Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 jul 2006 11:22

Serenity schreef:maar, afstandelijk gezien...

pietje heeft al 2 snoepjes, geef jantje dan dat ene snoepje, dan zijn ze allebei tevreden.

Want de islam heeft Mekka en Medina ook al als "bedevaartplaats". Maar vanwege de pootafdruk van het paard van Mohammed claimen ze Jeruzalem ook.

Even offtopic: Terwijl dat verhaal van die pootafdruk nog een anachronisme is ook, en de naam Jeruzalem zegge en schrijven totaal nul keer voorkomt in de Koran.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 15 jul 2006 11:24

didn't know that.

wat is hun claim dan? :)
what the soul hides, blood tells

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 jul 2006 11:32

Ik denk dat Israel teveel geweld gebruikt. In ieder geval niet op de goede plaatsen.
Uiteindelijk lost het bombaderen van bruggen ed geen problemen op. Misschien dat Hezlollah het er tijdelijk 'moeilijker' door heeft, maar dat geldt zeker ook voor de gewone bevolking.

Maar ik vind wel dat Israel mag proberen Hezbollah uit te schakelen. Ze hoeven niet toe te staan dat nadat Israel het grondgebied van Libanon heeft verlaten, Hezbollah gewoon door kan gaan om Israel te bestoken...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 12:20

dalethvav schreef:Even offtopic: Terwijl dat verhaal van die pootafdruk nog een anachronisme is ook, en de naam Jeruzalem zegge en schrijven totaal nul keer voorkomt in de Koran.

Dat is apart. Terwijl toch een belangrijke gebeurtenis in het ontstaan van de Islam is dat Mohammed door aartsengel Gabriel wordt meegenomen naar Jeruzalem om daar te bidden in een of andere tempel. De eerste jaren werd er ook nog gewoon met het gezicht naar Jeruzalem gebeden door Moslims, pas later is dat veranderd in Mekka.

Hier even een stukje Koran:

The night Journey: In the name of God, the Compassionate, the Merciful.

Glory be unto him who made His servant go by night from the Sacred Temple to the farther Temple whose surroundings We have blessed that We might show him some of Our Signs.

De Sacred Temple is de tempel van Mekka, de "farther Temple" is de tempel van jeruzalem. Dus hoewel het woordje Jeruzalem misschien niet in de Koran voorkomt speelt de plaats er zeker wel een belangrijke rol.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 12:22

rafaell schreef: de Mohammedanen

de Moslims.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 jul 2006 13:59

De Sacred Temple is de tempel van Mekka, de "farther Temple" is de tempel van jeruzalem. Dus hoewel het woordje Jeruzalem misschien niet in de Koran voorkomt speelt de plaats er zeker wel een belangrijke rol.
Dat is nu juist de clou: Men denkt dat/interpreteert de "Farther temple" als zijnde in Jeruzalem.
Het anachronisme in dit verhaal is dat Jeruzalem op het moment dat dit verhaal gebeurd zou zijn, nog niet eens tot de dar al islam (het huis van de Islam) behoorde. Op zich vreemd dat zo´n belangrijk verhaal als de "hemelvaart" van Mohammed, zich buiten de dar al Islam afspeelde, (in de dar al harb dus). Dus wat ze claimen met Jeruzalem blijft voor mij eigenlijk ook nog steeds een raadsel. Misschien eens wat om een aparte topic over te openen?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 15:20

dalethvav schreef:Dat is nu juist de clou: Men denkt dat/interpreteert de "Farther temple" als zijnde in Jeruzalem.
Het anachronisme in dit verhaal is dat Jeruzalem op het moment dat dit verhaal gebeurd zou zijn, nog niet eens tot de dar al islam (het huis van de Islam) behoorde. Op zich vreemd dat zo´n belangrijk verhaal als de "hemelvaart" van Mohammed, zich buiten de dar al Islam afspeelde, (in de dar al harb dus). Dus wat ze claimen met Jeruzalem blijft voor mij eigenlijk ook nog steeds een raadsel. Misschien eens wat om een aparte topic over te openen?

Hoezo is dat vreemd? Islam is nou eenmaal ontstaan in een ander gebied en is in de loop der tijd enorm gegroeid. Toch heeft Islam dezelfde wortels als het Jodendom en Christendom, dezelfde God van Abraham, Isaak en Mozes wordt aanbeden. Zo gek is het dus niet dat ook Jeruzalem een speciale plaats is voor Moslims. Dat het er ten tijde van de nachtelijke reis van Mohammed buiten het gebied viel waar Islam ook politiek aan de macht was doet mijns inziens niet ter zake, Islam zal destijds misschien al enkele tientallen jaren bestaan hebben, dus de vraag is maar of er uberhaupt al te spreken is over een Dar al Islam.

Maar een aparte topic hierover is misschien niet eens een slecht idee. Kunnen we het meteen hebben over de betekenis van die laatste term. Dar al Islam betekent Huis van de Overgave aan God, en je kunt mij niet wijsmaken dat dat niet geldt voor Jeruzalem in die tijd. Dat het in dit geval Joden waren die zich overgaven aan God doet daar niet aan af.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 15 jul 2006 17:46

Allah is niet dezelfde god, maar een andere naam voor een Arabische maangod ofzo.
In feite een afgod die veranderd is in een kopie van YHWH, de god die Joden en Christenen dienen.
what the soul hides, blood tells

rafaell

Berichtdoor rafaell » 15 jul 2006 18:16

Het was toch niet het paard maar de ezel van Mohammed?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 18:38

Serenity schreef:Allah is niet dezelfde god, maar een andere naam voor een Arabische maangod ofzo.
In feite een afgod die veranderd is in een kopie van YHWH, de god die Joden en Christenen dienen.

Hoe kom je daar nou bij? De grootste God van de Arabieren is later gelijk gesteld aan de God van Abraham en Isaak etc. (niet een kopie van, maar identiek aan). Zeg maar een herontdekking van de ware identiteit van de Arabische God. Vraag het een willekeurige moslim en hij/zij zal zeggen de God van Abraham te vereren. Joden en Christenen hebben in het verleden altijd een zeer goede behandeling gekregen van Moslims omdat zij de andere geloven zien als oudere broertjes, letterlijk 'Broeders van het Boek'. Helaas werden de moslims andersom niet even correct behandeld.

Het woord "Allah' betekent niet meer of niets minder dan God. Arabische Christenen roepen God in hun gebeden ook aan met Allah. Lijkt me redelijk overtuigend.
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 15 jul 2006 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 15 jul 2006 18:41

rafaell schreef:Het was toch niet het paard maar de ezel van Mohammed?

Awaiting them was al-Buraq, a white winged beast "whose each stride stretched as far as the eye could see." Muhammad mounted al-Buraq and sped northwards with Gabriel to Al-Aqsa Mosque in Jerusalem, the Furthest Mosque.

Het was paard noch ezel, maar een mythisch pegasus-achtig wezen als ik dat zo lees.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 jul 2006 23:04

Weer even terug naar het onderwerp zelf.

Het was een verademing voor me om op het acht-uur journaal een Libanese advocaat (tevens presidentskandidaat) te horen dat Hezbollah volgens het internationale recht fout zat. Zij waren het die de internationale grens met Israel schonden, en 2 militairen kidnapte vanaf Israelisch grondgebied. Feitelijk een oorloghandeling dus.
Dat Israel daarna "buitenproportioneel" reageerde komt door het feit dat hun inlichtingendiensten kennelijk iets beter op de hoogte waren van de gevaren die die ruim 10.000 Hezbollah raketten betekenden voor Israel dan wij ooit konden bevroeden vanuit onze riante veilige positie hier in Ned.
Je hoeft trouwens geen ingewijde in de geheime dienst te zijn om te weten dat Hezbollah die raketten niet heeft om spreeuwen van het dak te schieten. Dat Israel hierom een keer een grote schoonmaak wil houden is dan ook niet meer dan logisch.

Stel je trouwens eens even voor: In Ned. een terroristische organisatie toelaten die ook deelneemt aan de regering en hier op z´n dooie akkertje 10.000 raketten neer kan zetten. Alleen de gedachte al.
Wie is dan trouwens, naast de terroristische organisatie nog meer verantwoordelijk? Juist. Er zijn hier regeringen voor minder gevallen.
(Hier kun je, bij wijze van spreken, al de bak in draaien als je een zak kunstmest in je flatje hebt liggen.)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jul 2006 23:08

Serenity schreef:Allah is niet dezelfde god, maar een andere naam voor een Arabische maangod ofzo.

Dat is dus absoluut niet waar. Laatst nog schudde een moslim mij de hand met de mededeling dat wij in dezelfde God geloven.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 15 jul 2006 23:39

Hier scoort deze leider van Iran geen punten mee heb ik het vermoeden.......

Bron: nu.nl

De Iraanse president Ahmadinejad heeft de regering van Israël vergeleken met Hitler. Volgens de Iraanse leider "zoekt het zionistische regime, net zoals Hitler, een smoes om militaire actie te beginnen".

"Dit regime, dat zegt dat Hitler zulke ernstige misdaden heeft begaan, gedraagt zich nu net zoals hij. Wat dit regime doet is nog erger dan Genghis Khan", aldus Ahmadinejad. De Iraanse president heeft het afgelopen jaar woede in de westerse wereld gewekt door de holocaust te ontkennen en op te roepen om Israël 'van de kaart te vegen'.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 16 jul 2006 00:09

Optimatus schreef:

Dat is dus absoluut niet waar. Laatst nog schudde een moslim mij de hand met de mededeling dat wij in dezelfde God geloven.

Dat kan wel zo zijn dat die moslim jou dat mededeeld, échter is dat nog geen argument natuurlijk. Wat Serenity zegt, is wat ook mijn visie is. Overigens opti, Jezus Christus maakt deel uit van de drie-eenheid, het dogma wat jij ook belijdt als ik me goed herinner. Hoe kun je dat dan rijmen als je ook denkt dat moslims dezelfde God hebben, terwijl ze Jezus als Zoon van God verwerpen?

Overigens sta ik volledig achter het optreden van Isräel. Ze reageren simpel op een provocatie, een oorlogshandeling begaan door Hezbollah. Dat ze daarna zogenaamd "buiten proportioneel" reageren en schoon schip maken, is enkel te begrijpen en volgens mijn visie zelfs toe te juichen.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”