Brion schreef:Nou, dat is een sympathieke gedachte, dat anders denkende christenen ook een plekje met "enige inspraak" kunnen krijgen. Als ik heel eerlijk ben, dan denk ik dat dat direkt het einde zal betekenen van de theocratie en het begin van een democratie. Immers, andersdenkenden ook een beetje inspraak geven, is gewoon democratie.
"Enige inspraak" betekent dat de koning of de raad de visie van de anders denkenden ter kennis aanneemt, maar niet noodzakelijk er wat mee hoeft te doen.
Brion schreef:De NGB als grondslag klinkt natuurlijk mooi, maar die wordt ook weer door iedereen verschillend uitgelegd.
Werkelijk? Geef eens wat voorbeelden?
Brion schreef: En het afzetten van de koning als hij niet bijbelgetrouw is, dat zal ook nog een hele toestand worden. Want wie bepaalt dat nou weer. Ik vrees dat met jouw plannen Willem Alexander een moeilijke tijd tegemoet gaat.
Dat bepaald de raad dus, ik dacht dat dat duidelijk was? Kun je misschien uitleggen waar het probleem zit? Ik zie het nl. al heel duidelijk, misschien dat ik daarom snap ik misschien niet waarom het bij misgaat.
Brion schreef:Ik ben het met vorige sprekers eens: ik hoop echt dat het nooit zo ver zal komen. Wel leuk trouwens dat je serieus reageert op vragen hierover. Er zijn ook heel wat SGP-ers die het allemaal nauwelijks kunnen toelichten, met de opmerking: "ach, het komt toch nooit zo ver"
Nogmaals, ik snap niet waarom de gemiddelde christen geen theocratie durft na te streven. Eerlijk gezegd denk ik dat veel christen er bang voor zijn dat zij een stroming volgen simpelweg omdat hun ouders of vrienden dat doen, het beter past bij hun levensstijl, etc. etc. terwijl men de daadwerkelijke bedoelingen van God links laten liggen.
Ik heb niet altijd een levend geloof gehad, vandaar dat ik misschien nog wat naiëver ben dan de gemiddelde SGP-er