Kunnen predikanten politiek actief zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Kunnen predikanten politiek actief zijn?

Berichtdoor BJ » 31 okt 2002 17:57

Zo juist op Radio Noord:

GRONINGEN - Jan Plantinga is voorzitter geworden van het CDA in de stad Groningen.

Hij volgt Bernard Koops op. Plantinga was tot voor kort predikant bij de Christelijk Gereformeerde kerk in de Stad. Eerder was hij provinciaal voorzitter van het CDA. Ook zat hij in het landelijk bestuur.

Kan een predikant, ookal is die met pensioen, politiek bedrijven?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 okt 2002 18:28

Dat het "kan" heeft het verleden bewezen. De SGP had b.v. lijsttrekkers als ds. Kersten, Zandt en Abma. Ook de partijvoorzitters zijn volgens mij altijd dominees geweest. Of het gewenst is, is een andere zaak. Ik hou er niet zo van als predikanten met een eigen gemeente ook nog eens politiek actief zijn. Behalve dat ze daarmee een groep kerkgangers van zich vervreemden, is de kans ook groot dat hun politieke activiteiten ten koste gaan van het werk in de kerkelijke gemeente zelf.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 31 okt 2002 19:17

Dus in dit geval, een predikant die geen gemeente meer heeft, is het makkelijk. Toch denk ik dat het moeilijk kan worden. Stel dat de politieke partij een standpunt heeft over een bepaald onderwerp. Hij wil dit graag uitdragen. Hoe goed kun je zoiets uit de prediking houden? En kan op deze manier de predikant wel in elke gemeente voorgaan, of moet de kerkenraad dan ook zijn politieke achtergrond meenemen voordat hij wordt gevraagd een dienst te leiden?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2002 19:47

Nee, ik denk dat een kerkenraad zich niet moet bemoeien met de politieke kleur van een predikant. Dat is een prive kwestie. Ze kunnen (en moeten?) hem er wel op aanspreken als blijkt dat er tijdens de preek sprake is van belangenverstrengeling.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 04 nov 2002 19:10

Mocht er tijdens de preek blijken dat een predikant toch te sterk zijn politieke mening ventileert moet de kerkenraad dan pas na de dienst ingrijpen of al tijdens de dienst. Of bijvoorbeeld na de dienst de verantwoordelijk niet meer terug te nemen door de voorganger geen hand te geven.

Ik denk dat het toch belangrijk is dat er over dit soort kwesties van te voren over van gedachte wordt gewisseld. In welke vorm dan ook. Dit kan problemen voorkomen.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 05 nov 2002 11:39

ookal is die met pensioen,

Ik denk dat het antwoord in dergelijk geval duidelijk is. Zo'n (ex)predikant heeft ws geen eigen gemeente meer. Het risico van belangenverstrengeling is dus vrijwel niet aanwezig. Als zo'n persoon zich op deze manier nog dienstbaar wil maken voor volk en vaderland waarom niet???

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 nov 2002 15:53

Dat is waar en dan heb ik er ook weinig moeite mee. Aan de andere kant is de preekstoel natuurlijk geen politieke arena, dus mijn motto is: op de kansel geen partijpolitiek. Je kunt zo iemand natuurlijk niet van de kansel trekken tijdens een politieke preek, maar een opmerking achteraf als kerkenraad is m.i. dan wel terecht.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 nov 2002 12:37

Ik heb deze topic meerdele malen bekeken, en meerdere malen overdacht. Ik heb eigenlijk 2 meningen:

1- Het moet kunnen. Maar zoals al eerder is gezegd moet de politiek en de preekstoel gewoon los blijven van elkaar!
2- Ik vraag me af of punt 1 wel haalbaar is. De dominee zal best zn best moeten doen om de 2 dingen los van elkaar te houden, maar in rpincipe zou dat kunnen. Maargoed, stel dat het slecht gaat met de partij, of slecht met de dominee als partijlid, denk ik dat je ontzettend snel last van roddels krijgt binnen de gemeente. Laat staan als de Ds/partijlid beschuldigd wordt van iets of een verkeerde uitspraak doet!

JonaGOLD

Berichtdoor JonaGOLD » 29 nov 2002 17:11

volgens mij heeft een dominee het al druk zat met zijn eigen gemeente.
tenminste, dat is bij ons zo.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 02 dec 2002 10:23

Ik denk aan Amsterdam

Aan de Mozes en Aaron straat.
De ene kant de kerk, aan de ander kant het stadhuis.

Mozes >> de wereldse macht (wel door God aangesteld)
Aaron > de kerk.

Zo hoort het. dichtbij bij elkaar maar ieder zijn eigen terrein.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Terug naar “Archief”