Koning David=oorlogsmisdadiger (?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Koning David=oorlogsmisdadiger (?)

Berichtdoor meschianza » 22 sep 2003 16:04

Ik las pas in de bijbel en was aardig geschokt toen ik las dat David de vrouwen en kinderen van de vijand doodde. Tegenwoordig ben je dan een gruwelijke oorlogsmisdadiger. Dat je de gewapende vijandelijke strijders bij bosjes dood, okee, maar toch niet de 'onschuldige' vrouwen en kinderen? Ik weet gewoon niet hoe ik dit zou moeten uitleggen als een niet-christen mij datvraagt.

Was dit in opdracht van God, of was het eerder een idee van de strijders van David, wat ze later moesten verantwoorden bij de Grote Rechter? Hoe moet je dit zien?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 sep 2003 16:17

Was dat niet ten tijde van de Enakskinderen/Nephilim?
Niet vreemd hoor, dat het zaad van satan compleet met vrouwen en kinderen moest worden uitgeroeid.

Ik zie dat soort slachtingen als de laatste optie van G.ds kant. Zou het niet gebeuren, dan komen de problemen pas echt.

PS: zou fijn zijn als je tekstverwijzingen gebruikt :wink:
..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 sep 2003 16:34

Ze bedoelt waarschijnlijk 1 Sam.27.

In onderstaande tekst wordt opdracht gegeven deze volken uit te roeien:
Deuteronomium 7 schreef:1 Wanneer u de HEERE, uw God, zal gebracht hebben in het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven; en Hij vele volken voor uw aangezicht zal hebben uitgeworpen, de Hethieten, en de Girgasieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, en de Hevieten, en de Jebusieten, zeven volken, die meerder en machtiger zijn dan gij;
2 En de HEERE, uw God, hen zal gegeven hebben voor uw aangezicht, dat gij ze slaat; zo zult gij hen ganselijk verbannen; gij zult geen verbond met hen maken, noch hun genadig zijn.
3 Gij zult u ook met hen niet vermaagschappen; gij zult uw dochters niet geven aan hun zonen, en hun dochters niet nemen voor uw zonen.
4 Want zij zouden uw zonen van Mij doen afwijken, dat zij andere goden zouden dienen; en de toorn des HEEREN zou tegen ulieden ontsteken, en u haast verdelgen.

Maar de volken in 1 Samuël 27 komen niet in bovenstaande lijst voor.
1 Samuël 27 schreef:8 David nu toog op met zijn mannen, en zij overvielen de Gesurieten, en de Girzieten, en de Amalekieten (want deze zijn vanouds geweest de inwoners des lands), dat gij gaat naar Sur, en tot aan Egypteland.
9 En David sloeg dat land, en liet noch man noch vrouw leven...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 22 sep 2003 18:01

Invincible schreef:Was dat niet ten tijde van de Enakskinderen/Nephilim?
Niet vreemd hoor, dat het zaad van satan compleet met vrouwen en kinderen moest worden uitgeroeid.

Ik zie dat soort slachtingen als de laatste optie van G.ds kant. Zou het niet gebeuren, dan komen de problemen pas echt.

Wat een waanzinnige uitspraak. Hoe kan je dat zeggen? Dat oorlogen ontstaan uit godsdienstovertuigingen dat is tot daar aan toe. Maar dat je ontschuldige kinderen als 'zaad van satan' betitelt en ze gewetenloos uitmoord, is te gek voor woorden.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 22 sep 2003 18:21

Storyteller schreef:

Wat een waanzinnige uitspraak. Hoe kan je dat zeggen? Dat oorlogen ontstaan uit godsdienstovertuigingen dat is tot daar aan toe. Maar dat je ontschuldige kinderen als 'zaad van satan' betitelt en ze gewetenloos uitmoord, is te gek voor woorden.

De uitspraak over kinderen en "zaad van satan" is niet zo verwonderlijk hoor. Met bepaalde opvattingen b.v. over erfzonde, kun je dit, als je konsekwent bent wel doorvoeren. Die onschuldige kinderen waren dus ook zondig en door de satan besmet. Lees de HC er maar eens op na.

Toen ik dit las, moest ik denken aan de discussie in een andere thread over de vraag of baby's die doodgeboren of direkt na de geboorte sterven, wel in de hemel komen. Voor veel mensen is dit toch nog een vraag, en zelfs een discussie waard.
Voor mij is de combinatie kind-hel al een absoluut onmogelijke combinatie, dus baby-hel natuurlijk helemaal.

Hoe zie jij het verhaal van David? Waargebeurd? Neem je het verhaal letterlijk, of heeft het alleen een (diepere) betekenis?

henkie
Beheerder

Re: Koning David=oorlogsmisdadiger (?)

Berichtdoor henkie » 22 sep 2003 21:53

meschianza schreef:Ik las pas in de bijbel en was aardig geschokt toen ik las dat David de vrouwen en kinderen van de vijand doodde. Tegenwoordig ben je dan een gruwelijke oorlogsmisdadiger. Dat je de gewapende vijandelijke strijders bij bosjes dood, okee, maar toch niet de 'onschuldige' vrouwen en kinderen? Ik weet gewoon niet hoe ik dit zou moeten uitleggen als een niet-christen mij datvraagt.

Was dit in opdracht van God, of was het eerder een idee van de strijders van David, wat ze later moesten verantwoorden bij de Grote Rechter? Hoe moet je dit zien?

Ik hoorde afgelopen zondag inderdaad dat David meer mensen uitmoordde dan God bevolen had.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 sep 2003 22:13

Van de andere kant hebben ze veel te weinig mensen uitgemoord. God had hen bevolen bij de inname hele volksstammen uit te roeien. Telkens duiken er echter weer mensen uit die stammen op. Dit was ook 1 van de redenen dat telkens weerde afgodendienst in Israëlm de kop op stak. De mensen zagen het om zich heen en deden mee.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 22 sep 2003 23:24

Ik vind het dus wel vreemd.

Ookal begrijp ik jouw opmerking over de laatste optie van Gods kant. Tegelijkertijd kan ik er absoluut niet bij dat het volk Israel de opdracht krijgt om iedereen in het land Kanaan uit te moorden. Als je de verhalen leest over de inname van het land...

joepie

Berichtdoor joepie » 23 sep 2003 07:15

Wat dan te denken van Psalm 137 : 7 Reken, o HERE, de kinderen Edoms
de dag van Jeruzalem toe;
hun die zeiden: Breekt af, breekt af,
tot op de grond ermee!
8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,
gelukkig hij, die u zal vergelden
hetgeen gij ons hebt aangedaan;
9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen
en tegen de rots verpletteren.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 23 sep 2003 09:08

joepie schreef:Wat dan te denken van Psalm 137 : 7 Reken, o HERE, de kinderen Edoms
de dag van Jeruzalem toe;
hun die zeiden: Breekt af, breekt af,
tot op de grond ermee!
8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,
gelukkig hij, die u zal vergelden
hetgeen gij ons hebt aangedaan;
9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen
en tegen de rots verpletteren.
Volgens mij moet je dit symbolisch lezen.
De dag van Jeruzalem= wederkomst.
Dochter van Babel= satan of antichrist
uw kinderen= volgelingen van de antichrist of de mensen die God niet hebben gevolgd
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 sep 2003 10:58

hm.. ik heb dit altijd het ergste gevonden:

1 Kronieken 20:3 Hij voerde ook al het volk uit, dat daarin was, en hij zaagde ze met de zaag, en met ijzeren dorswagens, en met bijlen; en alzo deed David aan al de steden der kinderen Ammons. Toen keerde David wederom met al het volk naar Jeruzalem.

gruwelijke en overbodige wreedheid.

Kanttekeningen:

55) legde het

Deze harde straffen, in de oosterse landen [zo men meent] gebruikelijk, heeft David den Ammonieten aangedaan, omdat zij zijn vriendelijke intentie en daad zo bitterlijk misduid, en zijn gezanten, tegen alle volkenrecht, zo schandelijk behandeld hadden; zie boven, {#2Sa 10:2,3,4}, en daarenboven gruwelijke afgodendienaars, lasteraars en vijanden van God en zijn volk waren, die zonder twijfel zulke soorten van doden het volk Gods tirannelijk hadden aangedaan. Vergelijk boven {#2Sa 8:2 Am 1:3}, en {#Heb 11:37}, en zie van de getakte dorswagens {#De 25:4}.

56) zagen,

Dat is, hij liet hen doorzagen, met ijzeren getakte dorswagens [gelijk koren] verpletteren, met bijlen doorhouwen en in tichelovens verbranden.

57) ticheloven doorgaan;

Anders, door den oven van Malchen, [ dat is, Moloch] welken afgod zij hun kinderen gewoon waren te offeren, latende die passeren door het vuur. Zie {#2Kon 16:3}, en {#2Kon 23:10}; idem {#Le 18:21}, en {#Le 20:2}, enz.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 23 sep 2003 11:28

surfer schreef:hm.. ik heb dit altijd het ergste gevonden:

1 Kronieken 20:3 Hij voerde ook al het volk uit, dat daarin was, en hij zaagde ze met de zaag, en met ijzeren dorswagens, en met bijlen; en alzo deed David aan al de steden der kinderen Ammons. Toen keerde David wederom met al het volk naar Jeruzalem.

gruwelijke en overbodige wreedheid.

Ik las in een van de antwoorden bij vragen@refoweb dat er een volk was dat hoogzwangere vrouwen de benen bij elkaar bond. Het offeren van kinderen is ook gruwelijk natuurlijk.
In dat licht kan ik de 'gruwelijke en overbodige wreedheid' erg goed begrijpen. Helemaal in die tijd van 'oog om oog, tand om tand'.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 sep 2003 11:33

henkie schreef:In dat licht kan ik de 'gruwelijke en overbodige wreedheid' erg goed begrijpen. Helemaal in die tijd van 'oog om oog, tand om tand'.

Dat is dan ook de enige verklaring, in elk geval voor de massale uitroeiingen die God bevolen had. Ik denk niet dat Hij zoiets nu nog zou kunnen bevelen. God houdt volgens mij sterk rekening met de heersende cultuur.
Overigens praat dit Davids gedrag niet goed, want ik kan geen bevel vinden de Amonnieten uit te roeien...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 sep 2003 11:51

ik dacht juist dat het volk van God zich door gedrag onderscheid van de gebruiken van heidenen.....

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 sep 2003 13:52

en liet noch man noch vrouw leven;
Dit deed hij daarom, opdat zij hem niet zouden verklappen bij de Filistijnen, welken hij zocht wijs te maken dat hij in het land de Israëlieten gevallen was.

Terug naar “Archief”