taalgebruik en Christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jul 2006 15:07

Gean schreef:wat me opvalt deze week:
heb een boek gelezen waar vaak het woord v*rd*mme in voorkomt. op zich niet dat ik nu de hele tijd dat woord roep. maar in mijn gedachten zit ik wel de heletijd met dat woord. het kwelt me als ware.
okey ik kan misschien op 2 manieren denken, niemand die het hoort dus wat is er erg aan?
maar God ziet me wel...en ziet mn gedachten.

zou vloeken niet veder gaan dan alleen het hard opzeggen, en vloeken komt niet alleen van andere mensen af. boeken tv internet hebben ook grote invloed er op.

ik geloof eigelijk dat niemand kan zeggen dat hij of zij nog nooit gevloekt heeft. misschien nooit hard op, maar in gedachten....

Daar heb je denk ik gelijk in.

Op de groep waar ik werk woont een man die soms behoorlijk kan vloeken. En als ik dan wel is thuis ben en over de afgelopen of aankomende dienst nadenk, dus ook over die bewoner, dan schieten die vloeken ook wel is door mijn hoofd. Afschuwelijk vind ik het!!! Ik ga dan altijd gelijk bidden net zolang tot ik merk dat het uit mijn hoofd verdwenen is.

Tijdje terug heb ik veel films weggedaan. Films waarin gevloekt werd of op andere manier iets in voorkwam wat ik niet kan verantwoorden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jul 2006 15:27

Inderdaad herkenbaar! En hoe meer je het dan probeert te onderdrukken, hoe meer zo'n vloek naar voren komt... Dan helpt alleen bidden, ja.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gean » 10 jul 2006 19:19

Annemieke86 schreef:
heb een boek gelezen waar vaak het woord v*rd*mme in voorkomt. op zich niet dat ik nu de hele tijd dat woord roep. maar in mijn gedachten zit ik wel de heletijd met dat woord. het kwelt me als ware.
okey ik kan misschien op 2 manieren denken, niemand die het hoort dus wat is er erg aan?

zou vloeken niet veder gaan dan alleen het hard opzeggen, en vloeken komt niet alleen van andere mensen af. boeken tv internet hebben ook grote invloed er op.

ik geloof eigelijk dat niemand kan zeggen dat hij of zij nog nooit gevloekt heeft. misschien nooit hard op, maar in gedachten....
Ik mocht vroeger nooit zulke boeken lezen als er ook maar een woord in stond wat enigzins met vloeken te maken had. Toen ik wat ouder werd begon ik ze zelf door te schrappen en las ik er een "netter" woord als het ware overheen. Nu lees ik het wel maar het kwelt me ook, net zoals je zei. Ik probeer de boeken wel 'met zorg' uit te kiezen maar ik had laatst een boek van het internet besteld en daar kwam een vloek in voor dus ja.. Maar ik ben er wel meer op gaan letten sinds mijn schoonvader zei dat ik er wel eens wat uitfloepte :oops: :lol:

een boek met zorg uitkiezen kan dat wel? wat bedoel je daar mee? alleen christelijke schrijvers? :?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 10 jul 2006 19:20

Gean schreef:
Annemieke86 schreef:

Ik mocht vroeger nooit zulke boeken lezen als er ook maar een woord in stond wat enigzins met vloeken te maken had. Toen ik wat ouder werd begon ik ze zelf door te schrappen en las ik er een "netter" woord als het ware overheen. Nu lees ik het wel maar het kwelt me ook, net zoals je zei. Ik probeer de boeken wel 'met zorg' uit te kiezen maar ik had laatst een boek van het internet besteld en daar kwam een vloek in voor dus ja.. Maar ik ben er wel meer op gaan letten sinds mijn schoonvader zei dat ik er wel eens wat uitfloepte :oops: :lol:

een boek met zorg uitkiezen kan dat wel? wat bedoel je daar mee? alleen christelijke schrijvers? :?

Ik vermoed een boek waar niet in gevloekt wordt en wara het verhaal verantwoord is
Afbeelding

Gean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gean » 10 jul 2006 19:48

Dippie schreef:Ik vermoed een boek waar niet in gevloekt wordt en wara het verhaal verantwoord is

hoe kun je daar nou achter komen? dan moet het een christelijke schrijver zijn. volgens mij is dat net zoals vloeken een vloek in een boek is ook nauwelijks te ontkomen...

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 10 jul 2006 20:47

Ik ben werkzaam op een Protestantse school in Gorinchem, wanneer ik van het station daar naar de Windroos toe loop, komen er nogal eens leerlingen van een chr. geref. school Gomarius langsfietsen. Als zij langs mij heenfietsen, wordt er naar mij gevloekt door deze leerlingen, ik wordt voor alles en nog wat uitgemaakt, en ik moet zeggen, ik vind het zonde van mijn energie om iets terug te zegen. Dan denk ik echt: dragen jullie die rokken voor je omgeving of voor de Here God, want ze doen zo schijnheilig. Thuis lief en braaf. Zeker vergeten dat de Here God het hart aanziet en weet wat ze doen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 10 jul 2006 21:00

biamarth schreef:Ik ben werkzaam op een Protestantse school in Gorinchem, wanneer ik van het station daar naar de Windroos toe loop, komen er nogal eens leerlingen van een chr. geref. school Gomarius langsfietsen. Als zij langs mij heenfietsen, wordt er naar mij gevloekt door deze leerlingen, ik wordt voor alles en nog wat uitgemaakt, en ik moet zeggen, ik vind het zonde van mijn energie om iets terug te zegen. Dan denk ik echt: dragen jullie die rokken voor je omgeving of voor de Here God, want ze doen zo schijnheilig. Thuis lief en braaf. Zeker vergeten dat de Here God het hart aanziet en weet wat ze doen.

Wat erg. Ik heb er toch een gigantische hekel aan dat mensen iemand najoelen of (weg)pesten om bijv. geen merkkleding of iets anders dan anders. Maar je verwacht het nu net niet van leerlingen van die school terwijl ze geen haar beter zijn als anderen. Weet je trouwens zeker dat het Gomarusgang(st)ers zijn?

Ik heb trouwens op die school gezeten, toen zaten er ook echte rotlui op hoor, en ik weet niet als onze kinderen die leeftijd krijgen of ik ze daar naar school doe. Mischien wel de Calvijn in Hveld. Want als je zoiets hoort, schaam je je voor je medegelovigen.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 10 jul 2006 21:13

pol schreef:
biamarth schreef:Ik ben werkzaam op een Protestantse school in Gorinchem, wanneer ik van het station daar naar de Windroos toe loop, komen er nogal eens leerlingen van een chr. geref. school Gomarius langsfietsen. Als zij langs mij heenfietsen, wordt er naar mij gevloekt door deze leerlingen, ik wordt voor alles en nog wat uitgemaakt, en ik moet zeggen, ik vind het zonde van mijn energie om iets terug te zegen. Dan denk ik echt: dragen jullie die rokken voor je omgeving of voor de Here God, want ze doen zo schijnheilig. Thuis lief en braaf. Zeker vergeten dat de Here God het hart aanziet en weet wat ze doen.

Wat erg. Ik heb er toch een gigantische hekel aan dat mensen iemand najoelen of (weg)pesten om bijv. geen merkkleding of iets anders dan anders. Maar je verwacht het nu net niet van leerlingen van die school terwijl ze geen haar beter zijn als anderen. Weet je trouwens zeker dat het Gomarusgang(st)ers zijn?

Ik heb trouwens op die school gezeten, toen zaten er ook echte rotlui op hoor, en ik weet niet als onze kinderen die leeftijd krijgen of ik ze daar naar school doe. Mischien wel de Calvijn in Hveld. Want als je zoiets hoort, schaam je je voor je medegelovigen.

Ja, ik weet Zeker dat het ll van het Gomarius zijn. Wat ik nog erger vind, is dat 1X per week een stagaire met mij meeliep. Zij komt van de Antillen, is ontzettend breed. En dan komen die leerlingen met de fiets langs, stoppen en schreeuwen keihard: Zooho, moet je eens kijken DIE IS DIK.. Over respect voor je medemens gesproken. En dan zie ik de pijn in haar gezicht, vooral als ze verder gaan met opmerkingen. Nee, dan weet je niet ens meer wat je zeggen moet.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jul 2006 06:22

biamarth schreef:
pol schreef:

Ja, ik weet Zeker dat het ll van het Gomarius zijn. Wat ik nog erger vind, is dat 1X per week een stagaire met mij meeliep. Zij komt van de Antillen, is ontzettend breed. En dan komen die leerlingen met de fiets langs, stoppen en schreeuwen keihard: Zooho, moet je eens kijken DIE IS DIK.. Over respect voor je medemens gesproken. En dan zie ik de pijn in haar gezicht, vooral als ze verder gaan met opmerkingen. Nee, dan weet je niet ens meer wat je zeggen moet.

Wat erg, weetje, als ik jou was, zou ik kontakt opnemen met de directie van de school en eens vertellen wat hun leerlingen op straat doen. Weten ze daar ook van. Het staat misschien wel kinderachtig, maar als ouders hun kinderen geen respect voor anderen meegeven, moeten ze dat op school maar doen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jul 2006 09:28

Ik ben bang dat dit niet allen bij Gomarus leerlingen is. Op de Lodestein is het al niet veel beter.
Hoe vaak die leerlingen iemand niet om ver hebben geduwd, andere mede weggebruikers, andere medebuspassagiers lastig hebben gevallen is om je naar te schamen.

Op school worden ze strak gehouden en thuis ook. Als ze dan even onder deze regels e.d. uit zijn, leven ze zich helemaal uit. Wa tuit eindelijk zelfs levensgevaarlijke situaties op kan leveren :|

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jul 2006 11:54

Gerdien B. schreef:Ik ben bang dat dit niet allen bij Gomarus leerlingen is. Op de Lodestein is het al niet veel beter.
Hoe vaak die leerlingen iemand niet om ver hebben geduwd, andere mede weggebruikers, andere medebuspassagiers lastig hebben gevallen is om je naar te schamen.

Op school worden ze strak gehouden en thuis ook. Als ze dan even onder deze regels e.d. uit zijn, leven ze zich helemaal uit. Wa tuit eindelijk zelfs levensgevaarlijke situaties op kan leveren :|

Eigenlijk verschrikkelijk triest dat refo-jongeren zich zo uitleven! Je moet een lichtend licht zijn en een zoutend zout, maar zo krijg je dus reakties van: nou die zit vooraan in de kerk maar ondertussen.......enz enz enz.
Een grote bek als ze niet thuis zijn, hoe kunnen we dit met zijn allen oplossen?
Idd het viel mij pas op. Hier op het dorp woont ook een zeer refogezin. Ik was met mijn dochtertje van anderhalf! in de speeltuin en de jongens van dat gezin (ong. 13-15) waren aan het voetballen. Nu vind dat kleintje van ons de bal leuk dus die wilde heel de tijd naar de jongens, maar ik riep ze veel terug. En die jongens keihard trappen in de speeltuin. Ik zei er iets van of het wat zachter kon of misschien dat ze naar het speciale trapveldje gingen (500 mtr verder) en wat was het antwoord: Nou, wij zijn hier bezig, laat dat kind uitkijken!!!! en nog meer grote bekken etc. Wat doen dan pubers in een speeltuintje voor kinderen van 1-7 jaar!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 jul 2006 12:00

Gerdien B. schreef:Op school worden ze strak gehouden en thuis ook. Als ze dan even onder deze regels e.d. uit zijn, leven ze zich helemaal uit. Wa tuit eindelijk zelfs levensgevaarlijke situaties op kan leveren :|

Dat zie je wel vaker: dat het strak houden niets anders is dan een dwangbuis, waar men af en toe aan ontsnapt. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jul 2006 12:25

Ik vraag me af in hoeverre we daar iets aan kunnen doen.

Zelf had ik er op school al een hekel aan zorgde er voor dat ik niet in zo'n fietsgroep terecht kwam. Werd wel een keertje aan gesproken door een meisje. Ze vroeg of ik ook op de Lodo zat. Ze had een hand in verband en schaafwonden. Bleek ze door jongens van de Lodestein omver geduwt te zijn. Ik schaamde me echt wezenloos. Haar kleding was daarbij ook kapot gegaan.

Misschien dat de jongeren meer uitgelegt moet worden waarom bepaalde regels gehandhaaft worden. Zowel thuis als op school krijgen ze vaak het antwoord: dat is nu eenmaal zo. tijdens de pubertijd zie je dat ze daar vaak tegen aan gaan schoppen omdat ze het nut van de regels niet in zien. (eerlijk gezegt zal ik van sommige regels denk ik ooit het nut van in gaan zien :lol: )

Gean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gean » 11 jul 2006 12:36

bedenk dan daar bij wel dat niet iedereen op zo'n school zich zo gedraagt! dat valt mij op 1 groep misdraagt zich en direct is de hele school slecht...dit zijn echt foute gedachten!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2006 13:11

Klopt, maar ja, een christelijke school is geen school met allemaal christenen, er zit altijd een groep bij die er heen gaat vanwege de identiteit van hun ouders terwijl hun eigen identiteit heel anders is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”