Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 jul 2006 06:27

spacy schreef:Maar misschien is het je niet ontgaan, dat de wereld om je heen hoe langer hoe meer christenen al is gaan haten, ja er is vrede, een economische (zolang de westerling maar in luxe kan leven) maar haat leeft er al genoeg in harten, en die paar stappen verder zoals genocide tegen christenen wordt ook nog wel eens in het westen gemaakt, waneer dat weten we nog niet, maar wat ga jij dan doen? als terugvechten nog een van je laatste opties is?

In dit stukje kun je moeiteloos het woord christenen vervangen door moslims en je maakt hetzelfde punt. Misschien iets om over na te denken. En trouwens, het christendom neemt in Amerika enge, haast epidemische vormen aan, volgens mij zijn het daar meer de niet-christenen die moeten vrezen voor genocide (misschien niet letterlijk, maar je je kunt ook iemands leven helemaal kapot maken zonder hem/haar van dat leven te beroven)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jul 2006 07:18

Optimatus schreef:Vanwaar toch die bijna neurotische Israelgeilheid bij sommigen hier?

Moet je nu echt, bij gebrek aan beter, dergelijke taal gebruiken als je niet bij machte bent de feiten op een normale manier te weerleggen? Geeft i.i.g. je niveau weer.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jul 2006 07:26

Ik acht Israel niet meer of minder waard dan welk ander land, de historie van een deel van de inwoners is in deze waardebepaling volkomen irrelevant.
Ik heb je al vaker op ditzelfde aambeeld horen hameren. Echter, deze woorden van jou, geplaatst tegenover de woorden van onze God, die Israel voor eeuwig uitverkoren heeft, en die ze het land Israel beloofd heeft, zijn dan totaal van nul en generlei waarde.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 08:41

dalethvav schreef:
Ik acht Israel niet meer of minder waard dan welk ander land, de historie van een deel van de inwoners is in deze waardebepaling volkomen irrelevant.
Ik heb je al vaker op ditzelfde aambeeld horen hameren. Echter, deze woorden van jou, geplaatst tegenover de woorden van onze God, die Israel voor eeuwig uitverkoren heeft, en die ze het land Israel beloofd heeft, zijn dan totaal van nul en generlei waarde.

nee, en deze redenatie ook niet. Want moslims accepteren dit toch niet. Het is "mijn geloof is het ware en dat van de anderen klopt niet". Dus een god in een andere religie die iets zegt over bepaalde dingen heeft geen autoriteit omdat het toch een valse god is.

Want je begeeft je in een eindeloze cirkel van "wellus nietus" als je je religie erbij gaat halen

En weer geldt:

Optimatus schreef:Dat is jouw zaak. En ik herhaal nog maar eens een mooi citaat uit EU2:

Heroes to some, tyrants to others.

Wellicht iets om over na te denken.

en daar zit wel wat in ja, maar ja dat krijg je er toch niet in bij de meeste mensen.

De geschiedenis wijst uit hoe en wat. Ik denk dat Israel op basis van die geschiedenis nu toch wel reden heeft om Hezbollah uit Libanon te bombarderen.
what the soul hides, blood tells

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jul 2006 09:07

Serenity schreef:Want je begeeft je in een eindeloze cirkel van "wellus nietus" als je je religie erbij gaat halen
Het is toch in de kern van de zaak een religieus probleem, misschien meer nog een geestelijke strijd?

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 09:12

denk je werkelijk dat dit een religieuze zaak is?
De islam heeft maar weinig te zoeken in Palestina, behalve dan op Moria met de rotskoepel en de moskee.

Het gaat om landbezit, en met argumentatie van de Hamas dat het Islamitisch Grondbezit is wordt het aan religie geknoopt is.

Maar het is in het geheel niet religieus gericht, eerder op haat tegen joden, en bezit om land. Meer niet.

Ik geef je gelijk als het gaat om een geestelijke strijd. Maar daar koop je ook weinig voor, want ook dat is religieus getint.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 09:24

hehe vandaag een stukje in het Nederland Dagblad over dat vermeende neergeschoten Israelische vliegtuig.

Het blijkt een lange-afstands-raket te zijn geweest. Plaatje erbij van het ding etc.
Een paar F-15's van Israel zag het ding rijden en wachtten tot ze er een goed schot op konden krijgen. Vlak voordat de vrachtwagen een trainingskamp van het Libanese leger binnen kon rijden hebbe ze de vrachtwagen vernietigd, maar door de explosie startte de motor van de raket zodat het ding half gelanceerd werd, en later neerstortte.

"Zo lanceert Israel de eerste lange-afstandsraket van Hezbollah" :D

maar ja, wie zegt dat dat ding specifiek van Hezbollah was en niet van het Libanese leger zelf? Hoe het ook zij, dat ding reed daar en is vernietigd.

Maar het blijkt dat die dingen nu ook uit de kast gehaald worden...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2006 09:42

dalethvav schreef:
Ik ben niet goed in het houden van mijn woord ik zou niet meer reageren. Israel is inderdaad het Volk van God (100% mee eens), maar dat wil niet zeggen dat de staat Israel de staat van God is.. Iets waar Joel Teitelbaum het grondig mee eens was ;) Wat dat betreft is Israel (als de staat van 1948) niet 'meer' of 'minder' waard, ik vind hem wel belangrijk maar dat is de grote emotionele waarde..

Even wat puntjes van Teitelbaum uit de Vayoel Moshe..

# Het is verboden voor het joodse volk om een leger te hebben.
# De Zionisten brengen joden over de hele wereld in dodelijk gevaar door hun handelingen.
# Moslims zijn geen afgodendienaren.
# De religieuze Zionisten zijn nog erger dan de seculiere Zionisten, en proberen het Zionisme in de ogen van de wereld goed te praten door er een Torah-vlag aan te hangen.
# Joden mogen voor de komst van de Messias geen eigen staat hebben en niet massaal naar het Heilige Land immigreren.

Tsja, de meningen zijn dus gewoon best verdeeld.. Wat wel iets is om over na te denken is dit: de landbelofte is onder andere aan Abraham gegeven, en deze wordt later nog vaker genoemd maar dan richting de Israelieten (zonen van Israel), is de landsbelofte dan niet geldig voor de andere nakomelingen van Abraham, zoals Ismael? Of gaat dit om het grote Israel, de grenzen in Exodus 23 zijn namelijk Jordanië en Irak-omvattend..

http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=163 leuk om eens te lezen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jul 2006 09:46

Serenity schreef:denk je werkelijk dat dit een religieuze zaak is?
De islam heeft maar weinig te zoeken in Palestina, behalve dan op Moria met de rotskoepel en de moskee.

Het gaat om landbezit, en met argumentatie van de Hamas dat het Islamitisch Grondbezit is wordt het aan religie geknoopt is.

Maar het is in het geheel niet religieus gericht, eerder op haat tegen joden, en bezit om land. Meer niet.

Ik geef je gelijk als het gaat om een geestelijke strijd. Maar daar koop je ook weinig voor, want ook dat is religieus getint.

Zelf ben ik er, als christen, van overtuigd dat het hier in wezen een geestelijke strijd betreft. Feitelijk richt Jodenhaat (antisemitisme) zich niet eens zozeer tegen Israel, maar tegen de God van Israel, tegen de naam HaShem.
Ik besef ook wel dat dit geen argumenten zijn voor niet-christenen (en helaas ook niet voor een aantal christenen), maar dat doet evenwel niets af aan de realiteit ervan.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 09:46

Ismael is "weggestuurd" van Abraham vandaan, om ergens anders een groot volk te krijgen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2006 10:00

Serenity schreef:Ismael is "weggestuurd" van Abraham vandaan, om ergens anders een groot volk te krijgen.
Maar het verbond met Abraham geld ook voor Ismael, Kain werd ook weggestuurd maar was ook nog steeds een kind van het verbond van God met Adam.. Zo zie ik ook Ismael hij is ook kind van het verbond met Abraham, na ik vermoed is de landbelofte aan Abraham ook groter (geografisch gezien) dan alleen het land van Kanaän..

Ten zelfden dage maakte de HEERE een verbond met Abram, zeggende: Aan uw zaad heb Ik dit land gegeven, van de rivier van Egypte af, tot aan die grote rivier, de rivier Frath:
Ismael woonde ook in dat gebied.. (net als Edomieten bijvoorbeeld).

Daarom ben Ik nedergekomen, dat Ik het verlosse uit de hand der Egyptenaren, en het opvoere uit dit land, naar een goed en ruim land, naar een land, vloeiende van melk en honig, tot de plaats der Kanaänieten, en der Hethieten, en der Amorieten, en der Ferezieten, en der Hevieten, en der Jebusieten.
Kanaän nieten leefden in wat wij kennen als Israel/Palestina, daar valt bijvoorbeeld de West-Bank en de Gaza-strook onder (Filistijnen kwam ook van buiten Kanaän, van Cyprus), de Amorieten leefden hoger waar nu Libanon en Syrië is, Hethieten leefden behoorlijk uitgebreid, op het hoogste van hun beschaving/rijk besloeg het Hethitische rijk dit:

Afbeelding
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jul 2006 10:53

Serenity schreef:Want je begeeft je in een eindeloze cirkel van "wellus nietus" als je je religie erbij gaat halen.

Op grond van religie alleen kun je geen politiek bedrijven. Los daarvan, het is natuurlijk niet verstandig om God voor jouw karretje te spannen. In naam van God werd apartheid bedreven, in naam van God werd Zuid-Amerika veroverd en ga zo maar door.

We kennen de resultaten.

Je kunt zeer wel op grond van het Woord sociale politiek bedrijven, maar geen territoriumpolitiek.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 11:15

inderdaad.

En de Palestijnen kunnen zich niet beroepen op de Kanaanieten. Wat er de laatste honderden jaren in Palestina woonde is een mengelmoes van Arabische en Europese volken. Filistijnen kwamen inderdaad van Cyprus.

In feite is Palestina van niemand, maar is het door de eeuwen heen van partij veranderd. Het is altijd een bewoond niemandsland geweest sinds de verwoesting van de tempel in 70 na Christus (denk ik).

Tot in 1948 toen de verdeling werd gemaakt. Toen heeft men als wereld besloten dat het verdeeld moest worden tussen de "volken" die er de meeste claim op hebben. Israel en de Arabieren. Een Arabische staat. Geen "Palestijnse" staat, want volgens mij zijn de Palestijnen van nu arbeiders uit verschillende Arabische omringende landen. Plus de hele gathering van Joden van over de hele wereld.

Want het is geen religieus conflict. Vanaf het "begin" (1948) heeft Israel het land gehad, en hebben de Arabische volken nooit hun toegewezen stuk land geaccepteerd. Maar voor 1948 woonden Joden en Arabieren gewoon naast elkaar, onder Brits bestuur.

Wat dat betreft heeft Israel de oudste rechten, althans over hun stuk grond. En zelfs dat werd hun niet gegund, en in de tussentijd zijn de rollen omgedraaid en zijn niet de Israeli in de minderheid (wat betreft macht, kracht, leger) maar juist in de meerderheid.

Het is een politiek/geografisch/rassen conflict, geen religieus conflict.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 19 jul 2006 11:19

> ISRAELI TROOPS IN SOUTH LEBANON
Israeli ground troops enter southern Lebanon on a mission to
destroy outposts of the militant group Hezbollah. An Israel
Defense Forces spokesman said the troops are "close to the
border, " but no further details were immediately available.
... http://edition.cnn.com/2006/WORLD/meast ... index.html

hehe, dit artikel spreekt ook van een bliksembezoek aan het getroffen gebied, gegeven door Libanon aan CNN, om te laten zien dat er burgers getroffen zijn en geen militaire doelen.

Een kapot geschoten huis, maar niet stoppen en het gebouw onderzoeken. Natuurlijk niet, want dan zou eventueel aan het licht komen dat het wel degelijk een kantoor van Hezbollah was, een hoofdkwartier. Wat zat er in dat huis? Natuurlijk, het ziet eruit als alle andere gebouwen.

Ik vind het maar matige argumentatie. Snel laten zien dat burgers getroffen worden, maar verder ook niks. Geen details laten zien, het overtuigt niet. Wat voor huis was het? Wie woonden er? Laat de kamers eens zien? Wat werd er bewaard? Wie woonden er? Namen graag?

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 19 jul 2006 11:33

Precies, ze zijn niet te vertrouwen.

En dat bezoekje was om uitkijkposten te slopen. Die schijnen ze gebruikt te hebben om de patrouilles van soldaten te bespioneren en zo die twee soldaten te kunnen ontvoeren. Israel heeft ze overigens ook om de andere kant op te kijken.

Terug naar “Archief”