Schuldbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Schuldbelijdenis

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 10:01

We gingen in het andere topic best offtopic, dus vandaar een nieuwe :wink:

Bij ons in de kerk is het de gwoonte dat je schulbelijdenis doet, als je zwanger bent voor je huwelijk, en je dus moet trouwen. Het kromme vind ik ervan dat je het niet hoeft te doen, als je niet zwanger bent geworden en wel gemeenschap hebt gehad. Waarom moet je voor de kerkenraad schulbelijdenis doen? Voor God alleen is toch voldoende? Daar heeft de kerk dan toch niets mee te maken? Ik vraag me ook af of ieder dat dan wel meent. Kan je echt oprecht je schuld belijden? Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen....
Afbeelding

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 11 jul 2006 10:17

Uh, een moeilijk punt..
Eerlijk gezegd vind ik het al voldoende als je schuldbelijdenis doet voor God. Als je het maar oprecht doet. Dat je dan ook nog voor de kerkeraad schuldbelijdenis moet doen, tja..misschien wel beter. Zo zijn anderen ook getuige van je schuldbelijdenis. In onze gemeente moet je schuldbelijdenis doen voor de gemeente, in een volle kerk.. Daar sta je dan voorin de kerk, iedereen hoort het, iedereen is getuige. Nee, dat lijkt me écht niet nodig..
En dan je laatste punt..écht oprecht je schuld belijden.
Daar zal wel wat aan vooraf gaan, maar het kan wel. Als je God maar vraagt of Hij je daarin wil helpen..
Al lijkt het soms wel dat er 'maar ff schuldbelijdenis word gedaan, om van alles af te zijn' of 'omdat het hoort'..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 11 jul 2006 10:21

is dit niet iets voor Geloof en Leven?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 11 jul 2006 10:23

ik ben er wel voorstander van om het voor de kerkenraad te doen. Als het goed is, doe je het dan ook voor God.
De kerkenraad zijn knechten van God die de kerk besturen en dienen ook toezicht te houden op de gemeente.

Je krijgt dan wel het punt dat mensen het doen om van alles af te zijn en gewoon voor de kerk te kunnen trouwen. De kerkenraad dient er op toe te zien dat de schuldbelijdenis oprecht gebeurt.

Dat het alleen gebeurd als je zwanger bent, heeft te maken met de openbare zonden. Ben je niet zwanger geworden is het een verborgen zonde.

Waarom dan alleen als je sex voor het huwelijk heb gehad? Ik ben ervan overtuigd dat het voor meer zonden gebeurd.
Maar ook voor bepaalde geboden niet. Doen wij schuldbelijdenis voor de kerk als wij hebben gelogen of gevloekt? Dan kunnen we er elke dag wel gaan staan voor de kerkenraad.

Overigens kijk ik er vreemd van op dat het in sommige gemeente voor de gemeente gebeurd. Het lijkt wel dan als de leeuwengevechten. Sensatie!
BIj ons gebeurd het alleen voor een delagatie van de kerkenraad. De gemeente komt het ook niet te weten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Re: Schuldbelijdenis

Berichtdoor leclerc » 11 jul 2006 10:24

Dippie schreef:We gingen in het andere topic best offtopic, dus vandaar een nieuwe :wink:

Bij ons in de kerk is het de gwoonte dat je schulbelijdenis doet, als je zwanger bent voor je huwelijk, en je dus moet trouwen. Het kromme vind ik ervan dat je het niet hoeft te doen, als je niet zwanger bent geworden en wel gemeenschap hebt gehad. Waarom moet je voor de kerkenraad schulbelijdenis doen? Voor God alleen is toch voldoende? Daar heeft de kerk dan toch niets mee te maken? Ik vraag me ook af of ieder dat dan wel meent. Kan je echt oprecht je schuld belijden? Ik weet niet of ik dat wel zou kunnen....

Waar is de tijd gebleven dat men mensen stenigde om die reden?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 jul 2006 10:31

leclerc schreef:is dit niet iets voor Geloof en Leven?

Nee, dan wordt het weer zo'n discussie waarin ik alleen kan kijken en niet meedoen. Ik weet ondertussen wel genoeg hoe een kat achter een raam zich voelt die een vogeltje ziet.

(tenzij mensen de toelatingseisen voor dat deel van het forum willen versoepelen zodat ik ook daar mee kan praten)

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 10:31

leclerc schreef:is dit niet iets voor Geloof en Leven?

Ja, sorry, kom ik nu ook achter 8)
Maar twas in Relatie's aan de gang, dus kheb er niet bij nagedacht dat het ergens anders thuis hoort....

Ach...de mod verplaats het vast wel ff :wink:

off topique :oops:
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 10:34

Is verplaatst. In dit topic wordt gesproken over schuldbelijdenis doen in de gemeente bij zwangerschap voor het huwelijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Poesje
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Poesje » 11 jul 2006 10:36

Ah, laat het gewoon hier staan.. :)
Ik zat nog ff verder te denken over 'oprecht schuld belijden'..
Dat gaat best ver eigenlijk. Je moet écht spijt hebben..
Je moet inzien dat je tegen Gods wil in bent gegaan, enz, enz.
Klinkt volgens mij toch heel wat makkelijker dan het is..
"Je moet in feite gewoon niet te diep nadenken, dan klopt alles."

Herman Finkers

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 11 jul 2006 10:43

elbert schreef:Is verplaatst. In dit topic wordt gesproken over schuldbelijdenis doen in de gemeente bij zwangerschap voor het huwelijk.

Nee, niet alleen. Ik bedoel Schulbelijdenis in het algemeen, dus ook bij overtreding van de andere geboden.
Ik had alleen even dat stukje eruit gehaald, omdat het daar offtopic begon te gaan, Snap?
Afbeelding

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 10:48

Oke, prima.

Zelf vind ik het schuldbelijdenis doen voor de gemeente alleen zinvol, als degene die schuld belijdt daar zelf om vraagt. Anders wordt het een afgedwongen schuldbelijdenis en daar heeft niemand iets aan. Bovendien geeft het doen van schuldbelijdenis voor het geheel van de gemeente vaak aanleiding tot geroddel. Daarom zou ik er eerder voor zijn om dit voor de kerkenraad of een delegatie daarvan te doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 11:09

Precies. Op het moment dat je schuldbelijdenis moet doen omdat dat de regel is, schiet het niet. De Bijbel zegt duidelijk dat God op dingen die puur voor de vormen gebeuren, geen prijs stelt. Als mensen het uit zichzelf willen doen vind ik dat een goede zaak. Wel voor de gemeente dan, niet alleen voor de kerkraad....

Verder zegt de Bijbel weinig over openbare schuldbelijdenis, behalve in Jakobus 5,waar het gaat om lichamelijke ziekten (belijdt elkaar uw zonden en u zult genezing ontvangen)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Re: Schuldbelijdenis

Berichtdoor Jantjes » 11 jul 2006 11:21

Dippie schreef:We gingen in het andere topic best offtopic, dus vandaar een nieuwe :wink:

Er is wel verschil tussen openbare zonden en verborgen zonden.

Verborgen zonden hebben wij allemaal, openbare zonden niet.

Openbare zonden zijn of worden bekend en dienen derhalve openbaar beleden te worden.
De schuldbelijdenis van de overtreden zonden doe je voor de gemeente daar wij jij lid bent, maar in principe doe je dat niet voor de kerk of kerkenraad maar voor God en Zijn gemeenten omdat het jou zo zwaar weegt. Als je het doet omdat het gewoonte is, is er iets met je geloof mis.

'k Bekend', o HEER', aan U oprecht mijn zonden,
'k Verborg geen kwaad, dat in mij werd gevonden.
Maar ik beleed na ernstig overleg,
Mijn boze daan: Gij naamt die gunstig weg.
Dies zal tot U een ieder van de vromen,
In vindenstijd met ootmoed smekend komen.
Een zee van ramp moog' met haar golven slaan,
Hoe hoog zij ga, zij raakt hem zelfs niet aan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 11:33

Jantjes, geef eens een Bijbelse onderbouwing. De psalm die je aanhaalt heeft het over schuld belijden aan God.... niet over openbare schuldbelijdenis in je gemeente. Als je dingen zo stelligt durft te zeggen, moet je ze ook vanuit de Bijbel kunnen onderbouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 jul 2006 12:54

Marnix schreef:Jantjes, geef eens een Bijbelse onderbouwing. De psalm die je aanhaalt heeft het over schuld belijden aan God.... niet over openbare schuldbelijdenis in je gemeente. Als je dingen zo stelligt durft te zeggen, moet je ze ook vanuit de Bijbel kunnen onderbouwen.

Hier voor jou een gedeelte van de onberijmde versie van Psalm 32, en als goed leest (vragen om de Geest) staat het antwoordt op jou vraag er totaal in.
1Een leerzaam gedicht van David. Gelukkig is hij wiens misstap vergeven en zonden niet meer gezien worden.
2Gelukkig is hij, aan wie de HERE zijn zonde niet toerekent en wiens innerlijk eerlijk en oprecht is.
3Zolang ik mijn zonde niet beleed, kwijnde ik weg. Ik was de hele dag tot tranen toe bewogen.
4Dag en nacht voelde ik hoe U tot mijn geweten sprak. Ik schrompelde in elkaar als bij grote hitte.
5Toen heb ik U al mijn zonden beleden en niets voor U verborgen gehouden. Ik zei: "Ik zal de HERE alles opbiechten" en toen hebt U mijn schuld vergeven.
6Laat iedere gelovige veel tot U bidden, nu U Zich nog laat vinden. Zelfs al komt grote ellende op hem af, dan nog zult U hem beschermen.
7U verbergt mij. U spaart mij voor moeilijke omstandigheden. U vult mijn hart met lofliederen over mijn bevrijding.
8Ik laat u zien welke weg u moet gaan. Ik geef u raad en houd mijn oog op u gericht.
9Gedraag u dus niet als een paard of een muildier, dat met bit en teugels in bedwang moet worden gehouden. Dat wil Ik niet.
10Iemand die zonder God leeft, krijgt veel zorgen en moeite te verduren. Maar wie op de HERE vertrouwt, wordt door Zijn liefde en goedheid omringd.
11Wees blij in de HERE en zing een loflied, alle gelovigen! Laten allen die oprecht tegenover God staan het uitjubelen.

Terug naar “Archief”