Dank je zus!
Mooi verhaal, maar dat wist ik al
Inderdaad...Voor mij ligt het heel anders. Ik weet niet beter, dus is het voor mij ook makkelijker om er mee om te gaan. Ik herinner me niets meer van de tijd dat zij nog gezond was, dus dat hoef ik ook niet te missen.
Maar het ligt ook aan de persoon zelf hoe je ermee omgaat.
Ansje bijvoorbeeld loopt weg als ze het benauwd heeft, of iets dergelijks. Ik heb daar geen last van. Ik ben nu zelfs zover gekomen, dat ik haar (als mn ma weg moet, moe is, enz...) kan verschonen en omkleden. Ook maak ik dan de maagsonde (PEG-sonde) schoon. Dat zie ik Ansje nog niet doen
Maar voor mij ligt dat gewoon wat makkelijker. Niet dat ik het helemaal niet erg vind, want natuurlijk heb ik me vaak (en nu soms nog

) afgevraagd hoe het zou zijn, als ze gezond was. Was ze dan getrouwd? Zou ze een leuke vriend hebben? Zou ik goed met dr op kunnen schieten? enz.... Maar doordat ik niet beter weet, kan ik het meer een plaats geven.
Voor mij is het alleen wat moeilijk om de problemen te ontvluchten. Ik woon nog gewoon thuis, dus ik kan niet zomaar weg als het ff allemaal teveel wordt. Als ik er echt niet tegen kan, ga ik wel gewoon naar mn kamer en in het ergste geval vlucht ik naar Ansje
Bang voor de erfelijke aandoening ben ik wel. Het is per periode wel verschillend. Het ene moment ben ik erg bang, en het andere moment heb ik zoiets van; het zal wel loslopen. En net wat Ansje zei; de kans voor evt kinderen is gewoon erg klein.
Hetgene waar ik eigenlijk het meeste mee loop, is dat we niet weten wanneer het voorbij is. En nee, dat weet je natuurlijk van niemand, maar er is gebleken dat zij nu de oudste is met deze ziekte. De andere kinderen zijn niet ouder geworden. Zij mag er nog zijn, maar voor hoe lang? Nu heb ik dat wel steeds erger. Als ze bv jarig is, dan MOET ik voor mezelf gewoon thuis zijn, omdat ik steeds denk dat het haar laatste verjaardag is. Als ze plotseling weer in het ziekendhuis wordt opgenomen, ben ik echt onwijs bang, want wanneer komt het? Je ziet dat het achteruit gaat, maar toch is het zo onzeker. Je hoopt (en dat hopen we allemaal) dat je nog lang van haar mag genieten. En daar is het gebed hard voor nodig.