Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 jul 2006 22:16

Raido schreef:Dat klopt. Maar daar hebben we het 23 pagina's terug al overgehad en ik ben geen muezzin die alles tien keer herhaald. Ik had het beter gevonden als Libanon en Israel; samen onder de VN-plu daar een grote schoonmaak hadden gehouden onder die radikalinski's..

Denk je werkelijk dat de VN het probleem kan oplossen? Hoe zou de VN volgens jou de grote schoonmaak onder de Hezbollah moeten houden?
Israël heeft 6 jaar lang toe moeten zien hoe de Hezbollah in de regering dringt. Dat tuig vormt een bedreiging voor Israël en daar moet tegen worden opgetreden. Israël treedt naar mijn inziens goed op (ik zou niet weten wat ze beter hadden kunnen doen). Ik vond het citaat van Netanyahu treffend: Als het recht ligt in het aantal slachtoffers, dan zouden de Duitsers het slachtoffer zijn geweest in de tweede wereld. Israël grijpt in onder voorwaarden (minimaliseren tot hezbollahdoeleinden). Hezbollah probeert doelbewust onschuldige burgers te doden.
Laatst gewijzigd door reform op 17 jul 2006 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 22:16

Raido schreef:Dat klopt. Maar daar hebben we het 23 pagina's terug al overgehad en ik ben geen muezzin die alles tien keer herhaald. Ik had het beter gevonden als Libanon en Israel; samen onder de VN-plu daar een grote schoonmaak hadden gehouden onder die radikalinski's..

als ik nu aan het herkauwen ben, dan moet dat toch al genoeg zeggen :)

en ja dat zouden we graag gewild hebben, maar Libanon staat al 6 jaar lang te popelen om de Hezbollah eruit te schoppen. Enne, de Libanese regering zal vast goedkeuren dat de Hezbollah eruitgeschopt wordt. Was er al niet gezegd dat de Hezbollah in de regering zit?

Nu waren de ontvoeringen en raketaanvallen inderdaad de druppel, en het is overduidelijk dat Israel deze operatie al enige tijd in de kast had liggen en goed heeft voorbereid.
what the soul hides, blood tells

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 jul 2006 22:19

Raido schreef:Het is hun conflict, en dat raakt de hele wereld, het had naar mijn gevoel ook anders gekunt. Ik ben niet tegen, maar ook totaal niet voor het conflict. Maar ik vind het nogal wat om daar direct acties voor op te zetten..
"

Wat zou jij doen als je president van een land zou zijn. Ooww het zijn maar een paar doden.....laten we maar geen actie ondernemen. Zo n flut president wil toch niemand. Je bent een lafaard als je geen eens je eigen burgers wil beschermen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 22:21

Zo snel Israel oorlog heeft ge maakt zijn ze zielig.. Zo zei je het lett.
Dat is toch totaal wat anders dan 'Krijg soms het gevoel dat Israel alles maar moet accepteren wat er gebeurd. Dat is pas belachelijk.' want dat had ik weer nergens gezegt, of uitgedragen. Israel maakt een oorlog (een oorlog heeft uiteraard twee fronten; dat weet jij ook). Maar zo snel Israel in oorlog is (officieel zeg maar) is er geld nodig.. waarom?

Israel is niet begonnen met deze oorlog. Ja dus zal er opgetreden moeten worden want uit zichzelf gaat de Hezbollah niet weg.
Technisch gezien wel, aangezien een oorlog alleen kan tussen twee landen en niet tegen een organisatie ;) Israel viel het land Libanon aan en begon dus wat dat betreft de oorlog. Uiteraard was er aanleiding en vind ik het niet meer dat logisch :)

Libanon is verantwoordelijk voor wat er gebeurd vanaf haar grondgebied.
Dat klopt, toch vind ik wel dat je de omstandigheden in ogenschouw moet nemen dat Libanon weinig kon beginnen in zijn eentje.

Ja jij woont ook niet in Noord Israel wat nu beschoten wordt. En je hebt ook geen familie die ontvoerd is door Hezbollah.
Ik heb ook geen familie die dood gaan aan aids, wordt verkacht of wordt uigemoord door rare rebellenbewegingen. Toch vind ik die conflicten 'erger'.

Zij staan in de frontlinie in de strijd tegen het moslimterrorisme.
Alsof ze de enige zijn, alsof moslimterrorisme de enige vijand is.. Wat denk je van Darfur? Waar veel meer mensen het loodje leggen, onderandere door moslimterreur..

Er worden dagelijks raketten op Israel afgevuurd...waarom hoor ik niets daarover? Of waarom komt de EU en de internationale gemeenschap niet direct met een veroordeling, na iedere raket die op het grondgebied van Israel neervalt?
De G8 heeft toch een veroordeling uitgesproken?

Maar zodra Israel eindelijk overgaat tot geweld om de aanvallen te stoppen, dan zijn de rapen gaar. Ik vind dat Israel trouwens nog best veel geduld heeft getoond om het zo lang door te laten gaan.
Dat hebben ze zeker, ik ben gelukkig niet de EU of de internationale gemeenschap. dit conflict ligt wat dieper dan die twee soldaten die gekidnapt zijn. Ik vind het niet goed dat terroristen dit doen, ik vind ook niet goed dat Israel dit doet. Ik vind oorlog per definitie niet goed.

Maar soms moet je schijnbaar niet goede dingen doen... maar daarmee hoef je de daden van beide partijen nog niet goed te keuren.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 22:25

Denk je werkelijk dat de VN het probleem kan oplossen? Hoe zou de VN volgens jou de grote schoonmaak onder de Hezbollah moeten houden?
Als de VN het niet kan, kan Israel het ook niet. Dan werkt alleen een grote atoombom op het middenoosten nog. Daarom geloof ik ook heilig dat dit conflict wel op te lossen was als Israel en Libanon onder VN vlag die schooiers daar ontmantelden.

Wat zou jij doen als je president van een land zou zijn. Ooww het zijn maar een paar doden.....laten we maar geen actie ondernemen. Zo n flut president wil toch niemand. Je bent een lafaard als je geen eens je eigen burgers wil beschermen.
Lezen reform, lezen. Het ging hier ging hier niet over de militaire acties maar om geld inzamelingsacties. Ik ben geen president, en kan daar dus ook niet voor spreken.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jul 2006 22:28

@raido: Jij hebt niet eens een mening en bent totaal niet op de hoogte van het hele conflict. Eerst praat je zus en dan weer zo.
Bovendien kom je met een stel dingen op de proppen die hier totaal niks mee te maken hebben. Het gaat hier over het conflict in Israël. Waarom kom je dan steeds met andere dingen aan zoals het aidsprobleem, Darfur?

Dat is voor jouw erger als het probleem Israël ook. Ik zou graag willen weten waarom. Blijkbaar is voor jou een mensenleven uit het ene land meer waard dan uit het andere.

Rare gedachtenkronkels heb jij.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 jul 2006 22:33

Raido schreef:Als de VN het niet kan, kan Israel het ook niet. Dan werkt alleen een grote atoombom op het middenoosten nog. Daarom geloof ik ook heilig dat dit conflict wel op te lossen was als Israel en Libanon onder VN vlag die schooiers daar ontmantelden.

Hoe ontmantel je die schooiers........juist door actie te nemen (dat is precies wat Israël doet). VOlgens mij zou de VN niet veel anders doen als ze daadwerkelijk Hezbollah willen ontmantelen. Hoe spijtig ook, maar daar vallen doden bij.

Ik heb ook geen familie die dood gaan aan aids, wordt verkacht of wordt uigemoord door rare rebellenbewegingen. Toch vind ik die conflicten 'erger'.

Ik vind onrecht net zo erg als aids, verkracht worden etc.

Raido schreef:Lezen reform, lezen. Het ging hier ging hier niet over de militaire acties maar om geld inzamelingsacties. Ik ben geen president, en kan daar dus ook niet voor spreken.

Misschien moet je eens beter lezen wat je schrijft, want het ging wel over militaire acties.
Laatst gewijzigd door reform op 17 jul 2006 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 jul 2006 22:35

Als je mensen en de situatie niet kent dan kun je er wat afstandelijk over filosoferen maar het wordt anders als je de mensen kent.
Dit was de eerste mail uit Jeruzalem en het onderstaande gebeurde vlakbij Sefat in het noorden.
Sommigen op dit forum hebben niet in de gaten dat het ten diepste gaat om het Koninkrijk van God dat komen zal.
Daarom moet Israël van de kaart geveegd worden, satan zal proberen dat te verhinderen, daarom ook deze strijd.
Daarom ben ik solidair met Israël en niemand hoeft ook maar 1 eurocent te geven. Inderdaad er zijn armere landen maar hier is dezelfde tegenstander als degene die in het paradijs Adam en Eva deed zondigen.
Daarom arme, arme Libanezen en Arabieren en Nederlanders die niet in de gaten hebben om wat voor strijd het hier gaat.

Beste Vrienden,

Een oorlog is uitgebroken totaal onverwacht.

Miron, bij het graf van Rabbi Shimon Bar Yochai waar wij vlak voor het begin van de joodse maand, vaak voor sjabbat naartoe gaan davvenen (bidden) om G'd te vragen voor de spoedige verlossing. Daar heeft een katjoesja raket het huis geraakt van onze hospita, mw. Judith Itskovits (58) en haar kleinzoon Omer Peskov (7) zij zijn om het leven gekomen in hun woonkamer, net nadat haar man naar de synagoge is gegaan om de sjabbat te verwelkomen.

Momenteel is er een acute dreiging van Syrie die raketten elk moment kan afvuren op elke stad in Israel. Wij bidden en luisteren naar het nieuws en hopen dat G'd ons zal helpen.

Tot nu toe zijn er 500 gewonden gevallen, veel gevallen van shock die als gewonden (terecht) worden geteld. De burgers krijgen informatie welke plaatsen het veiligste zijn om je te beschermen bij een aanval. ’s Nachts en overdag horen wij de gevechtsvliegtuigen en helicopters overvliegen. Vreselijk natuurlijk, ook voor de onschuldige mensen in Libanon, maar hebben wij keus?

Jad Ezra wil in het noorden van het land voedselpaketten en speelgoed en zoveel mogelijk uitdelen aan de kindertjes en families die hun dagen in de schuilkelders moeten doorbrengen, hierover zal ik jullie morgen meer emailen. We kunnen niet stil zitten we zijn in gevecht en iedereen moet helpen op elke manier dat hij kan.

Ik zal jullie morgen meer informatie sturen over de actie van Jad Ezra en andere ontwikkelingen.

Sjawoe’a tov, een goede en vreedzame week gewenst,

Shalom

Lea

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 22:36

@raido: Jij hebt niet eens een mening en bent totaal niet op de hoogte van het hele conflict. Eerst praat je zus en dan weer zo.
Laat jij dan je almachtige wijsheid schijnen over het conflict zodat alle dolende zielen het ware licht mogen aanschouwen in dit conflict o Markie.

Bovendien kom je met een stel dingen op de proppen die hier totaal niks mee te maken hebben. Het gaat hier over het conflict in Israël. Waarom kom je dan steeds met andere dingen aan zoals het aidsprobleem, Darfur?
Omdat er een oproep stond tot het geven van geld voor de mensen die in de schuilkelders zaten van wege de beschietingen waarvan ik vond dat het geld 'beter' naar andere conflictgebieden zou gaan waar het evenzeer zo niet meer nodig is. Een voorbeeld daarvan was Darfur.

Dat is voor jouw erger als het probleem Israël ook. Ik zou graag willen weten waarom. Blijkbaar is voor jou een mensenleven uit het ene land meer waard dan uit het andere.
Het 'erger' stond niet voor niet tussen haakjes, misschien is het woord schrijnender meer op zijn plaats. In Darfur sterven meer mensen dan nu in Israel, wat dat betreft is het 'erger', elk mensenleven is er één. Dat lijkt mij logisch. Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik geweld per definitie niet goed vind, dat ik oorlog niet goed vind, dat ik mensen doden niet goed vind. Uiteraard geld dat voor beide kanten. Elke dode hezbollah-strijder is er een te veel, en dat geld ook voor elke dode Israeli. Voor mij is een Israeli niet meer of minder mens dan de andere. Ik heb mijn visie op het conflict gegeven, en ik denk dat ik het daarbij ga laten. Ik heb mijn ideën, jullie je ideën. Schijnbaar is het niet geaccepteerd om te zeggen dat geweld niet goed is. Het anders gekund naar mijn gevoel, echter dat is niet gebeurd. De feiten liggen er nu.

Het is oorlog, en God mag weten hoe het afloopt. Ik zie het met argusogen aan, helemaal met die rare opgewonden standjes rondom Israel.

Homo sum, humani nihil a me alienum puto

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jul 2006 22:38

Raido schreef:Alleen vind ik het totaal belachelijk dat Israel het land Libanon daarom aanvalt en niet enkel Hezbollah.

Nogal zoiets belachelijks.

Heeft hezbollah zelf een land ofzo? Hezbollaland of wat?

Man, zorg dat je op de hoogte bent voordat je op de knop ok drukt!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 22:38

Raido schreef:
Zo snel Israel oorlog heeft ge maakt zijn ze zielig.. Zo zei je het lett.
Dat is toch totaal wat anders dan 'Krijg soms het gevoel dat Israel alles maar moet accepteren wat er gebeurd. Dat is pas belachelijk.' want dat had ik weer nergens gezegt, of uitgedragen. Israel maakt een oorlog (een oorlog heeft uiteraard twee fronten; dat weet jij ook). Maar zo snel Israel in oorlog is (officieel zeg maar) is er geld nodig.. waarom?

bijvoorbeeld om dekens, water en voedsel te geven aan de Israeli's die elders ondergebracht worden, aangezien bepaalde gebieden onder vuur liggen. Kwestie van logistiek waar Israel zelf eigenlijk ook wel voor moet kunnen zorgen. Ik weet niet precies het initiatief van deze inzamelingsactie trouwens maar goed.

Israel is niet begonnen met deze oorlog. Ja dus zal er opgetreden moeten worden want uit zichzelf gaat de Hezbollah niet weg.
Technisch gezien wel, aangezien een oorlog alleen kan tussen twee landen en niet tegen een organisatie ;) Israel viel het land Libanon aan en begon dus wat dat betreft de oorlog. Uiteraard was er aanleiding en vind ik het niet meer dat logisch :)

een oorlog kan heel goed tussen twee organisaties, of tussen een land en een organisatie. Het vervelende is dat een organisatie over het algemeen geen eigen grondgebied heeft. Een land dat een dergelijke organisatie echter onderdak verleent, en zelfs steun, is in feite medeverantwoordelijk voor eventuele gevolgen. Israel valt de Hezbollah aan, die zich ophoudt in Libanon. Het doel van deze oorlog is Hezbollah uit Libanon schoppen, niet Libanon bezetten en innemen of wat dan ook.

Libanon is verantwoordelijk voor wat er gebeurd vanaf haar grondgebied.
Dat klopt, toch vind ik wel dat je de omstandigheden in ogenschouw moet nemen dat Libanon weinig kon beginnen in zijn eentje.

wie zal het zeggen. Maar ze zijn een land, met inkomsten, of wat dan ook. En ze hadden hulp kunnen vragen, desnoods van Israel, om samen de Hezbollah eruit te schoppen. Zo makkelijk kan het zijn. Toch?

Ja jij woont ook niet in Noord Israel wat nu beschoten wordt. En je hebt ook geen familie die ontvoerd is door Hezbollah.

in principe wel, maar dat wil niet zeggen dat het daarom toegestaan zou moeten worden. Ach lieve Mohammed of Samuel, het maakt niet uit of je kapotgeschoten wordt door raketten, in Darfur hebben ze het erger, dus jij mag niet klagen.

Zij staan in de frontlinie in de strijd tegen het moslimterrorisme.
Alsof ze de enige zijn, alsof moslimterrorisme de enige vijand is.. Wat denk je van Darfur? Waar veel meer mensen het loodje leggen, onderandere door moslimterreur..

geef me een AK-47, een zak graan en een vliegticket en ik ga erheen. Laat de VN daar (ook) eens flink wat doen. Desnoods meer dan een vredesmacht, maar eenzelfde vernietigingsactie om de partijen uit elkaar te houden en de meeste "foute" en agressieve partij uit elkaar slaan en elimineren (zoals Israel nu bij de Hezbollah in Libanon doet).

Er worden dagelijks raketten op Israel afgevuurd...waarom hoor ik niets daarover? Of waarom komt de EU en de internationale gemeenschap niet direct met een veroordeling, na iedere raket die op het grondgebied van Israel neervalt?
De G8 heeft toch een veroordeling uitgesproken?

oh maar daar moeten we blij van worden. Opa G8 heeft het veroordeeld en steekt vervolgens nog een sigaar op. En wat heeft die veroordeling teweeg gebracht?

Maar zodra Israel eindelijk overgaat tot geweld om de aanvallen te stoppen, dan zijn de rapen gaar. Ik vind dat Israel trouwens nog best veel geduld heeft getoond om het zo lang door te laten gaan.
Dat hebben ze zeker, ik ben gelukkig niet de EU of de internationale gemeenschap. dit conflict ligt wat dieper dan die twee soldaten die gekidnapt zijn. Ik vind het niet goed dat terroristen dit doen, ik vind ook niet goed dat Israel dit doet. Ik vind oorlog per definitie niet goed.

ik denk dat de meeste militairen ook in Israel het niet voor hun plezier doen.
what the soul hides, blood tells

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 jul 2006 22:39

Markie schreef:
Raido schreef:Alleen vind ik het totaal belachelijk dat Israel het land Libanon daarom aanvalt en niet enkel Hezbollah.

Nee Hezbollah heeft geen land, Israel vind echter dat Libanon Israel heeft aangevallen. Dat is echter niet zo. Laten we even op een andere manier met elkaar omgaan, anders reageer ik niet meer op je.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jul 2006 22:41

Raido schreef:
Laat jij dan je almachtige wijsheid schijnen over het conflict zodat alle dolende zielen het ware licht mogen aanschouwen in dit conflict o Markie.

Omdat er een oproep stond tot het geven van geld voor de mensen die in de schuilkelders zaten van wege de beschietingen waarvan ik vond dat het geld 'beter' naar andere conflictgebieden zou gaan waar het evenzeer zo niet meer nodig is. Een voorbeeld daarvan was Darfur.

Het 'erger' stond niet voor niet tussen haakjes, misschien is het woord schrijnender meer op zijn plaats. In Darfur sterven meer mensen dan nu in Israel, wat dat betreft is het 'erger', elk mensenleven is er één. Dat lijkt mij logisch. Ik heb al een aantal keer aangegeven dat ik geweld per definitie niet goed vind, dat ik oorlog niet goed vind, dat ik mensen doden niet goed vind. Uiteraard geld dat voor beide kanten. Elke dode hezbollah-strijder is er een te veel, en dat geld ook voor elke dode Israeli. Voor mij is een Israeli niet meer of minder mens dan de andere. Ik heb mijn visie op het conflict gegeven, en ik denk dat ik het daarbij ga laten. Ik heb mijn ideën, jullie je ideën. Schijnbaar is het niet geaccepteerd om te zeggen dat geweld niet goed is. Het anders gekund naar mijn gevoel, echter dat is niet gebeurd. De feiten liggen er nu.

Het is oorlog, en God mag weten hoe het afloopt. Ik zie het met argusogen aan, helemaal met die rare opgewonden standjes rondom Israel.

Homo sum, humani nihil a me alienum puto

Hier zit je dus weer te beweren dat het anders gekund had, maar hoe of wat dan anders weet je dus niet. Je hebt de wijsheid in pacht denk je. Alleen jammer dat je die voor jezelf houdt.

Blijkbaar wil je jezelf slim doen voorkomen door wat Latijn te googelen en hier neer te zetten.

Stumperd.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 17 jul 2006 22:42

Radio schreef:Schijnbaar is het niet geaccepteerd om te zeggen dat geweld niet goed is.
Raido je begint het te begrijpen :) .......daarom treedt Israël op tegen het geweld.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 17 jul 2006 22:44

Raido schreef:
Markie schreef:

Nee Hezbollah heeft geen land, Israel vind echter dat Libanon Israel heeft aangevallen. Dat is echter niet zo. Laten we even op een andere manier met elkaar omgaan, anders reageer ik niet meer op je.

Owja, vind Israël dat? Waar haal je dat in hemelsnaam weer vandaan? Uit die dikke duim van je?

Israël valt plaatsen aan waar hezbollahstrijders zich schuilhouden beste jongen. Die baardapen die Israël met raketten bestoken weet je wel.

Terug naar “Archief”