Hamas wint Palestijnse verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jun 2006 11:45

Het leed dat andere volkeren is aangedaan, zoals de Roma, de Sinti, maar ook de slachtoffers van de slavernij, wordt helaas nog steeds naar de achtergrond geduwd door de - even gruwelijke - misdaden tegen de joden.

Het wordt tijd dat het "alleenrecht op vervolgd zijn" eens wordt afgeschaft en dingen weer in juiste proporties worden gezien. Ik herinner me nog levendig te slachtpartij die in Rwanda in 1994 plaatsvond. Eén miljoen mensen in één week middels kapmessen kapotgemaakt omwille van hun ras.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 12:37

inderdaad.

ik wil natuurlijk niet ontkennen dat de joden vervolgd zijn, de hele verrotte wereldgeschiedenis door, maar al het andere op de achtergrond drukken is ook niet de bedoeling.

Ik ben geen optimist, geen pessimist, maar wel een realist (nou ja een negatieve/sadistische realist dan), dus inderdaad: in proporties beschouwen.
what the soul hides, blood tells

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2006 13:38

Optimatus schreef:Het leed dat andere volkeren is aangedaan, zoals de Roma, de Sinti, maar ook de slachtoffers van de slavernij, wordt helaas nog steeds naar de achtergrond geduwd door de - even gruwelijke - misdaden tegen de joden.

In de loop der eeuwen is er maar één volk dat zoveel slachtoffers heeft gekend, en dat is het Joodse volk. Geen wonder dat dit volk dan ook de meeste aandacht krijgt.

Het wordt tijd dat het "alleenrecht op vervolgd zijn" eens wordt afgeschaft en dingen weer in juiste proporties worden gezien.

Als jij dat nu eens zou doen? Nergens stelt een Jood of Joodse organisatie dat zij het enige volk zijn dat vervolgd is, of nog steeds vervolgd wordt.

Ik herinner me nog levendig te slachtpartij die in Rwanda in 1994 plaatsvond. Eén miljoen mensen in één week middels kapmessen kapotgemaakt omwille van hun ras.

Je herinnering is toch niet zo levendig als jezelf denkt. De moord in Rwanda geschiedde niet in één week tijd.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2006 13:40

Serenity schreef:Ik ben geen optimist, geen pessimist, maar wel een realist (nou ja een negatieve/sadistische realist dan), dus inderdaad: in proporties beschouwen.

De meeste slachtoffers van rassenhaat door de eeuwen heen zijn anders wel Joods.

En in proporties, het voorbeeld dat Optimatus geeft heeft betrekking op 1 miljoen slachtoffers, nog niet zo heel lang geleden ging het op 6 miljoen Joods slachtoffers, dat is toch 6 keer zoveel.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 14:08

Sabra schreef:
Serenity schreef:Ik ben geen optimist, geen pessimist, maar wel een realist (nou ja een negatieve/sadistische realist dan), dus inderdaad: in proporties beschouwen.

De meeste slachtoffers van rassenhaat door de eeuwen heen zijn anders wel Joods.

En in proporties, het voorbeeld dat Optimatus geeft heeft betrekking op 1 miljoen slachtoffers, nog niet zo heel lang geleden ging het op 6 miljoen Joods slachtoffers, dat is toch 6 keer zoveel.

ach, er zijn nog miljoenen anderen vermoord. Dat er x6 miljoen joden vermoord zijn is slechts onderdeel van een veel groter vernietigingssysteem. Om het eens grof te zeggen: die 6 miljoen joden zaten in hetzelfde schuitje. En er woonden veel joden in Europa en er werden veel opgepakt.

Inderdaad: een massale jodenvervolking, georganiseerd, dat wel. Daar zeg ik niks over.

Maar vanwaar alsnog die enorme loup op de joden? Ze zijn ECHT niet de enigen. Jammeren om 6 miljoen joden (wat uiteraard erg was) en de rest eigenlijk maar op de achtergrond schuiven is godgeklaagd (en ja dat woord durf ik te gebruiken).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jun 2006 14:19

Even nagezocht en Sabra heeft deels gelijk:

Wikipedia schreef:De Rwandese genocide, ook wel Rwandese burgeroorlog, was een volkerenmoord die in 1994 plaatsvond in Rwanda. Gedurende deze genocide werden naar schatting 800.000 tot 1.000.000 Tutsi's's en gematigde Hutu's gedurende een periode van 100 dagen van 6 april tot half juli 1994 vermoord. De meeste moorden werden gepleegd door twee extremistische Hutu milities, de Interahamwe en de Impuzamugambi.

Ik vind 800.000 tot 1.000.000 in honderd dagen eigenlijk ook nog een "hele prestatie". Als je bedenkt dat dit landje, Rwanda, vooral uitblonk in onderontwikkeld zijn en de killers met kapmessen tekeer gingen en niet met een "geraffineerde moordmachine" zoals de nazi's destijds.

Laat het helder zijn: de holocaust was een van de dieptste punten van de menselijke geschiedenis, maar Rwanda, de slavernij en het "heldhaftig optreden" van de conquistadores in Latijns-Amerika staan in geen geval slechts in de schaduw van de holocaust.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 26 jun 2006 14:25

Ik krijg de indruk dat we wéér afdwalen van de kern: De Hamas en de bijkomende M.O.-politiek.

Optimatus schreef:God zegt dat het joodse volk niet zal verdwijnen. De bloedlijn zal inderdaad nog aanwezig zijn en men moet hier - o vervangingstheologie - toch wellicht geestelijk en niet etnisch denken.

Mijn reactie daarop was:
Vreemd dat die geestelijke, niet-ethnische Joden dan toch 2000 jaar lang fysiek en letterlijk vervolgd, gehaat en afgeslacht zijn.
(Heb de woorden die de tegenstelling aangeven die ik wat vreemd vindt even vetgedrukt.)

Dit n.a.v. het feit dat er al sinds de exodus uit Egypte tot op de dag van vandaag onmiskenbaar en met een historische continuiteit sprake is van een Joods volk, en mij nog steeds niet duidelijk is wanneer er nu eigenlijk voor het eerst in de historie sprake is van een Palestijns volk dat rechten meent te kunnen claimen voor HEEL "Palestina", gelet op:
1. Het handvest van de PLO
2. Het handvet van de Hamas
3. Het Islamitische principe van de "dar al Islam"

Dan nog terzijde: V.w.b. het vergelijk tussen shoah en andere volkerenmoorden kan wel degelijk een onderscheid gemaakt worden: Een document van de Anne Frank Stichting omschrijft dit verschil als volgt:
Het verschil tussen de sjoah en andere volkerenmoorden is de technisch en bureaucratisch uitgewerkte methode waarop de nazi’s te werk gingen om zich van de joden te ontdoen. In het recente boek Auschwitz van Laurence Rees wordt die methode tot in zijn meest gruwelijke details beschreven. In die zin kan men inderdaad zeggen dat de sjoah in vergelijking met andere genociden enkele unieke kenmerken heeft, maar niet uniek is in alle opzichten.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 14:27

Vreemd dat die geestelijke, niet-ethnische Joden dan toch 2000 jaar lang fysiek en letterlijk vervolgd, gehaat en afgeslacht zijn.

zijn de christenen ook niet behoorlijk vervolgd?

ik ben niet zo thuis in de geschiedenis van de jodenvervolging, maar ik heb nog nooit een Romeinse keizer een jood als tuinfakkel zien gebruiken.

Daar heb je je "geestelijke jood".

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2006 15:04

Serenity schreef:

Maar vanwaar alsnog die enorme loup op de joden? Ze zijn ECHT niet de enigen. Jammeren om 6 miljoen joden (wat uiteraard erg was) en de rest eigenlijk maar op de achtergrond schuiven is godgeklaagd (en ja dat woord durf ik te gebruiken).

Jij hebt over naar de achtergrond schuiven van, ik heb het over het grote plaatje. Niet één volk is de afgelopen 20 eeuwen zo vervolgd als het Joodse volk. Niet één volk heeft de afgelopen eeuwen en de afgelopen eeuw zoveel slachtoffers gekend als het Joodse.

Met de aandacht hiervoor worden andere vervolgde volkeren niet achter gesteld of wordt de vervolging op hen gebagatelliseerd, maar jij doet er wel heel makkelijk over.

Ik kan niet anders concluderen dat jij je antipathie jegens Israël reflecteert op de vervolging van Joden, en daarmee de zaak nogal nonchalant benadert. Eén Jood meer of minder schijnt voor jou niet heel veel uit te maken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2006 15:07

Optimatus schreef:
Ik vind 800.000 tot 1.000.000 in honderd dagen eigenlijk ook nog een "hele prestatie". Als je bedenkt dat dit landje, Rwanda, vooral uitblonk in onderontwikkeld zijn en de killers met kapmessen tekeer gingen en niet met een "geraffineerde moordmachine" zoals de nazi's destijds.

Het is afschuwelijk dat zoveel mensen zijn vermoord, maar ondanks de omvang van deze genocide, staat zij nog steeds in de schaduw van de Holocaust.

Laat het helder zijn: de holocaust was een van de dieptste punten van de menselijke geschiedenis, maar Rwanda, de slavernij en het "heldhaftig optreden" van de conquistadores in Latijns-Amerika staan in geen geval slechts in de schaduw van de holocaust.

Niet slechts, maar het blijft natuurlijk nog wel steeds in de schaduw staan van. Dit vanwege het aantal slachtoffers. Daarmee is helemaal niet gezegd dat het minder erg is, maar de moord op de Joden is uniek qua uitvoering en qua aantal vermoordde mensen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 jun 2006 15:08

Serenity schreef:zijn de christenen ook niet behoorlijk vervolgd?

Die aantallen staan in het niet bij het aantal Joden dat door de eeuwen heen is vermoord.

ik ben niet zo thuis in de geschiedenis van de jodenvervolging, maar ik heb nog nooit een Romeinse keizer een jood als tuinfakkel zien gebruiken.

Dit is een non-argument. Misschien zou jij je eerst eens in de geschiedenis van jodenvervolging moeten verdiepen voordat je als een kip zonder kop lukraak wat uitspraken doet.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 26 jun 2006 15:26

Ik vind de broedermoord van Kaïn op Abel toch veel erger, daar werd een veel groter percentage van de wereldbevolking uitgemoord. Hoeveel miljoenen Afrikanen zijn overigens al gestorven omdat het Westen de kosten schuwt die het mee zal brengen om het continent te helpen?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 26 jun 2006 21:57

Serenity schreef:ik ben niet zo thuis in de geschiedenis van de jodenvervolging, maar ik heb nog nooit een Romeinse keizer een jood als tuinfakkel zien gebruiken.
Nee, maar er zijn wel die andere Romeinse keizers:
Vespanianus die in 70 Jeruzalem verwoest.
Onder keizer Trajanus wordt in 115 een afgodsbeeld op de tempelberg geplaatst (anti-judaisme/antisemitisme).
Keizer Hadrianus verbiedt in 117 de besnijdenis en neemt andere anti-judaistische/antisemitische matregelen.
Keizer Hadrianus slaat in 132 de Joodse opstand neer (600.000 Joden vinden de dood) anderen worden gedeporteerd, onder slavernij gebracht of geëxecuteerd. Meer antisemitische maatregelen worden genomen.
Het is deze keizer die in 135 Eretz Israel "Syria Palaestina" en Jeruzalem "Aelia Capitolina" om zo alles wat Joods is in Israel volledig uit te wissen. In de deels herstelde tempel wordt als anti-judaistische/antisemitische daad, een beeld van Zeus opgericht.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 26 jun 2006 23:16

waarschijnlijk als straf voor de ellenlange onrust en opstandjes en oproer waar de joden om bekend stonden. Het was geen pretje om als Romeins soldaat in Israel, laat staan Jeruzalem (vooral tijdens de grote feestdagen), gestationeerd te zijn.

En je neemt korte metten met terroristen of niet soms?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 27 jun 2006 07:20

Serenity schreef:waarschijnlijk als straf voor de ellenlange onrust en opstandjes en oproer waar de joden om bekend stonden. Het was geen pretje om als Romeins soldaat in Israel, laat staan Jeruzalem (vooral tijdens de grote feestdagen), gestationeerd te zijn.

En je neemt korte metten met terroristen of niet soms?

En een bezettingsmacht laat je weerloos je land bezetten, toch :mrgreen:

Terug naar “Archief”