dalethvav schreef:Dat is nu juist de clou: Men denkt dat/interpreteert de "Farther temple" als zijnde in Jeruzalem.
Het anachronisme in dit verhaal is dat Jeruzalem op het moment dat dit verhaal gebeurd zou zijn, nog niet eens tot de dar al islam (het huis van de Islam) behoorde. Op zich vreemd dat zo´n belangrijk verhaal als de "hemelvaart" van Mohammed, zich buiten de dar al Islam afspeelde, (in de dar al harb dus). Dus wat ze claimen met Jeruzalem blijft voor mij eigenlijk ook nog steeds een raadsel. Misschien eens wat om een aparte topic over te openen?
Hoezo is dat vreemd? Islam is nou eenmaal ontstaan in een ander gebied en is in de loop der tijd enorm gegroeid. Toch heeft Islam dezelfde wortels als het Jodendom en Christendom, dezelfde God van Abraham, Isaak en Mozes wordt aanbeden. Zo gek is het dus niet dat ook Jeruzalem een speciale plaats is voor Moslims. Dat het er ten tijde van de nachtelijke reis van Mohammed buiten het gebied viel waar Islam ook politiek aan de macht was doet mijns inziens niet ter zake, Islam zal destijds misschien al enkele tientallen jaren bestaan hebben, dus de vraag is maar of er uberhaupt al te spreken is over een Dar al Islam.
Maar een aparte topic hierover is misschien niet eens een slecht idee. Kunnen we het meteen hebben over de betekenis van die laatste term. Dar al Islam betekent Huis van de Overgave aan God, en je kunt mij niet wijsmaken dat dat niet geldt voor Jeruzalem in die tijd. Dat het in dit geval Joden waren die zich overgaven aan God doet daar niet aan af.