Het getal 144.000 in Openbaringen 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 20 jun 2006 16:16

Cicero schreef:[De 1000 jaar is ook symbolisch.
Het getal twaalf is een symbolisch getal. Het is niet zo dat het letterlijk genomen moet worden omdat de 12 stammen en 12 apostelen een realiteit zijn, het is veeleer zo dat het symbolische aan 12 steeds op de achtergrond staat van het reële gebruik.
Geen enkel getal in het boek moet je letterlijk opvatten.

Grote getallen uit de oudheid moet je sowieso met een korreltje zout nemen.
1000: Een zeer grote hoeveelheid of duur.
12: 3x4, het harmonische geheel
12 (een harmonisch geheel) x 1000 (een groot aantal) x 12 (het harmonische geheel van de stammen).
Omdat precies 12.000 mensen uit elke stam gestileerd is, staat het je vrij om 144.000 op te vatten als 12 apostelen keer 12 stammen keer 1000: een macro-Israël. Hier is overigens eerder in de discussie al op gewezen.

@Huub

Hier kan ik mij aardig in vinden.

Ik heb 1 kron 25 gelezen maar zie niet echt de link met het getal 144.000.
Ik zie natuurlijk wel dat de aantallen overeenkomen, maar dat dit maakt dat het getal letterlijk moet worden opgevat zie ik niet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 20 jun 2006 21:33

Wullimpie,

Geloof je dan ook niet in 7 letterlijke scheppingsdagen?
Deze hebben niet alleen een letterlijke, maar ook een diepere, symbolische betekenis.
De 40 jaar, dat Israel door de woestijn zwierf, hebben niet alleen een letterlijke, maar ook een symbolische betekenis.
Zo kun je het lijstje van zaken die zowel een letterlijke als een symbolische betekenis hebben, met veel andere zaken aanvullen.

Het is mogelijk dat (sommige van de) getallen in Openbaringen een letterlijke vervulling krijgen. Daarmee wil ik echter niet uitsluiten, dat de getallen ook een symbolische betekenis kunnen hebben. God heeft zoveel dingen laten gebeuren, die niet los van elkaar staan, maar een grote orde, samenhang en betekenis hebben.
Net zoals de offerdiensten in het O.T. een afschaduwing zijn van Christus' Priesterschap, zijn de ordeningen in de tijd van David een afschaduwing van Christus' Koningschap (is nog op komst en is het duizendjarig vrederijk).
De afschaduwing van Christus' Priesterschap heeft concreet vorm gekregen in het leven, lijden en sterven van Christus.
Waarom zou de afschaduwing van Christus' Koningschap dan niet concreet vorm krijgen, zoals ik in mn eerste bericht heb proberen te beschrijven?
(een mooi voorbeeld van de afschaduwing vind ik 1 Kron:27:1: Dit nu zijn de kinderen Israels naar hun getal, de hoofden der vaderen, en de oversten der duizenden en der honderden, met hun ambtlieden, den koning dienende in alle zaken der verdelingen, aangaande en afgaande van maand tot maand in al de maanden des jaars; elke verdeling was vier en twintig duizend)
Zoals je in een van mn eerdere berichten heb kunnen lezen, ben ik van mening dat er bij Christus' komst 288.000 verzegelden zijn. In 1 Kron:27:1 staat dat elke verdeling 2 x 12000= 24000 was. Uit het vervolg blijkt dat er 12 van deze verdelingen zijn. Dus 12 x (2 x 12000) = 144000 x 2 = 288000

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 21 jun 2006 12:16

Ik geloof inderdaad in 7 scheppingsdagen.

Iets anders.
Uit wie bestaan dan volgens jou de 288.000 verzegelden.
Het volk Israel?
De mensen die tot de wederkomst gestorven zijn?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 21 jun 2006 16:54

Heey Wullimpie,

Heb ik al eerder gezegd:
144.000 uit de 12 stammen Israels
en 144.000 die op het moment van schrijven van Openbaringen (ca. jaar 90) nog verzegeld moeten worden tot aan de Wederkomst van Christus

Elders in Openb. komt voor dat 24 ouderlingen op 24 tronen zitten. 12 op de tronen Israels en 12 op de andere tronen. Elke maand zullen er 24 anderen op deze tronen komen. In het duizendjarig Vrederijk zullen in totaal dus 24(tronen) x 12(maanden) x 1000(jaren) = 288.000 heiligen vanaf deze tronen de wereld oordelen! Al deze getallen komen in 1 Kron. 24, 25 en 27 voor en zijn dus een afschaduwing van het duizendjarig Vrederijk.

huub
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor huub » 24 jun 2006 09:02

Heey Peter Mout (en anderen),

Belangrijker dan deze discussie is echter wíe er met de 12 x 12.000 bedoeld worden.
Volgens mij zijn het niet dezelfden als de grote menigte die niemand tellen kan.

Nee, ze staan niet voor niets apart van elkaar vermeld.

Er zijn dus minstens twee verschillen;
afgerond aantal <--> niet te tellen menigte
uit de 12 stammen van Israël <--> uit alle landen en volken, van elke stam en taal

Maar:
Zij het dezelfde als de 144.000 in Openb.14?
Liggen er ook verbanden met andere delen uit de Schrift?

Het zijn niet dezelfde verzegelden als in Openbaring 7:4-8

In Openbaring 14 worden de andere groep van 144000 bedoeld, want
uit Openb. 14:4
Dezen zijn het, die met vrouwen niet bevlekt zijn, want zij zijn maagden; dezen zijn het, die het Lam volgen, waar Het ook heengaat; dezen zijn gekocht uit de mensen, tot eerstelingen Gode en het Lam.
en Jakobus 1:18
Naar Zijn wil heeft Hij ons gebaard door het Woord der waarheid, opdat wij zouden zijn als eerstelingen Zijner schepselen.
blijkt dat hiermee heiligen van het Nieuwe Testament bedoeld worden.
Reeds eerder heb ik gewezen op het feit dat er 2 x 144.000 verzegelden zijn.

Er liggen inderdaad verbanden met andere delen uit de Schrift. Kijk maar

Efeze 4:30: En bedroeft den Heiligen Geest Gods niet, door Welken gij verzegeld zijt tot den dag der verlossing.

Efeze 1:13 In Welken ook gij zijt, nadat gij het woord der waarheid, namelijk het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Welken gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met den Heiligen Geest der belofte;

2 Kor. 1:15 En op dit betrouwen wilde ik te voren tot u komen, opdat gij een tweede genade zoudt hebben;
1e genade:
21 Maar Die ons met u bevestigt in Christus, en Die ons gezalfd heeft, is God;
2e genade:
22 Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven.

De gelijkenis van de wijze en de dwaze maagden verklaar ik als volgt:
De dwaze maagden hebben deel aan de 1e genade, maar zijn (door het bedroeven van de Heilige Geest) vervallen van de 2e genade.
De wijze maagden hebben deel aan zowel 1e als 2e genade.
(Het is goed om te beseffen dat deze gelijkenis in Mattheus 25 in het thema staat van Christus' Wederkomst)
Het hebben van olie staat immers toch ongeveer gelijk aan het hebben van de (verzegeling van de) geest?

1 Kor. 6:2: Weet gij niet, dat de heiligen de wereld oordelen zullen? En indien door u de wereld geoordeeld wordt, zijt gij onwaardig de minste gerechtzaken?
In Openbaring 20:4 kun je meer lezen over wie die heiligen zijn:
En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
Hier zie je weer terugkomen: de 24 tronen, de verzegelden en het duizendjarig Vrederijk, waarin het oordeel zal plaatsvinden.

Geven jullie maar stevige kritiek, want dit zijn dingen die je in de kerk nooit gehoord heb. Ik denk dat het bijbels is, maar laat het weten als jullie het niet bijbels vinden en ook waarom.

hans_is_eigenwijs

Re: Het getal 144.000 in Openbaringen 14

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 26 aug 2006 17:29

Wullimpie schreef:Wordt hier nou bedoelt dat er uiteindelijk maar 144.000 zielen behouden zullen worden?
Dat is wat de Jehovahgetuigen menen, maar neem van mij aan dat het er toch miljoenen zijn. Vergeet daarbij ook niet de inzittenen die in de grote verdrukking zijn gestorven, want die schare zou ontelbaar groot zijn, en dan hen die met Hem op de Olijf(berg) zullen verschijnen.

Terug naar “Archief”