Dag beste mensen,
Wie heeft (een gedeelte van) Afwachten of Verwachten van dr. K. van der Zwaag al gelezen en wat vonden jullie ervan?
Moderator: Moderafo's
Napoleon schrijft:
Er zullen gezien de lijvigheid niet zoveel mensen zijn die het al helemaal gelezen hebben (misschien Van der Zwaag zelf wél), maar ik ben wel van plan het te gaan lezen.
marle schreef:Napoleon schrijft:
Er zullen gezien de lijvigheid niet zoveel mensen zijn die het al helemaal gelezen hebben (misschien Van der Zwaag zelf wél), maar ik ben wel van plan het te gaan lezen.
Het boek telt 1100 pagina’s!!!!
Maar mij lijkt het wel interessant om het een keer door te bladeren.
Uitgeverij Jongbloed. ISBN 90-5829-337-8
Prijs 29,50
Wat ik mij trouwens altijd afvraag; Heb je nu echt al die mensen uit het verleden nodig om je standpunt te onderbouwen? In de praktijk wel, maar het zou toch ook zonder moeten kunnen?
Klaas schreef:Cire:Wat ik mij trouwens altijd afvraag; Heb je nu echt al die mensen uit het verleden nodig om je standpunt te onderbouwen? In de praktijk wel, maar het zou toch ook zonder moeten kunnen?
Strikt genomen heb je ze natuurlijk niet nodig. Als je gelooft als een kind kan de mening van de oudvaders je op zich gestolen worden. Er zijn echter (in ieder geval) een drietal redenen om kennis te nemen van de gedachten van hen die ons voorgingen.
Allereerst zijn veel van de vragen waar wij mee zitten niet nieuw. Over bijna alle onderwerpen is in het verleden door veel theologen al lang en breed nagedacht. Het is dus redelijk onzinnig om telkens opnieuw het wiel te willen uitvinden. "Standing on the shoulders of giants" zeggen ze in Engeland. Op die schouders zie je nu eenmaal meer dan wanneer je alles zelf wilt doen.
Ten tweede wordt er door veel kerken en dominee's die in het boek van V.d. Zwaag aan de orde komen geclaimd dat hun leer in de lijn van de (Nadere) Reformatie ligt. Met die claim krijgt hun leer dan automatisch een bepaalde lading. Of die claim terecht is is vaak nog maar de vraag, vandaar dat zo'n onderzoek zinnig kan zijn.
Ten derde kun je door ontwikkelingen uit het verleden het heden vaak beter begrijpen. Neem b.v. de uitlating van een aantal refo-jongeren in de CV-Koers over de uitverkiezing. Als je de achtergrond daarvan echt wilt begrijpen kun je niet heen om de ontwikkelingen uit het verleden die tot de huidige situatie geleid hebben.
Klaas
Je ziet vaak dat een discussie verschuift naar de vraag wat iemand in het verleden nu wel/niet precies over een bepaald onderwerp dacht en dat kun je dan ook weer gaan inbedden in de context van die persoon. En vervolgens ben je het niet met elkaar eens...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten