taalgebruik en Christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 11 jul 2006 20:48

pol schreef:
tweetietwee schreef:
biamarth schreef:
tweetietwee schreef:
Klinkt raar, mar ik werk in Gorinchem, maar woon in Soesterberg. Wanneer ik daar met een spijkerbroek over straat loop en deze leerlingen lopen langs, soow, dan word ik me toch uitgescholden!!!!

klinkt zeker raar, iedereen loopt toch in een spijkerbroek?
(= nog nooit in gorinchem geweest, ligt het misschien daaraan)

grapdoos, ik begon over het gommarius in gorinchem, maar woon in soesterberg dichtbij het lodensteijn.

Van Lodenstein bedoel je? Maar daar wordt je toch ook niet uitgescholden als je in een spijkerbroek loopt? '''sorry, ik ga offtopic.'

Nou ik denk dat als je vrouw bent in een spijkerbroek dat je de lodo niet in komt

Christelijk of niet christelijk: respect to all!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Respect to all, ja, maar wanner ik door de winkelstraat Gen. Winkelmanstraat in Soesterberg loop, word ik zeker nagejoeld door Lodensteiners. Dat heet respect to all??? Dan moedde gij mij eens uitleggen waddut woord WEDERZIJDS RESPECT is!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 20:50

Je bedoeld, gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. (waarom moet het nou weer in het engels :roll: )

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 11 jul 2006 20:56

En door die paar pubertjes krijgen refo's gelijk weer zo'n etiket 'onverdraagzaam' opgeplakt? Als je met een rok aan door een willekeurige winkelstraat loopt, wordt je ook wel eens nageroepen...

Daar gaat dit topic ook helemaal niet over, het gaat over óns taalgebruik en of wíj als christen (da's veel breder dan 'refo's') wel een wacht voor onze lippen hebben of dat er makkelijk vanalles uitfloept. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik genoeg heb aan mezelf...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 11 jul 2006 21:19

Amen!

(of is dat nou weer een foute reactie :roll: )

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 12 jul 2006 15:33

LeChat schreef:En door die paar pubertjes krijgen refo's gelijk weer zo'n etiket 'onverdraagzaam' opgeplakt? Als je met een rok aan door een willekeurige winkelstraat loopt, wordt je ook wel eens nageroepen...

Daar gaat dit topic ook helemaal niet over, het gaat over óns taalgebruik en of wíj als christen (da's veel breder dan 'refo's') wel een wacht voor onze lippen hebben of dat er makkelijk vanalles uitfloept. En dan moet ik eerlijk zeggen dat ik genoeg heb aan mezelf...

Ja, maar die paar pubertjes hebben wel een bepaald taalgebruik, waarvan ik zeg, mijn God, mijn God, schandalig gewoon. Daarentegen ik draag ook 80% van de tijd een rok, en al ben ik PKN-er, ikzelf word er ook op aangesproken, en dan is het makkelijk gezegd: "ja, dat is niet mijn pakkiean". Nee, deze refo jongeren zijn een "onderdeel van de christengemeenschap" En ouders kunnen wel zeggen, het zijn Bondskindjes, die doen dat zo niet, maar de gewone jeugd van tegenwoordig wel. Nee, men moet eerlijk spiegelen. Want het gebeurt overal. Maar en christen tracht te leven naar het Woord God's dus een christen met dergelijk gedrag is weldegelijk een slecht voorbeeld.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 jul 2006 15:43

En dan vind ik christelijk of niet christelijk: respect voor elkaar.
En op een paar mensen wordt een hele groep beoordeelt, kijk maar eens naar bijv. buitenlanders. 2 doen crimineel dus iedereen is crimineel, en zo gaat dat met refo's ook.
Maar ik vind dat als je christen bent, dit ook aan je taalgebruik enzo te merken moet zijn. Je weet toch dat je iemand niet uit mag schelden en zeker niet als je weet dat als je christelijk bent, het grootste gebod liefde is.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 12 jul 2006 17:01

Als je met een rok aan door een willekeurige winkelstraat loopt, wordt je ook wel eens nageroepen...

Welliswaar werd ik niet nageroepen, maar werd aangesproken door 2 jongens, waarvan ik had gemerkt dat zij al een geruime tijd achter mij liepen. Eén van de 2 kwam even naast me lopen en zei;'' Wij hebben een discussie of jouw rok nu scheef zit of niet?'' ''Hij (en hij wees naar de jongen die er schuinachteraan liep) denkt van niet, ik denk van wel''. Ik zei; ''Je hebt helemaal gelijk''. We kwamen bij het zebrapad, en de jongen die me wat vroeg, negeerde het rode voetgangerslicht en rende het drukke kruispunt over. Daarbij zag ik overduidelijk dat hij een zwarte boxer aanhad. De andere jongen die tot nog toe weinig gezegd had, stond naast me te wachten voor het zebrapad. Ik zei lachend tegen hem; ''Zeg maar tegen je vriend dat zíjn broek op half zeven hangt''.

Ik weet niet of de eerste jongen de intentie had om eens even duidelijk te laten merken dat hij wel wist dat ik een refo was, of dat ze daadwerkelijk een discussie hadden over de positie van mijn rok (geen positierok trouwens 8) ), maar ik moet er stiekem altijd om dergelijke figuren, of ze het nu kwaad bedoelen of niet :P

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 jul 2006 18:32

Je zal dit jaar weinig nageroepen worden, want een rok is mode :D

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 jul 2006 18:35

pol schreef:Je zal dit jaar weinig nageroepen worden, want een rok is mode :D

Toch zie je vaak goed het verschil tussen refo's en mensen die een rok aan doen omdat het mode is en niet om het geloof.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 12 jul 2006 18:46

tja, ik heb et ook met liedjes, je kan wel even het liedje op stil zetten om de vloek niet te horen, maar je denkt em toch! Beter draai je het liedje niet, maar mn vriendin heeft altijd zo'n idee van: wat zeur je nou :?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 12 jul 2006 19:03

Dreamster schreef:tja, ik heb et ook met liedjes, je kan wel even het liedje op stil zetten om de vloek niet te horen, maar je denkt em toch! Beter draai je het liedje niet, maar mn vriendin heeft altijd zo'n idee van: wat zeur je nou :?

om een liedje stil te zetten, is ook kop in het zand.
hetzelfde is met boeken en films, meestal probeer ik te kijken of er vloeken instaan en kom ik een vloek in een boek tegen leg ik het meestal weg. Behalve nu: de doornvogels, heel mooi katholiek boek waar af en toe het woord verd.... in voorkomt, Helaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jul 2006 00:18

De vraag is of dat een vloek is... het is niet het misbruiken van Gods naam..... als die er niet instaat... toch is het niet prettig om te horen als mensen om hun eigen verdoemenis vragen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 13 jul 2006 19:20

Marnix schreef:De vraag is of dat een vloek is... het is niet het misbruiken van Gods naam..... als die er niet instaat... toch is het niet prettig om te horen als mensen om hun eigen verdoemenis vragen...

het is niet alleen niet prettig, maar voor mij het teken dat ze niet in God geloven en ook en daarmee spotten met wat ik wél geloof.

Een collega van mij had het heel erg druk, zat in een maximale stresssituatie (zou ik ook hebben als er 10 ambulances aan komen rjiden en je ligt al vol) en toen schoot er achter elkaar GVD uit...

Op een gegeven moment zei ze nog tegen mij: wat zei je?
Toen heb ik op dat moment even heel helder gezegd dat ik echt geloof dat er Iemand is die haar kan verdoemen en dat ik daar niet op zat te wachten, want dan moest ik alles alleen doen :wink: .

Later, toen het weer rustiger was, hebben we hier goed over doorgepraat.

hans_is_eigenwijs

Re: taalgebruik en Christen zijn

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 23:54

Annemieke86 schreef:Let jij op je taalgebruik in je "dagelijks leven" ? En zo nee, waarom niet?
Ik ben nogal eens grofgebekt maar dat komt ook als je dagelijks tussen een stel rauwdouwers werkt waar je om de seconde een gvd hoort. Nu hoor je me dat woord niet gebruiken, tenzij de emotie hoog oploopt, dan floepert er ook wel eens eentje uit mijn mond, maar dat wil ik eigelijk niet.

Terug naar “Archief”