jezus is voor ons allen gestorven!!!!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jun 2006 03:36

Menucha schreef:De Heere Jezus is voor de hele wereld gestorven, maar voor de gelovigen opgestaan!! Dus Hij is wel degelijk voor de gehele wereld gestorven... Dus is iedereen voor Hem dood en is het zondeprobleem opgelost! Maar ja als je dood bent kom je niet ver..

Wat wil je hiermee zeggen? Dat er vergeefs bloed door Christus vergoten is? En waarom is het 'zondeprobleem' opgelost?
Ik begrijp het niet zo wat je bedoelt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2006 10:11

caprice schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:
PeterD schreef:Het wachten was dus op mij.... zucht...

Ok, Jezus heeft genoeg geleden om de zonden van de hele wereld te kunnen vergeven. Alleen: niet de hele wereld geloofd in Hem, dus is Hij niet voor iedereen op de wereld gestorven.

Nee, maar het komt er dus op aan: Wat baat het nu voor mij persoonlijk dat Hij dat offer heeft gebracht? Ben ik daarvan nu persoonlijk deelgenoot gemaakt door de Heilige Geest, die dat werk toepast?
Dat die vraag eens in het harte mocht leven en dat we geen rust zouden hebben voordat we dat wisten.

Tja, als ik het antwoord van Ahuibers zie moeten we maar afwachten of het ooit mocht staan te gebeuren dat...?

Nee.
Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. (Filipenzen 2: 12, 13)

We kunnen er niets aan doen en we kunnen er alles aan doen. De Heere heeft de genademiddelen gegeven, waardoor het Hem behaagt de genade te werken. Mochten we daar maar veel biddend in bezig zijn. Dan zal de Heere Zich niet onbetuigd laten.

- Hoe kunt gij geloven? Dat kan niet van en uit onszelf, maar de Heere zal dat geloof werken, en als de Heere het werkt, dan kán de mens geloven.
- Niemand kan tot Christus komen, tenzij dat de Vader hem trekke. Wat is de troost? Dat Christus het Zelf zegt, en waar Hij zichzelven ook mee vertroost: Al wat de Vader mij geeft, zál tot Mij komen. En die tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen. Dat Goddelijke 'zál' daar ligt nu die vastheid, die grond in verankerd, vanuit die nooit begonnen eeuwigheid, waar de Heere een volk heeft willen verkiezen in Zijn grote goedheid, en die Hij trekt in de tijd. Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde, daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.
- De natuurlijke mens is geestelijk blind. Maar Hij schenkt blinden het lieflijk licht. Hij is het die het verstand verlicht, het duister op doet klaren. En hoewel het volk menigmaal in het duister dwaalt, mag die Zon ook wel eens een helder licht verstrekken, en dan mag het oog op Hem geslagen zijn. Dan mogen zij de Koning wel eens aanschouwen in Zijn schoonheid onder de prediking van het Woord, of onder de de bediening van het Heilig Avondmaal.

Het is een eenzijdig Godswerk wat daar geschiedt. Als wij de eerste stap zouden moeten zetten dan was het voor eeuwig verloren, maar het ligt in Hem, en daarom kan het.

Ik had het niet over het zetten van de eerste stap. Ik had het over wat daarna komt.

Wat wil je hiermee zeggen? Dat er vergeefs bloed door Christus vergoten is? En waarom is het 'zondeprobleem' opgelost?
Ik begrijp het niet zo wat je bedoelt.

Ik snap hem ook niet helemaal, maar jij gebruikt het woord "vergeefs" en dat is het niet... Jezus dood is voldoende om de hele wereld verzoening te brengen... Maar alleen wie in Hem geloven ontvangen het. Jezus droeg niet alleen de zonden van de uitverkorenen... maar alleen wie in Hem geloven krijgen vergeving van zonden. Ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven, en wie niet in Hem geloven kunnen niet zeggen: Ja maar ik kon niet geloven want Jezus was alleen voor een aantal mensen gestorven en daar zat ik niet bij.

Caprice, 1 Joh 2: 1-2 geeft dit toch ook aan:

Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 26 jun 2006 19:48

en de catechismus boven de bijbel zetten???? Een iegelijk die in Hem gelooft wordt zalig!!

ja de catechismus is door God gegeven om te voorkomen dat iedereen de bijbel op zijn eigen manier gaat lezen dan komen er dwalingen.
de catechismus is door bekeerde mensen geschreven net als de bijbel.
al is het de bijbel idd niet.
toch zal elk van ons de drie stukken, ellende verlossing en dankbaarheid moeten doorlopen wil het wel zijn voor de eeuwigheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2006 22:55

Ehm, heb je de discussie wel een beetje gelezen? Zoals je ziet ontken ik niet wat je zegt, dat ellende, verlossing en dankbaarheid onderdelen zijn van het leven van een christen. Dat is toch niet in strijd met wat ik zeg?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 jun 2006 07:30

Marnix schreef:Ehm, heb je de discussie wel een beetje gelezen? Zoals je ziet ontken ik niet wat je zegt, dat ellende, verlossing en dankbaarheid onderdelen zijn van het leven van een christen. Dat is toch niet in strijd met wat ik zeg?

Niet zo snel aangebrand doen Marnix! Ik heb niet het idee dat er gereageerd werd op jouw post, maar eerder op die van Menucha.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 10:38

Oh ok. Goofy, zou je dan voortaan even willen quoten? Als je zonder het aanhalen van een reactie reageert neem ik aan dat je op de laatste reactie reageert.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 27 jun 2006 13:57

Dat was idd vast voor mij..
Helaas moet ik zeer stellig ontkennen dat God de catechismus gegeven heeft: Ik denk dat Hij het (met alle eerbied gezegd) wel alleen met de bijbel afkan. Dat mensen dat nu niet kunnen...

(Vraag ik me toch af waar je die ellende, verlossing en dankbaarheid in de bijbel kan terugvinden..)

en om nog even terug te komen op het feit dat de Heere Jezus gestorven is voor de gehele wereld (en dan ben ik zeker geen alverzoener)... er staat nergens: al zo lief heeft God de uitverkorenenen gehad.. en zo zijn er nog genoeg teksten die hier op wijzen..
De Heere Jezus heeft de schuld betaald, we zijn met z'n allen dood (zie romeinen), maar doordat Hij is opgestaan is er mogelijkheid tot leven en dat is er voor wie in Hem gelooft...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 14:58

Menucha schreef:Dat was idd vast voor mij..
Helaas moet ik zeer stellig ontkennen dat God de catechismus gegeven heeft: Ik denk dat Hij het (met alle eerbied gezegd) wel alleen met de bijbel afkan. Dat mensen dat nu niet kunnen...

(Vraag ik me toch af waar je die ellende, verlossing en dankbaarheid in de bijbel kan terugvinden..)

en om nog even terug te komen op het feit dat de Heere Jezus gestorven is voor de gehele wereld (en dan ben ik zeker geen alverzoener)... er staat nergens: al zo lief heeft God de uitverkorenenen gehad.. en zo zijn er nog genoeg teksten die hier op wijzen..
De Heere Jezus heeft de schuld betaald, we zijn met z'n allen dood (zie romeinen), maar doordat Hij is opgestaan is er mogelijkheid tot leven en dat is er voor wie in Hem gelooft...

EVD kan je wel in de Bijbel terugvinden denk ik... Alleen de volgorde en hoe lang je aan het een en zo moet voldoen is door mensen bedacht. Iemand kan bijvoorbeeld met het geloof opgroeien en Jezus als Verlosser zien vanaf het begin... en in zijn pogingen om Hem te volgen ook zteeds meer zijn eigen zondige staat en onwil ontdekken. (ellende). Het is niet zo dat een christen eerst een poos in de ellende moet leven alvorens hij door mag naar stap 2, de verlossing. Maar de begrippen ellende (zondebesef) verlossing en dankbaarheid zijn op zich natuurlijk wel bijbels te onderbouwen en zijn begrippen die altijd wel in bij leven van een christen horen.

Verder, wat je zegt klopt. Jezus droeg de zonden van de hele wereld... anders zou een niet-uiverkorene ook geen kans gehad hebben.... want Jezus stierf immers niet voor hem. Had hij dus ook nooit gered kunnen worden. Maar de bijbel zegt dat ieder die in Hem gelooft gered wordt. Dat is idd heel wat anders dan de alverzoeningsleer. :)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 27 jun 2006 16:18

Marnix schreef:Verder, wat je zegt klopt. Jezus droeg de zonden van de hele wereld... anders zou een niet-uiverkorene ook geen kans gehad hebben.... want Jezus stierf immers niet voor hem. Had hij dus ook nooit gered kunnen worden. Maar de bijbel zegt dat ieder die in Hem gelooft gered wordt. Dat is idd heel wat anders dan de alverzoeningsleer. :)

Ik kan me hierin toch niet vinden. De Bijbel leert mij dat de mensheid gevallen is door één persoon, Adam. Door hem is de zonde in de wereld gekomen. (Rom 5:12)
Hierdoor heeft de gehele mensheid het verdiend om verdoemd te worden. Echter, door het borg- en zoenwerk van Christus is er een weg tot ontkoming voor de uitverkorenen. Dat er uitverkiezing is blijkt uit diverse schriftplaatsen zoals Rom 9:11.
Het werk van Christus is dus alleen voor de uitverkorenen geschied, en niet voor de verworpenen. Dus niet voor de hele wereld, maar alleen voor de Zijnen.

Menucha
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Menucha » 27 jun 2006 16:35

Er is idd een uitverkiezing: Het is God Die kiest! en Hij kiest geloof (en dus geen personen). De mens heeft een eigen keuze om wel of niet te geloven...

Net als Abraham zijn wij gerechtvaardigt op grond van ons geloof.. dit is tot stand gekomen door het geloof van onze Heere Jezus Christus: Hij is de weg gegaan, Hij is gehoorzaam geweest en heeft de wil van God gedaan.
Wij zijn gerechtvaardigt niet op grond van onze werken, uitverkiezing, maar op grond van ons geloof.

Het werk van Christus, wat Hij nu aan ons verricht is alleen voor ons, niet voor de wereld, daar houdt Hij zich immers voor verborgen.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 27 jun 2006 17:05

een uitverkiezing zal er wel zijn anders zou Jezus toch geen scheiding
tussen schapen en bokken maken.
Hij zei zelf dat Hij dat doen zou.
maar ik denk dat ook de bokken zalig konden worden, maar ze hebben niet gewild dat Hij Koning over hen zijn zou.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 27 jun 2006 17:40

caprice schreef:Het is een eenzijdig Godswerk wat daar geschiedt. Als wij de eerste stap zouden moeten zetten dan was het voor eeuwig verloren, maar het ligt in Hem, en daarom kan het.

Blijkbaar moet je wel afwachten wanneer God, dat eenzijdig Godswerk in je begint. Het is de vraag of men durft te geloven dat Jezus voor je zonde gestorven is. En dat is helemaal niet onmogelijk. Dat je met Gods Woord in aanraking ben gekomen en er elke dag uit mag lezen en elke zondag uit hoort preken lijkt mij al een uitverkiezing opzich. Ik hoop dat men eindelijk eens zal inzien (waarschijnlijk na tig preken over gehoord te hebben en beaamt te hebben) dat God echt gewillig is om iedereen die tot Hem komt zalig te maken.
Is dat overigens de enige rede dat men naar de kerk komt om eens aangeraakt te worden door God en tot geloof te komen?
Het gaat in de preek alleen maar over hoe je tot geloof komt. Er is toch meer uit Gods Woord te halen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 jun 2006 18:17

PeterD schreef:
Marnix schreef:Verder, wat je zegt klopt. Jezus droeg de zonden van de hele wereld... anders zou een niet-uiverkorene ook geen kans gehad hebben.... want Jezus stierf immers niet voor hem. Had hij dus ook nooit gered kunnen worden. Maar de bijbel zegt dat ieder die in Hem gelooft gered wordt. Dat is idd heel wat anders dan de alverzoeningsleer. :)

Ik kan me hierin toch niet vinden. De Bijbel leert mij dat de mensheid gevallen is door één persoon, Adam. Door hem is de zonde in de wereld gekomen. (Rom 5:12)
Hierdoor heeft de gehele mensheid het verdiend om verdoemd te worden. Echter, door het borg- en zoenwerk van Christus is er een weg tot ontkoming voor de uitverkorenen. Dat er uitverkiezing is blijkt uit diverse schriftplaatsen zoals Rom 9:11.
Het werk van Christus is dus alleen voor de uitverkorenen geschied, en niet voor de verworpenen. Dus niet voor de hele wereld, maar alleen voor de Zijnen.

Ik ontken de uitverkiezing niet, ik ontken dat Jezus alleen voor mensen die op een of ander lijstje stonden stierf... De Bijbel zegt namelijk wat anders, wat jij zegt is volgens mij met bijbeltekst die al is aangehaald in strijd. Dus volgens mij heb jij dan uit te leggen hoe je die bijbeltekst met dit standpunt kan combineren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 28 jun 2006 07:11

Blijkbaar moet je wel afwachten wanneer God, dat eenzijdig Godswerk in je begint.

Dit heeft Caprice niet beweerd, en is ook niet juist. God gebiedt in de Bijbel geen lijdelijkheid, maar een zoeken en staan naar gerechtigheid.

Ik ontken de uitverkiezing niet, ik ontken dat Jezus alleen voor mensen die op een of ander lijstje stonden stierf... De Bijbel zegt namelijk wat anders, wat jij zegt is volgens mij met bijbeltekst die al is aangehaald in strijd. Dus volgens mij heb jij dan uit te leggen hoe je die bijbeltekst met dit standpunt kan combineren.
Welke tekst bedoel je?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 jun 2006 09:30

1 Joh 2:1

Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.

Terug naar “Archief”