet zo dat als zo'n baas bijvoorbeeld iedereen bij elkaar scheldt, dat je daar niet aardig/eerlijk tegen mag zijn. Dan zouden we het zo doen dat we alles naar elkaar toe moeten vergelden. Degene die een keer tegen mij liegt, daar zou ik dan ook een keer tegen moeten liegen. Ik denk dat we juist tegen die houding moeten vechten en er ons bewust van moeten worden hoe we werkelijk denken. Die baas is immers geen haar beter als ik ben. Geen lauwe houding, wat overigens al zo vaak gebeurt, en wat zo vreselijke slechte reclame is voor het christendom.
Ben je een zendeling of een zendingsveld?

Mijn blog:http://www.gospelfan.web-log.nl

Terug naar “Archief”