GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 12 jul 2006 15:13

Marnix schreef:
Rufi schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat Rufi niet doelt op het opgeven van je relatie... maar op de mogelijkheid om bij elkaar te blijven zonder samen 1 kerk te kiezen.

Ik bedoelde wel dat het opgeven van een relatie beter is dan dat je 'gedwongen' wordt in je geloof een kant op te gaan die je niet wilt.
Allebei lid zijn van een andere kerk, lijkt me niet ideaal.

Je relatie opgeven terwijl je beiden gelooft, maar alleen daarin onderling wat verschilt, lijkt me ook niet ideaal.

Ik heb het dan natuurlijk niet over kleine verschillen, maar over grote, waarbij het niet mogelijk blijkt bij elkaar te komen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 15:15

Waar moet ik dan aan denken? Kinderdoop vs. volwassendoop of zo? Daar kan je afspraken over maken... 3 formulieren? Gaat het niet om... Als Christus centraal staat is er veel mogelijk.... als het goed is is de eenheid in Hem sterker en weegt die zwaarder dan de verscheidenheid op minder belangrijke zaken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2006 15:54

BigSmile schreef:@ Gerdien. We zijn nu een jaar bezig. In het begin gingen we naar zowel GKV als CGK. Naar de CGK gingen we vooral omdat ik me daar wel thuis voelde. De overstap van GG naar CGK was voor mijn gevoel niet zo groot als naar GKV. De laatste tijd gaan we alleen maar naar de GKV. Ik weet niet voor 100% de motieven van mijn vriend hiervoor. We hebben in het begin vooral veel gediscussieerd over de verschillen etc. En waarom we ons niet thuisvoelden in elkaars kerk. Nu proberen we regelmatig een stukje bijbelstudie te doen om zo samen te kijken hoe we daarover denken. Omdat ik degene ben die het meest "zoekende" is hebben we afgesproken dat ik me gewoon zal proberen open te stellen voor zijn kerk. En dat we dan wel zullen zien hoe het gaat. Ik kan niet garanderen dat ik me uiteindelijk in die kerk in zal schrijven.

Maar hoe voel jij dat dan naar de PKN van je vriend? Is dat een behoudende kerk? Want daar zit ook veel verschil in weet ik. En hoe sta jij tegenover de GerGem. Sta je er voor open om weg te gaan daar??

Als ik jou verhaal lees krijg ik het idee, dat je vriend niet meer naar de CGK wil. Als jullie afgesproken hebben om daar heen te gaan, dan lijkt mij dat je hem daar ook op mag wijzen. Het komt op mij wel erg over dat hij eigenlijk zijn zinnen heeft gezet op lid zijn bij de GKV en niet meer open staat voor iets anders. Terwijl jij probeerd te schipperen tussen je eigen geloof en zijn wil.

Zelf sta ik idd open om weg te gaan uit de gergem.
nee, die PKN is geen behoudende gemeente. Zo zie ik ze niet iig. Daar zijn zeker punten waar ik het niet mee eens ben. Het scheelt misschien dat ik een groot aanpassingsvemogen heb. Ik zal me aanpassen aan de regels daar als ik bij hem ben, maar 100% thuis voel i me er niet.
Dit zegt niet dat ik daar niet lid zou kunnen worden. Ik weet daarvoor nog te weinig van de gemeente af. Elke gemeente is anders. Daarom moet je ook per gemeente nagaan waar ze voor staan.

@Rufi...

Wat als je zo zeker van God het antwoord hebt mogen krijgen dat jou vriend(in) diegene is, waar jij mee mag trouwen. Wat als je zeker weet dat het Gods wil is dat je dezze weg bent in gegaan? En toch blijkt de keuze voor kerk erg moeilijk te zijn.
Dan is in mijn ogen uitmaken geen optie.

bidden, bidden en bidden... dat zal je het verste brengen. Ook God zal hierop jou antwoord willen geven.

Ik kan je verzekeren. dat God mij zal moeten laten weten dat het Zijn wil is dat ik een eind aan mijn relatie moet maken, anders is er geen haar op mijn hoofd die daar over nadenkt!
Zolang ik dat niet heb blijf ik vragen om een oplossing en blijven wij er samen naar zoeken.

Vertrouwend op het ja van God, op de vraag of wij deze relatie aan mochten gaan, zal ik vragen of Hij ook ons wilt helpen bij de keuze die we moeten maken qua kerk bezoeken.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 13 jul 2006 07:29

Gerdien B. schreef:@Rufi...

Wat als je zo zeker van God het antwoord hebt mogen krijgen dat jou vriend(in) diegene is, waar jij mee mag trouwen. Wat als je zeker weet dat het Gods wil is dat je dezze weg bent in gegaan? En toch blijkt de keuze voor kerk erg moeilijk te zijn.

bidden, bidden en bidden... dat zal je het verste brengen. Ook God zal hierop jou antwoord willen geven.

Ik kan je verzekeren. dat God mij zal moeten laten weten dat het Zijn wil is dat ik een eind aan mijn relatie moet maken, anders is er geen haar op mijn hoofd die daar over nadenkt!
Zolang ik dat niet heb blijf ik vragen om een oplossing en blijven wij er samen naar zoeken.

Vertrouwend op het ja van God, op de vraag of wij deze relatie aan mochten gaan, zal ik vragen of Hij ook ons wilt helpen bij de keuze die we moeten maken qua kerk bezoeken.

Het lijkt me dat je beter voorzichtig kunt zijn met uitspraken als: "Ik weet zeker dat dit Gods wil is".

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jul 2006 07:42

Rufi schreef:
Gerdien B. schreef:@Rufi...

Het lijkt me dat je beter voorzichtig kunt zijn met uitspraken als: "Ik weet zeker dat dit Gods wil is".

Geef mij 1 goede reden waarom ik daar voorzichtig mee moet zijn.
God vraagt geen terughoudendheid, maar juist actief zoeken naar Hem en contact met Hem.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 13 jul 2006 11:52

Hoi Gerdien,

Zo denk ik er ook over. Ik ga niet zomaar opgeven om een paar kerkelijke verschillen. Voor de rest matchen we echt perfect. Ik vind het dan nogal kort door de bocht om een relatie daarvoor uit te maken. Tenzij je samen alles hebt geprobeerd wat in je vermogen ligt en toch niet naar elkaar toegroeit, dan is het anders.

Bij mij is er ook geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn relatie te verbreken. Juist daarom ben ik er ook mee bezig om te zoeken naar antwoorden en overeenkomsten.
God kan hier ook een bedoeling mee hebben al weten wij dat niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2006 12:12

Precies, en als je beiden kinderen van God bent door Jezus Christus zijn verschillen in traditie en achtergrond nooit onoverkomelijk... zo groot zijn de verschillen tussen GKv en GerGem ook weer niet, natuurlijk zijn er dingen anders maar ik kan met GerGemmers bijvoorbeeld prima over het geloof praten en ben het in de meeste dingen ook met ze eens... en die verschillen, tja, dat hoeft toch niet zo'n probleem te zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 12:12

Marnix schreef:Hehe. Aan de Van Nieuwenaarlaan? ;)

En nergens anders... Ben je er al eens geweest?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2006 12:29

Neen, niet binnen :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 jul 2006 12:47

Marnix schreef:Neen, niet binnen :)

Keer doen ;)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2006 14:04

Wie weet :)

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 14 jul 2006 11:48

Iets heel raars hoor, maar is het een idee om je vriend dit topic te laten lezen?

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 15 jul 2006 09:52

@bigsmile, de kerkelijke activiteiten waren idd niet het enige probleem. Er speelde ook een cultuurverschil. Zij kwam uit een behoudende pkn gemeente en ik kerk in een progressieve gkv gemeente. Daarnaast was haar geloofsopvoeding ook meer op regeltjes dan op echt doorleefd geloof gericht geweest.

Maar terug naar jullie situatie. Ik blijf erbij dat je je niet moet fixeren op het vinden van 1 kerk op dit moment. Het zou mooi zijn als het lukt maar voor God zijn die kerkmuren van ons niet van belang. Er zijn geen wezenlijke verschillen tussen gkv en gg die in de weg staan voor de eeuwigheid. De verschillen die er zijn zullen God niet hinderen in je band met Hem. Ik ga er daarbij van uit dat jullie beiden een hartelijke persoonlijke relatie met God hebben. Dat is wel essentieel. Daar lag ten diepste het breekpunt met mijn ex.

Blijf ondertussen meegaan naar elkaars gemeenten en misschien dat als de druk ervan af is...je vanzelf (door Gods Geest geleid) wel de oplossing ziet. Je stelde dat God mogelijk een bedoeling had met dit alles. Misschien wel om jullie te leren over de menselijke muurtjes heen te kijken?

Succes en een goede relatie gewenst met hem en met Hem.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 15 jul 2006 10:00

RECI-TATIVO schreef:Iets heel raars hoor, maar is het een idee om je vriend dit topic te laten lezen?
Zou ik wel aanraden. Het is niet fijn als hij later te horen kreeg dat een heel forum meepraat over zijn relatie :wink: .

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 17 jul 2006 07:18

Hij weet ervan hoor :D

Terug naar “Archief”