Optimatus schreef:Wat betreft die eenheid: we hebben ons best gedaan in de PKN, maar de HHK en de vGKN lagen dwars.
Een kerkelijke eenheid is wat anders dan de eenheid in Christus.
Moderator: Moderafo's
Frekje geeft zijn een mening onder jou reactie. Daar ben ik het gedeeltelijk wel en gedeeltelijk niet mee eens. Waar ik het voornamelijk niet mee eens ben is zijn de laatste alinea. Even zijn laatse regels hiervan gekopieerd waarin hij zegt: ‘Want iedereen die in de hemel zal komen zal denk ik moeten zeggen: oooooh is het echt zo (mooi)! Die voorstelling heb ik niet eens kunnen maken...’. Nou persoonlijk vind ik dat een dwaling en leugen, een beetje 'jehova getuigen' uitspraak, want het hemel leven wordt door een waar christen hier op aarde reeds gekend en zal bij de binnen komst van de hemel geen verwondering zijn maar een thuis komen.
Ik vind dat nog steeds een gekunstelde uitspraak. De oudvaders die wij zelfs nog wel eens durven te quoten zoals St. Ignatius van Antiochië en St. Augustinus van Hippo waren heel duidelijk dat eenheid zich in eerste plaats uitdrukte in het lid zijn van één kerk (wie de kerk niet als moeder heeft, kan God niet als vader hebben). Natuurlijk zijn die termen ook allemaal weer aangepast..Wullimpie schreef:Optimatus schreef:Wat betreft die eenheid: we hebben ons best gedaan in de PKN, maar de HHK en de vGKN lagen dwars.
Raido schreef:Ik vind dat nog steeds een gekunstelde uitspraak. De oudvaders die wij zelfs nog wel eens durven te quoten zoals St. Ignatius van Antiochië en St. Augustinus van Hippo waren heel duidelijk dat eenheid zich in eerste plaats uitdrukte in het lid zijn van één kerk (wie de kerk niet als moeder heeft, kan God niet als vader hebben). Natuurlijk zijn die termen ook allemaal weer aangepast..Wullimpie schreef:Optimatus schreef:Wat betreft die eenheid: we hebben ons best gedaan in de PKN, maar de HHK en de vGKN lagen dwars.
Katholiek betekende opeens 'gewoon algemeen'
Kerk stond opeens voor 'de ware gelovigen in Christus'
Eenheid was natuurlijk 'eenheid in Christus'
Een uitspraak als 'De kerk is daar waar Christus is' van Ignatius wordt uitgelegd als 'waar de ware gelovigen zijn daar is de kerk' terwijl het duidelijk ging over de hostie..
Dat is natuurlijk jammer, de verscheidenheid is niet goed te keuren, het is niet aan te prijzen en het is niet te vergoeilijken met 'Een kerkelijke eenheid is wat anders dan de eenheid in Christus.'. Één kerk is altijd beter dan 10 kerken, ookal is die Éne kerk dan inwendig verdeeld. Maar schijnbaar werkt dat niet.. (wel in de RKK).
Zelfkennis zou goed zijn denk ik, elke kerk dwaalt de ene erger als de andere. Voor mij is de eenheid nog altijd belangrijker. Daar waar mensen ter kerke gaan, daar is God, ongeacht de dwalingen, Hij is daar. Maar kijk, in de RKK heb je een reusachtige brede kerk, van erg progressief tot zwaar-conservatief de in veel dingen pal tegenover elkaar staan. Maar om een of andere dubieuze reden zijn daar veel minder kerkscheuringen over kleine leerstellige verschillen. Is het het waard om te scheuren over 'hoe God aanwezig is in de kerk', 'hoe mag je de genade aanbieden' en 'wie of wat is het verbond'.. En daar kunnen alleen protestanten over scheuren.Dat 1 kerk beter zou zijn ben ik onmiddelijk met je eens, als er echter dwalingen binnen een kerk worden toegelaten kun je die niet gaan tolerenen onder het motto van "we moeten eenhied blijven uitstralen".
het gaat ook niet altijd om het eens zijn, het gaat om de eenheid, vooral naar buiten toe. Een kerkenraad is vaak ook verdeeld, maar brengt toch naar buiten 'de kerkenraad heeft besloten...'. Hoe denk je dat niet christenen aankijken tegen het christendom, stel iemand wil christen worden, naar welke kerk moet hij gaan?De eenheid van de PKN is in mijn ogen dan ook een schijneenheid, want men is het alles behalve eens in die kerk.
Ook dat 'voor God en geweten' is niet totaal aangeboren het meeste is gevormd door je culturele achtergrond. Ik was laatst zo slim om in het bijzijn van een (Vrij-)Katholiek te zeggen dat ik niets heiligs zie in een stukje brood; waar ik vergat dat hun geloven dat Christus écht aanwezig is.. Mijn geweten sprak niet, haar geweten wel, ze was boos/verdrietig over mijn Godslastering..Nu weet ik ook wel dat je het nooit op alle punten eens kunt worden, er zijn echter punten waarop mijns inziens geen conssie´s kunnen worden gedaan, niet omdat ik niet wil, maar omdat ik dat voor God en mijn geweten niet kan, en dat is dus wel wat anders dan dwarsliggen.
Raido schreef:Zelfkennis zou goed zijn denk ik, elke kerk dwaalt de ene erger als de andere. Voor mij is de eenheid nog altijd belangrijker. Daar waar mensen ter kerke gaan, daar is God, ongeacht de dwalingen, Hij is daar. Maar kijk, in de RKK heb je een reusachtige brede kerk, van erg progressief tot zwaar-conservatief de in veel dingen pal tegenover elkaar staan. Maar om een of andere dubieuze reden zijn daar veel minder kerkscheuringen over kleine leerstellige verschillen. Is het het waard om te scheuren over 'hoe God aanwezig is in de kerk', 'hoe mag je de genade aanbieden' en 'wie of wat is het verbond'.. En daar kunnen alleen protestanten over scheuren.Dat 1 kerk beter zou zijn ben ik onmiddelijk met je eens, als er echter dwalingen binnen een kerk worden toegelaten kun je die niet gaan tolerenen onder het motto van "we moeten eenhied blijven uitstralen".
Raido schreef:het gaat ook niet altijd om het eens zijn, het gaat om de eenheid, vooral naar buiten toe. Een kerkenraad is vaak ook verdeeld, maar brengt toch naar buiten 'de kerkenraad heeft besloten...'. Hoe denk je dat niet christenen aankijken tegen het christendom, stel iemand wil christen worden, naar welke kerk moet hij gaan?De eenheid van de PKN is in mijn ogen dan ook een schijneenheid, want men is het alles behalve eens in die kerk.
Raido schreef:Ook dat 'voor God en geweten' is niet totaal aangeboren het meeste is gevormd door je culturele achtergrond. Ik was laatst zo slim om in het bijzijn van een (Vrij-)Katholiek te zeggen dat ik niets heiligs zie in een stukje brood; waar ik vergat dat hun geloven dat Christus écht aanwezig is.. Mijn geweten sprak niet, haar geweten wel, ze was boos/verdrietig over mijn Godslastering..Nu weet ik ook wel dat je het nooit op alle punten eens kunt worden, er zijn echter punten waarop mijns inziens geen conssie´s kunnen worden gedaan, niet omdat ik niet wil, maar omdat ik dat voor God en mijn geweten niet kan, en dat is dus wel wat anders dan dwarsliggen.
Welk geweten heeft nou gelijk?
Een huis met meerdere kamers is ook verdeeld, maar nog steeds een huis. Daarom dus zoals bijvoorbeeld in de katholieke kerk gebeurd, een kerk met verschillende kamers, waar de leer dan misschien wat anders is maar waar de grondbeginselen allemaal dezelfde zijn.Dan kun je toch niet spreken over eenheid, als je intern zo verdeelt bent?
Ik vind 'hele andere leer' nogal wat, de dingen waarover wij gestruikeld zijn, zijn vaak niet eens 'hele andere leren' hooguit accentverschillen die in de loop van 100 jaar alleen maar meer benadrukt worden.Misschien lijkt het voor de buitenwacht wel zo, maar valt het hard tegen als ze zelf toetreden tot die kerk, want dan blijkt ineens dat de kerk uit het naburige dorpje ook wel xxxxkerk heet maar een andere leer heeft
Niet meer of minder één als bijvoorbeeld het stellen dat de kerk in Christus wel een is. (wat ervaak op neer komt dat Rooms-katholieken of welke andere stroming dan ook gewoon niet in Christus kunnen zijn).en daardoor niets samendoen, de enige eenheid die ze dan hebben is de naam en daar houdt het dan ook op. (een schijneenheid dus)
Dat klopt, mensen die Christus als God en mens loochenen zijn geen christenen (en allerhande leringen die ingaan tegen de 12 artikelen).ik weet wel dat je het nooit over alles eens kunt worden, er zijn echter punten waarover geen verschil kan en mag bestaan, die mogen nooit opgegeven worden om de eenheid te bewaren.
Het is onze waarheid, en het is hun waarheid. We weten niet wat God waarheid is.Tja, het is de waarheid, al vind ik wel dat je dat natuurlijk wel netjes moet brengen, zoiets zeggen om een katholiek te beledigen kan natuurlijk niet.
Nee, maar door verbondenheid, verwantschap en het vormen van één front tegen dat wat niet christelijk is. En dat is wat niet gebeurd iedereen draait rond in zijn eigen dogma's en zal alleen al uit (ja wat is het), een soort kerkistische arrogantie niet samen willen werken. Maar ook dat veranderd nu wel iets. Het is natuurlijk om te janken dat er 8 verschillende organisaties die christelijk zijn het zelfde doel nastreven..Moet een eenheid trouwens altijd worden getoond door eenzelfde kerknaam???
Jantjes, voor het grootste deel ben ik het met je eens, hoewel je geen gelijk hebt dat je als christen alleen staat in de wereld... alleen met Hem. De bedoeling van God met kerken/gemeenten is juist dat je samen Hem kan dienen enzo....
In de twee teksten die jij citeer lees ik toch geen verwondering, verbijstering, verbazing of verrassing, wel een waarmaking waarvan hier op aarde, inderdaad ten delen, beleeft wordt. daarom vind ik verwondering en thuis komen toch wel een onderscheid.Ook hierin ben ik het niet met je eens. Dat het zal voelen als thuiskomen, dat weet ik zeker. Maar het aardse leven is gebroken en op de nieuwe hemel / aarde zal het helemaal anders zijn. Je vergeet dat we nu, hier op aarde, niet thuis zijn.... We komen dan thuis, maar we weten niet en kunnen ook niet volledig beseffen hoe mooi het daar is. Kortom, het zal voelen als thuiskomen, en toch geloof ik dat we onze ogen zullen uitkijken, niet omdat we het niet verwacht hadden, maar omdat het mooier is dan we ons op aarde ooit hadden kunnen voorstellen. Verwondering en thuiskomen sluiten elkaar dus niet uit, want ons beeld van "thuis" is hier op aarde vertroebeld... Twee teksten hierbij, ter ondersteuning/bewijs:
13 Zij allen zijn in geloof gestorven; wat hun beloofd was zagen ze geen werkelijkheid worden, ze hebben slechts een glimp ervan begroet, en ze zeiden van zichzelf dat zij op aarde leefden als vreemdelingen en gasten. 14 Door zo te spreken lieten ze blijken op doorreis te zijn naar een vaderland. 15 En daarmee bedoelden ze niet het vaderland waaruit ze weggetrokken waren, anders waren ze daarheen wel teruggekeerd. 16 Nee, ze keken reikhalzend uit naar een beter vaderland: het hemelse. Daarom schaamt God zich er niet voor hun God genoemd te worden en heeft hij voor hen een stad gereedgemaakt. (Heb 11)
12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. (1 Kor 13)
Wat betekend dat de PKN ‘zijn best gedaan heeft’ zoals jij het althans omschrijft?Optimatus schreef:Jantjes schreef:En kijk Optimatus eens een schuld van zich afschuiven. De PKN heeft goed gedaan maar de HHK en vGKN heeft de schuld, want die liggen dwars. Ik hoor op de achtergrond in vergelijking Adam zeggen, het is niet mijn schuld, maar de vrouw die Gij mij gegeven hebt. Ik hoor die vrouw zeggen het is niet mijn schuld maar die slang.[/quote
In de eerste plaats heb ik geen schuld jegens HHK en vGKN, dus valt er niets af te schuiven. De vergelijking met Adam en Eva slaat in het geheel nergens op. Dat jij die wel hoort, is wellicht een reden om een afspraak te maken bij een KNO-arts.
Wat voor de ene een accentverschil is, is voor de ander een leerverschil.Ik vind 'hele andere leer' nogal wat, de dingen waarover wij gestruikeld zijn, zijn vaak niet eens 'hele andere leren' hooguit accentverschillen die in de loop van 100 jaar alleen maar meer benadrukt worden.
Daar hoef je niet van te balen. Protestant betekend protesteren tegen alle onzuiverheid.Raido schreef:Percies, elke predikant in de PKN heeft een knieval voor de Satan gemaakt en elk mens dat onder die prediking komt gaat gewisselijk verloren (vrij naar GPB)..
Soms.. baal je gewoon dat je protestant bent
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten