homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 08 jul 2006 13:00

froske schreef:Ik denk dat dat juist een zwaardere weg is dan een celibatair leven. Zodra je een relatie begint heb je je familie, kerkraad, dominee, vrienden etc. direct op je dak.Dat is wel degelijk niet de gemakkelijkste weg.
Een celibatair leven is een weg naar de minste weerstand. Je wordt dan eerder geaccepteerd in je gemeente, familie en kennisenkring dan wanneer je een relatie begint.

Marnix schreef:Dat is niet het enige. Aan de ene kant klopt wat je zegt, aan de andere kant is de weg van celibatair leven wel weer makkelijker omdat je bepaalde wensen en behoeften en iets waar je naar verlangd kan invullen en opvullen... en kan celibatair leven ook weer heel moeilijk zijn omdat je wat mist, en je iets ontzegd waar je natuur wel naar verlangt.
En volgens mij is een relatie niet alleen niet de oplossing omdat mensen om je heen dat niet accepteren... die mensen accepteren dat niet zomaar niet... omdat het gewoon anders is ofzo... dat baseren ze op de Bijbel...

Ik heb mijn reactie onder deze forumdraad gezet, omdat het niet zoveel meer te maken heeft met de kwestie rond ds Ophoff, maar meer met homoseksualiteit als zodanig.
Het lijkt soms wel dat je een beetje gek moet zijn als je als homo een relatie aangaat. Want waarom zou je in vredesnaam kiezen voor een relatievorm die zelfs in het tolerante Nederland door menigeen toch met scheve ogen word bekeken. Want hoe je het ook wendt of keert, je bent in de ogen van veel mensen afwijkend. Je voldoet immers niet aan het stereotype beeld, mannetje-vrouwtje-kindjes-hondje-etc. En als men je al tolereert dan probeert men toch die typische hetero gedachte toe te passen. “Wie doet bij jullie de was?” Op de een of andere manier is dat rollenpatroon belangrijk want dat geeft mensen toch enige vorm van houvast. Dat is iets wat herkenbaar is.
Maar dan nog moet je vaak je hoofd wel heel diep onder het maaiveld houden. En zeker niet te veel aan de buitenwereld laten merken, of je moet het leuk vinden regelmatig nieuwe ramen in je huis te laten plaatsen, of het niet erg vinden in elkaar geslagen te worden. (zoals recent in Zwolle nog gebeurt is) En als je toevallig in de zorg, de horeca of de kunst werkt, valt het nog wel mee, maar anders is het best lastig om je partner mee te nemen naar dat bedrijfsfeest. En straks, als je het mag beleven om oud te worden zit je weer met een probleem want de meeste bejaardenhuizen hebben het toch wel moeilijk met het idee van 2 mannen in één kamer.
Ben je dan ook nog eens lid bent van een reformatorische kerk, nou dan is Leiden pas echt in last. Krijg je ook nog te maken met het rijtje zoals Froske hierboven schreef. Want dan krijg je te maken met mensen die je eerst al eigenlijk afwijzen omdat je zo anders bent, en die afwijzing daarna ook nog eens gaan onderbouwen met Bijbelteksten. Je moet toch wel behoorlijk sado-masochistisch zijn ingesteld als je daar voor kiest.

Of, is het misschien wel zo dat die keus zo natuurlijk is dat het eigenlijk niet eens een keus is? Dat “houden van” zo sterk is dat je gewoon bij elkaar wilt zijn? In lief en leed elkaars leven wilt delen. Want daar gaat het toch in eerste instantie om. Dat die liefde ook op een lichamelijke manier aan elkaar getoond word is ten diepste toch een bijzaak? Een beslissing die je samen met God hebt gemaakt en dan zijn de nadelen niet zo belangrijk meer.

Nee, dan kun je maar beter celibatair blijven. Heb je met al die onzin niets te maken. Goed, je komt natuurlijk wel altijd in een leeg huis, je mist die arm om te schouders, je verhaal niet kwijt kunnen, een leeg bed. Maar ja, aan de andere kant ben je wel welkom in je kerk, men heeft zelfs medelijden met je. Als je het een beetje treft word er zelfs voor je gebeden. Wel in dusdanig bedekte termen dat je wel veel van kruiswoordraadsels moet weten om het te begrijpen, maar goed. Je voldoet in ieder geval aan de norm, en dat is al heel wat.
Dan moet je wel echt alleen blijven, want zelfs een goede vriendschap met iemand die in hetzelfde schuitje zit word al snel bekeken als “de kat op het spek binden”. Ga niet met een goede vriend naar de kerk, want de hele gemeente zal zich afvragen of je niet voor de verleiding bezweken bent. En natuurlijk, je zult niet of nauwelijks voor kerkelijke functies gevraagd worden want ook al is men zeer tevreden met het feit dat je alleen bent, je blijft wel verdacht.

Of, is het misschien zo dat je die keus weloverwogen, zelf, zonder druk van je omgeving, hebt gemaakt. Samen met God hebt gemaakt en dan zijn de nadelen niet zo belangrijk meer.

Ik ben er van overtuigd dat mensen uit onze kerken, die een homo-relatie aangaan, dit veel bewuster doen dan voor veel hetero-koppels zal gelden. Is dit de enigste manier? Nee, als mensen, om met Paulus te spreken, de gave van onthouding mogen hebben dan is dat wellicht beter (geldt m.i. ook voor hetero's) Heb je dat niet, dan is mijn mening dat een relatie in liefde en trouw ook voor homo's een mogelijkheid mag zijn om in een wereld van wanorde tot een heilzame ordening te komen.

Smurffie schreef:en misschien een wat pijnlijk onderwerp, maar ik héb het idee dat we langs elkaar heen praten. Wat ik wil zeggen; Seks is een breed begrip. Misschien kunnen we met zn allen proberen de seks op homoseksualiteit eens uit te diepen en tot hoever je wat dat betreft kunt gaan?
Zullen we? :)

Ik weet niet in hoeverre dit pijnlijk is. Wel dat het lastig is om gradaties aan te gaan brengen. Enkele pagina's terug heb ik daar met Aardmannetje als eens over gefilosofeerd. Lastig, omdat dit van de individuele beleving van een persoon afhankelijk is. En lastig omdat de invulling van seksualiteit in je leven op zich zelf al een heel onderwerp is. Kijk bv naar het topic over seksualiteit voor je huwelijk. Waar ik mij overigens goed kon vinden in de reacties van Katlheen.
Terwijl een uitgebreide knuffel voor de een al een seksuele inhoud heeft kan dat voor de ander de meest normale manier van het tonen en beleven van vriendschap zijn.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2006 10:47

biamarth schreef:en dan... is er een synode van de PKN ( protestanse kerk in nederland) die beweren dat homofilie niet wordt afgekeurd door God. Deze synode probeert al haar gemeenten voor te laten stemmen voor de inzegening van het homohuwelijk. Gruwelijk, gruwelijk gewoon. Datbevestigd maar weer dat de antichrist in de leiding van de kerk zitten.

mwoah, ik ben zelf een PKN-er, maar de synode neemt niet eens de moeite om te reageren op brieven/ emails van belijdende leden over dit onderwerp.

In de Kerkorde van de PKN staat

ORDINANTIE 5 DE EREDIENST
Artikel 3. Het huwelijk
1. De inzegening van een huwelijk van man en vrouw als een verbond van liefde en trouw voor
Gods aangezicht geschiedt in een kerkdienst.
8.Alleen een naar burgerlijke wet tot stand gekomen huwelijk kan worden ingezegend.

Artikel 4. Andere levensverbintenissen
1. De kerkenraad kan - na beraad in de gemeente - besluiten dat ook andere levensverbintenissen
van twee personen als een verbond van liefde en trouw voor Gods aangezicht kunnen
worden gezegend.

Er is dus kerkrechtelijk een verschil in een huwelijksinzegening van man en vrouw en de andere levensverbintenissen. Terwijl het ook nog een zaak is die word overgelaten aan de gemeenten.

Dat de Synode niet reageert vind ik niet zo vreemd. Waar moeten ze op reageren? Op een reactie die er van uit gaat dat de antichrist in de Synode zit? Als een individuele gemeente besluit geen andere levensverbintenissen te zegenen, dan hebben ze volgens artikel 4 dat recht. Net zoals er PKN gemeenten zijn die geen vrouwelijke predikant zullen benoemen. Net zoals er gemeenten zijn waar het Liedboek niet gebruikt mag worden, of waar de S.O.W. gedachte (helaas) nog steeds geboycot word.

De Kerkorde lijkt me duidelijk. Persoonlijk ben ik blij dat deze ruimte binnen onze PKN bestaat.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 jul 2006 11:26

@ Zareb, bedankt voor het verplaatsen van de discussie :wink:

biamarth schreef:en dan... is er een synode van de PKN ( protestanse kerk in nederland) die beweren dat homofilie niet wordt afgekeurd door God. Deze synode probeert al haar gemeenten voor te laten stemmen voor de inzegening van het homohuwelijk. Gruwelijk, gruwelijk gewoon. Datbevestigd maar weer dat de antichrist in de leiding van de kerk zitten.

Dit vind ik echt te ver gaan, in feite zeg je dat homo's de antichrist zijn, het zijn mensen net als jij en ik, niet meer en niets minder, jij bent gelovig, dan weet je ook, dat je je naaste lief moet hebben als jezelf!
Daarbij, wie ben jij om anderen te veroordelen, uit je eigen postings blijkt, dat jezelf getrouwd bent met een ongelovige man, en nu gaat scheiden, wel vreemd dat zoiets wel zou kunnen, kijk eerst maar eens naar jezelf voor je anderen de grond in trapt!
Voor mij is dit weer het grote voorbeeld van een schijnheilige christen.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 09 jul 2006 11:26

Antichrist in relatie tot dit onderwerp - is dat niet het tegenovergestelde van jezelf de vraag stellen wat Jezus zou doen in dit geval?

Er zijn zoveel situaties in mensenlevens waarin tekort wordt gedaan aan de levensheiliging die God vraagt omdat er anti-christus wordt gedacht en gehandeld. Egoisme, individualisme...desondanks zegt Jezus niet dat Hij je niet lief heeft, wellicht dat oogluikend wordt toegestaan dat mensen keuzes maken waarmee ze zichzelf belemmeren te worden wie ze zijn omdat zelfs dat de liefde van Christus niet doet ophouden.

Het blijft een ontzettend moeilijk onderwerp omdat het geen kleinigheid is als je iemand bent tegegekomen die je geeft waar je zo ontzettend naar verlangt maar het is niet geoorloofd. Je kunt het zien als zonden omdat het afwijkt van zoals het ooit bedoeld was maar als we zo denken dan is er altijd wel weer een overtreffende trap die grenzen doorbreken moet die mensen in zichzelf ervaren. Een synode buigt zich over beleidsmatige stukken van gemeente-zijn, is het raar dat er dan gezocht wordt naar ruimte voor mensen voor wie de realiteit anders is dan zoals God het bedoeld heeft? Ik denk dat het een poging is om deze mensen niet buiten te sluiten om zodoende geen verliezen te hoeven lijden.

Persoonlijk denk ik dat ieder gemeentelid recht heeft op zegening in zijn of haar persoonlijke situatie, het is nogal een communistisch systeem om die zegening aan allen te bieden in ruil voor gedrag overeenkomstig een perfect model, en Jezus maar wenen.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2006 16:41

Dippie schreef:
marina87 schreef:Ten eerste vind ik het al vreemd van der Poel over alle problematieken kan schrijven. Deze meneer moet zich eerst eens wat meer in de doelgroep verdiepen voor hij er een boek over schrijft. Het loopt altijd zo fijn af, wat helemaal niet kan, de ergste dingen worden door de personen vergeven. Ik kan daar erg boos om worden. :x

Als je oordeelt over een persoon, is het beter dat je dat doet, wanneer je er echt iets vanaf weet.
Heb jij alle boeken van hem gelezen? Blijkbaar niet dus, want dan zou je weten dat niet alles altijd zo fijn afloopt. Of is zelfmoord een fijne afloop? En zo nog vele andere voorbeelden.
En het is helemaal niet vreemd dat hij over ethische onderwerpen kan schrijven. Hij verdiept zich eerst overal in, voordat hij ergens aan begint. En vaak zijn de grote lijnen van het verhaal gebaseerd op werkelijkheid.
En dus het boek "Waarom ben ik anders" is zeker te weten een aanrader voor homofilen die niet weten wat ze moeten doen.

Gewoon trouwen met de partner die op hun weg gekomen is.
Laat die mensen nou toch eens met rust, ten eerste heb jij er geen last van dat twee mannen op elkaar vallen - ze zullen jou dus niet lastig vallen (velen zullen dat niet doen). Ten tweede, wie ben jij of wie ben ik om te bepalen dat twee mensen elkaar niet lief mogen hebben en deze liefde in den vleze consumeren? Ten derde, jij en ik bezitten niet de gave om de absolute waarheid te prediken en van mijn kan ben ik niet van plan om met de Bijbel in de hand te gaan wijzen op wat anderen doen. Het zou je sieren als je dit voorbeeld eens zou volgen (ook gelet op de WK-discussie).

Tenslotte, stel nou dat je a.s. zwager homo zou zijn en met de vriend van zijn dromen thuis zou komen met de mededeling: Schoonzusje, we gaan dan en dan trouwen, wil jij onze getuige zijn?

Ik ben heel benieuw hoe jij dan reageert. Immers, in dat geval heeft homofilie een gezicht gekregen... Zo ben ik ook een stuk liberaler geworden inzake homofilie, nu ik een aantal homo's ken, waarvan er één me in zekere zin zeker dierbaar is geworden (niet in den vleze!).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2006 18:28

Optimatus schreef: Immers, in dat geval heeft homofilie een gezicht gekregen...

Mooi gezegt, zichtbaarheid zet aan tot nadenken
Optimatus schreef: (niet in den vleze!).

en dat vind ik dan weer een toevoeging die de intensiteit van je posting ondergraaft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jul 2006 18:50

Ik geef heel duidelijk aan waar ik mijn grenzen leg. Die liggen vlak voor mijn eigen cellenberg, namelijk mijn lijf - mijn vriendschappelijke liefde staat voor elke vriend of vriendin open en dat geef ik (wellicht wat plastisch) duidelijk weer.

Laat het duidelijk zijn: sinds ik een aantal homofiele mensen beter heb leren kennen, heb ik gemerkt dat mijn standpunten over homofilie opnieuw tegen het licht gehouden zijn.

Dit geldt ook voor mijn mening inzake immigratie.

Soms is het zinvol om je zolder op te ruimen. Echt, het lucht op.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 09 jul 2006 18:51

speciaal op verzoek verplaatst naar dit algemene gedeelte, het lijkt lang, dat komt omdat het meerdere berichten zijn:
Geplaatst: Za Jul 08, 2006 11:21 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

biamarth schreef:Quote:
en dan... is er een synode van de PKN ( protestanse kerk in nederland) die beweren dat homofilie niet wordt afgekeurd door God. Deze synode probeert al haar gemeenten voor te laten stemmen voor de inzegening van het homohuwelijk. Gruwelijk, gruwelijk gewoon. Datbevestigd maar weer dat de antichrist in de leiding van de kerk zitten.

Antichrist vind ik nogal een groot woord. Dat betekent dat je tegen de christenen bent. Maar waar deze synode naar streeft is dat mensen van hetzelfde geslacht een relatie aan kunnen gaan in liefde en trouw. Dat heeft toch niets te maken met een antichrist?

en daarbij wordt homofilie ook niet afgekeurd door God. Maargoed daarover is al eerder gesproken, misschien wijs om even terug te lezen in dit topic ter voorkoming van vervallen in herhaling

Afspraken in vreugde en verdriet,
MAAK ZE NIET!

Naar boven

froske
Generaal

Leeftijd: 18

Geplaatst: Za Jul 08, 2006 11:49 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

biamarth schreef:
Race406 schreef:
biamarth schreef:
en dan... is er een synode van de PKN ( protestanse kerk in nederland) die beweren dat homofilie niet wordt afgekeurd door God. Deze synode probeert al haar gemeenten voor te laten stemmen voor de inzegening van het homohuwelijk. Gruwelijk, gruwelijk gewoon. Datbevestigd maar weer dat de antichrist in de leiding van de kerk zitten.

Antichrist, dat is wel heel erg kras uitgedrukt. Ook kinderen van God kunnen heel erg dwalen....

mwoah, ik ben zelf een PKN-er, maar de synode neemt niet eens de moeite om te reageren op brieven/ emails van belijdende leden over dit onderwerp.

Kun je hier eens zo'n mailtje/brief neerzetten? ben wel benieuwd wat gemeenteleden hierover zeggen.

Het is verder vrij logisch dat ze er nog niet op kunnen reageren. De meeste kerken hebben niet eens een duidelijk standpunt over dit onderwerp. Dat heeft toch wel prioriteit

Afspraken in vreugde en verdriet,
MAAK ZE NIET!

Naar boven

Zareb
Kapitein

Leeftijd: 44

Geplaatst: Zo Jul 09, 2006 10:44 am Onderwerp:

Lieden,

het lijkt mij een goed plan om dit gesprek te verplaatsen naar het topic Homofilie in de rubriek Relaties.

Redenen: het gaat helemaal niet meer over de kwestie rond ds. Ophoff ten tweede staat er in dat topic zoveel meer informatie. En als derde, dan kunnen ook anderen reageren die niet in dit besloten onderdeel terecht kunnen.

Mijn reacties kun je daar vinden.

Naar boven

biamarth
Verkenner

Geplaatst: Zo Jul 09, 2006 6:47 pm Onderwerp:

froske schreef:

Antichrist vind ik nogal een groot woord. Dat betekent dat je tegen de christenen bent. Maar waar deze synode naar streeft is dat mensen van hetzelfde geslacht een relatie aan kunnen gaan in liefde en trouw. Dat heeft toch niets te maken met een antichrist?

en daarbij wordt homofilie ook niet afgekeurd door God. Maargoed daarover is al eerder gesproken, misschien wijs om even terug te lezen in dit topic ter voorkoming van vervallen in herhaling

Laat ik het anders stellen: de synode van de PKN wordt steeds vrijzinniger, een beetje ds. Ter Linden mentaliteit. Het niet letterlijk nemen van God's w
Woord, maar nu dwaal ik weer af. dus is dit het latste wat ik erover schrijf.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 jul 2006 19:07

Hm, dat is wel de weg van de minste weerstand, eerst van leer trekken, je krijgt een vraag en je krijgt tegengas, dan trek je jezelf terug, echt moedig hoor.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 09 jul 2006 19:31

Cisca schreef:Hm, dat is wel de weg van de minste weerstand, eerst van leer trekken, je krijgt een vraag en je krijgt tegengas, dan trek je jezelf terug, echt moedig hoor.

Wat bedoel je????? Ds. Ter Linden gelooft niet meer in de Here Jezus Christus als Zoon van God. Volgens hem moet j het anders zien. Wanneer een synode ook zo denkt, dan kom ik tot de conclusie die ik getrokken heb. Dus: wat is je punt???????????????????

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 jul 2006 19:40

Je reageert in ieder geval niet op de vraag van Froske die zou je bijvoorbeeld kunnen beantwoorden.
Het is nog al wat om homofolie aan te merken als de antichrist, je zou in kunnen gaan op de reacties daar op, en het beargumenteren, nu krijg ik het idee dat je maar wat in het wilde weg roept.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 09 jul 2006 19:42

Cisca schreef:Je reageert in ieder geval niet op de vraag van Froske die zou je bijvoorbeeld kunnen beantwoorden.
Het is nog al wat om homofolie aan te merken als de antichrist, je zou in kunnen gaan op de reacties daar op, en het beargumenteren, nu krijg ik het idee dat je maar wat in het wilde weg roept.

Dan lees je de context fout: ik had het over de synode van de PKN. Leiders van deze kerk.Zij nemen de Schrift niet aan m.b.t. de inzegening van het homohuwelijk.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 09 jul 2006 19:44

Lees nog maar eens:

en dan... is er een synode van de PKN ( protestanse kerk in nederland) die beweren dat homofilie niet wordt afgekeurd door God. Deze synode probeert al haar gemeenten voor te laten stemmen voor de inzegening van het homohuwelijk. Gruwelijk, gruwelijk gewoon. Dat bevestigd maar weer dat de antichrist in de leiding van de kerk zitten.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 jul 2006 19:47

Oh, dus je bedoelt dat de synode van de PKN de antichist zou zijn, vanwege hun standpunt betreffende homofilie!
Die lijn is denk ik dan toch door te trekken naar iemand die homo is.
Wat is dan jouw mening over je homo medemens?

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 09 jul 2006 19:49

nog ff een mooi stukje literatuur erachteraan om mijn statement te ondersteunen: Veel leesplezier :wink:

Door : Franklin ter Horst

Satans heerschappij op aarde. (deel 3)

In de kerken van onze wereld is een toename te zien van leiders die Gods Woord in twijfel trekken of zelfs voor een deel verwerpen. Ze dromen ervan, dat spoedig de grote eenheidskerk (Wereldkerk) de godsdienstvrede wereldwijd zal brengen –ook wanneer Gods Woord iets heel anders zegt. Bekende theologen verwerpen de historische waarheden van de Bijbel en ontkennen zaken die juist volgens Jezus van vitaal belang zijn voor het ware geloof. Ze beweren dat begrippen als de Almachtige God, erfzonde en de maagdelijke geboorte en lichamelijke opstanding van Jezus, niet meer van deze tijd zijn. ‘De Bijbelse taal is van poëtische aard en daagt ons uit onze fantasie royaal te gebruiken, zo zegt men. Diverse ‘bijbeldeskundigen’ vinden het ongewenst en schadelijk een deel van de Bijbelteksten nog langer te gebruiken. God, als Almacht, moet komen te vervallen omdat de ervaring –zo zegt men – heeft geleerd dat Zijn macht beperkt is. Men noemt de erfzonde een prenatale misvorming, een geërfd mankement dat snel en voorgoed uit de Bijbel dient te verdwijnen. Ze bedienen zich van hoogdravende woorden om hun Godslasterlijke uitspraken te rechtvaardigen. Duizenden gelovigen raken de weg volledig kwijt door dit geraaskal.

2 Timótheüs 4:3-4 Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor van de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtsels keren.

In de rede van Jezus tegen de schriftgeleerden staan zaken die ons vandaag wel heel erg bekend in de oren klinken.

Matthéüs 23: 5-12-13-14-15-27-28 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij mensen. Al wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden. …..wee, u, schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij sluit het Koninkrijk der hemelen toe voor de mensen…terwijl gij voor de schijn lange gebeden uitspreekt. We, u schriftgeleerden en Farizeeën, gij huichelaars, want gij trekt zee en land rond, om één bekeerling te maken, en wanneer hij het wordt maakt gij van hem een kind der hel…..

Vandaag staan ze op de kansel en bewerken ze de kerk van binnenuit. Het zijn werktuigen geworden in de handen van satan, de leugenaar, verleider, en na-aper, die zich voordoet als een engel des lichts. De toehoorders zijn over het algemeen een gemakkelijke prooi voor de dwaalgeesten omdat ze meestal in hoog aanzien staan. Er zijn theologen die beweren dat Jezus buitenechtelijk was. Sommigen verkondigen zelfs de “God is dood” theorie. Predikers als deze hebben de gevoelens van de gelovigen soms onvoorstelbaar geschokt met hun godslasterlijke uitspraken. Wanneer theologen die de wonderbare geboorte van Jezus loochenen, alsook Zijn wonderen en Zijn opstanding, de volgende generatie predikanten moeten opleiden, dan blijft er straks niet veel meer over van Gods Woord. Zij geven de richting aan naar de komende Wereldkerk die volledig ten dienste zal komen te staan van antichrist. In feite geven zij aan dat miljoenen christenen eeuwenlang hebben geloofd in zaken die niet waar zijn. Deze dwaling zal hen nog ernstig opbreken want de Here laat Zich niet bespotten want Hij zal tot hen spreken in Zijn toorn en in Zijn grimmigheid. (Psalm 2).

Er zijn theologen die beweren dat men de Bijbel niet als leek kan lezen, daar heeft men ‘bijbelwetenschappers’ bij nodig. Het is niet alleen in het buitenland dat theologen aan het dwalen zijn geslagen, want in Nederland is dat niet anders. Volgens Nico ter Linden, is de mens zoekende, ze eten her en der uit de muur, hindoeïsme, boeddhisme, New Age, etc. De mens zit volgens hem met levensvragen zoals, waar kom ik vandaan, waar ga ik naar toe en wat heeft het leven voor zin? De kerk heeft dit soort vragen eeuwenlang met Bijbelse teksten beantwoord als gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden, maar die puur symbolisch moeten worden gezien. Ter Linden noemt Jezus wel een historische figuur maar de verhalen over hem zijn voor het merendeel legende. In zijn boek: “Het verhaal gaat…”worden de wonderen van de Here Jezus als Godswonderen door hem verworpen. Zo is de Here Jezus gewoon uit een vader en moeder, Jozef en Maria geboren, maar werd Hij al gauw de Zoon van God genoemd. Wie z’n normale verstand gebruikt weet, dat Jozef zijn aardse vader was… aldus Ter Linde. Wat de schriftuitleg betreft zit deze figuur op dezelfde lijn als Harry M.Kuitert, die na zijn vele Bijbelkritische boeken tot de slotsom gekomen is, dat God helemaal niet bestaat, maar dat de Heer der Heerscharen een product van het menselijk denken is geworden. Die idiote vondst is de vrucht van jaren lang redeneren over God.Het argument dat dwaalgeesten dikwijls gebruiken om hun visie te rechtvaardigen is dat de Bijbel door mensen is geschreven, en mensen maken nu eenmaal fouten. Zij die deze uitleg hanteren slaan de bladzijde over waarin staat dat de Bijbelse profeten uitsluitend van Godswege spraken.

De Bijbel is Gods openbaring en een ieder die deze woorden loochent, verkondigt dwaalleringen. Kuitert blijk daar ook een meester in te zijn. Volgens hem dient men de getuigenissen van de apostelen over de opstanding van Jezus niet serieus te nemen. “Deze opstanding is geen historische gebeurtenis van het weer levend worden van een lijk, maar slechts een visioen”aldus Kuitert. De Hemelvaart van Jezus ziet hij ook al niet zitten. Kuitert is van mening dat zij die in Jezus geloven, zeker niet horen bij de sociale toplaag in de samenleving. Die mensen moeten Jezus erbij hebben zoals een kind zijn teddybeer mee naar bed moet, anders kan het niet rustig slapen. Het zijn mensen die nog niet over hun kinderangsten heen zijn. Onder de elite in het Westen is het goed voor je geloofwaardigheid wanneer je de Bijbel en het geloof in de Levende God van Israël, in twijfel trekt. Daar score je tegenwoordig punten mee! Kuitert zegt te geloven dat er nog weinig mensen zijn die deze gebeurtenis van de opstanding als echt beschouwen. De grenzeloze arrogantie druipt ervan af. Het hele verhaal van de schepping zoals beschreven in Genesis 1 en 2, is volgens hem ook niet waar. Adam en Eva hebben nooit geleefd en er heeft derhalve ook geen zondeval plaatsgevonden. Tenslotte, kan volgens hem, ook Lucas op de lijst van bedriegers worden bijgeschreven. Wat zei Petrus over dit soort figuren?

2Petrus 2:1-2 Toch zijn er ook valse profeten onder het volk geweest, zoals ook onder u valse leraars zullen komen, die verderfelijke ketterijen zullen doen binnensluipen, zelfs de Heerser, die hen gekocht heeft, verloochende en een schielijk verderf over zichzelf brengend. En vele zullen hun losbandigheid navolgen, zodat door hun schuld de weg der waarheid gelasterd zal worden.

Het is de geest van de antichrist, de geest van de duisternis die het bestaan van de Vader en de Zoon loochent. Menig Bijbelgetrouw gelovige vraagt zich in verbijstering af waar het met de kerk naar toe moet met deze dwaalgeesten aan het roer? Kuitert is zelf van mening dat hij op de goede weg is omdat hij daarvan een bevestiging heeft ontvangen. Dit kwam uit de mond van een drietal onbekende mannen in donkere kostuums die bij hem aan de deur waren verschenen. Hij kende ze niet maar ze deden hem denken aan de drie mannen die Abraham op bezoek kreeg toen hij voor zijn tent zat in Mamre en te horen kreeg dat Sara een zoon zou baren. (Genesis 18:1-2) De drie mannen stimuleerden Kuitert krachtig om door te gaan op zijn ingeslagen weg. Kuitert suggereert dat hij drie engelen Gods aan zijn deur heeft gehad. Maar engelen die hem aanmoedigen door te gaan met het afbreken van Gods Woord, zijn geen engelen Gods, maar demonen, werktuigen van Satan.Deze figuren duiken overal op aarde op om mensen te beïnvloeden. In de Ufologie noemt men deze wezens “The Man in black”. In het boek “De holle diamant/ het grote debat over new age” van Maurits Schmidt, 1998, staat een verslag van een interview van Schmidt met Kuitert. Kuitert verklaart het joods-christelijk hemelsgeloof te zien als een typisch kinderlijke vorm van hiernamaalsgeloof. Als typisch kinderlijke uitdrukking van de opvatting dat het met de dood niet afgelopen is.

Al jaren worstelt Kuitert met de vraag hoe het kan dat het kwaad in de wereld bestaat, terwijl God toch Zijn schepping bestiert en regeert. Volgens hem heeft God ook Zijn duistere kanten want er zijn teveel Rwanda’s in de wereld. Kuitert: “ik reken af met de voorstelling van God als persoon, als een wezen dat voor zichzelf en op zichzelf bestaat en inzetbaar is op wens of gebed. God is niet de “Grote Ritselaar” die helpt in nood. Dat godsbegrip van een door de mens gepromoveerde heilsgod, die zijn vazallen privileges verleend, moet uitgezuiverd worden.”Wie Kuitert zijn boeken leest komt al gauw tot de conclusie dat hij nooit iets heeft gehad met het Bijbelse geloof, dat een ‘gave’Gods is. Dat is aan hem voorbijgegaan. Veel christenen raken ontmoedigd en moedeloos van al die aanvallen, juist ook doordat de media enorm veel aandacht schenken aan deze dwaalgeesten. Ontmoedigd ook doordat de media verzuimen evenveel ruimte vrij te maken voor het weerwoord van Bijbelgetrouwe christenen. Kennelijk achten de genoemde theologen in Nederland de tijd rijp om voorgoed af te rekenen met “De Waarheid”. Als een vloedgolf overspoelen ze Gods onfeilbare Woord en maken het belachelijk. Figuren als Ter Linden, Kuitert c.s, volgen dezelfde listige methode als satan. Het is verbijsterend te moeten constateren, dat deze woordenkramers zoals de Bijbel hen noemt, bij hun frontale aanslagen op de betrouwbaarheid van de Bijbel, nauwelijks op weerstand stuiten, ergo, ze velen meeslepen naar de rand van de afgrond. Achter sommige leringen zitten demonische machten. Valse leraren worden op een bepaalde manier ook geïnspireerd.

De laatste kerk in het tijdperk van de Kerk staat bekend als de kerk van Laodicéa. Deze kerk wordt gevormd door de wereldwijde, afvallige groep christenen, die door toedoen van de hen zeer gewaardeerde theologen, het inzicht in Gods doel verloren heeft. Het boek Openbaring beschrijft deze kerk als koud noch heet.

Openbaring 3:15-16 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen.

Het is een kerk die de visie van het evangelie heeft verloren. Deze kerk vertegenwoordigt de duisternis. De leiders verzwakken het christendom van binnenuit, maar leiden nog wel nieuwe predikanten op aan de universiteiten. Het gezag van de Schrift wordt door deze lieden onontkoombaar aangetast en brengen ernstig nadeel toe aan hen die reeds een wankel geloof bezitten. De kerk is nog niet helemaal dood, maar daar scheelt al niet veel meer aan. En zo gaat de kerk van het einde, op weg om zich te verenigen met de andere godsdiensten van de wereld. De kerk van de eindtijd is een kerk zonder Jezus, die uiteindelijk zal samengaan met de antichristelijke machten.

Waakzame Bijbelgetrouwe christenen moeten zich op de hoogte stellen van de uitspraken van deze dwaalgeesten, en zich niet laten verleiden. Jezus is zoals de Bijbel Hem beschrijft. Zijn beloften zijn vandaag nog even waardevol als vroeger, er is wat dat betreft niets veranderd. De mens moet Zijn beloften niet vergeten maar ook Zijn waarschuwingen niet. Jezus maakt ons duidelijk dat wij op onze hoede moeten zijn voor de valse godsdienstige verleiders die, hoewel ze in aanzien staan bij de mensen, het pad van satan zijn ingeslagen. De Bijbel is het eeuwige woord van God, dat geborgen moet zijn in ons hart. De mens kan nog steeds bij Hem terecht en Hem aanroepen. Satan wil niets liever dan dat mensen zich bezig houden met het afbreken van Gods Woord. De mens die nog niet onder invloed van dwaalgeesten staat weet dat God Almachtig en Oneindig is. Alles wat God heeft gedaan is te groot voor ons mensen het te begrijpen. God heeft de wijsheid van de wereld tot dwaasheid gemaakt, de dwalende schriftgeleerden en de kerk die zij vertegenwoordigen, zijn daar een voorbeeld van. Voor schriftgeleerde kan men opgeleid worden, maar Geloof is iets heel anders. De wereld is niet door wijsheid tot kennis van God gekomen maar door geloof in Zijn Woord.Wie zijn hoogmoed laat varen en zichzelf gering acht als een kind, die is de grootste in het Koninkrijk der Hemelen.Als de storm van de verleiders over de aarde is getrokken, zal de antichrist verschijnen en de macht op aarde overnemen. Mensen die het gevoel hebben door afvallige theologen te zijn verleid, doen er goed aan terug te keren in de veilige armen van Jezus.

Theologen die verschillende grondwaarheden van het christelijk geloof ontkennen, kunnen vrij hun antibijbelse leerstellingen op de universiteiten doorgeven. Zij nemen de vrijheid om van Gods Woord af te wijken en er een geheel eigen gezicht aan te geven. Bijbelteksten worden daarbij volledig van hun waarheid ontdaan. Deze dwaalgeesten brengen boeken op de markt die gretige aftrek vinden onder de gelovigen omdat de schrijvers gezien worden als gezaghebbende schriftgeleerden. Het verraderlijke is nog dat ze bij miljoenen christenen doorgaan voor vrome gelovigen. Maar hoe zei Matthéüs dat ook alweer?

Matthéüs 7:22-23 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid.

In werkelijkheid zijn ze in opstand gekomen tegen Gods Woord en heeft satan bezit van ze genomen. Jezus herinnert de mens eraan dat alleen de gemeente van Philadelphia, de enige van de zeven gemeenten Gods Woord krachtig is blijven verdedigen.

Openbaring 3:10-11 Omdat gij het bevel bewaard hebt om Mij te blijven verwachten, zal ook Ik u bewaren voor de ure der verzoeking, die over de gehele wereld komen zal, om te verzoeken hen, die op de aarde wonen. Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.

De Bijbel leert dat God een dwaling stuurt naar mensen die de waarheid van de schrift ontkennen en bestrijden. De valse leraren hebben het geloof in God, zoals dat in de Bijbel geopenbaard is, achter zich gelaten. Steeds meer kerkleiders scharen zich achter het streven voor de oprichting van een Wereldkerk. Ze hebben een keuze gemaakt tegen God en zijn handlangers van satan geworden. En zo zijn er vele predikers die zich voordoen als Godgeleerden, maar spreken als de draak. Johannes zegt het zo;

1 Johannes 2:19 Zij zijn van ons uitgegaan, maar zij waren uit ons niet;want indien zij uit ons geweest waren, zouden zij bij ons gebleven zijn:

Mede door toedoen van genoemde dwaalgeesten leven vele ‘christenen’ in volledige onwetendheid over Gods plannen met onze aarde en over de ware bedoeling van het Koninkrijk van God.

Bronvermelding bij laatste aflevering over dit onderwerp

Met vriendelijke groet.

Zie ook: www.franklinterhorst.nl

Terug naar “Archief”