dalethvav schreef:Ik acht Israel niet meer of minder waard dan welk ander land, de historie van een deel van de inwoners is in deze waardebepaling volkomen irrelevant.
Ik heb je al vaker op ditzelfde aambeeld horen hameren. Echter, deze woorden van jou, geplaatst tegenover de woorden van onze God, die Israel voor eeuwig uitverkoren heeft, en die ze het land Israel beloofd heeft, zijn dan totaal van nul en generlei waarde.
Ik ben niet goed in het houden van mijn woord ik zou niet meer reageren. Israel is inderdaad het Volk van God (100% mee eens), maar dat wil niet zeggen dat de staat Israel de staat van God is.. Iets waar Joel Teitelbaum het grondig mee eens was

Wat dat betreft is Israel (als de staat van 1948) niet 'meer' of 'minder' waard, ik vind hem wel belangrijk maar dat is de grote emotionele waarde..
Even wat puntjes van Teitelbaum uit de Vayoel Moshe..
# Het is verboden voor het joodse volk om een leger te hebben.
# De Zionisten brengen joden over de hele wereld in dodelijk gevaar door hun handelingen.
# Moslims zijn geen afgodendienaren.
# De religieuze Zionisten zijn nog erger dan de seculiere Zionisten, en proberen het Zionisme in de ogen van de wereld goed te praten door er een Torah-vlag aan te hangen.
# Joden mogen voor de komst van de Messias geen eigen staat hebben en niet massaal naar het Heilige Land immigreren.
Tsja, de meningen zijn dus gewoon best verdeeld.. Wat wel iets is om over na te denken is dit: de landbelofte is onder andere aan Abraham gegeven, en deze wordt later nog vaker genoemd maar dan richting de Israelieten (zonen van Israel), is de landsbelofte dan niet geldig voor de andere nakomelingen van Abraham, zoals Ismael? Of gaat dit om het grote Israel, de grenzen in Exodus 23 zijn namelijk Jordanië en Irak-omvattend..
http://www.vecip.com/default.asp?onderwerp=163 leuk om eens te lezen.