Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Afwachten of Verwachten - dr. K. van der Zwaag

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 15:50

Dag beste mensen,
Wie heeft (een gedeelte van) Afwachten of Verwachten van dr. K. van der Zwaag al gelezen en wat vonden jullie ervan?

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 23 sep 2003 17:52

Nog niet gelezen.....
Als je me ff verteld waar ik het kan vinden kan ik het alsnog gaan lezen maar ik heb geen idee waar ik het zoeken moet...
He died for me, I life for Him!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 sep 2003 18:22

er zullen gezien de lijvigheid niet zoveel mensen zijn die het al helemaal gelezen hebben (misschien Van der Zwaag zelf wél), maar ik ben wel van plan het te gaan lezen. heeft iemand een ISBN? dan kan ik het bestellen, want die mini-boekhandel bij ons in het dorp had het natuurlijk weer niet...
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 23 sep 2003 19:43

Ik heb van en zoon van dhr. Aangeenbrug -de uitgever- een korte beschrijving van het boek gehoord.

Dr. K. van de Zwaag pakt zijn boek als volgt aan:
- Hij begint zijn boek met de -maar ook de mannen van de- Nadere Reformatie te omschrijven.
- Hij bekijkt hoe die mannen (Calvijn, Augustinus, etc.) preken in de opzichten: exegese, ellende, verlossing en dankbaarheid, etc.
- Vervolgens trekt hij die lijnen door naar de preken van deze huidige tijd/dominees. Predikanten van de (Oud) Gereformeerde Gemeente (in Ned.) maar absoluut ook uit de Hervormde Kerk gaat hij vervolgens bekritiseren op hun prediking.
- Onder andere ds. Moerkerken, krijgt flink kritiek op zijn prediking. Vandaar het zeer bekritiserende stuk in de Saambinder... (ds. C. Harinck, en ds. Vreugdenhil vallen overigens positief uit.)

Napoleon schrijft:
Er zullen gezien de lijvigheid niet zoveel mensen zijn die het al helemaal gelezen hebben (misschien Van der Zwaag zelf wél), maar ik ben wel van plan het te gaan lezen.

Het boek telt 1100 pagina’s!!!!
Maar mij lijkt het wel interessant om het een keer door te bladeren.

Uitgeverij Jongbloed. ISBN 90-5829-337-8
Prijs 29,50
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 23 sep 2003 19:55

marle schreef:
Napoleon schrijft:
Er zullen gezien de lijvigheid niet zoveel mensen zijn die het al helemaal gelezen hebben (misschien Van der Zwaag zelf wél), maar ik ben wel van plan het te gaan lezen.

Het boek telt 1100 pagina’s!!!!
Maar mij lijkt het wel interessant om het een keer door te bladeren.

Uitgeverij Jongbloed. ISBN 90-5829-337-8
Prijs 29,50

Tjonges wat een boek. En in dat boek van h'm over politiek was hij ook niet zomaar klaar. Maar ik wil het toch gaan lezen.

Wat ik mij trouwens altijd afvraag; Heb je nu echt al die mensen uit het verleden nodig om je standpunt te onderbouwen? In de praktijk wel, maar het zou toch ook zonder moeten kunnen?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 sep 2003 20:14

Het ISBN nr. is: 90-5829-337-8 en het is een uitgave van Jongbloed.
Dit boek zal wel veel stof geven tot discussie. Het geeft veel informatie over de theologie betreffende 'de toe-eigening van het heil. Wat zeggen Schotten, Engelsen, Amerikanen enz. enz over dit onderwerp, ik vind het een standaardboek, waarvoor we de schrijver hartelijk dank zeggen.
Nu hoop ik maar dat dit boek ons zal terugvoeren tot de Bijbel en we ons niet laten verleiden om allerlei kerkvaders en theologen voor het voetlicht te halen, dat kunnen we in dit boek vinden. Hoopvol ben ik niet, gezien de reactie in de Saambinder afgelopen week.
Uiteraard heb ik dit boek niet helemaal kunnen lezen, maar het heeft me wel een aantal avonden geboeid.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2003 20:20

Cire:
Wat ik mij trouwens altijd afvraag; Heb je nu echt al die mensen uit het verleden nodig om je standpunt te onderbouwen? In de praktijk wel, maar het zou toch ook zonder moeten kunnen?

Strikt genomen heb je ze natuurlijk niet nodig. Als je gelooft als een kind kan de mening van de oudvaders je op zich gestolen worden. Er zijn echter (in ieder geval) een drietal redenen om kennis te nemen van de gedachten van hen die ons voorgingen.

Allereerst zijn veel van de vragen waar wij mee zitten niet nieuw. Over bijna alle onderwerpen is in het verleden door veel theologen al lang en breed nagedacht. Het is dus redelijk onzinnig om telkens opnieuw het wiel te willen uitvinden. "Standing on the shoulders of giants" zeggen ze in Engeland. Op die schouders zie je nu eenmaal meer dan wanneer je alles zelf wilt doen.

Ten tweede wordt er door veel kerken en dominee's die in het boek van V.d. Zwaag aan de orde komen geclaimd dat hun leer in de lijn van de (Nadere) Reformatie ligt. Met die claim krijgt hun leer dan automatisch een bepaalde lading. Of die claim terecht is is vaak nog maar de vraag, vandaar dat zo'n onderzoek zinnig kan zijn.

Ten derde kun je door ontwikkelingen uit het verleden het heden vaak beter begrijpen. Neem b.v. de uitlating van een aantal refo-jongeren in de CV-Koers over de uitverkiezing. Als je de achtergrond daarvan echt wilt begrijpen kun je niet heen om de ontwikkelingen uit het verleden die tot de huidige situatie geleid hebben.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 23 sep 2003 20:25

aha, het is dus een boek. En dan 1 van 1100 pagina's als ik daar aan ga beginnen ben ik over 10 jaar misschien wel klaar, ga ik denk ik dus maar niet doen.
He died for me, I life for Him!

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 sep 2003 20:26

Trouwens Deo volente 25 oktober is er naar aanleiding van dit boek een studiedag in 'de Doelen'. Sprekers behalve de auteur: dhr. Rouwendal, ds. Van Vlastuin.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 23 sep 2003 20:27

waar is dat?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 23 sep 2003 20:50

-johannes, ik hebuitnodigingsmail gekregen, mail me ff dan stuur ik hem mee terug-

boek.. ik denk ook niet dat er al veel zijn die hem helemaal hebben gelezen. en de sprekers voor de 25ste oktober wens ik veel sterkte. Het is echt een boekwerk. Vandaag op school hebben we het er over gehad.
Ze raden het wel aan te lezen.

maar ik denk dat je toch eerst echt dat boek beetje ingelezen moet hebben. Kies wat onderwerpen die je aanstaan en lees ze. Want mee discusieren aan de hand van recenties en artikelen geschreven door predikanten enz.. werkt niet echt denk ik. Want de mening van anderen overnemen... dat hoor ik om me heen nu al zoveel gebeuren. Maar zelf lezen... ho maar! Ben ook bang dat dat op die studiedag ook beetje gaat gebeuren. Velen het niet gelezen, horen alles aan. Vormen meening.. of spuien mening op grond van 'niets'
Time flies when you have none!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 23 sep 2003 21:11

Klaas schreef:Cire:

Strikt genomen heb je ze natuurlijk niet nodig. Als je gelooft als een kind kan de mening van de oudvaders je op zich gestolen worden. Er zijn echter (in ieder geval) een drietal redenen om kennis te nemen van de gedachten van hen die ons voorgingen.

Allereerst zijn veel van de vragen waar wij mee zitten niet nieuw. Over bijna alle onderwerpen is in het verleden door veel theologen al lang en breed nagedacht. Het is dus redelijk onzinnig om telkens opnieuw het wiel te willen uitvinden. "Standing on the shoulders of giants" zeggen ze in Engeland. Op die schouders zie je nu eenmaal meer dan wanneer je alles zelf wilt doen.

Ten tweede wordt er door veel kerken en dominee's die in het boek van V.d. Zwaag aan de orde komen geclaimd dat hun leer in de lijn van de (Nadere) Reformatie ligt. Met die claim krijgt hun leer dan automatisch een bepaalde lading. Of die claim terecht is is vaak nog maar de vraag, vandaar dat zo'n onderzoek zinnig kan zijn.

Ten derde kun je door ontwikkelingen uit het verleden het heden vaak beter begrijpen. Neem b.v. de uitlating van een aantal refo-jongeren in de CV-Koers over de uitverkiezing. Als je de achtergrond daarvan echt wilt begrijpen kun je niet heen om de ontwikkelingen uit het verleden die tot de huidige situatie geleid hebben.

Klaas

OK, al je drie argumenten kan ik me wel in vinden. Alleen...

Je ziet vaak dat een discussie verschuift naar de vraag wat iemand in het verleden nu wel/niet precies over een bepaald onderwerp dacht en dat kun je dan ook weer gaan inbedden in de context van die persoon. En vervolgens ben je het niet met elkaar eens...

Er zijn id veel mensen die in de lijn denken te staan van de (Nadere) Reformatie, maar elkaar verketteren.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 sep 2003 21:38

Cire:
Je ziet vaak dat een discussie verschuift naar de vraag wat iemand in het verleden nu wel/niet precies over een bepaald onderwerp dacht en dat kun je dan ook weer gaan inbedden in de context van die persoon. En vervolgens ben je het niet met elkaar eens...

Yep, er zitten ook negatieve kanten aan dat soort discussies / onderzoeken. Elk voordel heb z'n nadeel...

Uiteindelijk moeten we ons bij alles niet in de eerste plaats afvragen wat Calvijn of Kohlbrugge zei maar wat de bijbel zegt.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 24 sep 2003 09:55

ik zal de uitnodiging hier maar even posten (buiten om al mijn meningen he :mrgreen: )

>Bericht Studiedag over de toe-eigening des heils

>Thema: De grond om tot Christus te gaan

>D.V. Zaterdag 25 oktober organiseert uitgeverij Groen een studiedag over de toe-eigening des heils

>in De Doelen in Rotterdam.

>Aanleiding voor deze studiedag is de recente publicatie van dr. K. van der Zwaag, Afwachten of verwachten?De toe-eigening des heils in historisch en theologisch perspectief.

>Het programma is als volgt:

>9.00 uur: ontvangst

>9.45 uur: opening door dagvoorzitter drs. I. A. Kole

>10.00 uur: dr. K. van der Zwaag, een kerkhistorische terugblik op een gevoelig thema

>10.20 uur: dr. W. van Vlastuin, een reformatorische en puriteinse benadering

>10.45 uur: pauze

>11.05 uur: drs. P. L. Rouwendal, tussen hypercalvinisme en Marrow-theology

>11.30 uur: ds. J. Westerink, toe-eigening des heils, een omstreden punt in de reformatorische kerken

>12.00 uur: lunchpauze

>13.00 uur: forumdiscussie

>14.30 uur: sluiting

>De kosten van deze dag zijn ˆ 10,00 per persoon, incl. reader met stellingen en exl. consumpties. Aanmelding: zie bonnen in het Reformatorisch Dagblad (pag.10) en Nederlands Dagblad (pag.12) van vrijdag 19 september jl. Deelname aan deze dag is alleen mogelijk op basis van schriftelijke aanmelding.

>Deelnemers worden ingeschreven op volgorde van aanmelding en krijgen een bevestiging. Deze dag is er een boekentafel aanwezig!

>De Doelen is per trein en auto goed bereikbaar.

>De Stichting Reformatorisch Appel wil deze studie-dag zeer hartelijk aanbevelen!

(wow, zouden ze het boek al hebben gelezen.. of spreken de sprekers aan :roll: )

maar als je er heen gaat.. waarom en wat verwacht je :?:
Time flies when you have none!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 24 sep 2003 11:40

Ben er momenteel in bezig.
Hij had het m.i. wel iets overzichtelijker kunnen doen. Hij behandelt een thema en zet daar wat citaten van oudvaders bij. Hij had beter elke persoon apart kunnen behandelen in chronologische volgorde. De thema's die hij behandelt, overlappen elkaar nl., bijvoorbeeld verkiezing en verbond, geloof, etc.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Terug naar “Archief”