Sabbath en zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 27 jun 2006 21:46

Het is op zijn minst raar de rustdag van een gebod uit de Tien geboden, tegen zo'n uitdrukkelijke waarschuwing in, om er iets aan te veranderen, om het toch maar even op een andere dag te zetten. Het gebod is voor christenen verplicht gesteld door Constantijn en in de verdere geschiedenis hoort het bij de brutaliteiten van de Roomse kerk die veel dingen als onfeilbaar heeft neergezet regelrecht tegen Gods woord in. Er zijn roomsen (geweest) die ongeveer het volgende zeggen: " zolang de christenen de zondag niet herroepen, herroepen wij onze stellingen ook niet". Wat dat betreft kan ik in hun gedachtegang meekomen. We moeten consequent zijn!

En Menucha, ik weet zeker dat hiermee niet de rustdag wordt bedoeld.
Misschien heeft de NBV in dit geval duidelijker vertaald, het lijkt mij logischer:

Rom 14:5 NBV:
5De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Het zou trouwens erg raar zijn, als iedereen de rustdag op een dag van de week zou houden die hem het beste uitkomt!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 22:42

Is dat zo? De sabbath (met al die andere speciale dingen als jubeljaar, sabbatsjaar etc) verwezen toch ook heel duidelijk naar de vrijheid die Jezus bracht... in Hebreeen wordt dit uitgewerkt, in een wat ingewikkeld gedeelte, maar volgens mij wordt gezegd dat er nog sabbatsrust is, maar dat dit de rust is die Jezus Christus bracht en waar we door geloof in Hem in mogen ingaan. Goed om deze tekst eens aandachtig te bestuderen.

1 Laten wij daarom op onze hoede zijn, dat niemand van u, terwijl nog een belofte van tot zijn rust in te gaan bestaat, de indruk zou wekken achter te blijven. 2 Want ook ons is het evangelie verkondigd evenals hun, maar het woord der prediking was hun niet van nut, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen, die het hoorden. 3 Want wij gaan tot [de] rust in, wij, die tot geloof gekomen zijn, zoals Hij gesproken heeft:
gelijk Ik gezworen heb in mijn toorn:
Nooit zullen zij tot mijn rust ingaan,
en toch waren zijn werken van de grondlegging der wereld af gereed. 4 Want Hij heeft ergens van de zevende dag aldus gesproken: En God rustte op de zevende dag van al zijn werken; 5 en hier wederom: Nooit zullen zij tot mijn rust ingaan. 6 Aangezien nog te wachten is, dat sommigen tot die rust zullen ingaan, en zij, die het evangelie eerst ontvangen hebben, niet ingegaan zijn wegens hun ongehoorzaamheid, 7 stelt Hij wederom een dag vast, heden, als Hij door David na zo lange tijd spreekt, zoals boven gezegd werd:
Heden, indien gij zijn stem hoort,
verhardt uw harten niet.
8 Want indien Jozua hen in de rust gebracht had, zou Hij niet (meer) over een andere, latere dag gesproken hebben. 9 Er blijft dus een sabbatsrust voor het volk van God. 10 Want wie tot zijn rust is ingegaan, is ook zelf tot rust gekomen van zijn werken, evenals God van de zijne.
11 Laten wij er dus ernst mede maken om tot die rust in te gaan, opdat niemand ten val kome door dit voorbeeld van ongehoorzaamheid te volgen.

Er zit denk ik gelijk het antwoord op je opmerking in dat het raar zou zijn als iedereen een willekeurige rustdag zou kunnen uitkiezen of zo. De zondag is voor mij trouwens vooral geschikt en komt me het beste uit, omdat de meeste kerken (en ook de mijne) dan diensten hebben ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

zda
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor zda » 27 jun 2006 22:53

Marnix schreef:
Op zich wel... maar of dat inhoudt dat we de rustdag weer naar zaterdag moeten zetten? Ik weet niet of de dag waarop de rustdag gehouden wordt het belangrijkst is, wel geloof ik dat de rustdag een goede regel van God is... maar dat die nu op zondag gevierd wordt, tast dat de essentie van de regel aan en is het dus daarmee fout?

Wat zegt het vierde gebod? Het zegt duidelijk dat de zevende dag de sabbat van de Heer is. Dat is de dag die geheiligd is en gezegend en waarop Hij gerust heeft. Dus geen enkele andere dag is zo apart gezet door God dan de zevende dag. Geen 1ste dag of 2e dag enz maar de 7e dag.
De wet van God is onveranderlijk. Het is nl. een uitdrukking van Zijn karakter:liefde. Gij is gisteren en heden dezelfde gebleven en daarom is ook Zijn wet dezelfde gebleven ook al hebben mensenhanden deze veranderd.
Als we de 10 geboden uit de Algemene Katholieke Catechismus en Exodus 20 naast elkaar zetten krijgen we dit.
Catechismus
1:Ik ben de Here, uw God. Gij zult geen vreemde goden voor Mijn aangezicht hebben.
2:Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken.
3:Gedenk dat gij de sabbat heiligt.
4:Eer uw vader en uw moeder.
5:Gij zult niet doodslaan.
6:Gij zult niet echtbreken.
7:Gij zult niet stelen
8:Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
9:Gij zult niet begeren uws naasten vrouw.
10:Gij zult niet begeren uws naasten goed.
Exodus 20
Toen sprak God al deze woorden:
1:Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
2:Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.
3:Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt.
4:Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt; zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de HERE, uw God; dan zult gij geen werk doen, gij noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch de vreemdeling die in uw steden woont. Want in zes dagen heeft de HERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende de HERE de sabbatdag en heiligde die.
5:Eer uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land dat de HERE, uw God, u geven zal.
6:Gij zult niet doodslaan.
7:Gij zult niet echtbreken.
8:Gij zult niet stelen.
9:Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
10:Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is.
Een heel groot verschil dus tussen de wet van God en van de mens.
Jaagt naar vrede met allen en naar de heiliging, zonder welke niemand de Here zal zien. Hebreeën 12:14

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 22:57

Zie mijn laatste post als onderbouwing voor het anders omgaan met de sabbat, niet alleen door ons, maar al door de apostelen (denk aan de hier al aangehaalde teksten uit het nieuwe testament die de sabbatsrust door Jezus werk in een ander perspectief zetten... volgens mij staat in de tekst die ik aanhaalde uit Hebreeen het antwoord waarom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 28 jun 2006 06:14

Zeker heeft de Hebreeenbrief wat te vertellen over de rust ingaan van de sjabbath. Het probleem dat gesteld wordt is dat men nog geen geloof had bij het ontvangen van de inzettingen. Men probeerde Tora vanuit het vlees te doen en zo kwam men onder andere niet toe aan de rust van de sjabbathdag. De andere dag nu die genoemd wordt heeft te maken met dat menzo snel mogelijk "heden" tot Zijn doel moet komen - als gelovige gaan leven uit het nieuwe leven dat mogelijk is door een nieuw hart en een nieuwe geest, d.w.z. een vlesen levend gemaakt hart en een levendgemaakte geest, met inwoning van G-ds Geest daarbij, wat populair dus wel wedergeboren genoemd wordt. Vanuit deze status kan de Tora die geestelijk is ook uitgevoerd worden en de sjabbath ook echt beleeft gaan worden, rustend van het idee dat het een inspanning zou moeten zijn de sjabbath te houden. De sjabbath is er immers apartgezet om eenmaal per week je opnieuw, door daar de dag naar in te richten, rustende van alle slaafsheid en lusten, je op G-d te richten, hetgeen resulteerd in een "bezieling" een verkwikking van de ziel van G-dswege, doordat wij ruimte aan Hem geven gedurende die dag.
Dan kun je natuurlijk wel andere dagen gaan kiezen, maar het is deze dag die G-d apartzette en zegende (Gen.2:2).
Overigens ben ik nog steeds van mening dat de sjabbath geboden is aan Israel:
Dat dan de kinderen van Jiesrael de sjabbath houden, de sjabbath onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond. Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen van Jiesrael een teken in eeuwigheid zijn; omdat de HASJEM, in zes dagen, de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag gerust en Zich verkwikt heeft. (Ex.31:16,17)
en niet aan de volken, maar de intelligentie van een ieder wel uitgedaagd wordt wanneer hij ziet watG-d Zelf heeft gedaan (Gen.2:1,2), hoe Hij ook de volken nodigt (Jesaja 56) en in de toekomst verplicht (Jesaja 66:23).

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 29 jun 2006 22:10

Is dat zo? De sabbath (met al die andere speciale dingen als jubeljaar, sabbatsjaar etc) verwezen toch ook heel duidelijk naar de vrijheid die Jezus bracht...

Ik heb toch al gezegd dat we als volgeling van Christus Zijn geboden moeten houden. Wel zijn zij vrij van de slavernij van de zonde en zullen zij eenmaal rust vinden in de gemeenschap met God. Maar het is voor hen geen onrust om de Tien Geboden te houden! David heeft er integendeel vermaak in, om daarin God te eren.
Zelf heeft Hij gezegd dat de Tien Geboden (daar verwijst Matt. 5:18 toch echt naar) niet zullen veranderen. Ook heeft de sabbat zijn oorsprong in de scheppingsweek en is het als een bijzonder Verbondsteken tussen God en de mens, is ingeschreven door God in stenen tafelen.
Verder nog dit, het is al voorspeld dat een antichristelijke macht de wet en de tijden zou menen te veranderen, kijk maar:

Daniel 7:
23 Hij zeide aldus: Het vierde dier zal het vierde rijk op aarde zijn, dat verscheiden zal zijn van al die rijken, en het zal de ganse aarde opeten, en het zal dezelve vertreden, en het zal ze verbrijzelen.
24 Belangende nu de tien hoornen: uit dat koninkrijk zullen tien koningen opstaan, en een ander zal na hen opstaan; en dat zal verscheiden zijn van de vorigen, en het zal drie koningen vernederen.
25 En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogste, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en het zal menen de tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in deszelfs hand overgegeven worden tot een tijd, en tijden, en een gedeelte eens tijds.

Volgens uitleggers in Bijbelverklaring Dachsel is dat vierde dier het romeinse rijk. Constantijn was er een van de keizers van en hij heeft de tijden en de wet menen te veranderen. Als je betere uitleg voor dit gedeelte heb, zou ik die wel eens willen horen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 jun 2006 22:54

huub schreef:
Is dat zo? De sabbath (met al die andere speciale dingen als jubeljaar, sabbatsjaar etc) verwezen toch ook heel duidelijk naar de vrijheid die Jezus bracht...

Ik heb toch al gezegd dat we als volgeling van Christus Zijn geboden moeten houden. Wel zijn zij vrij van de slavernij van de zonde en zullen zij eenmaal rust vinden in de gemeenschap met God. Maar het is voor hen geen onrust om de Tien Geboden te houden! David heeft er integendeel vermaak in, om daarin God te eren.
Zelf heeft Hij gezegd dat de Tien Geboden (daar verwijst Matt. 5:18 toch echt naar) niet zullen veranderen. Ook heeft de sabbat zijn oorsprong in de scheppingsweek en is het als een bijzonder Verbondsteken tussen God en de mens, is ingeschreven door God in stenen tafelen.
Verder nog dit, het is al voorspeld dat een antichristelijke macht de wet en de tijden zou menen te veranderen, kijk maar:

Daniel 7:
23 Hij zeide aldus: Het vierde dier zal het vierde rijk op aarde zijn, dat verscheiden zal zijn van al die rijken, en het zal de ganse aarde opeten, en het zal dezelve vertreden, en het zal ze verbrijzelen.
24 Belangende nu de tien hoornen: uit dat koninkrijk zullen tien koningen opstaan, en een ander zal na hen opstaan; en dat zal verscheiden zijn van de vorigen, en het zal drie koningen vernederen.
25 En het zal woorden spreken tegen den Allerhoogste, en het zal de heiligen der hoge plaatsen verstoren, en het zal menen de tijden en de wet te veranderen, en zij zullen in deszelfs hand overgegeven worden tot een tijd, en tijden, en een gedeelte eens tijds.

Volgens uitleggers in Bijbelverklaring Dachsel is dat vierde dier het romeinse rijk. Constantijn was er een van de keizers van en hij heeft de tijden en de wet menen te veranderen. Als je betere uitleg voor dit gedeelte heb, zou ik die wel eens willen horen.

De 10 geboden houden is idd goed... alleen vraag ik me af of het zo erg is dat de rustdag nu op zondag is, want zit het goede van het gebod hem in de dag? Of in de feit dat God ons een rustdag geeft om tot rust te komen en Hem te dienen, samen te komen als kinderen van Hem... naar Hem te luisteren. ;)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 30 jun 2006 06:30

Marnix schreef:De 10 geboden houden is idd goed... alleen vraag ik me af of het zo erg is dat de rustdag nu op zondag is, want zit het goede van het gebod hem in de dag? Of in de feit dat God ons een rustdag geeft om tot rust te komen en Hem te dienen, samen te komen als kinderen van Hem... naar Hem te luisteren. ;)
"Als nu G-d op de zevende dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op de zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had. En G-d heeft de zevende dag gezegend, en die geheiligd; omdat Hij op die gerust heeft van al Zijn werk, hetwelk G-d geschapen had, om te volmaken." (Gen.2:2,3). Een paar duizend jaar later gebied Hij de Jiesrael de sjabbath, de zevende dag der week, te houden. Blijkbaar hecht G-d aan die dag, die Hij gezegend en apartgezet heeft. Hij verwist ook waarom het die dag moet zijn: "Want in zes dagen heeft HASJEM de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte op de zevende dag; daarom zegende HASJEM de sjabbathdag, en heiligde die." (Ex.20:11).
Het is duidelijk; er is geen sprake van willekeur mogelijk voor een rustdag. HASJEM hield die dag op met creeeren en vraagt Jiesrael hier steeds ook op die dag te staken met werken. Hij heiligde - d.w.z. zette apart/wijde/zonderde af - die dag; en vraagt ook Jiesrael die dag te herinneren apart te zetten: "Gedenk de sjabbatdag, dat u die heiligt" (Ex.20:8).
Wordt dit tot een soort verering van een bepaalde dag? Nee, er staat immer steeds: "de zevende dag is de sjabbath tot HASJEM uw G-d;" (Ex.20:10). Sjabbath is afgeleid van sjabath, dat rusten, ophoeden betekent. In het hebreeuws komen we ook steeds de uitdrukking sjabbath l'HASJEM tegen. " l' " voor de Naam van G-d betekent hier "tot" of "voor" (ten behoeve van); dus het gaat niet om een dag een lekker voor jezelf luieren, niksen, maar die dag voor Hem te houden. Elders in de Schrift zien we dat G-d niet gediend is van eigenzinnige G-dsdienst. Gedenk de twee zonen van Ahharron de hogepriester, die jammerlijk omkwamen door zijn toorn, omdat zij iets hadden verricht dat hen niet geboden was.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 08:39

De 10 geboden houden is idd goed... alleen vraag ik me af of het zo erg is dat de rustdag nu op zondag is, want zit het goede van het gebod hem in de dag? Of in de feit dat God ons een rustdag geeft om tot rust te komen en Hem te dienen, samen te komen als kinderen van Hem... naar Hem te luisteren.

Als God ons gebiedt het op de 7e dag te houden, als Hij in Mattheus 5 benadrukt dat de wet niet veranderd mag worden, maar het toch gebeurd, denk ik ja weet ik wel zeker, dat God het een belediging vindt.
Het gaat er niet om, wat jij denkt van de waarde van een bepaalde dag, maar wat God daarvan vindt.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 11:19

Zoals we allen wel weten klopt onze jaartelling zeker niet, er zijn wel meerdere versies in omloop; ook die kloppen niet...
Dus hoe weten we nu dat de 7e dag ook de 7e dag is en niet bv de 3e???

Nog een vraag: waarom zouden we er maar 10 houden en niet alle 613?? waar staat het onderscheid??

En hoe willen jullie Galaten dan interpreteren? Deze Galliers waren begonnen met Jezus Christus, maar geëindigd met de wet..
Paulus noemt hen in galaten 3:1 zelfs uitzinning en betoverd.. Hij wijst er op dat ze (en wij met hen) de genade te niet doen door de wet..

Als mens kan je de wet niet houden!!!! zeker niet de hele wet die God gegeven heeft en als je op één deel struikelt, struikel je over alles..
En het steeds maar op nieuw proberen wijst op het hoogmoedige van de mens: ik kan het stiekem toch wel: NEE de mens is tot niets goeds in staat. DAAROM is er de Genade van God.

Wij zijn een nieuwe schepping, maar hebben helaas onze oude zondige vlees nog omdat we nu eenmaal nog niet letterlijk dood zijn. We zouden helemaal geen rekening meer moeten houden met het oude vlees, de zonden (hoe meer aandacht (water) je geeft aan onkruid, hoe harder het gaat groeien, maar door geen aandacht te geven verdord het). Richt je op de Genade van God, op het dienen en eren van Hem.

God heeft Zijn Zoon Jezus gegeven en Hij heeft de wet gehouden en vervult: Hij was en is de enige Die dat kon...

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 12:53

Zoals we allen wel weten klopt onze jaartelling zeker niet, er zijn wel meerdere versies in omloop; ook die kloppen niet...
Dus hoe weten we nu dat de 7e dag ook de 7e dag is en niet bv de 3e???

Als je je aan de sabbat wil houden, lijkt het mij meest logisch, om dat op zaterdag te doen. Dat wordt in ons land algemeen erkend als 7e dag, op enkele uitzonderingen na dan :wink:

Nog een vraag: waarom zouden we er maar 10 houden en niet alle 613?? waar staat het onderscheid??

Het onderscheid zie je terug in het leven van Jezus. Als het gaat over de invulling van de sabbat en de reiniging van de vaten e.d. wetten, kun je zeggen dat Jezus Zich daar niet letterlijk aan hield. Maar in de bergrede van Hem (matt. 5-7) zie je dat Hij aan de Tien Geboden zelfs een diepere betekenis aan gaf: liefde tot God en liefde tot de naaste. En deze Wet (5:18 ) is onveranderlijk. Als je liefde heb tot God: dien je geen andere goden, heb je geen gesneden beelden voor je aangezicht (elk gebod is zeer wijd uit te breiden, omdat Gods wet zeer wijd is, maar dat doe ik hier nou niet), vloek je niet, en hou je op de 7e dag de rustdag. De andere 6 geboden hebben betrekking op liefde tot je naaste.
Hier hield Jezus Zich volkomen aan, aan die 613 regeltjes niet!

En hoe willen jullie Galaten dan interpreteren? Deze Galliers waren begonnen met Jezus Christus, maar geëindigd met de wet..
Paulus noemt hen in galaten 3:1 zelfs uitzinning en betoverd.. Hij wijst er op dat ze (en wij met hen) de genade te niet doen door de wet..

De Galliers gingen, zo maak ik uit jouw quote tenminste op, verkeerd om met de wet. Zij meenden buiten Christus om een gerechtigheid op te kunnen bouwen voor God. En nee, dat kan nooit, omdat wij de Wet nooit volmaakt kunnen houden. Maar dat wil niet zeggen, dat Gods kinderen geen liefde meer behoren te hebben tot het onderhouden van Gods inzettingen! Maar ze zullen moeten beseffen, dat ze zonder Hem niets kunnen doen en dat alles wat uit het geloof niet is, zonde is.

Als mens kan je de wet niet houden!!!! zeker niet de hele wet die God gegeven heeft en als je op één deel struikelt, struikel je over alles..
En het steeds maar op nieuw proberen wijst op het hoogmoedige van de mens: ik kan het stiekem toch wel: NEE de mens is tot niets goeds in staat. DAAROM is er de Genade van God.

Wij zijn een nieuwe schepping, maar hebben helaas onze oude zondige vlees nog omdat we nu eenmaal nog niet letterlijk dood zijn. We zouden helemaal geen rekening meer moeten houden met het oude vlees, de zonden (hoe meer aandacht (water) je geeft aan onkruid, hoe harder het gaat groeien, maar door geen aandacht te geven verdord het). Richt je op de Genade van God, op het dienen en eren van Hem.

God heeft Zijn Zoon Jezus gegeven en Hij heeft de wet gehouden en vervult: Hij was en is de enige Die dat kon...

Helemaal waar! We moeten in Hem blijven, en Hij in ons. Dan kunnen we pas veel vrucht dragen (Joh. 15:5) Hij heeft alleen de gerechtigheid aangebracht, omdat Hij alleen de Wet volmaakt heeft gehouden.
Toch maakt het wel uit hoe wij leven! Het eerste is echter: Zijn wij in Christus? Want dan kun je pas voor het eerst goede werken doen. In Lukas 19 gaat het over de gelijkenis van de 10 ponden. De een krijgt meer dan de ander.
En in Spreuken 12:14 staat dit:
Want God zal ieder werk in het gericht brengen, met al wat verborgen is, hetzij goed, of hetzij kwaad.

En in 2 Kor 5:10 dit:
Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.

3 Joh 1:11:
Geliefde, volgt het kwade niet na, maar het goede. Die goed doet, is uit God; maar die kwaad doet, heeft God niet gezien.

Zo zie je maar dat goede werken een vrucht zijn van het geloof, die God wil belonen. Maar een mens die geleerd heeft kwaad te doen, kan geen goed doen:
Jer. 13:23:
Zal ook een Moorman zijn huid veranderen? of een luipaard zijn vlekken? Zo zult gijlieden ook kunnen goed doen, die geleerd zijt kwaad te doen.
Zonder Mij kunt gij niets doen

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 13:24

Dat denk ik toch niet: vraag een willekeurige Nederlander wat de eerste dag van de week is en hij/zij zal de maandag noemen. Weekeinde beslaat zaterdag en zondag…
Dus toch sabbat op zondag? ;-)
Mij maakt het totaal niet uit, dus men doet maar..

Dat ik het onderscheid in het leven van Jezus terug kan zien.. mmm.. volgens de Joden in ieder geval niet!! Altijd en eeuwig hadden ze wel iets op de stijl van Jezus aan te merken.
Maar Jezus heeft de wet vervult en wij leven nu niet meer onder de wet, maar onder de genade (Romeinen 2 en 3, 7 of gewoon heel de brief en Galaten erbij)

Als je in Christus bent, kun je nergens anders zijn dan daar en dien je ook geen andere goden, maar als je naar het vlees bent, dan bedenk je dat des vleses is, en het bedenken des vleses is de dood…(Romeinen 8 ). Wij zouden bedenken (zoeken) naar den Geest en daaruit volgen de werken (zie ook Jakobus) en die zullen beoordeelt worden en eventueel loon opbrengen. Niet wat het vlees doet, want die is allang dood met Christus! Zo is ook de gelijkenis van de ponden en talenten bedoeld en ook 2 kor 5:10… de werken na dat je wedergeboren bent..

Waarom zou je de wet gaan houden als je daarvan bent verlost??? Heeft God het niet goed gedaan? Abraham wet gerechtvaardigd vanwege zijn geloof, zonder de wet.
Pakweg 2500 jaar na de 7 scheppingsdagen kwam de wet voor 430 jaar en ALLEEN voor het volk Israël. Na de ballingschap vonden de Joden dat ze de wet maar moesten gaan houden, terwijl God had gezegd: nu hoeft het niet meer, Ik zal voor iets anders zorgen: jullie hebben je er nog nooit aangehouden. Maar dat was in het verkeerde keelgat van de Joden en ze maakten een variatie op de wet van Mozes en die houden ze nog (soms dan).

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 01 jul 2006 13:44

Dat denk ik toch niet: vraag een willekeurige Nederlander wat de eerste dag van de week is en hij/zij zal de maandag noemen. Weekeinde beslaat zaterdag en zondag…
Dus toch sabbat op zondag?
Mij maakt het totaal niet uit, dus men doet maar..

Slaat nergens op, alle kalenders in ons land geven zaterdag als 7e dag aan, dacht ik :?

Dat ik het onderscheid in het leven van Jezus terug kan zien.. mmm.. volgens de Joden in ieder geval niet!! Altijd en eeuwig hadden ze wel iets op de stijl van Jezus aan te merken.

Ik heb het over het onderscheid tussen de 10 geboden en de 613 geboden, waar jij het toen ook over had

Maar Jezus heeft de wet vervult en wij leven nu niet meer onder de wet, maar onder de genade (Romeinen 2 en 3, 7 of gewoon heel de brief en Galaten erbij)

Als je in Christus bent, kun je nergens anders zijn dan daar en dien je ook geen andere goden, maar als je naar het vlees bent, dan bedenk je dat des vleses is, en het bedenken des vleses is de dood…(Romeinen 8 ). Wij zouden bedenken (zoeken) naar den Geest en daaruit volgen de werken (zie ook Jakobus) en die zullen beoordeelt worden en eventueel loon opbrengen. Niet wat het vlees doet, want die is allang dood met Christus! Zo is ook de gelijkenis van de ponden en talenten bedoeld en ook 2 kor 5:10… de werken na dat je wedergeboren bent..

Probeerde ik ook te zeggen :) Klein dingetje: het vlees is nog niet dood, maar wel gekruisigd. (Jezus was niet gelijk gestorven aan het kruis)

Waarom zou je de wet gaan houden als je daarvan bent verlost??? Heeft God het niet goed gedaan? Abraham wet gerechtvaardigd vanwege zijn geloof, zonder de wet.
Pakweg 2500 jaar na de 7 scheppingsdagen kwam de wet voor 430 jaar en ALLEEN voor het volk Israël. Na de ballingschap vonden de Joden dat ze de wet maar moesten gaan houden, terwijl God had gezegd: nu hoeft het niet meer, Ik zal voor iets anders zorgen: jullie hebben je er nog nooit aangehouden. Maar dat was in het verkeerde keelgat van de Joden en ze maakten een variatie op de wet van Mozes en die houden ze nog (soms dan).

Naar je eigen goeddunken leven, is niet wat God wil. Zijn gebod houdt nog wel kracht, hoor!
Waarom de wet houden? Omdat God het wil! Die 10 geboden zijn echt niet alleen voor de Joden, dat is onzin. Wij mogen toch ook niet doodslaan, echtbreken, stelen, liegen en noem maar op?!!!??!
Zonder Mij kunt gij niets doen

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 14:02

We zijn echt hartstikke dood hoor: zie Romeinen 6..

Voor de goede orde zou je al de brieven van Johannes moeten lezen ipv wat ik nu doe één tekst eruit vissen, maar goed:

1 johannes 3:6-11
6 Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.
7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.
8 Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.
9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft,
11 ¶ Want dit is de verkondiging, die gij van den beginne gehoord hebt, dat wij elkander zouden liefhebben.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 01 jul 2006 14:04

nog even over de kalenders en agenda's: bij mij beginnen ze bij de maandag :oops:

Terug naar “Archief”