GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 00:23

PeterE schreef:Duiven, stond daar niet onze oude ds uit de gkv Delft? Kan me voorstellen dat die nogal confronterend kan overkomen. Hij was niet de meest openstaande voor andere kerken zoals mijn ex en de schoonfamilie regelmatig merkten :wink: .

En ja, ik heb dus niet zo'n goede ervaring in het samensmelten van 2 personen in 1 kerk. We hebben beide kerken destijds veelvuldig bezocht en aanvankelijk leek ze zich goed thuis te voelen in de gkv. Maar de activiteiten en het veel gevraagd worden voor van alles en nog wat kende ze niet van de pkn. Daar kun je nog makkelijk passief lid zijn blijkbaar.

Ik vraag me af of je werkelijk wel zo fanatiek moet proberen om in 1 kerk te zitten. Ik snap de voordelen ervan. Maar toch zou ik het nu niet meer zo gedaan hebben.

Van Veelen ja, heeft daar een jaar gestaan. Wel goede dominee, wel een echte old-school vrijgemaakte... en hij las op een vreemde toon voor, maar verder wel goed :)

Ik denk dat het wel goed is om als stel een kerk te zoeken waar je je beiden in thuisvoelt. Vind je die niet, dan is het idd niet goed om 1 kerk te kiezen... dan kunnen de nadelen wel eens zwaarder wegen dan de voordelen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 jul 2006 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 00:30

Boekenlezer schreef:
Marnix schreef:Boekenlezer, je beeld van de vrijgemaakte verbondsvisie is een beetje verouderd, er zal een kern van waarheid in zitten, maar ook niet meer dan dat. Ik ben het met je eens dat er soms iets te makkelijk met het verbond wordt omgegaan... en in de GG soms iets te moeilijk of verkrampt... Maar het idee dat iedereen er wel bijhoort en je je geen zorgen moet maken, je bent immers gedoopt, klopt tegenwoordig allang niet meer.. als dat ooit al zo was...

Ik vind niet dat ik een verkeerd beeld gegeven heb van de GKV op dit punt. Ik had het ten eerste al over een valkuil waarin ze gevallen zijn. Dat is dus vrij ruim qua tijd. Anders gezegd: ik heb het vrij algemeen gehouden, zo van: het is voorgekomen/komt voor. Dat hoeft dus nog niet te betekenen dat het kerkbreed overal zo is.
Ik hoorde niet al te lang geleden eens een vrijgemaakte predikant, en die had het ook over het verbond, en noemde zelfs Deuteronomium erbij. En toen had ik toch zoiets van: 'Het is niet onjuist wat u zegt, maar ik mis toch iets. Over de ernstige kant van het verbond hoor ik vrij weinig, terwijl Deuteronomium 28 zo veel en zwaar over de vloek van het verbond spreekt!' En op die waarneming was mijn opmerking ook een beetje gebaseerd. Voor mij was het zoiets van: het zit er nog steeds best wel in, die kerkelijke cultuur is er.
En mijn bezwaar tegen de GG is niet dat ze er verkrampt mee omgaan. Wat cru uitgedrukt: dat zal mij een worst wezen, ze doen maar als ze dat leuk vinden. Nee, mijn bezwaar is het volhouden van feitelijke onjuistheden aangaande het verbond. En dat vind ik ernstiger. Het raakt kant noch wal, als je beweert dat je minder echt bondeling bent, als je onwedergeboren bent. Dat slaat nergens op. Alsof je minder echt Nederlander bent als je crimineel bent. Dat haalt toch ook niemand in zijn hoofd? Dan ben je net zo goed Nederlander, ook al is het dan een foute Nederlander. Nederlander ben je, omdat je in Nederland geboren bent. Hoe je dat bent, is vers 2.
Dat is trouwens niet alleen maar een fout van de GG, maar A. Kuyper dacht in dezen precies zo. Ook bij hem was je pas werkelijk bondeling als je wedergeboren bent.

Okeej. Die insteeek is in ieder geval wel heel verschillend... Zit je in het verbond en kan je er uit vallen, of sta je buiten het verbond en moet je er in komen. Wat is de realiteit, verbondskind... of niet? In het ene geval zijn hel- en verdoemenispreken best nodig. Waarschuwen voor de eis van het verbond en de consequenties voor wie die naast zich neerlegt is toch een andere insteek.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jul 2006 07:17

Ik vind het meestal triest omdat het eigenlijk nuanceverschillen zijn. Helemaal tussen de GG en CGK van oorsprong (ja naar 100 jaar is dat wel scheef getrokken). Maar dat is off-topic..

Misschien een topic over verbondenleren?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jul 2006 08:23

je mag er een openen, maar er moet nog ergens (wellicht in het archief) een topic over verbondenleren zijn.

edit: er zijn inderdaad een paar topics over, maar die zijn intussen naar het archief verplaatst. een nieuw topic is geen verkeerd idee 8)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jul 2006 09:21

@BigSmile... hoe lang zijn jullie al aan het zoeken naar een kerk waar jullie je beide thuis voelen?
hoe zijn jullie er tot nu mee om gegaan?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2006 09:52

@ Peter, dat is helaas niet echt een positief antwoord. Maar zoiets loopt toch niet spaak op de activiteiten die je voor de kerk doet? Lijkt mij althans hoor.

@ Gerdien. We zijn nu een jaar bezig. In het begin gingen we naar zowel GKV als CGK. Naar de CGK gingen we vooral omdat ik me daar wel thuis voelde. De overstap van GG naar CGK was voor mijn gevoel niet zo groot als naar GKV. De laatste tijd gaan we alleen maar naar de GKV. Ik weet niet voor 100% de motieven van mijn vriend hiervoor. We hebben in het begin vooral veel gediscussieerd over de verschillen etc. En waarom we ons niet thuisvoelden in elkaars kerk. Nu proberen we regelmatig een stukje bijbelstudie te doen om zo samen te kijken hoe we daarover denken. Omdat ik degene ben die het meest "zoekende" is hebben we afgesproken dat ik me gewoon zal proberen open te stellen voor zijn kerk. En dat we dan wel zullen zien hoe het gaat. Ik kan niet garanderen dat ik me uiteindelijk in die kerk in zal schrijven.

Maar hoe voel jij dat dan naar de PKN van je vriend? Is dat een behoudende kerk? Want daar zit ook veel verschil in weet ik. En hoe sta jij tegenover de GerGem. Sta je er voor open om weg te gaan daar??
Laatst gewijzigd door BigSmile op 12 jul 2006 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 12 jul 2006 11:21

Hoi BigSmile,

Lastig hoor. Ik heb 5 jaar in hetzelfde schuitje gezeten. Hij hervormd, ik GKV. Helaas bleek dat we nooit op één lijn zouden komen. Hij was veel minder serieus in het geloof dan ik, ik voelde me niet thuis in zijn kerk en andersom, en ik wilde geen water bij de wijn doen. Uiteindelijk is onze relatie na 5 jaar stukgelopen op dit punt. Het was achteraf gezien beter geweest als dat eerder was gebeurd. Dan had het minder pijn gedaan.

Ik wil je één raad geven: sluit nooit een compromis op het geloofsvlak. Je moet er zelf voor 100% achter staan. Liever alleen verdergaan dan een keuze maken waar je in je hart niet achter staat. Geloofszaken lenen zich niet voor compromissen.
Veel wijsheid gewenst.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2006 12:01

Hoi Rufi,

Ja het is heel lastig, maar ik geloof niet onmogelijk. Het ligt ook een beetje aan de situatie. Als je allebei verknocht bent aan je eigen kerk wordt het heel lastig. Maar in ons geval is dat niet zo. Ik wil vrij zeker niet meer naar de GerGem en ben ik op zoek naar iets wat ik wel fijn vind. Dus het kan nog alle kanten op.

Het lijkt me heel moeilijk te kiezen tussen liefde en geloof. Als je het gevoel hebt dat iemand de ware voor je is behalve op een paar geloofszaken geef je dat niet zomaar op. Dat doe ik dus ook niet. En zolang ik nog geloof, wij allebei geloven, dat we een toekomst kunnen hebben samen vecht ik er voor.

Liefs,
BigSmile

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 13:16

Ik denk dat Rufi niet doelt op het opgeven van je relatie... maar op de mogelijkheid om bij elkaar te blijven zonder samen 1 kerk te kiezen.

En tja, je moet natuurlijk uitkijken dat je ook niet teveel aan een bepaald kerkverband hecht.... snel gaat het dan om vormen en zo..... je bent christen, volgeling van Christus..... aan Hem mag je je hechten en aan mensen die Hem dienen... klinkt wat rationalistisch maar ik denk dat we er wel een goede balans in moeten zoeken... hechten we ons aan een kerk, of aan Chirstus.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2006 13:40

Volgens mij is het ook niet zo goed voor een relatie/huwelijk als je allebei naar een andere kerk gaat. Maar goed, dat is mijn mening. Vandaar dat ik er veel waarde aan hecht om samen in een kerk te zijn waar je je samen fijn voelt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 13:50

dat is inderdaad wel ideaal. Ach, het went vast wel in de GKV. In Arnhem heb je trouwens ook wel een toffe GerGem :)

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 12 jul 2006 14:32

Marnix schreef:Ik denk dat Rufi niet doelt op het opgeven van je relatie... maar op de mogelijkheid om bij elkaar te blijven zonder samen 1 kerk te kiezen.

Ik bedoelde wel dat het opgeven van een relatie beter is dan dat je 'gedwongen' wordt in je geloof een kant op te gaan die je niet wilt.
Allebei lid zijn van een andere kerk, lijkt me niet ideaal.

André

Berichtdoor André » 12 jul 2006 14:39

Rufi schreef:Allebei lid zijn van een andere kerk, lijkt me niet ideaal.
Mij ook niet, ik ken alleen maar situaties die niet in stand zijn gehouden.
Ik denk dat je dit simpel niet moet willen.
Mocht je later kinderen krijgen dan is het ook wel praktisch en uit te leggen waarom je naar 1 kerk gaat.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 jul 2006 15:10

Sowhee een toffe GerGem zelfs??? Ik ben nog niet in Arnhem naar de GerGem geweest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 jul 2006 15:11

Rufi schreef:
Marnix schreef:Ik denk dat Rufi niet doelt op het opgeven van je relatie... maar op de mogelijkheid om bij elkaar te blijven zonder samen 1 kerk te kiezen.

Ik bedoelde wel dat het opgeven van een relatie beter is dan dat je 'gedwongen' wordt in je geloof een kant op te gaan die je niet wilt.
Allebei lid zijn van een andere kerk, lijkt me niet ideaal.

Je relatie opgeven terwijl je beiden gelooft, maar alleen daarin onderling wat verschilt, lijkt me ook niet ideaal.

Terug naar “Archief”