Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:MrSokkie, ik ben verslaafd aan eten en drinken... want zonder die dingen zou ik niet kunnen leven... en zou ik me een stuk beroerder voelen![]()
En wat dacht je van verslaafd zijn aan God, zijn woord... hem prijzen? Lijkt me ook niet verkeerd als je daar niet zonder kan
MrSokkie schreef:Marnix schreef:MrSokkie, ik ben verslaafd aan eten en drinken... want zonder die dingen zou ik niet kunnen leven... en zou ik me een stuk beroerder voelen![]()
Nee, daar ben je niet verslaafd aan, dat is een biologische functie, net als adem halen of slapen (wat mij op dit moment even niet lukt). Natuurlijk kan je wel eet-verslaafd zijn, maar dat is wel wat anders dan normaal eten als je honger hebt of slapen als je moe bent. Ik vermoedde trouwens als dat dit soort voorbeelden zouden komenEn wat dacht je van verslaafd zijn aan God, zijn woord... hem prijzen? Lijkt me ook niet verkeerd als je daar niet zonder kan
We hebben blijkbaar echt verschillende ideeën van wat verslaving inhoudt. Als je je naasten of jezelf gaat verwaarlozen om God maar te kunnen prijzen, lijkt me slecht idee. Dagenlang niet meer eten, slapen of douchen omdat je aan het bidden bent. Aggressie vertonen als mensen je storen bij het prijzen, aan helemaal niets anders kunnen denken als je er niet mee bezig bent... Lijken me allemaal bijzonder verkeerde dingen. Natuurlijk is het goed dat je met God bezig bent, maar ook dat moet geen obsessie worden.
marina87 schreef:Verslaafd aan sex lijkt mij: 'Zonder sex voel ik me rot, daarom moet ik sex hebben.'
Lalage schreef:Ik weet alleen dat vier jaar lang genoeg is *zucht* Ik ga nog wel even refoweb doorspitten waarom je ook alweer beter toch nog even kunt wachten :-S
elbert schreef:Aragorn schreef:elbert schreef:Kernpunt is volgens mij de vraag of je ook het zieleheil van je vriendin (om maar een zwaar woord te gebruiken) op het oog hebt, als je met haar naar bed gaat.
Maar die vraag is toch alleen maar relevant als je daadwerkelijk gelooft dat het een zondige daad is?
Jouw wedervraag is alleen relevant als het christelijk geloof mogelijk luchtfietserij zou zijn (je bent zeker agnost?). Ik ga ervan uit dat dit niet zo is, en het dus altijd een belangrijke vraag is of je iemands zieleheil op het oog hebt, bij alles wat je doet.
Aragorn schreef:Maar een huwelijk mag hopelijk wat meer kosten dan een financieel-administratieve handeling op het stadhuis.
Inderdaad, dat zou ik dan ook weer niet af willen doen met een baliehuwelijk.![]()
Oke, je kent het huwelijk dus een zwaarder gewicht toe dan enkel een administratieve handeling. In dat geval is het goed om eens na te gaan, wat dit concreet inhoudt.
Aragorn schreef:Maar het voelt toch absurd om binnen je relatie waarin je steeds mee rnaar elkaar toegroeit en je liefde zowel geestelijk als lichamelijk uit opeens bij die laatste stap afhankelijk te zijn van een formuliertje dat je bij de gemeente haalt. En als je dat dan hebt, dan 'mag' het opeens, yeah.
Je stelt nu dat het enkel een formuliertje is, wat er gehaald moet worden. Dat zou uiteraard tamelijk futiel zijn, als dat de inhoud van het huwelijk zou voorstellen. Maar we zijn het er hopelijk over eens dat dit formuliertje iets weergeeft van de inhoudelijke kant van je relatie? En dat het daarom gaat. Bovendien zit er ook een formele kant aan de zaak: een huwelijk is een wettelijke erkenning van het feit dat je een verbond met je levenspartner hebt gesloten en dus samen verantwoordelijk bent voor je plaats als echtpaar in onze samenleving. Dat brengt voorrechten en plichten met zich mee. Ik zie het huwelijk in elk geval niet beperkt tot een overeenkomst tussen 2 mensen. Daar zit meer aan vast: God, je familie, de maatschappij. Als je die totaalvisie niet deelt (concreet betekent dit: "God en de rest van de wereld hebben niks met ons tweeen te maken"), dan kan ik me voorstellen dat je het huwelijk/relatie als een puur individueel gebeuren tussen 2 personen ziet.
Javaca schreef:ik denk dat dit weldegelijk samenvalt. Mijn ouders zijn falikant tegen svhh. Zo erg zelfs dat ze ons verbieden bij elkaar te slapen e.d. Hierover is gewoon niet te praten. Ik vind dat ze niets te maken hebben met wat m'n vriendin en ik wel en niet doen of gedaan hebben. Maar hoe meer zij er tegen ageerde hoe meer wij er mee door gingen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten