Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 jul 2006 21:36

Serenity schreef:
Cisca schreef:Dat is totaal niet te vergelijken met de reactie van nu, nu is het daar compleet oorlog.

wie kwam er ook alweer met het voorbeeld van Entebbe?

Die situatie hebben ze slimmer opgelost, dat heeft niet geleid tot een situatie zoals nu.

Serenity schreef:Trouwens, het is al jaren oorlog...
nu slaat Israel overduidelijk en openlijk keihard terug.

Tja, het zou prettig zijn als men eens zou stoppen met vergeldings maatregelen, daar krijg je beide partijen niet voor, het wordt wel eens gezegd maar nooit gedaan, 't is niet te hopen dat Iran echt met grof geschut komt, want dan wordt men van de kaart geveegd 'k denk toch niet dat ze daar op zitten te wachten.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 16 jul 2006 21:37

Ciska, Optimatus en Mrsokkie.......hoe zouden jullie het probleem wel willen oplossen....roepen hoe het niet moet kan iedereen. Maar weten jullie een betere oplossing om Hezbollah onder de knie te krijgen, zonder dat er onschuldige burgers de dupe er van worden. De Hezbollah zitten vaak in gebieden waar veel burgers wonen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 21:42

Cisca schreef:
Serenity schreef:
Cisca schreef:Dat is totaal niet te vergelijken met de reactie van nu, nu is het daar compleet oorlog.

wie kwam er ook alweer met het voorbeeld van Entebbe?

Die situatie hebben ze slimmer opgelost, dat heeft niet geleid tot een situatie zoals nu.

in Entebbe hebben ze o.a. radarinstallaties van Oeganda ook opgeblazen. Waarschijnlijk door de enthousiaste reactie van de rest van de wereld heeft Idi Amin z'n mond gehouden. Nu is het inderdaad anders.
Entebbe was bedoeld om inderdaad die gijzelaars te bevrijden. Nu is het inderdaad ook een straf gericht tegen Libanon. Ik begrijp dat wel. Helaas onschuldige slachtoffers, maar de hele wereld moet begrijpen dat ook Israel dat vast niet leuk vindt. Maar hoeveel slachtoffers hebben ze door die beschietingen vanuit Libanon al wel niet gehad? Hoeveel daarvan waren ook onschuldige slachtoffers aan Israelische zijde? Nu is Israel het zat en halen ze de bezem door Libanon. Jammer voor de onschuldige burgers, maar helaas.

Serenity schreef:Trouwens, het is al jaren oorlog...
nu slaat Israel overduidelijk en openlijk keihard terug.

Tja, het zou prettig zijn als men eens zou stoppen met vergeldings maatregelen, daar krijg je beide partijen niet voor, het wordt wel eens gezegd maar nooit gedaan, 't is niet te hopen dat Iran echt met grof geschut komt, want dan wordt men van de kaart geveegd 'k denk toch niet dat ze daar op zitten te wachten.

ja, een vicieuze cirkel, daar schiet niemand wat mee op. Maar als ik Israel was zou ik het niet bij een vergeldingsactie laten. En dat doen ze volgens mij ook niet, gezien de middelen die ze gebruiken. Ze rekenen voor onbepaalde tijd volledig af met Hezbollah in Libanon naar het schijnt. Libanon wordt overhoop gehaald om Hezbollah uit hun stellingen te roken.
what the soul hides, blood tells

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 jul 2006 21:43

'k Ben geen strateeg, en heb geen pasklare oplossing, wel is het duidelijk dat het zo niet goed is, men had moeten voorkomen dat dit zou gebeuren.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 jul 2006 21:46

Cisca schreef:'k Ben geen strateeg, en heb geen pasklare oplossing, wel is het duidelijk dat het zo niet goed is, men had moeten voorkomen dat dit zou gebeuren.

Wat precies?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 21:47

reform schreef:Ciska, Optimatus en Mrsokkie.......hoe zouden jullie het probleem wel willen oplossen....roepen hoe het niet moet kan iedereen. Maar weten jullie een betere oplossing om Hezbollah onder de knie te krijgen, zonder dat er onschuldige burgers de dupe er van worden. De Hezbollah zitten vaak in gebieden waar veel burgers wonen.

Dat is natuurlijk flauw, ineens een oplossing van ons verwachten. Ik begrijp Israel wel, zij verdedigen hun eigen bevolking, een beetje zoals Amerika, (pre-emptive). Uitermate triest, maar wel begrijpelijk. Wat HEzbollah doet is ook fout, de libanese burgers gebruiken als levend schild, maar Israel bombardeert ondertussen woonwijken waar Hezbollah allang weg is, en de burgers kunnen geen kant op.

Tja, zodra er een partij is die denkt het gelijk van God aan zijn kant te hebben, valt er niet meer mee te onderhandelen. (onderhandelen over de wil van God, zie je het voor je?) In dit geval hebben we de pech 2 partijen te hebben die denken het gelijk van God aan hun kant te hebben. Wachten en hopen dat er in een komende generatie wat verstandigere, redelijke mensen opstaan.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 21:48

Serenity schreef: Ze rekenen voor onbepaalde tijd volledig af met Hezbollah in Libanon naar het schijnt. Libanon wordt overhoop gehaald om Hezbollah uit hun stellingen te roken.

Met als gevolg een hernieuwde Hezbollah met een nog hardere leiding en nog wanhopiger en fanatiek voetvolk.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 16 jul 2006 21:49

Cisca schreef:'k Ben geen strateeg, en heb geen pasklare oplossing, wel is het duidelijk dat het zo niet goed is, men had moeten voorkomen dat dit zou gebeuren.

Het is helaas niet voorkomen......dus er moet wat gedaan worden. Wanneer Israël de tolerante aanpak van Nederland (waar jij aanhanger van bent) hanteert dan zijn ze binnen 3 jaar ergens in het noordoosten van Cyprus. Je zegt zelf dat je geen oplossing weet, zodra je geen betere oplossing hebt......zou ik niet zo veroordelend richting Israël doen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 jul 2006 21:49

Yael schreef:

Wat precies?

De escalatie ven de laatste paar dagen uiteraard.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 21:50

men had moeten voorkomen dat dit zou gebeuren.

wat had men moeten voorkomen? Dat Israel nu een blik militair geweld opentrekt? of dat Hezbollah al jarenlang beschietingen uitvoert op Israelisch landgebied?

of wil je nog verder terug, naar pak m beet 1948, dat de Arabische wereld niet alle Arabieren op had moeten dragen om Palestina uit te vluchten omdat ze met militair geweld het land schoon zouden vegen en alle Joden zouden uitroeien?

Of nog verder terug, naar het moment dat landen als Engeland beide joden en palestijnen beloofde hen Palestina te geven als ze mee zouden helpen vechten tegen o.a. Duitsland?

of nog verder terug....

wat had men moeten voorkomen? Dat Hezbollah zich in Libanon nestelt?
Tja, had gemoeten. En die "fout" is Israel nu aan het herstellen naar het schijnt.

Spijtig, maar waar. Oorlog is nooit leuk, maar misschien heiligt het doel enkele middelen. Iedereen vergeet de jarenlange beschietingen door o.a. Hezbollah. Hetzelfde goldt jaren geleden ook voor Syrie die op hun gemak vanaf de Golan-hoogte met artillerie de Joodse kibbutsim kapot schoot.

De zaak zit complexer in elkaar.

Ik denk dat Israels lange adem hoe langer hoe meer opraakt en dat ze bepaalde dingen nu echt niet meer slikken.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 16 jul 2006 21:50

@MrSokkie:
Komende generatie.... ik weet niet of je de beelden van demonstrerende kinderen hebt gezien? Kinderen van 8 tot 10 jaar. Die riepen dat Isreal dood moest. Dus verwacht niet teveel van de volgende generatie. Die kinderen zijn ook allemaal al gehersenspoeld als het ware. (nou ja, er zitten vast ook goede tussen, maar wat in beeld komt is vaak de waarheid he ;-) )

Cisca

Berichtdoor Cisca » 16 jul 2006 21:53

reform schreef:

Het is helaas niet voorkomen......dus er moet wat gedaan worden. Wanneer Israël de tolerante aanpak van Nederland (waar jij aanhanger van bent) hanteert dan zijn ze binnen 3 jaar ergens in het noordoosten van Cyprus. Je zegt zelf dat je geen oplossing weet, zodra je geen betere oplossing hebt......zou ik niet zo veroordelend richting Israël doen.

Jij hebt geen oplossing, en mag je mening zeggen, ik heb geen oplossing, maar mag m'n mening niet zeggen, da's vreemd.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 21:55

of wil je nog verder terug, naar pak m beet 1948, dat de Arabische wereld niet alle Arabieren op had moeten dragen om Palestina uit te vluchten omdat ze met militair geweld het land schoon zouden vegen en alle Joden zouden uitroeien?

want wat zijn precies "Palestijnen"? Volgens mij is het al genoemd. De "oorspronkelijke" inwoners zijn gevlucht naar buurlanden waar niemand een poot naar ze uitsteekt, waar ze in vluchtelingenkampen wonen (waar soms ook wel jammerend over gedaan wordt door mensen als Gretta Duisenberg, maar in feite zijn een aantal die kampen gewoon "steden").

Zijn de huidige Palestijnen nu wel of geen minderheidsgroep zoals de Turken en Marokkanen dat nu zijn in ons land: "import-arbeiders" uit andere Arabische landen?

Jij hebt geen oplossing, en mag je mening zeggen, ik heb geen oplossing, maar mag m'n mening niet zeggen, da's vreemd.

hm ja dat gevaar lopen we in dit soort topics. Tegenstanders die elkaar weigeren om hun mening te geven.
Maar ik denk niet dat er veel mensen zijn die oorlog willen. Maar in sommige gevallen lijkt het onvermijdelijk, en zeggen dat "het fout is en dat Israel moet ophouden" is wat kort door de bocht. Het is oorzaak en gevolg wat Israel doet.

En hoe hilarisch: Hezbollah verbiedt Israel om vergeldingsmaatregelen te nemen voor recente en toekomende raketaanvallen. Nemen die lui zichzelf nou serieus of lijkt dat maar zo?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 16 jul 2006 21:58

BJ schreef:@MrSokkie:
Komende generatie.... ik weet niet of je de beelden van demonstrerende kinderen hebt gezien? Kinderen van 8 tot 10 jaar. Die riepen dat Isreal dood moest. Dus verwacht niet teveel van de volgende generatie. Die kinderen zijn ook allemaal al gehersenspoeld als het ware. (nou ja, er zitten vast ook goede tussen, maar wat in beeld komt is vaak de waarheid he ;-) )

Tja, de zoete vruchten van religieuze indoctrinatie. Als je er maar vroeg genoeg bij bent kun je van iedereen haatdragende zelfmoordenaartjes maken.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 16 jul 2006 22:00

en dat gebeurt op scholen in Gaza en Westbank. Schoolboekjes. Bezoekjes en spreekbeurten van Hamas en Hezbollah strijders, gemaskerd en al. De kinderen mogen zelfs even zijn kalashnikov vasthouden!!!

maar dat komt zelden in beeld he...

aan Israelische zijde wordt volgens mij hier en daar wel een soort van "haat" en "afstandelijkheid" gepreekt trouwens.

Met als gevolg een hernieuwde Hezbollah met een nog hardere leiding en nog wanhopiger en fanatiek voetvolk.

daar twijfel ik niet aan. Maar hun huidige sterkere positie is dan vernietigd, en de Mossad zal misschien nog een extra oogje in het zeil houden en de nieuwe lichting vroegtijdig bij de wortel aanpakken. Tenminste, als ze die ruimte krijgen van de internationale gemeenschap...

Ik denk eigenlijk... als "de Palestijnen" ophouden met al hun aanslagen, dat Israel ook geen maatregelen hoeft te nemen. Stoppen met aanslagen, dat voorkomt meer ellende dan je denkt. En dan valt er vast te praten over bepaalde dingen. En dat hebben ze wel geprobeerd onder druk van de internationale gemeenschap, maar ze hebben de eerste de beste mogelijkheid uitgebuit om de onderhandelingen weer te staken en weer naar de wapens te grijpen "omdat de ander zich niet aan de afspraken houdt".

Ik durf zonder twijfel te zeggen dat Israel niet eens zo'n sterk leger nodig had gehad als ze niet al 50 jaar lang van alle kanten bedreigd en aangevallen waren. Het is niet voor niets dat Israel vooral qua luchtmacht de beste en meest getrainde eenheden ter wereld heeft.
Laatst gewijzigd door Serenity op 16 jul 2006 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”