Alcohol drinken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 10:51

yep, geniet met mate. Alcohol is puur vergif, dat wel. Maar dat is zout ook, en gekristalliseerde suiker (zeg maar gewoon suiker dus) ook.

Niet driemaals daags, maar 1 biertje of een glas wijn per dag is gezond voor je hart- en bloedvaten naar het schijnt.
what the soul hides, blood tells

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 jul 2006 12:12

zda schreef:Toen ik wat jonger was gebruikte ik wel eens alcohol. Sinds ik christen ben geworden drink ik geen alcoholhoudende dranken meer. Het hoort niet thuis in het leven van een christen vind ik zelf.

Jezus kon er ook wat van hoor, hij veranderde zelfs water in wijn...

Als ik alcohol drink kies ik toch voor whiskey/whisky (in de eerste plaats) en soms vodka, pushkin (schrijf ik dat goed? in ieder geval vodka-mixdrank met een behoorlijk percentage), en héél soms iets als absint, de groene (maar dat is echt een uitzondering...)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 14 jul 2006 13:20

Een vriendin had pas een examenfeest in een brasserie. Onbeperkt drank geschonken. Er waren niet alleen christenen (die waren in de minderheid) maarde klasgenoten die ik zag, veranderden op slag. Een andere vriendin die 7 glazen wijn achter elkaar achterover sloeg alsof het limonade was. De vriendin die het feest gaf, was zo zwaar aangeschoten halverwege de avond dat ze alleen nog maar kon lachen. Er zijn heel wat glazen gesneuveld, aardig wat vriendschappen kapot gegaan die avond. Stel pubers die niet met alcohol om kunnen gaan. Wat doet dat met je lijf, dat kan toch nooit goed zijn?

M'n vriendin werd overigens met kater wakker de volgende morgen. Hoe komt dat eigenlijk, als je drinkt, dat je dan een kater krijgt? Ik ken wel dingen om het tegen te ggaan, niet de oorzaak :P

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 13:29

je lichaam reageert er slecht op ;)
maar ik denk dat het ook te maken heeft met zuurstof tekort? teveel alcohol in je bloed etc.

tja, als je niet vaak genoeg alcohol drinkt kan je er minder goed tegen, en als je dan ineens veel gaat drinken gaat het vaak genoeg fout.

Leuk is dat he, in zo'n bescherm klimaatje leven. Tot je een keer buiten komt en het er flink van n eemt, dan komt letterlijk en figuurlijk de "kater".

zda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor zda » 14 jul 2006 13:57

Ten eerste: Ik ben van mening dat me lichaam een tempel is van de Geest.
Ten tweede: De bijbel keurt het gebruik van drank niet goed. Spreuken 23:29-35=>Bij wie is ach? bij wie is wee? bij wie is twist? bij wie geklaag?
bij wie zijn wonden zonder reden? bij wie troebele ogen?
30 Bij hen die laat opzitten bij de wijn,
die komen om de gemengde drank te proeven.
31 Zie niet naar de wijn, wanneer hij roodachtig fonkelt,
wanneer hij in de beker parelt; vlot glijdt hij naar binnen,
32 ten slotte bijt hij als een slang
en spuwt gif als een adder.
33 Dan zien uw ogen vreemde dingen
en uw hart spreekt wartaal;
34 gij zijt als een, die in het hart der zee ligt,
als een, die op het uiteinde van een ra ligt.
35 Men heeft mij geslagen, ik voelde geen pijn,
mij gebeukt, ik merkte niets;
wanneer zal ik wakker worden? Dan zoek ik hem weer op.
Ten derde: Ik kan ook niet tegen de smaak van alcohol, na verloop van tijd kreeg het een rare smaak in me mond.
Ten vierde: Alcohol is gewoonweg vergif. We weten allemaal wel wat de uitwerking van alcohol kan zijn.

Bij het Avondmaal gebruiken wij gewoon druivensap...gebruiken jullie soms echte wijn dan???

De wijn die Jezus schonk op het bruiloftsfeest was deze: Jesaja 65:8=>Zo zegt de HERE: Zoals men, wanneer er nog sap in een druiventros gevonden wordt, zegt: Verderf hem niet, want er ligt een zegen in – zo zal Ik doen ter wille van mijn knechten, dat Ik niet alles verderve.
Ik denk toch echt niet dat Jezus mensen dronken wilde voeren...mooi Voorbeeld is Hij dan als het wel zo was.
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 14:10

bij ons drinken we ook "echte" wijn ja. Niet mis mee, we bezatten ons niet. En DAT is nu precies waar het om gaat: hoe je omgaat met alcohol.

gaat er trouwens een belletje rinkelen als ik citeer: "maar anderen zeiden spottend: ze hebben teveel zoete wijn gehad".

En wie lag er ook alweer naakt in zijn tent, en moest door zijn zoons bedekt worden? En welke vrouwen voerden hun vader dronken om sex met ze te hebben?

Keer op keer komt het voor. Spreuken spreekt over wijn, niet over druivesap.

Het is niet verboden om wijn te drinken, integendeel. Maar het gaat erom hoe je er mee omgaat.
Brasserijen, drinkgelagen.
Dat is niet meer het genieten van wijn/bier, maar zuipfeesten.

En zuipfeesten is wat de bijbel afkeurt. De drank zelf niet, maar de manier waarop je er mee omgaat.

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 14 jul 2006 14:29

kurtyo schreef:Jezus kon er ook wat van hoor, hij veranderde zelfs water in wijn...

Geloof jíj dat? :mrgreen:

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 14 jul 2006 14:34

L'être extraterrestre schreef:Hoe komt dat eigenlijk, als je drinkt, dat je dan een kater krijgt? Ik ken wel dingen om het tegen te ggaan, niet de oorzaak :P

Alcohol trekt vocht uit je lichaam, te weinig vocht veroorzaakt veel, heel veel hoofdpijn en misselijkheid. Ook wel kater genoemd..

Verder is de alcohol op zich ook niet het beste goedje gezien je er de smerigste vlekken mee kunt verwijderen en je kiezen verdooft bij kiespijn. (vroeger kreeg ik altijd een watje met pure alcohol van mn ma, tegen de pijn)

Een glaasje wijn of een pilsje is idd goed voor je bloedvaten en ik vind het altijd gezellig, maar zoals zoveel mensen hier al gezegt hebben, teveel is nooit goed. Teveel van niks is goed voor je dat is duidelijk..

topkok

Berichtdoor topkok » 14 jul 2006 15:05

Corine schreef: Teveel van niks is goed voor je dat is duidelijk..

doe mij maar teveel geld dan!!!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 14 jul 2006 15:18

geld maakt niet gelukkig :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 15 jul 2006 00:21

Come on, alcohol volgens de bijbel fout? Ik geloof er echt niks van.
En ja, wij hebben ook echte wijn bij het Avondmaal.
Kweet niet welke kerk je bezoekt, maar ik ken er geen enkele die dat niet doet.
Behalve voor de kinderen in de kerken waar kinderen ook aangaan, en bij ons voor iemand die er niet tegen kan.

Jezus veranderde echt niet als EERSTE wonder het water in wijn hoor...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 jul 2006 00:33

MissF schreef:Come on, alcohol volgens de bijbel fout? Ik geloof er echt niks van.
Kweet niet welke kerk je bezoekt, maar ik ken er geen enkele die dat niet doet.
Behalve voor de kinderen in de kerken waar kinderen ook aangaan, en bij ons voor iemand die er niet tegen kan.

Jezus veranderde echt niet als EERSTE wonder het water in wijn hoor...

Bij mij staat in Johannus: Dit ( het water in wijn veranderen) beginsel der tekeken...

Het begin is bij mij nummer 1.
Dus is dit het eerste wonder wat Jezus gedaan heeft.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

zda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor zda » 15 jul 2006 21:33

gaat er trouwens een belletje rinkelen als ik citeer: "maar anderen zeiden spottend: ze hebben teveel zoete wijn gehad".
Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen..de apostelen waren vervuld met de Geest..niet met zoete wijn.
En wie lag er ook alweer naakt in zijn tent, en moest door zijn zoons bedekt worden? En welke vrouwen voerden hun vader dronken om sex met ze te hebben?

Omdat hun drinken mogen wij ook drinken?
Geloof het of geloof het niet
Okee...... :shock:
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 jul 2006 21:55

Kom op, zda.. Er is echt niks mis met een beetje alcohol. Ook zeker niet volgens de bijbel.

1 Tim. 3:8: Ook een diaken moet zich waardig gedragen. Hij moet oprecht zijn, mag niet overmatig veel wijn drinken en niet hebzuchtig zijn.

(Hij mag dus wél wijn drinken.)

1 Tim. 5:23: Drink niet alleen maar water, doe er vanwege je zwakke maag en je andere kwalen wat wijn bij.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 15 jul 2006 21:59

zda schreef:
Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen..de apostelen waren vervuld met de Geest..niet met zoete wijn.

Omdat hun drinken mogen wij ook drinken?
Geloof het of geloof het niet
Okee...... :shock:

wat ik dus bedoel te zeggen is dat er in de bijbel echt wel alcohol wordt gedronken. Maar telkens zie je in de bijbel dat je niet teveel moet drinken, TE is altijd verkeerd.
Inderdaad waren de apostelen vervuld met Gods Geest, maar weet je ook hoe Petrus reageerde? Ging hij preken over hoe slecht alcohol wel niet is en dat God niet wil dat we alcohol drinken? Nee, want ik neem aan dat al die toeschouwers in Jeruzalem joden waren die naar Jeruzalem getrokken waren voor het betreffende feest. Het waren (dus) joden. Petrus gaf echter aan dat ze niet teveel wijn hadden gedronken, "want het is nog maar 9 uur in de ochtend". Daaruit blijkt dus niet direct dat hij alcohol drinken afkeurt, maar hij relativeert slechts de domme gedachte van de toeschouwers. Om 9 uur (al) dronken zijn, dan heb je direct naar de fles gegrepen.

En wat zegt Spreuken over "een weinig wijn"?
Ja, wij hebben "echte" wijn bij het avondmaal. We nemen er allemaal een slokje van en dat is het. Niets mis mee.

Jezus wilde inderdaad geen mensen dronken voeren. Maar van 1 druppel alcohol word je niet dronken. Daar komt nog bij dat net zoals het tegenwoordige bier de bieren en wijnen vroeger hoogstwaarschijnlijk niet zo'n hoge gisting hadden als nu. Maar het blijft een feit dat er alleen gewaarschuwd wordt tegen een misbruik van alcohol. Het "bijt" alleen als je teveel hebt gehad. Niet als je met mate drinkt. Dan is het nog gezond ook :)

Maar je hebt al aangegeven dat je het niet lekker vindt en het o.a. daarom ook niet drinkt. Dat is jouw keuze, en het is je goed recht. Niemand dwingt jou om alcohol te drinken. Het is niet verplicht, en het is een goede instelling: je kan dan ook niet teveel drinken als je het niet drinkt :)

Terug naar “Archief”