Nee PeterD... God voor 100%.... en dan pas gaat onze keuzeverantwoordelijkheid een rol spelen. Inderdaad, pas na het ontvangen van het goede gaan mensen God zoeken... maar daarom wees ik tegelijk ook op de vijf wijze en dwaze maagden, en de man met het ene talent. Had hij dan geen talent gevangen van zijn heer? En hadden de dwaze maagden dan geen uitnodiging voor de bruiloft, en in het begin ook olie in hun lampjes?
Alleen... maakt dit God niet afhankelijk van ons? Hij wil dat iedereen gered wordt, maar helaas ze kiezen niet voor Hem, dus nou ja, niet iedereen wordt gered?
Mag ik de vraag eens anders stellen? Hoe kan het dat God wil dat allen behouden worden... terwijl dat toch niet gebeurt? Je kan niet zeggen: Dat gebeurt niet dus blijkbaar wil God niet dat iedereen behouden wordt. Toch is het geen onmacht. Blijkbaar vindt God menselijke verantwoordelijkheid belangrijk... Dat zie je ook al in het paradijs. Kwam de zondeval van God? Nee. Het kwam van mensen. Maakte God zich dan afhankelijk van mensen door ze een keuze te geven? Ja. God wilde de zondeval niet. Toch koos de mens ervoor. De mens kan dus tegen Gods wil ingaan. Tegelijkertijd is dat ook weer relatief, want we zien dat ondanks die verkeerde keuzes, God toch met een nieuw plan komt... en werkt aan de volmaaktheid van de wereld, uiteindelijk wordt die zoals God dat ook wilde!
Toch vinden mensen dat volgens mij heel moeilijk te accepteren.