Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Situatie in Israel

Berichtdoor hamlap » 13 jul 2006 11:09

De situatie in Israel wordt steeds dreigender! Er vallen ook steeds meer slachtoffers, zowel aan de zijde van de Palestijnen en Hezbollah, als aan de kant van Israel. Waar gaat dit allemaal naar toe? Zal het een grote oorlog worden, of toch niet?

13 juli
http://www.refdag.nl/artikel/1267650/Is ... orlog.html
http://www.nu.nl/news/778032/23/Isra%EB ... es_op.html
http://www.nu.nl/news.jsp?n=777729&c=23

12 juli
http://www.nu.nl/news.jsp?n=777696&c=23
http://www.nu.nl/news.jsp?n=777536&c=23

Afbeelding
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 13 jul 2006 11:22

Het begint inmiddels wel een zooitje te worden. Maar aan de andere kant, Nederland schiet ook terug als de belgen ons ineens beginnen te beschieten met raketten.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 jul 2006 11:25

ik denk niet dat de meeste landen met wapens durven te rammelen. Ik denk dat Israel meer iets heeft van "hoorde ik dat iets?".

Ze zullen het van internationale druk moeten hebben om Israel terug in haar hok te krijgen.

jip_86 schreef:Het begint inmiddels wel een zooitje te worden. Maar aan de andere kant, Nederland schiet ook terug als de belgen ons ineens beginnen te beschieten met raketten.

nee, dan ruimt het Belgische leger de terroristen op... eventueel met steun van Nederland.

Maar Libanon lijkt niets te doen, of misschien kan Libanon niets doen.
En Syrie steunt Hezbollah, dus Syrie moet eens een flink pak slaag krijgen.
Laatst gewijzigd door Serenity op 13 jul 2006 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
what the soul hides, blood tells

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 11:26

Het begon met een ontvoering; ze hadden daar de Mossad op los moeten laten, niet het leger. Met bruut machtsvertoon is het tegenovergestelde bereikt van wat ze wilden: rust. Of wil Israel oorlog?

Ik hoop in elk geval dat er geen druppel Nederlands bloed zal vloeien en dat Europa buiten dit conflict blijft. Het zal er wel weer op uitdraaien dat wij kunnen dokken voor nog hogere brandstofprijzen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 13 jul 2006 11:29

de Mossad zit er ook op, hoe weten ze anders al die kampen en stellingen van de Hezbollah etc?

je bedoelt hun elite-eenheden? De Sayaret Matkal, de Eenheid, beste antiterreureenheid ter wereld :)
what the soul hides, blood tells

André

Berichtdoor André » 13 jul 2006 11:37

jip_86 schreef:Het begint inmiddels wel een zooitje te worden. Maar aan de andere kant, Nederland schiet ook terug als de belgen ons ineens beginnen te beschieten met raketten.
Precies, het is ook niet de eerste keer dat er het 1 en ander op het noorden van Israel wordt afgevuurd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 11:52

Serenity schreef:de Mossad zit er ook op, hoe weten ze anders al die kampen en stellingen van de Hezbollah etc?

je bedoelt hun elite-eenheden? De Sayaret Matkal, de Eenheid, beste antiterreureenheid ter wereld :)

Het zal me wat, maar dit machtsvertoon doet de zaak escaleren. De publieke opinie staat toch al niet achter Israel, dus wat ze nu doen, is dom.

Nogmaals, ik hoop dat er geen Nederlands bloed vloeit. Het is uiteindelijk niet onze oorlog.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 13 jul 2006 11:53

Optimatus schreef:Het begon met een ontvoering; ze hadden daar de Mossad op los moeten laten, niet het leger. Met bruut machtsvertoon is het tegenovergestelde bereikt van wat ze wilden: rust. Of wil Israel oorlog?
Het is niet alleen een ontvoering. Zowel Hamas als Hezbollah zijn, zoals iedereen dit kan zijn, bekend met het feit dat de IDF een erecode heeft dat ze medemilitairen, hoe dan ook (levend of dood) terug willen halen. Hamas en Hezbollah hebben dus niet alleen militairen ontvoerd, maar willens en wetens een erecode binnen het IDF gebroken. Binnen de doodscultuur van Hamas en Hezbollah telt een levende niet eens. Laat staan een dode, gezien het feit dat hun laffe leiders zich verschuilen tussen burgers en gezien het feit dat hun laffhartige manier van doen m.b.t. het opstellen van raketlanceerinstallaties in bevolkingswijken.
En dan vraag je: Of wil Israel oorlog. Dat is nu typisch wat je in de hele van subjectiviteit doortrokken media tegenkomt. Terroristen lokken iets uit en het is kennelijk (weer) Israel die oorlog wil.
Ach het is eigenlijk het oude liedje: Israel trekt zich terug uit de Gaza, iets waar de Palestijnen jaren om hebben lopen drammen. En wat krijgen ze er als dank voor terug? Quassams op Ashkelon. Fijn.

Ik hoop in elk geval dat er geen druppel Nederlands bloed zal vloeien en dat Europa buiten dit conflict blijft. Het zal er wel weer op uitdraaien dat wij kunnen dokken voor nog hogere brandstofprijzen.
Er vloeit bloed aan BEIDE zijden, en jij zit te mekkeren over hoge brandstofprijzen die jij moet betalen? Dat is pas echt relevant in deze escalerende situatie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 13 jul 2006 11:56

Optimatus schreef:De publieke opinie staat toch al niet achter Israel, dus wat ze nu doen, is dom.
Wat een non-argument zeg. De publieke opinie is dus bepalend voor je handelen? Als Israel zich daar wat van aan had moeten trekken had het al niet meer bestaan.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 12:22

Ik loop inderdaad te mekkeren over hoge brandstofprijzen ja, omdat ik, neutraal wereldburger, NIETS met dat conflict te maken heb noch wil hebben en er toch voor mag betalen.

Laat ze het lekker zelf uitzoeken daar of de VN er tussenin zetten... Hoewel, de VN... als ik me het geklungel van Srebrenica of Rwanda goed herinner, was dat ook niet echt een succes.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 13 jul 2006 12:55

Optimatus schreef:Ik loop inderdaad te mekkeren over hoge brandstofprijzen ja, omdat ik, neutraal wereldburger, NIETS met dat conflict te maken heb noch wil hebben en er toch voor mag betalen.

Laat ze het lekker zelf uitzoeken daar of de VN er tussenin zetten... Hoewel, de VN... als ik me het geklungel van Srebrenica of Rwanda goed herinner, was dat ook niet echt een succes.

Waarom reageer je dan op deze topic?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 13:00

Waarom ik in dit topic reageer? Omdat ik de wereldpolitiek allicht toch wel enigs volg... En omdat ik het recht heb mijn mening te uiten, dacht ik zo. Of moet het allemaal volgens het stramien "Jawel, meneer Olmert, zeker meneer Olmert"? Dat zou an sich vrij jammer zijn.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 13 jul 2006 13:01

3-0 voor dalethvav.

Opti, ik wist niet dat je zó kortzichtig was... :roll:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 13:03

Ik ben uiterst kritisch jegens Israel. Ik hoop dat dit mag. Het is altijd weer interessant om te zien hoe alle daden van Israel worden goedgepraat, terwijl Palestina alle schuld in de schoenen geschoven krijgt. Verder is het nog veel interessanter om vast te stellen dat alle kritiek steeds gelijk getrokken wordt aan antisemitisme, terwijl islam-, katholieken- en anders-dan-jij-gereformeerdenbashen te allen tijde geoorloofd is.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 13 jul 2006 13:38

Je draaft weer eens ouderwets door, makker 8)

Hoewel ik beduidend meer sympathie heb voor Israël dan voor de Palestijnen, ben ik lang niet altijd gelukkig met hun optreden. In dit geval echter zijn ze bewust geprovoceerd. Drie militairen in korte tijd ontvoerd, niet aflatende raketaanvallen op burgerdoelen langs de grens...

En dan de uitermate tergende idee dat Hezbollah gewoon z'n gang kan gaan en niemand in Libanon voldoende ruggegraat heeft om daar iets tegen te doen.

Ik kan me de reactie van Israël ditmaal goed voorstellen, hoewel ik de hoeveelheid geweld uitermate betreur.

Het is daarnaast ook wat dalethvav al aangaf: geef je de Gazastrook bijkans in z'n geheel terug, krijg je raketten als dank. Daar zou ik ook boos van worden.

Ik geloof niet dat ik met mijn reactie Israël's daden in het algemeen goedpraat, noch dat ik hier op een pro-semitische toer ga. Maar ik walg van de Europese houding in de hele kwestie.

Terug naar “Archief”