homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2006 08:15

Om eens controversieel te zijn (valt ook wel weer mee eigenlijk), homoseksualiteit wordt gelinkt aan anale seks (wat onnatuurlijk is) mag een christen (die belijd dat het lichaam de tempel van de Geest is) anale seks hebben (dus ook met zijn vrouw binnen een huwelijk niet)?

Overigens... ik val op zowel jongens als meisjes, maar ik kan dus de keuze maken dat is makkelijker.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 jun 2006 08:33

Een relatie is wat anders dan n***en. Sorry, moest ik even kwijt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jun 2006 10:55

Raido schreef: Overigens... ik val op zowel jongens als meisjes, maar ik kan dus de keuze maken dat is makkelijker.

Hier word ik als homo dus best een beetje boos om: "maar ik kan dus de keuze maken".

Nee! Dat kun je niet als je gelooft dat de bijbel dit verbiedt!!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jun 2006 11:00

meboy schreef:
Het heeft ook geen zin om die veroordelingen met redeneren weg te poetsen. Die zijn niet weg te redeneren; net zoals de 10 geboden niet weg te redeneren zijn; God heeft zijn weg met de mensheid echt wel juridisch afgedekt om het zo maar eens te zeggen.

Ik geloof ook vast dat de veroordelingen in de bijbel niet alleen voor een bepaald groepje gelden, maar voor iedereen.

Maar ik krijg het maar niet duidelijk dat ik nog steeds nergens kan lezen dat een relatie in liefde en trouw tussen twee mensen van hetzelfde geslacht niet mag. Ik lees ook niet expliciet dat het wel mag, maar de liefde doet de ander geen kwaad, en het is niet goed dat de mens alleen zij... enz...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 30 jun 2006 11:04

Denkertje21 schreef:
Raido schreef: Overigens... ik val op zowel jongens als meisjes, maar ik kan dus de keuze maken dat is makkelijker.

Hier word ik als homo dus best een beetje boos om: "maar ik kan dus de keuze maken".

Woo, chill boy . . . dillema's. Voor een ieder mens heeft het ontdekken van zijn / haar seksualiteit strugles.

Scape

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jun 2006 11:09

Dit heb ik ooit ergens van het internet geplukt en zet alles wel erg fraai op een rijtje:

De volgende teksten worden vaak geciteerd om homoseksualiteit te veroordelen:

Deuteronomium 23:17 "Er zal geen hoer zijn onder de dochteren van Israel; en er zal geen schandjongen zijn onder de zonen van Israel."
Leviticus 18:22 "Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel."
Romeinen 1:27 "En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende."
1 Cor.6:10 "Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven."

Dergelijke teksten worden door Christenen vaak als bewijs aangevoerd voor het verwerpen van homofilie. Maar een geloof is niet het naleven van teksten, en de bijbel is niet een opsomming van teksten. In de bijbel kunnen we Gods woord vinden, maar dan moeten we wel de hele bijbel lezen en ons best doen de stukken in hun verband te zien.

Wetboeken in hun verband

Deuteronomium en Leviticus zijn wetboeken geschreven voor het volk van Israël nadat ze uit Egypte zijn gevoerd. Vanuit de 70 mensen die ten tijde van Jozef in Egypte kwamen wonen, was een heel volk ontstaan, een volk dat vele jaren zwaar onderdrukt had geleefd, de laatste tijd zelfs als dwangarbeiders.

Na de strijd tussen Mozes en de farao, waren de Joden eindelijk vrij en mochten ze Egypte verlaten. Maar als een volk generaties lang als slaven behandeld is, is het logisch dat de algemene opleiding nihil is. Daarnaast bracht de plotselinge vrijheid ook risico's op ontsporing met zich mee. Maar dit volk moest wel een nieuw land gaan opbouwen, een land waarin het geloof in Jaweh een centrale rol moest spelen.

Vandaar dat er drastische maatregelen nodig waren. Deze drastische maatregelen bestonden uit een strenge en duidelijke wetten. Streng en duidelijk, zodat er voor het laag opgeleide volk geen misverstanden konden zijn. De behoefte aan duidelijkheid leidde er zelfs toe dat alles wat niet duidelijk in een vakje paste afgewezen werd; zelfs het dragen van kleding gemaakt uit twee verschillende grondstoffen was verboden.

De oude generatie had moeite met deze nieuwe wetten, vandaar dat het volk zelf door de woestijn moest blijven dwalen tot de hele oudere generatie overleden zou zijn. De nieuwe generatie die het beloofde land mocht binnentrekken, was dus van kinds af aan opgevoed met deze nieuwe wetten en konden zo een frisse start maken. Daarnaast konden deze kinderen tijdens hun verblijf in de woestijn een betere algemene opleiding krijgen, zodat zij beter in staat waren zelfstandige sociale structuren op te zetten in het nieuwe land.

Wat staat er in de wet?
Er staat in dat homoseksueel handelen verboden is, maar er staat nog veel meer in, bijv. in Leviticus;

1: wetten voor het brandoffer (nu niet meer van toepassing)
2: wetten voor het spijsoffer (nu niet meer van toepassing)
3: wetten voor het dankoffer (nu niet meer van toepassing)
4: wetten voor het zondoffer (nu niet meer van toepassing)
5: wetten voor het schuldoffer (nu niet meer van toepassing)
6: strafmaat voor diefstal en leugens (nu achterhaald)
6: wetten voor het bereiden van het brandoffer (nu niet meer van toepassing)
11: wetten over reine en onreine dieren (alleen van toepassing voor Joden)
12: wetten voor reiniging van kraamvrouwen (kunnen nu als vreemd en discriminerend worden opgevat)

19:9 een deel van de oogst laten staan voor de armen (nu niet meer van toepassing)
19:10 afgevallen oogst laten liggen voor de armen (nu niet meer van toepassing)
19:19 verschillende beesten mogen niet samenwerken (?? nu niet meer van toepassing)
19:19 geen 2 verschillende zaden tegelijk zaaien. (biologisch achterhaald en nu niet meer van toepassing)
19:9 alleen kleding van één grondstof (welke Christen let op de labels van zijn kleding?)
19:20 overspel met een dienstmaagd (slavin) wordt alleen bestraft met geseling i.p.v. de dood bij seks met een vrij iemand. (klasse onderscheid; het zou juist zwaarder bestraft moeten worden!)
19:27 gij zult de hoeken uws hoofd niet rond afscheren .. (wat was dat nu?)
19:18 seks met een ongestelde vrouw leidt tot verbanning (hoor ik nooit iemand over)
21:18-22 kreupelen, blinden, en ander gehandicapten, extreem lange of dwergen mogen niet aan God offeren: want dan ontheiligen zij zijn heiligdom! (discriminatie! wel een tekst die het in de 2e wereldoorlog waarschijnlijk wel aansloeg bij bepaalde groepen)

Kortom: een hele rij met regels en wetten waar geen zinnig mens zich nu nog aan zou houden. T.a.v. homofilie wordt ineens een onverzettelijk standpunt ingenomen. Het kan niet anders zijn dat deze selectiviteit het gevolg is van angst voor homofilie of het resultaat van historisch gegroeide "normen".

Wat staat er in de brieven?

Romeinen 1:27 "En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende."

Deze tekst moet in verband gelezen worden. Het beste kun je Romeinen 1 en 2 helemaal lezen:

In 1:20 "Want zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien"
Hier wordt dus verteld dat ieder mens Christen of heiden een besef heeft van God en een besef van goed en kwaad. Vervolgens wordt verteld dat de mensen zich niet naar dit besef luisteren en God niet hebben verheerlijkt.

In 1:24 "Daarom heeft hen God ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren."
Hier wordt dus aangegeven dat seksuele losbandigheid de straf is voor het niet luisteren naar God. Maar behalve seksuele losbandigheid wordt in 1:29 ook andere straffen genoemd: "Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid; vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid: ..."
Boosheid, gierigheid, valt hier dus in dezelfde categorie als homofilie. Hoeveel Christenen realiseren zich dat?

Maar dan in 1:31 "Onverstandigen, verbondbrekers, zonder natuurlijke liefde, onverzoenlijken, onbarmhartigen"
Het lijkt hier dat homofilie verbonden wordt met lust en seks zonder natuurlijke liefde. In veel gevallen zal dit misschien ook zo zijn, maar wat met de oprechte homofiel die gewoon een liefdevolle relatie met één persoon wil opbouwen? Valt die wel in die categorie?

Vervolgens gaan we Romeinen 2:1 lezen: "Daarom zijn gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt , die anderen oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij die anderen oordeelt, doet dezelfde dingen."
De tekst in Romeinen 1 en 2 is dus niet geschreven om de homofielen te veroordelen, maar om aan te tonen dat elke mens een zondaar is, en dat wij elkaar niet om onze zonden mogen veroordelen, omdat wij zelf minstens net zo erg zondaar zijn!!

1 Cor. 6:10
"Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen, noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven."
En vervolgens: 1 Cor.6:11 "En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt geheiligd in den Naam van den Heere Jezus, en door den Geest onzes Gods"
Waar het in deze brief over gaat, is dat de gemeenschap in Korinthe geen eenheid vormt. Onderling hebben ze ruzie en ze gaan naar de rechters om hun gelijk te halen. Paulus vraagt hun of er dan niemand binnen de gemeenschap is die kan bemiddelen of niemand de schulden van de ander kan vergeven. En vervolgens herinnert hij ze er aan dat ze alleen maar geheiligd zijn doordat hun zonden hun vergeven zijn. Met andere woorden: Uw schulden zijn u vergeven, vergeef dus nu ook de schulden van uw broeders. Door alleen naar 1 Cor 6:10 te wijzen, gebruikt men het voorbeeld als argument. Een omgekeerde redenatie kan dan volgen. Vergelijk: "Als het regent wordt het gras nat" omgekeerd: Als het gras nat is heeft het dus geregend! Deze conclusie is vaak waar, maar kan niet als maatgevend worden gebruikt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 jun 2006 11:25

Denkertje21 schreef:

Ik bedoelde dat ik dus de keuze makkelijker kan maken, ik voel me seksueel aangetrokken tot zowel jongens als meisjes, maar vanuit mijn overtuiging sluit ik jongens uit voor bijvoorbeeld een relatie of huwelijk. Wie homofiel is, kan zo'n keuze niet maken aangezien die tegen zijn geaarheid ingaat. Dat heb ik niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 30 jun 2006 12:20

Misschien een aanrader om te lezen?

Waarom ben ik anders? - Geschreven door J.F. van der Poel
Afbeelding

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jun 2006 12:22

O, dat maakt de zaak duidelijker. Inderdaad : ik heb alleen de keuze tussen een relatie met een man aangaan of alleen blijven...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 30 jun 2006 12:31

Dippie schreef:Misschien een aanrader om te lezen?

Waarom ben ik anders? - Geschreven door J.F. van der Poel

Een aanrader? Die man schrijft afschuwelijk, niet alleen qua taalgebruik en stijl, maar ook zijn verhaallijnen zijn naar mijn mening ronduit slecht. Ik heb vroeger een paar boeken van 'm gelezen, waaronder deze. Uiteindelijk trouwt de homoseksuele hoofdpersoon met een meisje en ze leefden nog lang en gelukkig.. alsof dat zo gemakkelijk gaat :roll:

Dit kwam ik trouwens tegen in een recensie van dit boekje op www.homoinfo.nl:

Toen ik de eerste bladzijden las, dacht ik dat ik best iets positiefs over het boekje zou kunnen zeggen. Het begin beschrijft waarom Peter zich gekwetst voelt als zijn zusje vraagt waarom hij nog geen vriendin heeft. Het laat zien hoe pijnlijk de afwijzende houding van zijn vader en het geroddel op school voor Peter zijn. Maar uiteindelijk is het boekje zelf niet minder kwetsend. In de meeste openbare bibliotheken is Waarom ben ik anders? niet meer te vinden. Ik weet niet of dat ligt aan de boodschap of aan de belabberde schrijfstijl. Voor reformatorische homo-jongeren hoop ik maar dat dit soort jeugdboeken ook in hun kring snel uit de gratie raakt.
Laatst gewijzigd door LeChat op 30 jun 2006 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 30 jun 2006 13:01

Ten eerste vind ik het al vreemd van der Poel over alle problematieken kan schrijven. Deze meneer moet zich eerst eens wat meer in de doelgroep verdiepen voor hij er een boek over schrijft. Het loopt altijd zo fijn af, wat helemaal niet kan, de ergste dingen worden door de personen vergeven. Ik kan daar erg boos om worden. :x

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 30 jun 2006 14:31

Inleiding
Laura Schlessinger is een VS-radio persoonlijkheid, wie advies geeft aan mensen die haar bellen tijdens haar radio-uitzending. Recentelijk, tijdens zo'n uitzending, zei zij dat homoseksualiteit een gruwel is volgens Leviticus 18:22, en mag niet worden goedgekeurd onder alle omstandigheden.

De volgende reactie is een open brief naar Dr. Laura, geschreven door een VS-bewoner, welke is geplaatst op Internet. Wie het vatte kan, die vatte het. Ik hoop dat je er de confronterende ironie van kunt inzien...

De brief
Beste Dr. Laura,

Bedankt voor uw delen in de kennis van Gods wetten. Ik heb heel veel geleerd van je programma en ik probeer deze kennis te delen met zoveel mogelijk mensen. Wanneer iemand bijvoorbeeld de homoseksuele levensstijl probeert te verdedigen, herinner ik hen dat in Leviticus 18:22 duidelijk staat dat het walgelijk is… einde discussie.

Toch heb ik advies van u nodig met betrekking tot andere elementen van Gods wet en over hoe ik deze moet opvolgen.

In Leviticus 25:44 wordt gezegd dat ik slaven mag bezitten, mannelijke en vrouwelijke, als ze ingekocht worden uit buurlanden. Een vriend van me zegt dat dat slaat op Mexicanen en niet op Canadezen. Kun je dat uitleggen? Waarom kan ik geen Canadezen bezitten?
Ik zou mijn dochter graag willen verkopen als slaaf, zoals dat als sanctie staat beschreven in Exodus 21:7. Wat zou in deze tijd een goede, eerlijke prijs voor haar zijn?
Ik weet dat ik geen contact mag hebben met een vrouw als ze ongesteld is – Lev. 19-24. Het probleem is: hoe weet ik dat? Ik heb het geprobeerd te vragen, maar de meeste vrouwen reageren beledigd.
Wanneer ik een stier op het altaar verbrand als offer, weet ik dat het voor de Heer een aangename reuk met zich meebrengt – Lev.1:9. Het probleem is mijn buren. Zij beweren dat de geur niet aangenaam is voor hen. Moet ik ze nu slaan?
Ik heb een buurman die persé op de rustdag wil werken. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat hij omgebracht moet worden. Ben ik moreel verplicht om hem zelf om te brengen, of zou ik de politie moeten vragen om dat te doen?
Een vriend van me vindt dat zelfs al is het eten van zeevruchten een gruwel – Lev. 11:10, het is minder gruwelijk dan homoseksualiteit. Ik ben het daar niet mee eens. Kun je hier over oordelen? Zijn er ‘gradaties’ in gruwelijkheid.
In Lev. 21:20 staat dat ik niet bij het altaar van God mag komen als ik niet goed kan zien. Ik moet toegeven dat ik een leesbril heb, moet mijn zicht 100% zijn of is er ruimte voor discussie hier?
De meeste van mijn mannelijke vrienden onderhouden hun haar, zelfs het haar rond hun slaap. Nu is dit duidelijk verboden volgens Lev. 19:27. Hoe zouden ze omgebracht moeten worden?
Ik weet van Lev. 11:6-8 dat het aanraken van een dood varken me onrein maakt, maar mag ik nog wel football spelen als ik handschoenen draag?
Mijn oom heeft een boerderij. Hij overtreedt Lev. 19:19 omdat hij twee verschillende gewassen verbouwt op dezelfde akker. Zo ook zijn vrouw; zij draagt kleding gemaakt uit verschillende soorten stoffen (katoen/polyester). Hij vloekt en spot ook veel. Is het werkelijk noodzakelijk dat we het hele dorp samenbrengen om hen te stenigen? – Lev.24:10-16. Zouden we hen niet gewoon kunnen verbranden met alleen de familie, zoals we doen met mensen die slapen met een aangetrouwd familielid? (Lev.20:14)

Ik weet dat u deze dingen goed bestudeerd hebt en heel veel kennis op dit gebied hebt, dus ik ben ervan overtuigd dat u me kunt helpen. Nogmaals bedankt om ons eraan te helpen herinneren dat Gods woord eeuwig en onveranderlijk is.

Met een hartelijke groet,

Jeremy Caldwell

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 30 jun 2006 15:04

marina87 schreef:Ten eerste vind ik het al vreemd van der Poel over alle problematieken kan schrijven. Deze meneer moet zich eerst eens wat meer in de doelgroep verdiepen voor hij er een boek over schrijft. Het loopt altijd zo fijn af, wat helemaal niet kan, de ergste dingen worden door de personen vergeven. Ik kan daar erg boos om worden. :x

Als je oordeelt over een persoon, is het beter dat je dat doet, wanneer je er echt iets vanaf weet.
Heb jij alle boeken van hem gelezen? Blijkbaar niet dus, want dan zou je weten dat niet alles altijd zo fijn afloopt. Of is zelfmoord een fijne afloop? En zo nog vele andere voorbeelden.
En het is helemaal niet vreemd dat hij over ethische onderwerpen kan schrijven. Hij verdiept zich eerst overal in, voordat hij ergens aan begint. En vaak zijn de grote lijnen van het verhaal gebaseerd op werkelijkheid.
En dus het boek "Waarom ben ik anders" is zeker te weten een aanrader voor homofilen die niet weten wat ze moeten doen.
Afbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 jun 2006 15:06

ik heb alle boeken gelezen van hem maar ik vind ze allemaal op hetzelfde neerkomen. En dat gaat zo in het echt niet zo. En de meeste boeken van hem hebben allemaal een ''goed'' einde. En dat boek helpt hem zeker niet denk ik.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 30 jun 2006 16:36

Dippie schreef:
En dus het boek "Waarom ben ik anders" is zeker te weten een aanrader voor homofilen die niet weten wat ze moeten doen.

Oftewel, trouw een vrouw als je het niet weet!
Volgens mij is dat niet echt de ideale situatie. Ik zou dit zeer kwetsend en oneerlijk vinden tegenover de vrouw waarmee je dan trouwt.

zou jij er wel blij mee zijn?
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”