Ik krijg de indruk dat we wéér afdwalen van de kern: De Hamas en de bijkomende M.O.-politiek.
Optimatus schreef:God zegt dat het joodse volk niet zal verdwijnen. De bloedlijn zal inderdaad nog aanwezig zijn en men moet hier - o vervangingstheologie - toch wellicht geestelijk en niet etnisch denken.
Mijn reactie daarop was:
Vreemd dat die geestelijke, niet-ethnische Joden dan toch 2000 jaar lang fysiek en letterlijk vervolgd, gehaat en afgeslacht zijn.
(Heb de woorden die de tegenstelling aangeven die ik wat vreemd vindt even vetgedrukt.)
Dit n.a.v. het feit dat er al sinds de exodus uit Egypte tot op de dag van vandaag onmiskenbaar en met een historische continuiteit sprake is van een Joods volk, en mij nog steeds niet duidelijk is wanneer er nu eigenlijk voor het eerst in de historie sprake is van een Palestijns volk dat rechten meent te kunnen claimen voor
HEEL "Palestina", gelet op:
1. Het handvest van de PLO
2. Het handvet van de Hamas
3. Het Islamitische principe van de "dar al Islam"
Dan nog terzijde: V.w.b. het vergelijk tussen shoah en andere volkerenmoorden kan wel degelijk een onderscheid gemaakt worden: Een document van de Anne Frank Stichting omschrijft dit verschil als volgt:
Het verschil tussen de sjoah en andere volkerenmoorden is de technisch en bureaucratisch uitgewerkte methode waarop de nazi’s te werk gingen om zich van de joden te ontdoen. In het recente boek Auschwitz van Laurence Rees wordt die methode tot in zijn meest gruwelijke details beschreven. In die zin kan men inderdaad zeggen dat de sjoah in vergelijking met andere genociden enkele unieke kenmerken heeft, maar niet uniek is in alle opzichten.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.