Waar zijn wij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 27 jun 2006 11:27

Meschianza, ik ben het met je eens dat we eens wat meer uit die veilige schulp moeten kruipen. Zelf heb ik nooit op een refoschool gezeten, en woonde ik in een plaats waar je zo'n beetje als enige reformatorisch bent. Ik heb toen op de scholen waar ik heb gezeten, in de trein en busreizen daar naar toe, in het studentenhuis, enz. veel goede gesprekken gehad. Maar zoals ik al zei, ik zou daar geen kroeg voor opzoeken.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 27 jun 2006 11:28

maar hoe doe je dat als je je niet op je gemak voelt in cafés, of in ieder geval geen vrienden hebt waarmee je naar café's zou kunnen gaan, op een christelijke school zit, in een klein christelijk dorp woont, en op je zaterdag baantje ook weinig gelegenheid is tot een goed gesprek, en al je vrienden christen zijn omdat je door bovengenoemde redenen weinig tot geen nietchristenen leert kennen? Ik zou het op zich wel willen, maar ik weet niet hoe.

edit: was reactie op spacy's laatste zin
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 jun 2006 15:13

fem schreef:maar hoe doe je dat als je je niet op je gemak voelt in cafés, of in ieder geval geen vrienden hebt waarmee je naar café's zou kunnen gaan, op een christelijke school zit, in een klein christelijk dorp woont, en op je zaterdag baantje ook weinig gelegenheid is tot een goed gesprek, en al je vrienden christen zijn omdat je door bovengenoemde redenen weinig tot geen nietchristenen leert kennen? Ik zou het op zich wel willen, maar ik weet niet hoe.

ik heb daar (nog) geen antwoord op,
en worstel zelf ook met dit me niet echt thuis voelen op deze plaatsen, maar probeer het volgende:

1 Samuel 14 schreef:6 Jonatan zei tegen zijn wapendrager: ‘Laten we oversteken naar de wachtpost van die onbesnedenen. Misschien is de HEER op onze hand. Hij kan immers evengoed met weinigen voor een overwinning zorgen als met velen.’ 7 ‘Dat lijkt me een goed plan,’ antwoordde de wapendrager. ‘Ik ben uw man.’ 8 ‘Luister,’ zei Jonatan, ‘we steken over en zorgen dat de soldaten ons zien. 9 Misschien zeggen ze tegen ons: “Halt! Verroer je niet tot we bij jullie zijn!” Dan blijven we staan en gaan we niet naar ze toe. 10 Of ze zeggen: “Kom maar op!” En dan klimmen we naar boven, want dat is voor ons het teken dat de HEER ze aan ons uitlevert.’ 11 Ze zorgden er dus voor dat de bezetting van de Filistijnse wachtpost hen tweeën in het oog kreeg. De Filistijnen zeiden tegen elkaar: ‘Kijk, de Hebreeën komen uit hun holen te voorschijn.’ 12 En de soldaten van de wachtpost riepen naar Jonatan en zijn wapendrager: ‘Kom maar op, dan zullen we jullie wel eens leren!’ ‘Volg mij,’ zei Jonatan tegen zijn wapendrager, ‘de HEER heeft ze aan Israël uitgeleverd!’ 13 Jonatan klom op handen en voeten naar boven, met zijn wapendrager achter zich aan. Waar hij kwam, vielen de Filistijnen neer, en zijn wapendrager gaf hun de genadestoot. 14 Bij dit eerste treffen doodden Jonatan en zijn wapendrager twintig mannen. Dit alles speelde zich af op een terrein half zo groot als een span ossen in één dag kan ploegen. 15 Er ging een siddering door het kamp in het veld en door de bezetting van de wachtpost, en ook de stoottroepen rilden van schrik. De aarde beefde, en alle Filistijnen sidderden van angst voor God.

we hoeven nu natuurlijk niet met een echt zwaard een bloederige oorlog meer te voeren, maar het geloof mogen uitdragen is wel zeker een geestelijke oorlog, met het zwaard van het Woord ( en de rest van de wapenrustig ;) )

wat kunnen we dan van dit stukje leren:
-het vertrouwen van Jonathan en zijn wapendrager op dat God de strijd wel zal leiden
(let wel er waren maar 2 zwaarden in Israël op dat moment en dus maar weinig strijders en eigenlijk gedoemd tot verliezen naar aardse maatstafen)
-zichtbaar zijn! :P waar dit topic ook al mee begon (er wordt zelfs nog mee gespot, maar dat is dan amar smaad dragen om Christus wil)
-niet bang zijn, maar doorzetten
(ze moesten tegen een bergwand op klimmen, en ze aanvallers hadden van alles van boven over ze heen kunnen gooien, maar toch klommen ze door!!)

en zoals je dus aan Jonathan en zijn wapendrager kunt zien, ze gingen niet alleen maar wisten 100% zeker dat God met hen meeging!
dat is misschien wel het belangrijkste wat we moeten leren, als we die kroeg in gaan met goede bedoelingen, dat we mogen weten en vertrouwen op Gods nabijheid. Misschienw eet je nu nog niet wat je daar dan precies moet doen, maar dat zal je dan wel duidelijk worden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 28 jun 2006 17:48

Willempie schreef:Meschianza, ik ben het met je eens dat we eens wat meer uit die veilige schulp moeten kruipen. Zelf heb ik nooit op een refoschool gezeten, en woonde ik in een plaats waar je zo'n beetje als enige reformatorisch bent. Ik heb toen op de scholen waar ik heb gezeten, in de trein en busreizen daar naar toe, in het studentenhuis, enz. veel goede gesprekken gehad. Maar zoals ik al zei, ik zou daar geen kroeg voor opzoeken.

Groeten Willempie

Mischien heb ik inderdaad te snel conclusies getrokken. Ik kan me bv ook best voorstellen wanneer je in je opleiding of werk de enige of een van de weinige christenen bent, je er juist veel behoefte aan hebt om in je vrije tijd met christenen en om te gaan en chr. gelegengheden op te zoeken. Ik zat op een niet-christelijke school en dan vond ik het heerlijk om weer eens onder gelijk gestemden te zijn. Nu werk ik op een christelijke organisatie en vind ik het fijn om met niet-christenen om te gaan en over hun levensfilosofie, geloof, vragen en gedachten te praten.

Alleen betreft een cafe heb ik altijd het idee dat men gelijk een beeld heeft van een rokerig hol met aan de bar hangende ladderzatte mensen waar geen normaal woord meer uitkomt, de muziek zo hard staat dat er aleen nog maar lichaamstaal te spreken valt en men van dat laatste dan ook fors gebruik maakt.
Natuurlijk bestaan die, en daar zal je mij ook nooit zien omdat ik me daar niet vermaak tenzij ik er heel bewust naar toe ga om met mensen in gesprek te raken over het geloof, maar dat doe ik liever spontaan. Hoe dan ook, je hebt zat hippe, gezellige, trendy tentjes waar je je prima kan vermaken en praten met vrienden. Dat je daar niet van houd vind ik een andere zaak. Maar dat men zich daar niet als 'christen' thuis voelt begrijp ik nooit zo goed. Wat is je doel om daar naar toe te gaan en hoe is je houding naar de mensen om je heen? Ik dnek dat het daar om gaat.

Maar dat over de cafees.
Laatst gewijzigd door meschianza op 28 jun 2006 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 18:34

Ik zie de kroeg meer als een plek net als je werk bijvoorbeeld, waar ook ongelovigen samenkomen, maar dan om te werken, waar ze in de kroeg voor de gezelligheid en het drinken van een biertje zijn.

fem schreef:maar hoe doe je dat als je je niet op je gemak voelt in cafés, of in ieder geval geen vrienden hebt waarmee je naar café's zou kunnen gaan, op een christelijke school zit, in een klein christelijk dorp woont, en op je zaterdag baantje ook weinig gelegenheid is tot een goed gesprek, en al je vrienden christen zijn omdat je door bovengenoemde redenen weinig tot geen nietchristenen leert kennen? Ik zou het op zich wel willen, maar ik weet niet hoe.

Als je geen niet christelijke vrienden hebt... kan je altijd nog met wat christenen naar de kroeg gaan. Mijn stamkroeg (waar ik de laatste tijd niet zo vaak meer kom) is mijn stamkroeg geworden omdat we na cathechisatie er altijd ff heengingen... we hebben zelfs de dominee nog een keer meegenomen :mrgreen: Laatst hadden we een cursus voor jongbelijdende leden, gingen we na afloop even in de pub zitten... gezellig napraten en zo...

Sowieso vraag ik me af of het goed is dat je weinig tot geen nietchristenen kent om de reden dat je christen bent, want volgens mij is dat namelijk geen reden :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jun 2006 21:36

Ga naar een niet-christelijke school...

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 jun 2006 21:42

Marnix schreef:Ik zie de kroeg meer als een plek net als je werk bijvoorbeeld, waar ook ongelovigen samenkomen, maar dan om te werken, waar ze in de kroeg voor de gezelligheid en het drinken van een biertje zijn.

Als je geen niet christelijke vrienden hebt... kan je altijd nog met wat christenen naar de kroeg gaan. Mijn stamkroeg (waar ik de laatste tijd niet zo vaak meer kom) is mijn stamkroeg geworden omdat we na cathechisatie er altijd ff heengingen... we hebben zelfs de dominee nog een keer meegenomen :mrgreen: Laatst hadden we een cursus voor jongbelijdende leden, gingen we na afloop even in de pub zitten... gezellig napraten en zo...

Sowieso vraag ik me af of het goed is dat je weinig tot geen nietchristenen kent om de reden dat je christen bent, want volgens mij is dat namelijk geen reden :)

als je geen christenvrienden hebt die dat willen? Er zijn er zat die zich 'er niet thuis voelen'. Ik heb ook voornamelijk vriendinnen die niet een kroeg binnen gaan. Ik ga wel eens, met mijn broers of hostzus of vrienden, maar dat gebeurt ook niet vaak... met broers is er weinig aan ;), gastzusje is weer weg en vrienden wonen te ver weg.. :S

Verder heb ik ook mijn hele leven alleen op christelijke scholen gezeten, ik werk niet dus ontmoet daar ook geen niet-christenen. Het is dat ik van die heidense ( :P ) broers heb, anders zag ik nooit een niet-christen. Verder praat ik er zelden mee...
Mjah, volgend jaar ben ik student en ga ik op kamers: dan zal dat wel wat veranderen. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 jun 2006 21:43

Wat is het nut van zout als het allemaal op dezelfde plek zit? :roll:
ik hoop dat je het overleeft hippieblijhoofd ;p

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 28 jun 2006 21:48

Lalage schreef:Wat is het nut van zout als het allemaal op dezelfde plek zit? :roll:
ja.. dat vraag ik me ook af.. :) daarom wil ik dat ook veranderen
ik hoop dat je het overleeft hippieblijhoofd ;p

ik ben wel wat gewend hoor 8)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 22:40

Hippie, dan ga je maar een keer naar een jeugddienst of iets anders interkerkelijks... waar je zeker wel mensen zult vinden die dat wel willen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 29 jun 2006 00:03

Ik wil nog wel iets kwijt over de 'beschermde' omgeving als het gaat over (g)refo scholen.
Ik bekijk het dan als ouder van kinderen.
Toen onze kinderen gedoopt werden en er ja op gezegd werd dat we de kinderen (even vrij geciteerd) over God zouden vertellen, dat je daar dan ook qua basisschool iets mee kon doen.
Je brengt dan iig een basis aan in het 'geloofsleven' van je kind.
Wel vind ik het discutabel worden als het gaat over voortgezet onderwijs, je zou dan kunnen zeggen dat je kinderen daar zelf een weg in moeten gaan vinden.
Hoewel ik dan die brugpiepers zie dan denk ik wel eens van misschien nog 1 jaar (g)refo onderwijs zou niet onaardig zijn.
Maar aan de andere kant ik hoor ook (g)refo kinderen vloeken als de beste op het schoolplein. :roll:
Zelf ben ik in algemeen voortgezet onderwijs 'opgegroeid'.
Maar misschien wil je je kinderen ook teveel beschermen en het verschilt denk ik ook per kind.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jun 2006 08:46

Het zal wel verschillen per school en per kind. Toen ik van een christelijke basisschool naar een openbare middelbare school ging, werd ik ineens wel geaccepteerd terwijl ik geloofde. Wat een verschil was dat! M'n klasgenoten waren geinteresseerd. Weet je hoe bijzonder dat was om te merken... dat je niet wordt uitgescholden maar gerespecteerd omdat je ergens voor staat!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 jun 2006 08:59

Ik denk ook wel eens dat sommigen té beschermd worden opgevoed, als kind altijd in 'eigen kring' leven en als je dan (bijv door studie of werk) in de 'grote wereld' terechtkomt, is de neiging groot je in je vrije tijd terug te trekken bij die mensen waar je je veilig en begrepen voelt.
Heel begrijpelijk overigens, maar als je van jongs af aan moet weten waar je staat en omgaat met andersdenkenden is dat m.i. zeker een voordeel. Zelf heb ik op prot.chr. scholen gezeten, met leerlingen van allerlei kerkelijke kleur én niet-christenen, en een groot deel van mijn familie is niet gelovig. Voor mij was de overstap naar de uni dan ook niet zo groot en ik had/heb niet de neiging me daarbuiten terug te trekken in 'eigen kring'. Juist fijn om met andersdenkenden te praten/discussiëren, dat scherpt je geloof.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 jun 2006 09:11

Ik ging van een openbare middelbare school naar een van oorsprong gereformeerde universiteit :mrgreen:
Ik had zo'n boekje waarin allerlei christen-studenten vertelden hoe groot die overgang vanuit hun christelijke zuiltje naar de grote boze wereld was, totaal onherkenbaar voor mij ;)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 29 jun 2006 09:14

Lalage schreef:Ik ging van een openbare middelbare school naar een van oorsprong gereformeerde universiteit :mrgreen:
Ik had zo'n boekje waarin allerlei christen-studenten vertelden hoe groot die overgang vanuit hun christelijke zuiltje naar de grote boze wereld was, totaal onherkenbaar voor mij ;)

Volgens mij is daar nu niet veel meer van te merken toch?

Als je 't zo bekijkt zit ik nu trouwens op een (van oorsprong) katholieke uni... :mrgreen: En daar is soms nog wél wat van te merken, nm aan de hoeveelheid medestudenten die RK opgevoed zijn. Levert soms ook interessante discussies op!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”