homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 jun 2006 12:35

Denkertje21 schreef:
Aragorn schreef:Ah, waar doet de bijbel dat dan? :) Ik kan me namelijk alleen maar herinneren dat de bijbel het over uitspattingen heeft als het over homoseksualiteit gaat. Het idee van 'gewone' liefde voor hetzelfde geslacht komt nergens voor dacht ik..

Zoek in de concordantie dan het woordje 'hoererij' eens op, om te beginnen...

hoer 32 x
hoerachtig 1 x
hoerachtige 2 x
hoerdoms 1 x
hoereerde 5 x
hoereerden 3 x
hoereerder 3 x
hoereerders 7 x
hoereert 5 x
hoerekind 1 x
hoeren 10 x
hoerenbeloningen 1 x
hoerenhuis 1 x
hoerenlied 1 x
hoerenloon 13
hoerenschaamte 1
hoerenversiersel 1 x
hoerenvoorhoofd 1 x
hoerenwinkel 1 x
hoerere 1 x
hoereren 19 x
hoererende 2 x
hoererij 42 x
hoererijen 32 x

En echt, dat gaat nergens over twee mannen!

9 En hij dit weet, dat den rechtvaardigen de wet niet is gezet, maar den
onrechtvaardigen en den halsstarrigen, den goddelozen en den zondaren, den
onheiligen en den ongoddelijken, den vadermoorders en den moedermoorders, den
doodslagers,
10 Den hoereerders, dien, die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars,
den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is;

Het wordt hier weldegelijk gelijkgesteld.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 jun 2006 13:29

Waar staat dat, Wullimpie?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2006 13:30

LeChat schreef:Waar staat dat, Wullimpie?
Die bij mannen liggen slaat naar mij bescheiden mening op de hoeren (vrouwen dus) die bij mannen liggen buiten een huwelijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 jun 2006 13:32

Raido schreef:
Die bij mannen liggen slaat naar mij bescheiden mening op de hoeren (vrouwen dus) die bij mannen liggen buiten een huwelijk.

'k Zou ook graag de context lezen, en verschillende vertalingen. Vandaar m'n vraag naar de vindplaats (bijbelboek en hoofdstuk, ipv alleen versnrs)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2006 13:35

Pedofilie en seks met dieren zijn totaal niet te vergelijken met de geaardheid van iemand die homo is, dat slaat echt nergens op.
Dayt deed ik ook niet, ik gaf alleen aan welke onnatuurlijke seksuele exessen er doodnormaal waren in de afgodendienst rondom het land Israel. Overigens ben ik er wel van overtuigd dat homofilie, pedofilie of zoöfilie afwijkingen zijn (van de natuurlijke geaardheid: heterofilie).

Mensen die van elkaar liefhebben, is heel wat anders, dan wat jij nu noemt, waarom zou de ene mens wel iemand lief mogen hebben en de ander niet.
Omdat de mens niet gemaakt is om zijn eigen geslacht lief te hebben, maar dit is ontstaan na de zondeval en naar mijn overtuiging het seks hebben met iemand van je eigen geslacht buiten een huwelijk zonde is. (en ja ik geloof ook nog eens dat het huwelijk voor een man en een vrouw is).

Homoseksualiteit is onnatuurlijk in de zin van 'het is alzo van den beginne niet geweest', dat is mijn overtuiging die heb ik al vaker geuit en daarom heb ik niet veel zin om elke keer weer hetzelde te zeggen.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jun 2006 13:43

Raido schreef: Omdat de mens niet gemaakt is om zijn eigen geslacht lief te hebben, maar dit is ontstaan na de zondeval en naar mijn overtuiging het seks hebben met iemand van je eigen geslacht buiten een huwelijk zonde is. (en ja ik geloof ook nog eens dat het huwelijk voor een man en een vrouw is).

Homoseksualiteit is onnatuurlijk in de zin van 'het is alzo van den beginne niet geweest', dat is mijn overtuiging die heb ik al vaker geuit en daarom heb ik niet veel zin om elke keer weer hetzelde te zeggen.

Het zijn de gangbare conclusies, maar we hebben hersenen gekregen om na te denken!

Mensen waren ook niet gemaakt om blind te zijn, dood te gaan, ziek te worden, het syndroom van Down te hebben... En toch gebeurt het. En is de Heere God niet geweldig in zijn zorg over ons dat Hij manieren geeft om daar mee om te gaan?

'Het is van den beginne niet geweest' geldt dus voor zoveel dingen, te beginnen bij de dood en de zonde in het algemeen!

Waarom komt dan ook in de dierenwereld homoseksualiteit voor?! Aaangeleerd? Neurose?

meboy

Berichtdoor meboy » 29 jun 2006 17:37

Ik wordt altijd een beetje moe van de kreet; die passages gaan niet over ons maar over iemand anders. Vaak worden die oproepen ook nog eens onder het mom; "je moet de context lezen"gedaan... twee simpele dingen die iedereen zo kan controleren:

In leviticus gaat het niet alleen over de levieten, lees maar:
vers 22 uit hoofdstuk 18, net na de zo bekende tekst over de manspersonen:

Maar gij zult Mijn inzettingen en Mijn rechten onderhouden, en van al die gruwelen niets doen, inboorling noch vreemdeling, die in het midden van u als vreemdeling verkeert.

Ook de context van Romeinen 1 wordt vaak afgedaan als heidense rite: ook dat is niet helemaal terecht als je romeinen 2 daarna leest: vers 1:
Daarom zijt gij niet te verontschuldigen, o mens, wie gij zijt, die [anderen] oordeelt; want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelven; want gij, die [anderen] oordeelt, doet dezelfde dingen.

mijn eigen interpretatie: je kunt zeggen dat dit slaat op een heidense uitspatting. Het slaat in het licht van deze tekst nog steeds op onszelf. Wij kunnen ons niet onttrekken aan die veroordeling.

Het heeft ook geen zin om die veroordelingen met redeneren weg te poetsen. Die zijn niet weg te redeneren; net zoals de 10 geboden niet weg te redeneren zijn; God heeft zijn weg met de mensheid echt wel juridisch afgedekt om het zo maar eens te zeggen.

Wat is het nut om te zeggen: "ik ben niet onderworpen aan die veoordelingen"? Volgens mij is er geen nut en wil God juist het tegendeel; belijd dat je onderworpen bent aan die wetgeving en dat je niet in staat bent die wetgeving uit te schakelen. Dat opent namelijk precies de mogelijkheden waar God je naar toe wil hebben: kracht uit een Ander.

Het ingewikkelde voor mij is het volgende; waarom plaatst niemand vraagtekens bij een heterohuwelijk terwijl iedereen met een enigzinds ontwikkeld verstand kan zien dat onze versie van het hetrohuwelijk niet kan beantwoorden aan de eis van de 10 geboden? En waarom wijzen we op dezelfde grond een homo-relatie wél af? Dat is toch krom... of ben ik nu het spoor bijster?

Bij een hetero zeggen we: dat gebrek moet je brengen bij de God die krachten geeft. Tegen een homo zeggen we: je mag het niet, punt... :|

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 29 jun 2006 17:39

1 Korinthiërs 6 vers 10
1 Timoteüs 1 vers 10

Maar waarom wordt hoereren en bij mannen liggen dan apart genoemd als dat hetzelfde zou zijn.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jun 2006 18:10

Maar waarom wordt hoereren en bij mannen liggen dan apart genoemd als dat hetzelfde zou zijn.

als je daar al over valt, zal je een probleem hebben als je de bijbel eens echt gaat lezen, want vooral het OT staat vol met "anderszeggingen".
what the soul hides, blood tells

meboy

Berichtdoor meboy » 29 jun 2006 18:10

1 Korinthe 13 er nog even bijgepakt, het hoofdstuk over de liefde; het trof me wat voor een mooi stuk daarin zit:

1 Korintiërs 13

9 Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;

13 En nu blijft geloof, hoop [en] liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde.

Mijn liefde wil ik best benoemen als: "ten dele". De oplossing daarvoor is niet "Het niets"( vers 2: al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets) maar "het volmaakte". (vers 10: Doch wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, dan zal hetgeen ten dele is, te niet gedaan worden).

Het volmaakte is volgens mij datgene wat Christus als borg aan God de vader aanbied.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 jun 2006 18:17

Het zijn de gangbare conclusies, maar we hebben hersenen gekregen om na te denken!
Het is mijn overtuiging.

Mensen waren ook niet gemaakt om blind te zijn, dood te gaan, ziek te worden, het syndroom van Down te hebben... En toch gebeurt het. En is de Heere God niet geweldig in zijn zorg over ons dat Hij manieren geeft om daar mee om te gaan?
Dat klopt, zeg ik dan dat homo's gestenigd moeten worden? Ik zou eerder pleiten voor begeleiding en erkenning..

'Het is van den beginne niet geweest' geldt dus voor zoveel dingen, te beginnen bij de dood en de zonde in het algemeen!
Daarom vind ik ook dat je het niet moet benadrukken, een homofiel mens is niets zondiger dan een heterofiel mens.
Waarom komt dan ook in de dierenwereld homoseksualiteit voor?! Aaangeleerd?
Ja, aangeleerd inderdaad. Overigens komt necrofilie ook onder dieren voor..

meboy

Berichtdoor meboy » 29 jun 2006 18:20

Serenity schreef:

als je daar al over valt, zal je een probleem hebben als je de bijbel eens echt gaat lezen, want vooral het OT staat vol met "anderszeggingen".

Er zijn twee dingen die volgens mij laten zien dat Paulus hier tot mannen spreekt:

Hij heeft het in dit hoofdstuk over broeders, hij gebruikt alle woorden in de mannelijke vorm.

Als hij vrouwen bedoeld dan gebruikt paulus ook vrouwelijke woorden: zie bv. Rom 7:3 "overspeelster" i.pv. overspeler.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 29 jun 2006 20:16

ik had een collega die homo is en het er zo verschrikkelijk moeilijk mee had en heeft. Hij wilde namelijk een relatie aangaan, want dat klikte met een jongen, en toch voelde hij zich tegengehouden door de Heere. Hij voelde dat hij dat niet kon/mocht. Hij heb zo gehuild, waarom hij nou niet gewoon een gezin kan stichten en relatie aangaan.
Hij heeft ervoor gekozen om het contact te verbreken. Ik heb zo heel veel respect voor hem gekregen. Hij vertelde dat hij nu wel rust en troost mag ervaren, ook al blijft die pijn.
Psalm 25:2 (ber.)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 29 jun 2006 22:41

dat is de ware hel voor een "christenhomo". We moeten hen juist steunen in zo'n keuze in plaats van ze steeds maar weer aan te vallen.
what the soul hides, blood tells

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 29 jun 2006 22:45

volgeling schreef:
Maar God heeft het oorspronkelijk niet zo bedoeld! God heeft de mens als man en vrouw geschapen. En bedoeld dat zij één vlees zouden zijn. Juist daardoor zou nieuw leven kunnen ontstaan! De liefde tussen man en vrouw heeft bijna scheppingskracht! Maar juist dat ontbreekt toch in een relatie tussen mensen van gelijk geslacht?

Er kan net zo goed liefde zijn tussen man-man of vrouw-vrouw. Dat kan soms zelfs beter zijn dan menig ander hetero relatie. Natuurlijk heeft God Adam en Eva geschapen, maar dat sluit niet alles uit. Na de zondeval is er veel veranderd. Hetero's moeten roeien met de riemen die ze hebben en homo's moeten dat ook.

De liefde tussen man en vrouw is helemaal geweldig, daar ben ik het mee eens! Zeker als daar nog de kinderzegen op volgt. Zoals onze dominee eens omschreef: "het enige wat we nog hebben overgehouden aan het paradijs is het huwelijk van man en vrouw en de kinderzegen die daaruit kan voortvloeien"!

Wees er maar trots op dat je geen homo bent en in deze rijkdom mag delen!
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”