Schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 jul 2006 20:04

Wat gebeurt er eigenlijk tijdens zo'n openbare schuldbelijdenis? Bestaat daar een formulier voor of zo? Wordt de zonde bij de naam genoemd?

Ik heb eens achter in m'n bijbeltje gekeken, daar trof ik wel formulieren aan voor het afsnijden uit de gemeente en het weeropnemen in de gemeente. Maar ik neem aan dat het hier over iets anders gaat?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jul 2006 20:29

Het doen van openbare belijdenis na een openbare zonden is gegrondvest op 1 Cor. 14:40 'Laat alle dingen eerlijk en met orde geschieden'. 1 Cor. 14:33 'God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de gemeenten der heiligen', overeenkomstig De Dordtse Kerkorde Artikel 1
www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onderdeel&item=80
De gereformeerde vaderen spraken uit, dat iedere plaatselijke kerk een zelfstandige openbaring van het lichaam van Christus is.
Om de goede orde in de gemeente van Christus te onderhouden, zijn daarin nodig de diensten, samenkomsten, opzicht der leer, sakramenten en ceremoniën, en christelijke straf: waarvan hierna ordelijk zal gehandeld worden.
Artikel 75 van de Dordtse Kerkorde behandeld het doen van openbare belijdenis, na openbare zonden.
www.kerkrecht.nl/main.asp?pagetype=onde ... 2248&page=

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 09:43

Maja de Bij schreef:Wat gebeurt er eigenlijk tijdens zo'n openbare schuldbelijdenis? Bestaat daar een formulier voor of zo? Wordt de zonde bij de naam genoemd?

Ik heb eens achter in m'n bijbeltje gekeken, daar trof ik wel formulieren aan voor het afsnijden uit de gemeente en het weeropnemen in de gemeente. Maar ik neem aan dat het hier over iets anders gaat?

Ja... zie het artikel (75) van de kerkorde. Gelukkig laat dat artikel alle ruimte wat betreft hoe er schuldbelijdenis gedaan wordt.... hoeft dit niet perse voor de hele gemeente.... hoewel ik er geen Bijbelse gronden voor vindt om mensen te dwingen dit te doen, of waardoor mensen zich er per se toe geroepen moeten voelen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 12 jul 2006 11:38

Marnis schreef:
hoeft dit niet perse voor de hele gemeente....
Als het oprecht is, doe je het voor de hele wereld.
Niet om zelf te groeien, maar uit liefde tot God.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 12 jul 2006 11:41

Jantjes schreef:
Marnis schreef:

Waar staat dan in Zijn Woord?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2006 12:20

Jantjes schreef:
Marnis schreef:
Wat lomp van David om alleen schuld te belijden voor Nathan! Wat een onoprechte stumper, wat een waardeloze sukkel bah.. Kom laten we hem steningen en verbranden.

Ofwel, deze dingen zijn niet verplicht, het gros van je postings zijn deels waar. Ik denk dat je hierin het volkomen mis hebt.

1 Een onderwijzing van David. Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.

2 Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is.

3 Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag.

4 Want Uw hand was dag en nacht zwaar op mij; mijn sap werd veranderd in zomerdroogten. Sela.

5 Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE; en Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.

6 Hierom zal U ieder heilige aanbidden in vindenstijd; ja, in een overloop van grote wateren zullen zij hem niet aanraken.

7 Gij zijt mij een Verberging; Gij behoedt mij voor benauwdheid; Gij omringt mij met vrolijke gezangen van bevrijding. Sela.

8 Ik zal u onderwijzen, en u leren van den weg, dien gij gaan zult; Ik zal raad geven, Mijn oog zal op u zijn.

9 Weest niet gelijk een paard, gelijk een muilezel, hetwelk geen verstand heeft, welks muil men breidelt met toom en gebit, opdat het tot u niet genake.

10 De goddeloze heeft veel smarten, maar die op den HEERE vertrouwt, dien zal de goedertierenheid omringen.

11 Verblijdt u in den HEERE, en verheugt u, gij rechtvaardigen! en zingt vrolijk, alle gij oprechten van harte!

Het is niet verkeerd om in het openbaar je zonden te belijden, maar wat houdt dat in? We hoeven geen zondenregisters op te stellen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 13:19

Inderdaad... ik lees het nergens in de Bijbel... het is zo in de eeuwen in de kerk gekomen.... maar dat is wat anders dan dat het bijbels gefundeerd is. Je kan ook uit liefde tot God je zonden voor Hem belijden.... het misschien met een aantal mensen delen... zonder voor de hele gemeente of hele wereld schuldbelijdenis af te leggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 12 jul 2006 13:19

Marnix schreef:Verder zegt de Bijbel weinig over openbare schuldbelijdenis, behalve in Jakobus 5,waar het gaat om lichamelijke ziekten (belijdt elkaar uw zonden en u zult genezing ontvangen)

Het is idd dun bezaaid. Misschien wijst Lucas 19:10 ook in de richting van een openbare schuldbelijdenis, als Zacheus gaat staan en in het bijzijn van de aanwezigen aan Jezus belooft zijn fouten te herstellen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 13:38

Yep maar ook dat was vrijwillig.... en geen tekst die er op wijst dat iedereen het zo zou moeten doen.

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 12 jul 2006 15:43

Numeri 5:

5 Verder sprak de HEERE tot Mozes, zeggende:

6 Spreek tot de kinderen Israëls: Wanneer een man of een vrouw iets van enige menselijke zonden gedaan zullen hebben, overtreden hebbende door overtreding tegen den HEERE, zo is diezelve ziel schuldig.

7 En zij zullen hun zonde, welke zij gedaan hebben, belijden; daarna zal hij zijn schuld weder uitkeren, naar de hoofdsom daarvan, en derzelfder vijfde deel zal hij daarboven toedoen, en zal het dien geven, aan wien hij zich verschuldigd heeft.

8 Maar zo die man geen losser zal hebben, om de schuld aan hem weder uit te keren, zal die schuld, welken den HEERE weder uitgekeerd wordt, des priesters zijn; behalve den ram der verzoening, met welken hij voor hem verzoening doen zal.

Hier gebiedt God dat de kinderen Israëls hun zonden MOETEN belijden.

Wil dat dan ook zeggen dat je schuldbelijdenis MOET doen? En de grote vraag; aan wie? Aan God of aan de gemeente?
Afbeelding

André

Berichtdoor André » 12 jul 2006 16:17

Dippie schreef:En de grote vraag; aan wie? Aan God of aan de gemeente?
Dat is wat mij betreft geen grote vraag, God is degene die je zonden wil vergeven, een gemeente kan dat niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 18:47

Precies... en hier gaat het om iemand die schuld aan iemand berokkend heeft...... hij belijdt die schuld dan aan die persoon en vergoed de schade... toch?

hans_is_eigenwijs

Re: Schuldbelijdenis

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 00:13

Dippie schreef:...en wel gemeenschap hebt gehad.
Wat een stelletje viespeuken, dat is privé hoor, dat gaat ze geen bal aan, al was het popie-jopie!

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 21 jul 2006 11:11

Op zich vind ik het wel een goede gedachte: je schuld belijden aan God, voor het oog van de gemeente. Niet om de 'zondaar' te vernederen maar om de leer van de kerk uit te dragen: als ik openlijk zondig tegen de wet of de traditie van de kerk is het belangrijk dat andere gemeenteleden duidelijk zien dat zowel de kerkenraad als ikzelf de zonde erkennen en dat ik daar spijt van heb. Als dat niet duidelijk wordt zouden mensen kunnen denken dat mijn gedrag niet zondig is of dat ik me er niets van aan trek.

De manier waarop vele van onze kerken dit implementeren... tsja, daar valt nog wel wat aan te verbeteren wellicht :wink:
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2006 12:16

Klopt... de fout die men maakt is dat er een regel van gemaakt wordt, die allereerst bij bepaalde zonden alleen wordt uitgevoerd en daarnaast vaak om de regel wordt uitgevoerd, mensen worden gedwongen schuld te belijden zeg maar... en dat is nooit de manier. Schuldbelijdenis kan je mensen niet opleggen... dat moet uit het hart komen.

Terug naar “Archief”