sex voor je huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 03 jul 2006 11:33

TheKeimpe schreef:
Het probleem zit erin dat wij mensen nieuwsgierig zijn: hoe zou die volgende stap voelen? Spannend! En dan vind ik het onbegrijpelijk dat sommige mensen met een condoom rondlopen voor het geval dat. Sorry, maar als je zo begint, dan heb je de eerste veiligheidsbarierre al meer dan doorbroken. Of als meisjes de pil gaan slikken, want je weet maar nooit (niets over medisch pilgebruik, begrijp me goed!). Een dergelijke houding kan ik echt niet begrijpen. Wat is je principe dan nog waard? Ik wil geen sex voor het huwelijk, maar als het toch gebeurt... NEE, het mag en moet niet gebeuren, dus ook geen vangnetje meenemen!

Is natuurlijk wel een verschil tussen mensen die uit principe geen sex voor het huwelijk willen en mensen die daar minder principieel over zijn. Voor die laatste groep juich ik het helemaal toe dat ze condooms bij hebben en de pil slikken. Ik vind het zelfs erg kwalijk dat er mensen zijn die bijvoorbeeld condoomdistributie op scholen willen tegenhouden omdat de beschikbaarheid van condooms kinders zou aanzetten tot sex. Wat een onzin is dat. Kinderen hebben toch wel sex, laat het ze dan alsjeblief met condoom doen (scheelt een hoop tienermoeders). Natuurlijk wel condooms in combinatie met goede en uitgebreide voorlichting he.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 11:57

TheKeimpe schreef:Ik wil niet met een beschuldigend vingertje gaan wijzen, maar je moet nuchter vaststellen dat als je "te ver" gaat, dat je daar dan zelf gewoon bij bent. En gebruik je hersens dan als ze nog werken. Als je voelt dat je opgewonden begint te worden, dan ga je over tot de orde van de dag, ipv over tot de onderliggende laag kleren (als er nog een laagje onder zit :mrgreen: )

Het probleem zit erin dat wij mensen nieuwsgierig zijn: hoe zou die volgende stap voelen? Spannend! En dan vind ik het onbegrijpelijk dat sommige mensen met een condoom rondlopen voor het geval dat. Sorry, maar als je zo begint, dan heb je de eerste veiligheidsbarierre al meer dan doorbroken. Of als meisjes de pil gaan slikken, want je weet maar nooit (niets over medisch pilgebruik, begrijp me goed!). Een dergelijke houding kan ik echt niet begrijpen. Wat is je principe dan nog waard? Ik wil geen sex voor het huwelijk, maar als het toch gebeurt... NEE, het mag en moet niet gebeuren, dus ook geen vangnetje meenemen!

(Voor de critici: ik ben wel getrouwd en ik heb ook een prachtkereltje)

Op zich ben ik het wel met je eens, maar je moet er ook niet al te nuchter over doen.... want zo werken hormonen nou ook weer niet. De geest is wel gewillig maar het vlees is zwak... Klinkt wat als een dooddoener, maar hoe relevant is het als het over dit onderwerp gaat... Er zijn zoveel voorbeelden van mensen die zich echt hadden voorgenomen het niet te doen, maar waar ze toch de fout in gingen. Het "je moet gewoon je hersens gebruiken" klinkt mooi en is waar, maar in de praktijk werkt het vaak toch iets minder rationeel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 11:58

Buiten dat alles; Stel dat je al 4 jaar een relatie hebt? Het lijkt me verre van gezond als je na vier jaar niet verder bent gegaan dan zoenen. 'seks' is een breed begrip. Ik wil niet zeggen dat je maar meteen geslachtsgemeenschap moet hebben, maar volgens mij is het nogal een vreemde gewaarwording als je in de huwelijksnacht zoiets hebt van; ''Goh, ik wist niet dat jij een moedervlek op je bovenbeen hebt :shock: ''

Ik ben dus wel van mening dat je gemeenschap voor binnen het huwelijk moet bewaren, maar enkel zoenen lijkt mij niet echt gezond..
En ik kan het mensen ook niet kwalijk nemen als het al wél gebeurd is voor het huwelijk. Je bent en blijft een mens, met gierende hormonen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 jul 2006 12:13

Hoezo huwelijksnacht? Lijkt me echt zo'n gigantische anti-climax. 4 jaar lang jezelf in alle bochten wringen om het tegen te houden, en hopsa....nu moet het....euh mag het. Ik zou dan ook aanraden om gewoon het idee van je hersens gebruiken ook te doen in je huwelijksnacht. Als je het 4 jaar lang kan volhouden, dan ook daarna. Sex moet je leren, en dat duurt vrij lang voordat je er een beetje geoefend in bent, dus als je je huwelijksnacht leuk wilt houden....: glaasje champagne, en gaan maffen.... :mrgreen:

Is sex binnen het huwelijk trouwens wel toegestaan als je nog geen kinderen wilt? Je kunt zeggen: een vrouw is maar een korte tijd vruchtbaar per maand, maar ja, stel dat je toch zwanger raakt, dan is het toch eigenlijk niet gewenst? Toch? :?:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 12:19

Is sex binnen het huwelijk trouwens wel toegestaan als je nog geen kinderen wilt? Je kunt zeggen: een vrouw is maar een korte tijd vruchtbaar per maand, maar ja, stel dat je toch zwanger raakt, dan is het toch eigenlijk niet gewenst? Toch?

Als je bijv. financieel erg krap zit, zul je aan geheelonthouding moeten doen vrees ik. Je hebt namelijk nooit de zekerheid dat de vrouw niet zwanger wordt. Die korte vruchtbaarheidsperiode is onzin nl. Ze zeggen ong. twee weken nadat je ongesteld bent geweest, maar dat gaat lang niet altijd op. Ik ken een vrouw met een spierziekte die haar lichaam niet teveel mocht belasten. Ze vertelde dat ze desondanks zwanger werd tijdens de 2e nacht na haar menstruatie. Hierbij waarschuw ik dus de mensen die denken dat ze maar een bepaalde periode vruchtbaar zijn :wink:

Buiten dat ben ik wel van mening dat je kinderen krijgt op het moment dat God je de kinderzegen gééft.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 03 jul 2006 12:26

Smurffie schreef:
Is sex binnen het huwelijk trouwens wel toegestaan als je nog geen kinderen wilt? Je kunt zeggen: een vrouw is maar een korte tijd vruchtbaar per maand, maar ja, stel dat je toch zwanger raakt, dan is het toch eigenlijk niet gewenst? Toch?

Als je bijv. financieel erg krap zit, zul je aan geheelonthouding moeten doen vrees ik.

Juist, je bent getrouwd, de centjes zijn op en je moet met z'n tweeën werken om rond te komen en te sparen. Dan moeten we maar gewoon geen sex hebben? Heb je je eerst al iets van 3 jaar in moeten houden en dan dit... :roll: nee ik zou dan gewoon aan de pil blijven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 12:29

Katlheen schreef:Hoezo huwelijksnacht? Lijkt me echt zo'n gigantische anti-climax. 4 jaar lang jezelf in alle bochten wringen om het tegen te houden, en hopsa....nu moet het....euh mag het. Ik zou dan ook aanraden om gewoon het idee van je hersens gebruiken ook te doen in je huwelijksnacht. Als je het 4 jaar lang kan volhouden, dan ook daarna. Sex moet je leren, en dat duurt vrij lang voordat je er een beetje geoefend in bent, dus als je je huwelijksnacht leuk wilt houden....: glaasje champagne, en gaan maffen.... :mrgreen:

Is sex binnen het huwelijk trouwens wel toegestaan als je nog geen kinderen wilt? Je kunt zeggen: een vrouw is maar een korte tijd vruchtbaar per maand, maar ja, stel dat je toch zwanger raakt, dan is het toch eigenlijk niet gewenst? Toch? :?:

Huh? Natuurlijk is seks binnen het huwelijk toegestaan. Dacht je soms dat seks alleen maar bedoeld is voor de voortplanting, om kindertjes te maken? Als je niet zwanger wil worden moet je kiezen, of geen seks hebben (wat me niet zo'n goed idee lijkt) of pil/condoom gebruiken en dat superkleine risico om zwanger te worden nemen... Overigens kan je ook daarin met God overleggen... en bijvoorbeeld vragen om "de verbehoedsmiddelen te laten werken als dat mag en daarbij dat Gods wil geschiedde". Raak je dan toch zwanger (de kans is erg klein) dan heeft God voor de financiele dingen vast ook wel een oplossing :)

Verder kan je het best opbouwen, door voor het huwelijk al wat intiemer te worden op lichamelijk vlak, dan is de huwelijksnacht geen anti-climax. Nadeel is dat je na zo'n dag vaak helemaal op bent... en wat dat betreft kan je het misschien beter tot de volgende dag bewaren.

Sex moet je leren, en dat duurt vrij lang voordat je er een beetje geoefend in bent, dus als je je huwelijksnacht leuk wilt houden....

Dit snap ik niet... je zult toch een keer moeten beginnen met oefenen... en dat kon moeilijk voor de huwelijksnacht, als je het tot je huwelijk wil bewaren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 12:30

marina87 schreef:
Smurffie schreef:

Als je bijv. financieel erg krap zit, zul je aan geheelonthouding moeten doen vrees ik.

Juist, je bent getrouwd, de centjes zijn op en je moet met z'n tweeën werken om rond te komen en te sparen. Dan moeten we maar gewoon geen sex hebben? Heb je je eerst al iets van 3 jaar in moeten houden en dan dit... :roll: nee ik zou dan gewoon aan de pil blijven.

Dat kan ook. Ik reageerde nu op Kathleen die het m.i. had over mensen die niet aan voorbehoedsmiddelen doen (anders hadden ze het ws. wel gedaan voor het huwelijk) :)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 03 jul 2006 12:35

Oefenen na de huwelijksnacht lijkt me aan te raden. Natuurlijk moet je ergens beginnen met het stadium van klungelen, maar ik wil alleen maar zeggen, dat als je je helemaal gek laat maken door je omgeving en alle andere zaken (het papiertje is getekend, je hebt je vergunning zal ik maar zeggen), dat je dan vaak bedrogen uitkomt met een huwelijksnacht. De eerste keer is echt niet lekker, leuk en wat dies meer zij. 9 van de 10 keer is het een grote domper, en denk je: "is dit het dan? Heb ik me daarom al die jaren in alle bochten gewrongen om er niet aan toe te geven?"
Dus voor de mensen die willen wachten tot het huwelijk, begin dan maar met rustig opbouwen(als je niet verder gaat dan zoenen), en "rush" niet gelijk door naar het fysiek een zijn. Ik ken een paar stellen die dat wel deden, nou, die moesten zich er daarna echt toe zetten om het weer te gaan doen, die hebben het toch als ee grote anti-climax ervaren. Kortom, gewoon wat advies hoor, een ieder moet ermee doen wat hij/zij wil.

Tabee uit Parijs, slechts een graad of 30 hier.... :oops:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 jul 2006 12:56

Marnix, je moet wel nuchter zijn. De eerste drempel is die van de nuchterheid. Ga je daar aan sjorren, dan zit je letterlijk op het hellend vlak. Natuurlijk zijn de hormonen erg sterk, dat ga ik niet ontkennen. Maar je verstand moet altijd werken, ook voor dat je de intimiteit opzoekt.

Heel simpel, als je jezelf een beetje als toegeeflijk-aan-je-hormonen kent dan lijkt het me erg dom om samen op een erg leeg strand het al te gezellig te gaan maken. Maak gebruik van sociale controle. In plaats van dat lege strand is er vast ook wel een strand waar iets meer mensen zijn, en ook al ken je ze niet, dan zou ik het toch niet in mijn hoofd halen om daar samen "de liefde te bedrijven"

Nog een keertje, ik wil niet met mijn vingertje wijzen van oh-hoh, maar pleit wel voor een enorme dosis nuchterheid en rationaliteit. En niet vergeten: leg dit ook voor in het gebed.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jul 2006 16:49

Smurffie schreef:
Boekenlezer schreef:
Smurffie schreef:Hm, Boekenlezer, je moet wel bedenken dat dergelijke seksuele praktijken plaatsvinden in een opgewonden situatie. Je bent echt niet meer bij je volle verstand op het moment dat zoiets gebeurt. Het gebeurt gewoon. Je zou kunnen zeggen dat je die situaties dan maar moet vermijden, maar dat gaat niet altijd. Wat betreft je schuldgevoel tegenover God? Er zijn mensen die in God geloven en wel van mening zijn dat sex voor het huwelijk kan. Dat kan jij misschien persoonlijk niet rijmen met elkaar, maar zij wel.

Hmm, dat is me nou weer wat te extreem uitgedrukt: het gebeurt gewoon. Alsof het te vergelijken is met het geplet worden wanneer er een enorm blok beton op je valt. Inderdaad, dat houd je niet, en dan gebeurt het gewoon.
Dat men opgewonden zal zijn, dat geloof ik best. Maar dat sluit enig gebruik van het verstand nog niet uit.
Wat denk je wat ik voor beheersing aan de dag moet leggen in het geval dat ik met een meisje te maken heb op wie ik smoorverliefd ben, maar zij is nog niet zo ver? Als ik me dan opdringerig ga opstellen - wat dan héél verleidelijk kan zijn! - sta ik het bereiken van mijn doel alleen maar in de weg. Dus dan probeer ik het toch maar anders. Wat minder aan de vorm van de relatie denken, en wat meer aandacht proberen te hebben voor het contact zelf. Zoiets. Maar dat vereist natuurlijk wel veel zelfbeheersing.
Of kan het dan plotseling wel, als het in het eigen belang is?

En dat er rare opinies aangaande (de inhoud van) de Bijbel bestaan, dat weet ik. Petrus schreef al over mensen die de Bijbel graag verdraaien (Zie 2 Petrus 3:16).

Als dat meisje nog niet zover is? Dat is een heel ander verhaal ja, daar had ik het niet over :) En als dat meisje het niet zou willen, dan merk je het vanzelf. Ik had het over de situatie waarin beíde opgewonden zijn.

Wat bedoel je eigenlijk met 'eigenbelang' in deze context? Wat mij betreft is er in een relatie maar weinig sprake van eigenbelang, maar misschien heb ik het mis..

Je verstand gebruiken..hm, geloof me, wij hadden destijds afspraken gemaakt daarover, maar dat doe ik dus nooit meer.
Misschien maakt het daarin ook nog verschil of je 33 bent of 20 (sorry, niet verkeerd bedoeld hoor :) )

Met 'zover' bedoelde ik trouwens niet de seksuele omgang, maar verkering. Zij is nog niet zo ver dat zij verkering wil.
En ik wilde ermee aanduiden dat beheersing van driften wel eens nodig kan zijn.

Met eigenbelang bedoel ik: dat je iets als profijtelijk voor jezelf ziet.
Je beheersen als het om seksualiteit gaat is natuurlijk in je eigen belang. Je verknalt immers iets teers als je je niet beheerst. Maar in bepaalde toestanden kun je daar blind voor zijn. Subjectief gezien is het dan niet in je eigen belang, maar objectief gezien wel.
Ik bedoelde het eigenbelang in subjectieve zin. (Dat komt ook terug in de formulering van zo net. Ik schreef 'ziet'. Meer objectief zou zijn: 'is', en dan met weglating van 'je'.)

En die hele cultuur van 'je mag elkaar zoenen, tongen en aflikken als je verkering hebt', dat moet ook maar eens op de schop. Ik geloof echt niet dat dat goed is. Hoe wou men het op die manier uithouden om zich seksueel te beheersen?
Ik herinner mij, toen ik voor het eerst een grote liefde ontmoette, dat ik zelfs blij was dat ik nog nooit een meisje intiem (= mond op mond, oraal contact dus) gezoend had. Ook dat soort dingen zijn mooi om voor de ware te bewaren.

33 zijn i.p.v. 20 kan volgens mij alleen maar een enorm voordeel zijn met dit soort dingen, aangezien je bepaalde zaken dan beter inziet. Op mijn 20ste kon je echt nog niet zo'n verhaal van mij krijgen als ik nu getypt heb. :D
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2006 17:01

Pff.. niet zoenen lijkt me wat overdreven... Je kan prima zoenen en geen seks voor het huwelijk hebben. Een beetje intimiteit in een relatie is juist ook wel belangrijk volgens mij.... Zie Hooglied voor meer info :)

TheKeimpe, ik ben het met je eens. Het lijkt op papier alleen zoveel makkelijker dan het is. De praktijk wijst uit dat het niet zo is... en dat zijn echt niet allemaal mensen die niet nuchter en rationeel zijn. Verder ben ik het helemala met je eens.

Kathleen schreef:Oefenen na de huwelijksnacht lijkt me aan te raden. Natuurlijk moet je ergens beginnen met het stadium van klungelen, maar ik wil alleen maar zeggen, dat als je je helemaal gek laat maken door je omgeving en alle andere zaken (het papiertje is getekend, je hebt je vergunning zal ik maar zeggen), dat je dan vaak bedrogen uitkomt met een huwelijksnacht. De eerste keer is echt niet lekker, leuk en wat dies meer zij. 9 van de 10 keer is het een grote domper, en denk je: "is dit het dan? Heb ik me daarom al die jaren in alle bochten gewrongen om er niet aan toe te geven?"
Dus voor de mensen die willen wachten tot het huwelijk, begin dan maar met rustig opbouwen(als je niet verder gaat dan zoenen), en "rush" niet gelijk door naar het fysiek een zijn. Ik ken een paar stellen die dat wel deden, nou, die moesten zich er daarna echt toe zetten om het weer te gaan doen, die hebben het toch als ee grote anti-climax ervaren. Kortom, gewoon wat advies hoor, een ieder moet ermee doen wat hij/zij wil.

Ik ken ook genoeg stellen waarbij dat wel prima werkte, maar die gingen inderdaad voor het huwelijk wel iets verder dan alleen maar zoenen. Tja, volgens mij is daar ook niks mis mee... We pleiten dus allebei voor hetzelfde, jij raadt alleen aan met opbouwen te wachten tot voor het huwelijk en ik heb zoiets van: Als je binnenkort gaat trouwen kan je met dat opbouwen ook voor het huwelijk beginnen...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 17:18

Met 'zover' bedoelde ik trouwens niet de seksuele omgang, maar verkering. Zij is nog niet zo ver dat zij verkering wil.
En ik wilde ermee aanduiden dat beheersing van driften wel eens nodig kan zijn.

Het lijkt me vrij logisch dat je niet met elkaar naar bed gaat als je zelfs nog geen relatie hebt. Dan ga je al snel naar de one-night-stand. Bleh, daar moet ik dus niet aan denken, zó vrijzinnig ben ik nu ook weer niet 8) Bovendien hou je daar echt een rotgevoel aan over volgens mij..maar goed, wie ben ik.

En die hele cultuur van 'je mag elkaar zoenen, tongen en aflikken als je verkering hebt', dat moet ook maar eens op de schop. Ik geloof echt niet dat dat goed is. Hoe wou men het op die manier uithouden om zich seksueel te beheersen?
Ik herinner mij, toen ik voor het eerst een grote liefde ontmoette, dat ik zelfs blij was dat ik nog nooit een meisje intiem (= mond op mond, oraal contact dus) gezoend had. Ook dat soort dingen zijn mooi om voor de ware te bewaren.

Ehm, dit vind ik érg sterk overdreven zeg maar :shock:
Dan zou ik me als ik ik jou was in de huwelijksnacht zelfs nog even koest houden :mrgreen:

33 zijn i.p.v. 20 kan volgens mij alleen maar een enorm voordeel zijn met dit soort dingen, aangezien je bepaalde zaken dan beter inziet. Op mijn 20ste kon je echt nog niet zo'n verhaal van mij krijgen als ik nu getypt heb.

Ja, dat bedoel ik precies. Dat is nu het grote verschil tussen jou en mij, waarom we er ietwat verschillend over denken :)

Kaboutertje
Verkenner
Verkenner

..

Berichtdoor Kaboutertje » 03 jul 2006 18:38

Niet zoenen in een relatie lijkt me erg ver gezocht!

dat doe ik ook als ik geen relatie heb..

Nooit spijt van gehad :wink:

of je moet elkaar heel erg onaantrekkelijk vinden wil je niet met elkaar zoenen :mrgreen:

En waarom dat oefenen?!

Seks gaat best wel vanzelf lijkt me...

iniedergeval geen punt om moeilijk over te doen!!

dat vind ik ook het raarste wat ik ooit gehoord heb dat je moet oefenen van te voren zodat je tijdens de huwelijksnacht goede sex hebt :mrgreen:
Dank U voor het kruis Heer! dank U dat U stierf voor ons, U droeg al onze schuld en pijn, nu zijn wij vrij!!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 03 jul 2006 18:50

Bovendien is sex altíjd goed met 'de ware', lijkt mij..zelfs al klungel je het bed uit. Dat kan erg lachwekkend zijn volgens mij 8)

Terug naar “Archief”