manisch depressief

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien85
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

manisch depressief

Berichtdoor Gerdien85 » 26 jun 2006 12:37

Hoi,

Ben je manisch depressief? Of denk je dat je dit misschien bent? Ook wel genoemd: bipolaire stoornis.
Lees dan verder!

Ik ben op zoek naar mensen met symptomen van deze stoornis.

Symptomen. Herken je het volgende bij jezelf?

Periodes van depressiviteit of neerslachtigheid waar je eigenlijk bijna niets doet/kan en
Periodes waarin je je extreem goed voelt, heel veel activiteiten onderneemt.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 13:07

iemand die manisch depressief is, heeft die het besef of wil die het besef hebben dat ze manisch depressief zijn?

Afgezien van het feit dat ik me in bepaalde perioden tamelijk neerslachtig/somber voel (ik wil het geen depressiviteit noemen) en daarin geen fut heb om wat dan ook te doen (ik wil vanalles maar ik wil niet), is het niet zo dat ik daarin allerlei dingen ineens ga doen. Ik doe dan wel genoeg, maar dat is dan "normaal".

Geen auto's bestellen enzo.
what the soul hides, blood tells

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jun 2006 13:21

Serenity schreef:iemand die manisch depressief is, heeft die het besef of wil die het besef hebben dat ze manisch depressief zijn?

Ja wel hoor. Wij hebben verschillende deelnemers met een bipolaire stoornis en die weten dat zelf ook echt wel. Alleen als ze in een (zware) manische periode zitten (of zeer depressief zijn) kunnen/willen ze niet toegeven dat hun stemming/problemen daardoor komen en krijgt de omgeving de schuld als er iets mis gaat.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Bertus87
Mineur
Mineur

Berichtdoor Bertus87 » 30 jun 2006 12:07

Ik heb best wel veel wisselingen, maar om mezelf nou manish depressief te noemen. Dat zou ik eigenlijk niet echt weten, kben gemiddeld 1 x per week wel depri, maar dat komt doordat ik geen werk heb en veel thuiszit.

Ik heb dagen dat ik superblij ben, en ik heb dagen dat ik depri ben. Maar in die dagen dat ik superblij ben, heb ik bijvoorbeeld niet de gedachte dat ik van een flat af kan springen en op mn pootjes terecht kom ofzo. Ook niet achterlijk hard rijden, wat ik wel eens hoor. Dus ik zou het niet weten of ik het heb. En liever zet ik mezelf ook niet in een hokje, en hou ik niet zo van die naampjes.

In grote zin heeft iedereen op de wereld een zekere overeenkomst met Manische Depressiviteit, iedereen heeft stemmingswisselingen, de een alleen wat heftiger dan de ander, tjah
" O, Lord we need forgiveness, we've wandered far away "

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jun 2006 12:50

Manisch-Depressief is wel even wat anders dat stemmingswisselingen, die iedereen wel heeft.
Bij een manie is iemand ongewoon actief, zeer overtuigd van zichzelf, wat op den duur escaleerd. Cliënten denken dat ze niet meer in de instelling hoeven te verblijven en kopen wasmachine, magnetron, droger enz. Wat ook is gebeurt is dat een cliënt op Schilhol stond om naar Africa te gaan zonder ticket en geld. Ook slapen deze mensen weinig.
Het depressieve spreekt wel een beetje voor zich, een 'leeg gevoel', een 'waardeloos' gevoel, slecht slapen of te veel slapen, gedachte aan de dood enz.

Het lastige is is dat het eigenlijk twee ziektes zijn, waarvoor allebei medicijnen nodig zijn. Een familielid van een student (van dezelfde opleiding) heeft hierdoor zelfmoord gepleegd omdat hij de verkeerde medicijnen had gekregen, toen hij in een wisseling zat.

Er is nog veel meer over te vertellen, maar dat leek me niet nodig.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 jun 2006 18:57

Hm, ik vraag me ook wel eens af wat nu eigenlijk de zin is van het leven, maar heb gelukkig nog nooit over zelfmoord gedacht :shock: Maar goed, soms heb je wel eens van die buien; Waarom wil ik dingen die ik nooit kan bereiken, waarom heb ik niet doorgeleerd? Waarom weet ik nog steeds niet wat ik wil? Waarom het ik niet de motivatie om iets te ondernemen? etc...

Heel vervelend, maar het zij zo;/

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 01 jul 2006 18:20

Inderdaad, dipjes heb ik ook weleens, soms erg, soms minder erg. Maar echt lang en denken over zelfmoord doe ik niet! Wel dingen afvragen als: Waarom leef ik en wie vind het fijn dat ík leef...maar verder gelukkig niet!
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jul 2006 11:10

Op mijn werk vermoeden we van 1 zorgvrager heel sterk dat hij manisch depressief is.
Ik moet zeggen dat het echt wel erg extreem gedrag veroorzaakt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 jul 2006 11:44

Wij hebben -zoals gezegd- een aantal deelnemers waarbij een bipolaire stoornis officieel is vastgesteld, en het veroorzaakt inderdaad érg extreem gedrag.

Je kunt dan ook niet bij een béétje heftige stemmingswisselingen al spreken van manische depressiviteit, daarvoor moet er heel wat meer aan de hand zijn.

Persoonlijk vind ik dit wel een handige/goede site om meer te weten te komen over deze stoornis.

Als jullie vermoeden dat die zorgvrager manisch depressief is, gaan jullie daar dan wat mee doen? Er is wel behandeling mogelijk als 't officieel is vastgesteld, al zul je daarmee nooit alles kunnen ondervangen...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jul 2006 12:42

in ieder geval wordt er van de week overleg gevoerd tussen psychiater en arts over medicatie.

Verder ligt het bij hem extra moeilijk omdat hij een verstandelijke beperking heeft en een stoornis in autistisch spectrum.
Dit alles op elkaar geeft soms een vrij heftig effect.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 05 jul 2006 19:37

Zó, ja, kan me voorstellen dat dat heftige effecten geeft!
Bij ons komt de combinatie verstandelijke beperking-manisch depressief ook wel voor, maar (gelukkig) niet ook nog 'ns gecombineerd met iets autisme-achtigs...

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 jul 2006 21:30

Manische depressiviteit is puur medicijnenbehandeling. Verder kan er volgens mij ook weinig aan gedaan worden.

Ik ben blij dat ik niet zo'n 'ziekte' heb. Natuurlijk heb ik ook wel eens dipjes e.d. (vragen naar de zin van het bestaan bijv.) maar gelukkig nooit langer dan 2 weken (grens voor depressiviteit en dipjes dacht ik).
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 jul 2006 22:02

Het is ook structuur in je leven aan brengen. Dat helpt uit eindelijk niet , maar we merken bij de zorgvrager dat het hem wel een stukje meer rust geeft. Kan tuurlijk ook met zijn autisme te maken hebben :mrgreen:

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 jul 2006 13:11

Structuur aanbrengen helpt óok bij MD zonder autisme, hoor. :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 jul 2006 14:42

Het gaat op moment ook wel iets beter. Blijft nog wel erg manisch maar we kunnen hem nu weer begeleiden. Pas hadden we echt geen vat meer op zijn gedrag.

I.i.g. kunnen we over 2 weken bij de psychiater terecht. Ben erg benieuwd wat zei zegt.

Terug naar “Archief”