Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 17 jul 2006 07:36

De haat wordt er aan Islamitische zijde wel ingepompt met leugenachtige bestsellers als:

Mein Kampf
Talmudjude (moet je eens kijken op anti-israel / islam fora hoe vaak dit antisemitische boek geciteerd wordt)
De protocollen van de wijzen van Sion.

Haat op de PA TV, juni 2002 (kom je dit ook zo in Israel tegen?)
Two 11-year-old girls articulate their personal goal to become shahids [people who die for Allah], explaining that "all Palestinian children" see Shahada [death for Allah] - because of its promised grand Afterlife - as more worthwhile than living.

Interviewer: You described Shahada as something beautiful. Do you think it is beautiful?

Walla: Shahada is a very beautiful thing. Everyone yearns for Shahada. What could be better than going to paradise?

Interviewer: What is better, peace and full rights for the Palestinian people or Shahada?

Walla: Shahada. I will achieve my rights after becoming a shahid. We won't stay children forever.

Interviewer: Ok, Yussra, would you agree with that?

Yussra: Of course. It is a good [sweet] thing. We don't want this world, we want the Afterlife. We benefit not from this life but from the Afterlife. All Palestinians, not like other youth, are hot tempered, they choose Shahada, since they are Palestinian.

Interviewer: Do you actually love death?

Yussra: Death is not Shahada.

Interviewer: No, I mean the absence after death, the physical absence, do you love death?

Yussra: No child loves death. The children of Palestine adopted the concept that this is Shahada. They believe that Shahada is very good. Every Palestinian child, say someone aged 12, says, O Lord, I would like to become a shahid.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 jul 2006 07:42

Serenity schreef:inderdaad heeft Israel een superieure legermacht. Maar dat hadden ze in 1948 niet, toen ze zichzelf moesten behelpen met stenguns en molotow-coctails tegen Syrische tanks en infanteriedivisies, ja zelfs het Arabische Legioen van Jordanië.

Wat knap zeg, van Israel. Maar als je vijand intern al ernstig verdeeld is, is er weinig nodig. Wat heeft dat trouwens met de situatie nu te maken?

Maar waar blijven al die miljoenen die bijvoorbeeld de Europese Unie jaarlijks aan de PLO geeft? Waar blijft dat? Ik neem aan dat de Hezbollah en de Hamaz hun wapentuig (10.000 katsjoesja raketten?) toch wel betaald met geld wat Al-Qaeda aan ze geeft? Dan hebben ze die 10 miljoen van Europa toch wel gebruikt om hun land mee op te bouwen?

Nounounou, 10 miljoen. poepoe. Het zou mij niks verbazen als Israel daar met 1 bombardement een veelvoud van aan schade aanricht. Dure dingen hoor, energiecentrales, of zelfs maar bruggen en wegen. Verder zal het hetzelfde zijn als Noord Korea. Daar gaan ook tonnen aan voedselhulp heen, wat wordt gebruikt om het leger te voeden, en de burgers blijven honger lijden. Is dat goed? Nee, maar dan is het Palestijnse volk ook gewoon slachtoffer van zijn eigen leiding.

Kijk eens naar het verschil tussen Israelische en Palestijnse nederzettingen. De Palestijnen krijgen financiele steun. Waar zien we dat in terug? Ze bouwen niks op, ze voeren plat gezegd geen donder uit. Ze ontginnen het land niet, ze repareren hun huizen niet.

Ah, het zijn gewoon luie Palestijnen, die de hele dag op bed liggen te niksen totdat wij ze het geld met koffersvol komen brengen? (vrij naar Hans Teeuwen). Waarbij ik wel even wil opmerken dat rotsgrond best lastig ontginnen is.

dat zal er nooit komen, althans niet voor lange tijd. En de meeste religieuze profetie-en laten ook geen ruimte voor vrede in het Midden Oosten.

Nou... er zijn een heleboel religieuze profetiën waar het MO niet eens in genoemd wordt. Maar ja, zo lang mensen hun daden nog laten leiden door duizend jaar oude krabbels van onzekere komaf, vaak zo vaag gesteld dat je er alles wel in kunt lezen, nee, dat is inderdaad niet echt hoopvol.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 08:24

MrSokkie schreef:
Serenity schreef:inderdaad heeft Israel een superieure legermacht. Maar dat hadden ze in 1948 niet, toen ze zichzelf moesten behelpen met stenguns en molotow-coctails tegen Syrische tanks en infanteriedivisies, ja zelfs het Arabische Legioen van Jordanië.

Wat knap zeg, van Israel. Maar als je vijand intern al ernstig verdeeld is, is er weinig nodig. Wat heeft dat trouwens met de situatie nu te maken?

dat zal ik je zeggen. Dit:
Geïsoleerd en onderdrukt door een superieure legermacht, met als enige wanhoopswapen je eigen lichaam en een paar kilo explosieven.

nu zijn de rollen namelijk omgedraaid. Staat het nu niet 1-1?
Israel is een deel van Jeruzalem verloren vanwege het Arabische Legioen van Jordanie, en sindsdien is dat onderdeel geweest van Jordanie. En in 1967 (?) heeft Israel het betreffende deel (inclusief klaagmuur) weer heroverd. Nooit is het van de Palestijnen geweest, maar van Jordanie.

Maar waar blijven al die miljoenen die bijvoorbeeld de Europese Unie jaarlijks aan de PLO geeft? Waar blijft dat? Ik neem aan dat de Hezbollah en de Hamaz hun wapentuig (10.000 katsjoesja raketten?) toch wel betaald met geld wat Al-Qaeda aan ze geeft? Dan hebben ze die 10 miljoen van Europa toch wel gebruikt om hun land mee op te bouwen?

Nounounou, 10 miljoen. poepoe. Het zou mij niks verbazen als Israel daar met 1 bombardement een veelvoud van aan schade aanricht. Dure dingen hoor, energiecentrales, of zelfs maar bruggen en wegen. Verder zal het hetzelfde zijn als Noord Korea. Daar gaan ook tonnen aan voedselhulp heen, wat wordt gebruikt om het leger te voeden, en de burgers blijven honger lijden. Is dat goed? Nee, maar dan is het Palestijnse volk ook gewoon slachtoffer van zijn eigen leiding.

ik denk dat ze dat jarenlang geweest zijn. Kijk eens wat voor bankrekening Yasser Arafat heeft achtergelaten...

Kijk eens naar het verschil tussen Israelische en Palestijnse nederzettingen. De Palestijnen krijgen financiele steun. Waar zien we dat in terug? Ze bouwen niks op, ze voeren plat gezegd geen donder uit. Ze ontginnen het land niet, ze repareren hun huizen niet.

Ah, het zijn gewoon luie Palestijnen, die de hele dag op bed liggen te niksen totdat wij ze het geld met koffersvol komen brengen? (vrij naar Hans Teeuwen). Waarbij ik wel even wil opmerken dat rotsgrond best lastig ontginnen is.

ik zeg niet direct dat de Palestijnen lui zijn, ik constateer een feit: het verschil tussen de Israelische en Palestijnse nederzettingen. En dat terwijl de Palestijnen toch wel een paar centen beschikbaar zouden moeten hebben voor wederopbouw van bepaalde dingen. Maar talloze huizen blijven in puin liggen. Wat betreft die rotsgrond: inderdaad dat is best lastig. Maar dat is geen excuus, want de Joden hebben het ook gedaan.

dat zal er nooit komen, althans niet voor lange tijd. En de meeste religieuze profetie-en laten ook geen ruimte voor vrede in het Midden Oosten.

Nou... er zijn een heleboel religieuze profetiën waar het MO niet eens in genoemd wordt. Maar ja, zo lang mensen hun daden nog laten leiden door duizend jaar oude krabbels van onzekere komaf, vaak zo vaag gesteld dat je er alles wel in kunt lezen, nee, dat is inderdaad niet echt hoopvol.

laat ik maar eens bij de "christelijke eindtijdprofetie-en" blijven: het moet uitlopen op een crisis.
what the soul hides, blood tells

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 jul 2006 08:40

dalethvav schreef:Ach ja, Karen Armstrong..... Uit een recentie (en er is nog wel meer van te zeggen, maar dit als illustratie):
Op sommige momenten ontpopt Karen Armstrong zich echter tot een apologete van Mohammed. Wanneer ze het verhaal doet van de uitroeiing van een joodse stam door moslims of het invoeren van de sluier voor de vrouwen van de profeet, beperkt de schrijfster zich niet tot het plaatsen van deze feiten in respectievelijk de gerechtvaardigde praktijk van een tribale samenleving en de invloed van het Byzantijnse rijk, maar wordt haar verontschuldigende toon storend voor de lezer.

Tja, zijn we al zo ver dat als iemand niet het verwachte eenzijdige beeld geeft, en de Islam niet direct veroordeelt, dat ze dan meteen maar apologete is? Als je niet voor ons bent, ben je tegen ons, is dat het? Zijn we zo gewend geraakt aan een negatieve berichtgeving rondom Islam dat we een neutrale berichtgeving niet meer herkennen?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 jul 2006 08:49

Serenity schreef:nu zijn de rollen namelijk omgedraaid. Staat het nu niet 1-1?

Oorlog is geen potje voetbal waar je na verlenging shirtjes wisselt en gezamelijk gaat douchen, even goede vrienden. (was het maar zo)

ik denk dat ze dat jarenlang geweest zijn. Kijk eens wat voor bankrekening Yasser Arafat heeft achtergelaten...

Ik heb helaas geen toegang tot de financiële gegevens van wijlen Arafat noch zijn erven.

ik zeg niet direct dat de Palestijnen lui zijn, ik constateer een feit: het verschil tussen de Israelische en Palestijnse nederzettingen. En dat terwijl de Palestijnen toch wel een paar centen beschikbaar zouden moeten hebben voor wederopbouw van bepaalde dingen. Maar talloze huizen blijven in puin liggen. Wat betreft die rotsgrond: inderdaad dat is best lastig. Maar dat is geen excuus, want de Joden hebben het ook gedaan.

De begin-situatie is al niet hetzelfde dus je redenatie: de palestijnen moeten het kunnen, want de Joden hebben het ook gedaan gaat niet op. Verder is het best lastig landbouwen als een deel van je eigen bevolking waar je het liefst niks mee te maken zou hebben oorlog aan het voeren is. Ook hier moeten we weer uitkijken dat we niet alle Palestijnen afschilderen als bommengooiende terroristen. Er zijn er maar weinig nodig om het voor de rest te verzieken.

laat ik maar eens bij de "christelijke eindtijdprofetie-en" blijven: het moet uitlopen op een crisis.

Het is dan ook niet voor niks dat er vooral veel Amerikanen likkebaardend naar het MO kijken en bij elk conflict denken dat de eindtijd nu toch echt begonnen is. Wat dat betreft een erg vreemde situatie. Een van de landen die een grote bijdrage zou kunnen leveren aan vrede in het MO heeft een bevolking waarvan een groot deel ieder conflict toejuicht.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 08:57

ik wil geen apocalypstische rampscenario's uitdragen, ik constateer slechts een feit ;)

Wat betreft dat "voetbal": dat is inderdaad waar. Maar ik relativeer slechts jouw uitspraak over het feit dat de Palestijnen nu onderdrukt worden door een superieure legermacht. Ik wil slechts zeggen dat Israel 50 jaar geleden in een slechtere situatie stond. Houd dat ook in je achterhoofd. Israel heeft geworsteld en is bovengekomen. Nu zijn ZIJ in principe de sterkste van de regio. Hoe kan dat? Is dat niet ongelooflijk? Of is dat een bewijs dat Arabieren geen oorlog kunnen voeren? Ja zal je zeggen: Israel heeft steun van Amerika gekregen. Inderdaad: geld en wapens. Maar de "outnumbering" omliggende Arabische landen hebben steun van Rusland gekregen. Van alle kanten is Israel keer op keer aangevallen.

Maar nu zijn de rollen omgedraaid. Maar nu is het ineens zo slecht van Israel dat ze een superieur leger hebben? Ja, dat is een wanhopige situatie, maar daarin zat Israel 50 jaar geleden ook.

Als de joden het gedaan hebben, waarom doen de Arabieren het dan niet? De Joden zijn 50 jaar geleden en langer geleden in feite als enige bezig geweest met het verbouwen van land. Ze hebben stukken dor land opgekocht van de Arabieren die er zich op kapot lachten dat de Joden zo stom waren. Maar de joden zijn aan het werk gegaan, en de kibbutsim schoten als paddestoelen uit de grond.
In feite zeg ik inderdaad gewoon dat de Arabieren lui zijn. Ze ontginnen het land niet. Ze laten hun huizen in puin liggen. En Yasser Arafat bulkt in het geld. Daar klopt iets niet. Hij mag dan wel een Nobelprijs voor de vrede hebben: je zorgt niet goed voor je volk als een deel van het land in puin ligt en jij zelf een flinke bankrekening hebt.

En inderdaad: niet alle Palestijnen zijn bommenleggers, en een klein groepje verziekt het voor de anderen. Maar laten we ook eens een andere ontwikkeling bekijken van zeer recente aard: of het nu fraude is geweest of niet: de Hamas heeft de Palestijnse verkiezingen gewonnen.

Get the point?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 jul 2006 09:13

Volgens de Washington Times van vandaag, bestaat het Israelische offensief uit vier fasen, waarvan we de eerste 2 pas hebben gehad. Het is de bedoeling dat de aanvallen steeds uitgebreider en zwaarder worden en dat waarschijnlijk in het laatste stadium van het offensief grondtroepen worden ingezet. Dat zal dan waarschijnlijk eind van deze week zijn. Het algemene doel van dit offensief is de militaire uitschakeling van Hezbollah.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 09:16

fair enough, imho.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 17 jul 2006 09:22

MrSokkie schreef:Ik heb helaas geen toegang tot de financiële gegevens van wijlen Arafat noch zijn erven.

Er is anders genoeg over bekend. Zie b.v. één van de vele, vele berichten over Arafats vermogen:
www.nieuws.nl
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 jul 2006 10:48

dalethvav schreef:De haat wordt er aan Islamitische zijde wel ingepompt met leugenachtige bestsellers als:

Tja, het is nou eenmaal makkelijker te haten dan om lief te hebben, en zeker als het er van jongs af aan wordt ingepompt hebben de kinderen geen schijn van kans. Dat gezegd hebbende vraag ik mij af of je heel ver moet zoeken voor je een 11-jarige zoontje of dochtertje van een ultra-orthodoxe kolonist gevonden hebt die vergiftigd is met soortgelijke denkbeelden over de palestijnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 10:50

voor Joodse kinderen is het "de vijand die dingen kapot maakt en mensen doodt omdat ze hun land willen" denk ik.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 17 jul 2006 10:54

Serenity schreef:Wat betreft dat "voetbal": dat is inderdaad waar. Maar ik relativeer slechts jouw uitspraak over het feit dat de Palestijnen nu onderdrukt worden door een superieure legermacht. Ik wil slechts zeggen dat Israel 50 jaar geleden in een slechtere situatie stond. Houd dat ook in je achterhoofd. Israel heeft geworsteld en is bovengekomen. Nu zijn ZIJ in principe de sterkste van de regio. Hoe kan dat? Is dat niet ongelooflijk? Of is dat een bewijs dat Arabieren geen oorlog kunnen voeren? Ja zal je zeggen: Israel heeft steun van Amerika gekregen. Inderdaad: geld en wapens. Maar de "outnumbering" omliggende Arabische landen hebben steun van Rusland gekregen. Van alle kanten is Israel keer op keer aangevallen.

En het is mede te danken aan strategische fouten van de Arabieren en innerlijke verdeeldheid dat Israel nu nog bestaat. Ik zie nog steeds niet hoe de situatie uit het verleden de daden van het heden rechtvaardigen. Het is net een studenten-ontgroening die elk jaar extremer wordt omdat de lichting die vorig jaar ontgroend is nu "wraak" kan nemen op de nieuwe lichting en nog extremere dingen verzint.

En inderdaad: niet alle Palestijnen zijn bommenleggers, en een klein groepje verziekt het voor de anderen. Maar laten we ook eens een andere ontwikkeling bekijken van zeer recente aard: of het nu fraude is geweest of niet: de Hamas heeft de Palestijnse verkiezingen gewonnen.

Get the point?

Nee. Onvrede onder burgers uit zich nog wel eens in vreemd stemgedrag. Ik meen dat het weinig gescheeld had of ene Pim F. was premier van ons land geworden.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 17 jul 2006 10:55

*heeft met afgrijzen naar het journaal gekeken* :|

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 10:57

Nee. Onvrede onder burgers uit zich nog wel eens in vreemd stemgedrag. Ik meen dat het weinig gescheeld had of ene Pim F. was premier van ons land geworden.

zelfs ik weet dat de Fatah overwegender naar vredesprocessen hing dan de Hamas. Je kan op je klompen aanvoelen dat de Hamas zich agressiever opstelt.

En het is mede te danken aan strategische fouten van de Arabieren en innerlijke verdeeldheid dat Israel nu nog bestaat. Ik zie nog steeds niet hoe de situatie uit het verleden de daden van het heden rechtvaardigen. Het is net een studenten-ontgroening die elk jaar extremer wordt omdat de lichting die vorig jaar ontgroend is nu "wraak" kan nemen op de nieuwe lichting en nog extremere dingen verzint.

zou kunnen. Maar "those who refuse to remember the past are condemned to repeat it the first and the last". En dat speelt een grote rol in dit conflict.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 17 jul 2006 10:59

Cisca schreef:*heeft met afgrijzen naar het journaal gekeken* :|

ik niet, en al zou ik gekeken hebben dan zou ik teleurgesteld zijn dat het zover is gekomen, maar ik zou het begrijpen.

Ik heb met afgrijzen naar bepaalde filmpjes zitten kijken die het wrak van een ge-explodeerde bus liet zien, waar afgescheurde armen en benen nog in lagen.

Een medaille heeft twee kanten.

Terug naar “Archief”