Waar zijn wij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jun 2006 09:18

Je merkt dat relatief veel docenten christen zijn, althans bij mijn faculteit. Maar ik moet zeggen dat ik op de middelbare school ook veel christen-docenten had, gek genoeg. Van de acht docenten die ik had in de examenklas waren er drie christen ;)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 29 jun 2006 11:28

ah ik ga komend seizoen weer naar een niet christelijke school :P

maar goed werk ook al met niet christelijke collega's,
ik vond de schok niet zo groot, behalve ooit met een bedrijf waar ik in cursus was, nogal verbaasd gestaan van de vele one-night stand verhalen die ik opeens om me oren kreeg van nog maar net ex-studenten, al kreeg ik het
idee dat een dele grootspraak was :)

dan zit je daar wel met je christelijke moraal en merk je dat er een behoorlijk groot verschil in denken en handelen in bepaalde zaken is, maar dat geeft wel weer genoeg voer tot discussie ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 29 jun 2006 22:08

Marnix schreef:Hippie, dan ga je maar een keer naar een jeugddienst of iets anders interkerkelijks... waar je zeker wel mensen zult vinden die dat wel willen :)

Daar kom ik elke 6 weken 8) alleen ben ik niet zo op-iemand-af-stapperig, en de meeste mensen die daar komen zijn ook christen...

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 02 jul 2006 20:41

Marnix schreef:Ik zie de kroeg meer als een plek net als je werk bijvoorbeeld, waar ook ongelovigen samenkomen, maar dan om te werken, waar ze in de kroeg voor de gezelligheid en het drinken van een biertje zijn.

fem schreef:maar hoe doe je dat als je je niet op je gemak voelt in cafés, of in ieder geval geen vrienden hebt waarmee je naar café's zou kunnen gaan, op een christelijke school zit, in een klein christelijk dorp woont, en op je zaterdag baantje ook weinig gelegenheid is tot een goed gesprek, en al je vrienden christen zijn omdat je door bovengenoemde redenen weinig tot geen nietchristenen leert kennen? Ik zou het op zich wel willen, maar ik weet niet hoe.

edit: was reactie op spacy's laatste zin

Als je geen niet christelijke vrienden hebt... kan je altijd nog met wat christenen naar de kroeg gaan. Mijn stamkroeg (waar ik de laatste tijd niet zo vaak meer kom) is mijn stamkroeg geworden omdat we na cathechisatie er altijd ff heengingen... we hebben zelfs de dominee nog een keer meegenomen :mrgreen: Laatst hadden we een cursus voor jongbelijdende leden, gingen we na afloop even in de pub zitten... gezellig napraten en zo...

Sowieso vraag ik me af of het goed is dat je weinig tot geen nietchristenen kent om de reden dat je christen bent, want volgens mij is dat namelijk geen reden :)

mijn vrienden willen dus niet naar café's, en er is zowiezo maar één café in mijn dorp, en dat is geen leuk café.

Probleem is dat ik ook nog eens graag een vervolgopleidin(kje) wil doen waarbij ik veel over God leer, GPW, bijbelschool, HQschool, Youth for Christ jaar, en ik zo alleen maar christenen ga zien. Ik ga niet óm onchristelijke mensen te ontmoeten een studie kiezen die ik eigenlijk niet wil.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 jul 2006 22:00

Bij zo'n opleiding leer je vast wel mensen kennen die dat geen probleem vinden ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 03 jul 2006 19:46

Om maar even op de beginpost in te gaan: heel herkenbaar!
De middelbare school waar ik op zat was in naam christelijk, maar daar was verder weinig van te merken. Daar kwamen wel hele toffe gesprekken en contacten uit. Ook nu nog. Pas sprak iemand me aan op msn, omdat hij zich nog kon herinneren dat ik christen was en hij had een heel aantal vragen. Echt tof dat ik hem later op de EOjd tegen kwam...
Nu zit ik ook op zo'n heerlijke christelijke-kliek-school. Soms heerlijk om eens flink de diepte in te gaan qua discussies, maar vaak wordt ik er ook wel crazy van. Dan is het allemaal een beetje té. Dan ben ik blij als ik in het weekend weer bij mijn nietchristelijke maatjes ben :)
Ik ben er wel van overtuigd: ook al zit je op een christelijke school of wat dan ook, er zijn manieren zat om naar buiten toe te gaan.
Dan hoef je heus niet per se naar de kroeg. (al is daar niks op tegen vind ik :)) Op je eigen sportclub, je werk of bij je buren is vast ook zat te vertellen.
pobody's nerfect

hans_is_eigenwijs

Re: Waar zijn wij?

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 21 jul 2006 00:57

meschianza schreef:Overdrijf ik? Zie ik het verkeerd? Of ben je het met mij eens en heb je vergelijkbare gevoelens?
Geenszins. Je overdrijft niet, absoluut niet. Het is inderdaad belangrijk dat iedereen het Evangelie hoort, want het is de Blijde boodschap, en zelfs wanneer ze het afwijzen,. dan heb jij toch je plicht a.h.w. gedaan, want ze kunnen voor de witte troon niet zeggen: "Ich habe est nicht gewust?"

Niet zo heel lang geleden stond ik het verkeer te regelen omdat mijn collega's en ik met uitzonderlijk transport in een woonwijk stonden. Toevalligerwijs komt er een man op leeftijd naast me staan, en attendeert me op de tekst die op mijn veiligheidshelm staat. Je bent toch wél een goeie huurling hé, vraagt hij me. En ik geef als antwoord dat ik toebehoor aan het gehuurde land (Beulah land). De man piekert en zegt dat hij me wel denkt te begrijpen. Oh hoezo, vraag ik hem. Bent u ook gelovig? Nee, dat had hij niet van node, want hij was goed voor zijn buurtjes en de mensen, dat hij zéker wel in de hemel zou komen.

Dan heeft u zeker nog nooit de Bijbel gelezen waarin duidelijk staat dat de Here Jezus de Weg, de Waarheid, en het Leven is, en dat niemand tot de Vader komt dan door Hem.

Meen je dat nou, vroeg hij me. Ja, en ik acht dat u niet zoveel jaartjes meer over hebt, en dat u er toch heel serieus over na moet denken. Hij liep peinsend bij me weg, zichtbaar geraakt. En hij was nog niet uit het zicht of mijn collega's beginnen verschrikkelijk te vloeken en te tieren.

Waarom? Dat wisten ze zelf eigelijk niet. Maar voor mij was het een bevestiging van de duivel dat die man door mijn getuigenis behouden werd. Joepie! Feest in de hemel!

Terug naar “Archief”