vriend of vriendin van een andere kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 12 jul 2006 21:41

stroobeer schreef:mijn vriend zag zijn kerk de ger gem als de enige ware kerk, en ik ben hersteld hervormd dus......

Tsja, de enige ware kerk is net zoiets als de heilige graal, en gezond roken. Het bestaat hier niet...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 jul 2006 21:44

Gerdien B. schreef:
Smurffie schreef:Hoorde ik daar iets over borrelen? Daar nemen we er eentje op d:)b

ff serieus regeren als het kan ipv offtopic te gaan ;)

Nah, ik doelde met die laatste zin eigenlijk op Mr. Sokkies' op één na laatste posting :wink:

melodie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor melodie » 12 jul 2006 22:00

Het is altijd al moeilijk geweest om voor andersdenkenden open te staan... Jezus werd als Vreemdeling al helemaal verstoten.
In een relatie gaat het om 1 kor 13 dacht ik. Maar waar angst is vindt liefde geen plaats.

Ik kan me wel goed voorstellen dat je rekening houdt met je ouders, je kerk en je vriendschappen. Het is toch je eigen leven wat je dan met iemand gaat delen. Als dit moeilijk is vraag ik me wel af of er uberhaupt sprake is van liefde.

En nog wat, ik denk dat we ook erg lui zijn. We willen gewoon niet nadenken. Inleven in onze medemens kost ons erg veel moeite. We zijn slim genoeg maar we willen onze hersens niet gebruiken om onze medemens te begrijpen. We negeren ze liever. Maarja goed misschien worden we ook gewoon niet verliefd op iets wat ons vreemd is. Een voorstelling maken bij iets wat we niet kennen wordt niet veel. Naja dit geldt dan wel voor vrouwen. Bij mannen zal het vast allemaal heel anders werken.

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 13 jul 2006 09:54

Wij kerkten allebei CGK, maar totaal verschillend. Ik voelde me in zijn kerk absoluut niet thuis en niet op mijn gemak. Het stond voor ons al vast dat wanneer we bij elkaar bleven en zouden gaan trouwen dat ik bij hem zou gaan wonen (we woonden eerst 175 km uit elkaar). Hij voelde zich ook niet echt thuis in mijn kerk, maar daar gaan kerken was sowieso geen optie :wink: . Wij zijn dus op zoek gegaan naar een andere kerk, waar we ons beide thuis zouden voelen. Dat is gelukt :D
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 10:33

Arco schreef:Ga naar de kerk waar je je thuisvoeld. Ga naar de kerk waar Christus je roept.

Daar heb je het al. Ik ben in twee kerkgenootschappen organist en ik voel me geroepen om dat vooralsnog zo te houden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jul 2006 11:06

stroobeer schreef:mijn vriend zag zijn kerk de ger gem als de enige ware kerk, en ik ben hersteld hervormd dus......
'Het zoude hem nuttiger zijn, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.'

Maar dát is gewoon triest, laat hem eens argumenten aanbrengen waarom de gergem een ware kerk zou zijn laat staan dé ware kerk zou zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2006 11:51

Optimatus schreef:
Arco schreef:Ga naar de kerk waar je je thuisvoeld. Ga naar de kerk waar Christus je roept.

Daar heb je het al. Ik ben in twee kerkgenootschappen organist en ik voel me geroepen om dat vooralsnog zo te houden.

uhm... ik was niet van plan in verschillende kerken lid te worden.
Andere gemeentes bezoeken is wat anders, maar een echt eigen gemeente waar je lid bent en thuis hoort wil ik wel graag.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 12:13

Je hoeft niet ergens lid te zijn om orgel te spelen, dunkt me.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2006 12:43

Op zich niet, maar ik bedoel dat het wel fijn is als je 1 gemeente echt als jou gemeente mag zien, dat je daar lid bent en dat je daar thuis voelt.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 13 jul 2006 13:19

Eens met Gerdien.

Mijn vader speelde eerst ook in 5 verschillende gemeentes,
en op gegeven moment maar besloten om daarmee te stoppen.
Anders voel je je nergens echt meer thuis.

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 13 jul 2006 15:37

Ik hoorde onlangs van iemand een verhaal waarbij de één GGiN was en de ander HHK. De ouders van de GGiN-jongen kwam niet bij de kerkelijke bevestiging van het huwelijk - waarbij in feite Gods zegen over dat huwelijk gevraagd werdt (!) - enkel en alleen omdat het in een HHK-kerk was bij een HHK-dominee. En plat gezegd was het nog een 'zware' ook...

Mijn ouders hadden ook beide een verschillende achtergrond, maar al mn grootouders zaten gelukkig gewoon in de kerk bij het huwelijk van mn ouders... tenminste, naar horen zeggen :D
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 jul 2006 15:49

TKF schreef:Ik hoorde onlangs van iemand een verhaal waarbij de één GGiN was en de ander HHK. De ouders van de GGiN-jongen kwam niet bij de kerkelijke bevestiging van het huwelijk - waarbij in feite Gods zegen over dat huwelijk gevraagd werdt (!) - enkel en alleen omdat het in een HHK-kerk was bij een HHK-dominee. En plat gezegd was het nog een 'zware' ook...

Wat erg zeg! Maar ook triest...sommigen kunnen er erg in doordraven. Waarschijnlijk zien een aantal mensen 'hun kerk' als geloofsleven zelf. Dat merk ik wel eens.

topkok

Berichtdoor topkok » 13 jul 2006 16:01

marina87 schreef:
TKF schreef:Ik hoorde onlangs van iemand een verhaal waarbij de één GGiN was en de ander HHK. De ouders van de GGiN-jongen kwam niet bij de kerkelijke bevestiging van het huwelijk - waarbij in feite Gods zegen over dat huwelijk gevraagd werdt (!) - enkel en alleen omdat het in een HHK-kerk was bij een HHK-dominee. En plat gezegd was het nog een 'zware' ook...

Wat erg zeg! Maar ook triest...sommigen kunnen er erg in doordraven. Waarschijnlijk zien een aantal mensen 'hun kerk' als geloofsleven zelf. Dat merk ik wel eens.

dat is idd zo triest hea, ik heb aan al dat gezeik zo'n gigantische hekel gekregen, ik ben zelf pkn, en mijn oma is hhk, kwam ik daar pas heel leuk op bezoek, begint ze me daar te meuren over de kerkscheuring, beetje jammer hoor, het doet alleen maar afbreuk aan je geloof, als je al de tijd die je loopt te meuren over kerk scheuring zal besteden, door te bidden te lezen, en je tijd met God door te brengen zal je best wel groeien denk ik in je geloof.

ik heb geen relatie dus ook geen gemiep over 2 verschillende kerken!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jul 2006 16:52

topkok schreef:
marina87 schreef:

dat is idd zo triest hea, ik heb aan al dat gezeik zo'n gigantische hekel gekregen, ik ben zelf pkn, en mijn oma is hhk, kwam ik daar pas heel leuk op bezoek, begint ze me daar te meuren over de kerkscheuring, beetje jammer hoor, het doet alleen maar afbreuk aan je geloof, als je al de tijd die je loopt te meuren over kerk scheuring zal besteden, door te bidden te lezen, en je tijd met God door te brengen zal je best wel groeien denk ik in je geloof.

ik heb geen relatie dus ook geen gemiep over 2 verschillende kerken!!

Maar als zij nou echt geloven dat 'hun' kerk de enige ware is?
Mijn omaatje gelooft ook zeker dat je alleen als gergemmer behouden kunt zijn. Zij heeft echt verdriet van mij, en mn broertje en zusjes, omdat wij a. zonder hoed in de kerk zitten b. broeken dragen c. naar de HGJB jongerendag gaan (kun je nagaan wat ze zal vinden alsk zeg datk naar de EO JD ga) d. in de PKN zitten.
Moet ik me dan echt druk gaan zitten maken omdat zij dat vindt?
Welnee, ik laat haar in haar waarde, praat er niet teveel over, en het gaat prima.
Lijkt me zinniger dan zelf shagrijnig te worden van mensen die zo denken.

Bidden voor hen lijkt me zinniger
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2006 21:09

Ik vind dat zo erg!

Het blijft wel je zoon of dochter. Alleen al uit dat respect vind ik dat je als ouders er heen hoort te gaan.

In augustus hebben we een bruiloft waarbij haar familie ook niet komt. Ze zien haar ook als afvallige. Zij gaan ook echt de hele dag niet mee.
Dat is echt verschrikkelijk!!!

Terug naar “Archief”