Formulieren - Formuliergebeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

formulier wel of niet

Berichtdoor Nathanael » 23 sep 2003 22:12

Jezus gebruikte zeker de Haggadah; of in ieder geval volgde de verschillende rituelen daaruit.

Maar aan de andere kant staat er in de Bijbel verdraait weinig over hoe wij het avondmaal moeten bedienen. De belangrijkste items zijn: brood, wijn, waardig gebruik, gedenken van Jezus' dood (en opstanding!).

Waarom zou dat zijn? in het OT was alles in detail uitgeleg, van ieder offer was stapje voor stapje gezegd hoe het wel of niet bedient moest worden.

In grote lijnen kom ik daarom tot de conclusie dat de bedienaar van het avondmaal vrij is wel of geen formulier te gebruiken.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 24 sep 2003 10:03

cire schreef:
Invincible schreef:Als er formulieren worden gelezen neem ik altijd een snoepje Afbeelding

Hoezo?

Bewegende kaken houden een mens wakker 8)

Okay, effe no-kiddin'.
Ik vind formulieren een doodmaker. A) Ze zijn zo lang dat ze toonloos rap worden doorgelezen. B) Ze zijn standaard waardoor ik de boel wel zo'n beetje uit mn hoofd ken, t wordt saai en nietszeggend op den duur. C) Vrijwel niemand van de jeugd beheerst de 'heilige' oud-Hollandse taal waarin het geschreven is. D) Ze staan los van de bijbel en hebben voor mij daarom geen doorslaggevende betekenis. En last but NEVER least:

E) Ze zijn HeiligeGeest dodend. Oa door de formulieren zitten we in een standaard sleur gebakken waar geen enkele plaats meer is voor een frisse bries. En dan heb ik het ook over tradities.
Ik ben nooit een fan van Koelman geweest, maar hier heeft hij een levensbelangrijk goed punt.
..

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 24 sep 2003 10:15

Invincible schreef:
cire schreef:
Invincible schreef:Als er formulieren worden gelezen neem ik altijd een snoepje Afbeelding

Hoezo?

Bewegende kaken houden een mens wakker 8)

Okay, effe no-kiddin'.
Ik vind formulieren een doodmaker. A) Ze zijn zo lang dat ze toonloos rap worden doorgelezen.
de predikant die ze zo voorleest veroordeelt zichzelf " niet uit gewoon of biijgelovigheid gebruiken" (doopformulier)
B) Ze zijn standaard waardoor ik de boel wel zo'n beetje uit mn hoofd ken, t wordt saai en nietszeggend op den duur.
dat ligt niet an het formulier maar aan de luisteraar. Ik vind ze heel waardevol met een rijke inhoud.
C) Vrijwel niemand van de jeugd beheerst de 'heilige' oud-Hollandse taal waarin het geschreven is.
ik wel, en waar de SV of de NBG gebruikt wordt in de eredienst zal dat heus geen probleem zijn voor iemand die wil luisteren.
D) Ze staan los van de bijbel en hebben voor mij daarom geen doorslaggevende betekenis.
Ze zijn gegrond op de Bijbel en ze staan zeker neit lost van de Bijbel!
En last but NEVER least:
E) Ze zijn HeiligeGeest dodend. Oa door de formulieren zitten we in een standaard sleur gebakken waar geen enkele plaats meer is voor een frisse bries. En dan heb ik het ook over tradities.
Ik ben nooit een fan van Koelman geweest, maar hier heeft hij een levensbelangrijk goed punt.

niet mee eens, sommige formuleringen in de formulieren zijn op het eerste gehoor misschien niet helemaal helder, maar hebben wel hun waarde gekregen voor mij. Noem het voortschreidend inzicht of groeien in het geloof of whatever.
Laatst gewijzigd door Hans op 24 sep 2003 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 24 sep 2003 10:22

ook uit formulieren valt veel te lezen..
wanneer je dingen vaker hoort betekend het niet dat je snoep nodig hebt om wakker te blijven. (gaat er tijdens het voorlezen van de wet of een bekend bijbelboek ook een rol dropmentos doorheen; wit van buiten, zwart van binnen)

Juist als je een houding aanneemt van standaart e.d. luister je niet echt meer en sta je er ook niet meer voor open! Dan ga je alleen meer in spiraalstemming leven!

wel ben ik er mee eens dat er predikanten zijn die het erg vlug voorlezen zodat het meer een moeten lijkt waardoor je aandacht minder is. Dat mag van mij ook wel eens veranderen.
Time flies when you have none!

Wieowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Wieowie » 24 sep 2003 13:23

Nog even over die standaard gebeden. Ik gebruik ze niet zo vaak, maar soms weet je gewoon echt niet hoe je moet bidden en ook niet wat. Dan kunnnen formulier gebeden heel goed zijn. Wat ik ook wel eens doe is dan een psalm bidden. (Dat zijn ook vaak gebeden)
Omdat Hij mij het eerst heeft lief gehad

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 24 sep 2003 15:18

He, wat jammer dat mn smilie nou weg is :( Hij was zo lief

Enfin, hoi Hans!

Hans schreef:
Invincible schreef:Ik vind formulieren een doodmaker. A) Ze zijn zo lang dat ze toonloos rap worden doorgelezen.

de predikant die ze zo voorleest veroordeelt zichzelf " niet uit gewoon of biijgelovigheid gebruiken" (doopformulier)

Veroordeelt :?
En om uitspraken over de doop nou meteen op de formulieren te betrekken :| daarmee geef je die formulieren echt teveel eer.

Hans schreef:
B) Ze zijn standaard waardoor ik de boel wel zo'n beetje uit mn hoofd ken, t wordt saai en nietszeggend op den duur.

dat ligt niet an het formulier maar aan de luisteraar. Ik vind ze heel waardevol met een rijke inhoud.

Iets standaards is op den duur geestdodend. Fijn dat jij ze geweldig vind, maar ik wordt er een beetje kriebelig van, soms wil ik ze echt niet horen.
Sommige mensen voelen zich er lekker bij, maar dat heeft imo meer met gewenning en vertrouwelijkheid te maken dan met de inhoud.

Hans schreef:
C) Vrijwel niemand van de jeugd beheerst de 'heilige' oud-Hollandse taal waarin het geschreven is.

ik wel, en waar de SV of de NBG gebruikt wordt in de eredienst zal dat heus geen probleem zijn voor iemand die wil luisteren.

Statenvertaling is beter te volgen dan de formulieren. Welliswaar subjectief.

Hans schreef:
D) Ze staan los van de bijbel en hebben voor mij daarom geen doorslaggevende betekenis.

Ze zijn gegrond op de Bijbel en ze staan zeker neit lost van de Bijbel!

Meningsverschil. Er staan wel tekstverwijzingen bij, maar er zitten genoeg menselijke overtuigingen doorheen gemixt dat ik er mn ?? bij zet.
Besides: G.ds woorden zijn levend, de formulieren niet. Zo ervaar ik dat echt, in alle eerlijkheid.

Hans schreef:
E) Ze zijn HeiligeGeest dodend.

niet mee eens, sommige formuleringen in de formulieren zijn op het eerste gehoor misschien niet helemaal helder, maar hebben wel hun waarde gekregen voor mij. Noem het voortschreidend inzicht of groeien in het geloof of whatever.

Formulieren doden het feest.
Ik doe hiermee niets af aan jouw ervaringen, ik zou echt niet durven, maar op een gegeven moment moet een kind ook van zijn driewieler af kunnen stappen vind ik. Dan is het tijd voor het echte werk.
De formulieren zijn er om een basis aan te leggen, een stappenplan, maar niet om aan de bijbel te worden toegevoegd of als heilig te zien. Laat iedere generatie zijn eigen weg hierin vinden.

k Moet nu weg.

Liefs van Invin :mrgreen:
..

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 24 sep 2003 23:57

Goed er zijn er dus vinden dat je het moet afschaffen en anderen vinden van niet, of vinden ze in iedergeval waardevol.

Maar wat is het doel van zo'n formulier?
En als dat doel weet: kun je dat ook op een andere manier bereiken?
En: weegt dat doel voldoende zwaar om het formulier te blijven gebruiken?

Een doel zou kunnen zijn:
De deelnemers aan het avondmaal de belangrijkste hoofdlijnen van het Avondmaal uitleggen en aangeven waarop deelnemers moeten letten.

Als dit het doel is, denk ik dat een formulier kan helpen, maar absoluut niet nodig is, want 9 van 10 kerkgangers weet waar het over gaat. De diennaar kan voor het hetzelfde bereiken door met eigen woorden het allernodigste te zeggen. Dan, blijft er ruimte/tijd over voor het geen de gemeente op dat moment nodig heeft, of, nog belangrijker, om extra tijd in te ruimen God expliceit te eren door zang, proclamatie of belijdenis; iedere keer anders omdat we in ons leven nooit alles zullen kunnen zeggen.

Het doel is ook op een andere manier bereikbaar, bijvoorbeeld door over het avondmaal te preken; maar de preek hoeft niet iedere avondmaal bediening te worden overgedaan. Tenminste, dat hoop ik, anders ben ik bang dat het zaad van het woord dus is verdord of gewoon weggepikt.

Als er veel relatief gemeente leden zijn (verruit de meesten) die absoluut weten waar het avondmaal over gaat en wat het betekend, lijkt mij het argument van de informatie niet zwaarwegend genoeg om iedere keer weer het formulier te lezen.

Wie draagt nog andere doelen aan?
Of tot welke conclusie komen jullie op grond van dit doel?

joris

Berichtdoor joris » 25 sep 2003 06:37

Wij hebben geen formulieren en formuliergebeden meer. En ik ervaar dat als een heerlijke verademing! er zijn zoveel bijbelteksten te noemen als je iets in de gemeente doet wat bijbels is dat je geen formulier nodig hebt.
Formuliergebeden, tja. ik vond het ook altijd een afknapper. HElemaals als de dominee het gebed'' voor de prediking''deed. Dan dacht ik: als je je vandaag niet geinspreerd voelt om te bidden, had dan effen afgebeld.

Bijbelbidden: hartstikke mooi! En het mooie is dat in de bijbel Gods wil staat en we weten dat als je bidt naar GOds wil dat het verhoord zal worden!

joepie

Berichtdoor joepie » 25 sep 2003 07:42

joris schreef:.
Bijbelbidden: hartstikke mooi! En het mooie is dat in de bijbel Gods wil staat en we weten dat als je bidt naar GOds wil dat het verhoord zal worden!

Dus al had de Ds op dat moment Het onze Vader gebeden was het wel goed?

joris

Berichtdoor joris » 25 sep 2003 14:50

joepie schreef:
joris schreef:.

Dus al had de Ds op dat moment Het onze Vader gebeden was het wel goed?

nee, als de sfeer is van: had geen tijd, voel me niet goed, voel me niet geestelijk kan je beter dce Geest vragen voor je te bidden, die weet immers wat je wilt en wat de wil van God is!

joepie

Berichtdoor joepie » 25 sep 2003 14:52

Maar was de sfeer dan zo? Of heb je gewoon snel je oordeel klaar.
Misschien gaf dat formulier-gebed wel precies weer wat de ds op dat moment wilde bidden.
Net zoals je weleens gewoon een psalm of een lied kunt bidden.

joris

Berichtdoor joris » 25 sep 2003 14:55

joepie schreef:Maar was de sfeer dan zo? Of heb je gewoon snel je oordeel klaar.
Misschien gaf dat formulier-gebed wel precies weer wat de ds op dat moment wilde bidden.
Net zoals je weleens gewoon een psalm of een lied kunt bidden.

laten we het hierop houden: formulier gebeden passen niet in mijn geloofsleven.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 25 sep 2003 14:57

ik vind formuliergebeden vaak net als dat je iets opzegt, maar je weet niet waar je het over hebt.

joris

Berichtdoor joris » 28 sep 2003 14:07

vind ik ook ja.

ik denk dat je ook gewoon mag toegeven aan een gevoel van niksigheid zeg maar. in een normale relatie doe je dat toch ook? nu effe niet. O fvandaag liever geen bezoek want ik kan niet sociaal zijn vandaag.

God begrijpt het echt wel hoor als je een keer niets te zeggen hebt, das juist handig, want dan kanje ene keer extra goed luisteren naar wat Hij te zeggen heeft misschien?

En in de kerk vind ik een formuliergebed echt zielig. Zitten er 600 mensen bij elkaar en niemand zou kunnen bidden die ochtend?

Terug naar “Archief”