GKV versus GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

GKV versus GerGem

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 07:37

Mijn vriend gaat naar de kerk bij de GKV. Ik kom uit de GerGem. Ondanks dat ik me niet thuis voel bij de GerGem, vind ik de overstap naar GKV toch ook heel groot. Al gaat het alleen al om de uiterlijke dingen zoals kleding, geen hoed, minder beperkt leven etc. Maar ook als het gaat om de gezangen, nieuwe vertaling, de inhoud van de preek, toegang tot het avondmaal etc.
Gezien deze verschillen tussen ons willen we samen op zoek naar een gemeente waar wij ons samen thuis voelen. Maar de kans is ook heel groot dat mijn vriend niet weggaat uit de GKV omdat hij zich daar thuisvoelt. Dan blijft er voor mij niet veel keus over: of ik ga naar zijn kerk of onze relatie gaat uit. Een relatie waarbij beide partners naar verschillende kerken gaan zien we allebei niet zo zitten.
Ik ben eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die in een soortgelijke situatie hebben gezeten. Of die een soortgelijke stap hebben gemaakt. Hoe raak je aan de verschillen gewend of komt dat nooit? Ga je je überhaupt wel thuisvoelen in zo'n gemeente? Gewoon wat vragen die ik graag met jullie wil delen.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2006 08:13

is CGK geen optie ?

om vanuit de GKV naar een CGK te gaan is niet iets waar ze je om veroordelen, gezien de vele landelijke samenwerking en zelfs kansel uitwisselingen die de GKV met met de CGK hebben.
(al verschilt de CGK wel van plaats tot plaats)

maar lastige situatie, ik vind hem alleen wel een beetje eigenwijs hoor ;)

bij mijn zijn vreinden naar de NGK vertrokken, mar ondanks dat hebben we nog wel steeds samen bijbelstudie en blijf je elkaar echt wel zien hoor.
En dat je uit de GerGem of GKV weggaat betekend niet dat je daar nooit meer zou komen, op visite bij familie ga je uiteraard met hun mee naar de kerk.
Laatst gewijzigd door spacy op 07 jul 2006 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 08:13

Ook binnen de GKV heb je progressievere en conservatievere gemeentes.. misschien maar eens een conservatievere gemeente bezoeken samen met je vriend..

Wat zijn exact je 'problemen' met de GKV, gaat dat alleen om:

- Gezangen
- Berijming
- Bijbelvertaling
- Hoedjes
- Rokken (enzo)

De verschillen zitten hem in de verbondsvisie waar de doop, avondmaal en de inhoud van de preek ook mee te maken hebben. Daarin verschillen de GKV en de Gergem nou eenmaal. Onderzoek de geschiedenis van die twee kerkverbanden, lees je Bijbel (welke vertaling dan ook ;)) en concludeer zelf welke visie je er op na houdt als het gaat over:

- Gods verbond met mensen
- Welke betekenis de doop heeft
- Voor wie het avondmaal is

Dat is erg belangrijk voor je kerkkeuze.

is CGK geen optie ?

om vanuit de GKV naar een CGK te gaan is niet iets waar ze je om veroordelen, gezien de vele landelijke samenwerking en zelfs kansel uitwisselingen die we met de CGK hebben.
(al verschilt de CGK wel van plaats tot plaats)
Als mooie tussenweg tussen de GKV en de Gergem ja... die verbondsvisie van de CGK hangt een beetje tussen beide in. Alleen zou ik alleen al om mijn ouders niet snel naar de CGK gaan, om de reden dat ik dan te vaak aan moet horen 'ze leren die verbonden; dat is onbijbels' ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 08:47

Bij de CGK zijn we regelmatig geweest. Op zich vind ik het daar wel prettig. Het bezwaar wat we echter allebei hebben tov de CGK is dat het een kerkverband is waar zo verschrikkelijk veel verschil is tussen de kerken onderling. Bij de ene gemeente heb je het gevoel in de Ger Gem te zitten en bij een andere gemeente gaat het helemaal tegenovergesteld. En bij een behoudende CGK heeft mijn vriend het gevoel dat ie zowat in de GerGem zit.

Ik ben nog niet zover dat ik alle boeken heb bestudeerd wat betreft de verschillen tussen GKV en GerGem. Ben druk bezig dat wel :wink:
Wat mij nu gewoon bezighoudt is: ik ga daar naar de kerk. En dan voel ik me gewoon onprettig. Ik vraag me dan af of dit wel tot eer is van God. Of dat dit wel mag op deze manier. Dan kijk ik naar de mensen, luister ik naar de preek en dan voel ik zo het verschil met een kerkdienst van de GerGem. Op de één of andere manier vergelijk je alles met de GerGem en ga je er toch vanuit dat het moet zoals ze het daar leren. Ik weet wel dat het niet zo is, maar toch doe je dat soms.
Ik vraag me gewoon af of het een questie van tijd is om aan dit soort verschillen te wennen. Het is gewoon best een grote overstap om te gaan van een kerk waar iedereen lange rokken draagt, hoedjes op, mannen netjes gekleed, dominee en kerkenraad in t zwart naar een kerk waar de meesten (voor mij dan) vrijetijdskleding dragen zoals hemdjes, korte broeken, slippers, vrouwen met lange broek, dominee in het roze op de kansel etc. Ik kijk dan echt mijn ogen uit en denk dan: kan dit???

Nou ja, dit zijn zomaar wat " oppervlakkige" dingen natuurlijk. Maar dat is wat je het eerste opvalt als je een kerk binnenloopt.
Laatst gewijzigd door BigSmile op 18 jul 2006 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 09:08

Blijkbaar kan het, want men doet het. Ik herken het hoor (is ook Gergemmer) en vanuit mijn opvoeding/kerk/cultuur ga ik voor mijn doen netjes naar de kerk. Ik heb geen spijkerbroek aan, omdat mijn ouders dat minder netjes vinden maar ik heb er niets tegen als men het zou doen. Ik pas er voor om blousjes laat staan een pak aan te trekken. God vraagt je om hem te eren, zoals jij bent en zoals jij je goed voelt.

De ene zal dat uiten door een pak aan te trekken, door opvoeding geleerd/omdat hij vind dat je écht netjes moet zijn. Ik vind dat je netjes moet zijn en doe dus geen vale spijkerbroek met gaten aan. Ik vind het totaal onbelangrijk hoe mensen er uit zien in een kerk, het gaat om harten. GKV'ers zijn nogal hokvast, ook hun kerk is erg breed net als de CGK. Alleen wat vind hij nou zo zwaar, of zo licht aan die kerk? Kijken jullie niet teveel naar de mensen? Vaak wordt zwaarheid van de kerk gemeten na de zwartheid van het pak, en de droevige gezichten.. Natuurlijk zegt dat wel wat, maar... het gaat om het Woord.

Om een keuze te kunnen maken voor een kerk moet je daar als laatste op letten, kijk veel meer naar je eigen overtuiging en naar die van de kerk. Dat is veel belangrijker. Een kerk die leerd dat kinderen die gedoopt zijn lid zijn van het verbond met de Heere, gaat nou eenmaal anders om met avondmaalsgang (je bent verbondskind, dat wil niet zeggen dat je écht geloofd) en met hoe je je kleed. Het is wat minder een angstgeloof.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2006 09:21

Tja de cultuur waarin je opgegroeid bent biedt natuurlijk een bepaalde houvast.
Dat gaat echt niet alleen om de vorm van de dienst, maar strekt zich zelf uit tot je dorp/stad of zelfs land.

Ik snap dat het een lastige situatie is, maar ik denk dat jullie beide over een bepaalde drempel heen moeten en dan accepteren dat je niet altijd je leven lang tussen vertrouwde muurtjes en gebruiken kan blijven zitten.

veel samen praten, bidden, en vooral ook verschillende kerken bezoeken zal uiteindelijk wel het antwoord oplveren.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 jul 2006 09:41

Misschien lees ik het verkeerd, maar het lijkt erop alsof je geen keuze hebt, je vriend wil toch niet uit zijn kerk, is dat wel eerlijk? Ik bedoel, dan is het voor jou straks slikken of stikken. Als ik ook lees waarom andere kerken afvallen omdat daar de accentverschillen tussen gemeenten onderling groot zijn, dan vrees ik dat je er nooit uit zult komen. Je vriend zal eerst wat van zijn plaats moeten wijken en dan zullen jullie samen realistisch moeten bekijken wat een haalbare kaart is.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 07 jul 2006 09:52

hehe m.a.w. ze moeten hem duidelijk maken dat voor hem de keus tussen haar of de gkv is :mrgreen: van wie zou ie het meeste houden..?..

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 07 jul 2006 09:59

spacy schreef:hehe m.a.w. ze moeten hem duidelijk maken dat voor hem de keus tussen haar of de gkv is :mrgreen: van wie zou ie het meeste houden..?..

Ze zegt nu zelf dat het zo is dat het gkv of relatie is, indirect.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 10:02

Ik weet wel dat het niet alleen om het uiterlijk gaat. Het belangrijkste is mijn persoonlijke relatie met God.
Maar wat wel bijv een punt van discussie blijft is het Avondmaal. In de GKV mag je allemaal aan het avondmaal als je belijdenis hebt gedaan. In de GerGem heb je een zogenaamd kerkelijk recht (belijdenis) en een goddelijk recht (bekering) en bij beide ga je pas aan het avondmaal.
Nou ja, ik wilde met mijn topic niet zozeer een hele discussie starten over de verschillen. Maar was meer benieuwd naar mensen die ook dit soort dingen hebben meegemaakt.
Laatst gewijzigd door BigSmile op 18 jul 2006 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 07 jul 2006 10:20

Bid God om wijsheid en inzicht! En dat je mag onderscheiden waar het werkelijk op aankomt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jul 2006 10:22

Hij zal nooit naar de GerGem gaan. De CGK zijn we geweest maar daar vond hij het ook niet je van het. Hij struikelt vaak over hoe er gepreekt wordt en de lange uitgestreken gezichten van de kerkgangers waardoor hij het gevoel krijgt naar een begrafenis te gaan.
Hij vind vast dat de mensen niet actief genoeg zijn (stilzittende vroomheid). Het geinige is, dat erg veel mensen dat vinden van de iets meer behoudende kerkverbanden. OGG stapt over naar GG omdat men daar actiever is, GG stapt over naar PKN omdat ze actiever zijn, PKN stapt over naar GKV/CGK/NGK omdat ze actiever zijn, GKV/CGK stappen over naar Evangelische kerken omdat ze actiever zijn.. tja

Maar wat wel bijv een punt van discussie blijft is het Avondmaal. In de GKV mag je allemaal aan het avondmaal als je belijdenis hebt gedaan. In de GerGem heb je een zogenaamd kerkelijk recht (belijdenis) en een goddelijk recht (bekering) en bij beide ga je pas aan het avondmaal.
Niet bekering; maar wedergeboorte ;) De GKV legt dat latje dus wat anders.

Wie verbondskind is, mag aangaan.

GKV : En verbondskind ben je als je gedoopt bent en dat later nog eens belijd.
GG : Een verbondskind ben je als je wedergeboren bent.

Wie gelijk heeft? geen van beide denk ik :)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 10:34

@ Raido: ja precies. Als ik het moet geloven ga ik naar de hemel omdat ik gedoopt ben. Ik mag daarom aan het avondmaal omdat ik gedoopt ben en later belijdenis heb gedaan. Ik geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben, maar dat terzijde.

En Volgeling: je hebt gelijk. Dat is misschien wel de enige oplossing hier.
Laatst gewijzigd door BigSmile op 18 jul 2006 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 07 jul 2006 10:54

BigSmile schreef:@ Raido: ja precies. Als ik mijn vriend moet geloven ga ik naar de hemel omdat ik gedoopt ben. Ik mag daarom aan het avondmaal omdat ik gedoopt ben en later belijdenis heb gedaan. Ik geloof niet dat ik het daar helemaal mee eens ben, maar dat terzijde.

En Volgeling: je hebt gelijk. Dat is misschien wel de enige oplossing hier.

Ik ben zelf GKv-er en dit is toch echt niet wat in onze kerk geleerd wordt. Tegelijk ben ik me ervan bewust dat - door allerlei factoren - dit beeld helaas wel is ontstaan.

Het misverstand is ontstaan omdat er in de GKv heel veel nadruk gelegd wordt op het feit dat de doop een garantie/zegel is. Maar belangrijk is dat daarbij genoemd wordt waar de doop dan een garantie van is, namelijk van Gods beloften. De doop verzegelt dus niet zomaar je behoud, alsof de doop zelf iemand kan behouden. Het verzegelt de belofte dat je gered bent als je God en zijn beloften gelooft. De doop roept/vraagt dus om geloof van de gedoopte. In de GKv wordt de lijn dan wel eens heel kort getrokken: gedoopt = gered. Indirect klopt dit wel, maar nooit zonder geloof in dat wat God ons in de doop belooft.

Ook dit is helaas een voorbeeld van een eigen cultuur en begrippenkader, waardoor mensen van andere kerken elkaar niet meer begrijpen.

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 07 jul 2006 10:58

Ik vind dat je dat heel goed hebt gezegd. Ja zo voel ik het vaak inderdaad.
Je hebt echt gelijk. En het is zeker zo dat die lijn van doop = redding voor mijn gevoel vaak zo getrokken word. En als ik dan kijk naar mijn vriend en familie: zij dragen dat ook zo uit. Maar je hebt helemaal gelijk als je zegt dat daar wèl echt geloof voor nodig is. Want voor mij klinkt het soms als: je bent gedoopt, maakt niet uit of je gelooft of wat je doet, uiteindelijk wordt je toch wel gered. Net als, ik bid om vergeving en het is vergeven.
Dank je voor je heldere antwoord.

Terug naar “Archief”