Het enige argument dat telt is wat God zelf in de Bijbel zegt.
en zegt God in de bijbel iets over een drie-eenheid?
Nee. God zegt in de bijbel: "Ik ben EEN". "En de Geest van God voer hem weg". Om je vergelijking te gebruiken van die hand: "Gods hand greep hem vast en zette hem ergens anders neer".
Maar die hand is geen aparte Persoonlijkheid/uiting van YHWH. Het is nogsteeds een, en zelfs niet symbolisch "twee".
Jezus maakt het WEL een twee-eenheid. En die was eerder geaccepteerd door de concilies. Een twee-eenheid. YHWH en de Messias: Jezus. Klinkklaar Oud-Testamentisch. YHWH, de Messias en het volk.
Een twee-eenheid, maar misschien is Jezus niet eens god zelf. Maar nogmaals: wat betreft dat laatste weet ik het niet, dus ik neem ook geen vast standpunt in.
Maar tijdens welke concilie is er een drie-eenheid vastgesteld? En waarom? Was dat niet DE concilie van Constantijn? Constantijn, de aanbidder van de zonnegod? De keizer die het christendom bevorderde in zijn rijk? Nota bene het christendom dat per definitie uitgekotst behoort te worden, afgewezen, in de minderheid? Lees de bijbel er maar op na. In schapenvellen zullen ze rondlopen. Verbrand, doormidden gezaagd. Dat "hoort" bij het christen zijn.
Maar toen werd het christendom ineens "populair" en werd je zo ongeveer geacht te geloven? Ik snap die logica niet helemaal.
En vanaf dat moment overleed het christelijk geloof, en werd het gevangen in tradities...
zomaar wat gedachten.
Het stinkt mijns inziens aan alle kanten. Hoe leefden de eerste apostelen? Wat voor "theologie" hadden zij? Vanaf wanneer zijn de huidige leringen in de wereld? Hoeveel honderden jaren later? 300 jaar?
En er was een reformatie nodig! Goddank is er een reformatie gekomen. En de theologie van de reformatie liegt er niet om. Maar kan het niet zo zijn dat al snel na de reformatie de sleur er weer in kwam en de traditie zich voortzette, en er uiteindelijk niks veranderde?