Wonderlijke genezing en amputaties

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 23 jun 2006 09:37

Marnix schreef:Dan is dat Gods wil.

Het kan ook aan het geloof en het bidden liggen, maar daar moet je mee oppassen, daar gaan sommigen te makkelijk mee om. Geen genezing? Dan geloof je niet goed. Maar daar moet je mee oppassen want God geneest niet iedereen die oprecht gelooft van ziekte.

Hoe zit het dan met deze bijbeltekst?
Jakobus 5 : 15

En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.

ik ben het wel met je eens, maar ik kan deze bijbeltekst dan niet plaatsen, ik hoop dat iemand een verklaring heeft :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 jun 2006 10:49

Dan is het gebed niet met écht, waar, oprecht geloof gebeden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2006 10:54

Raido: kan je dat zeggen? Job in de bijbel werd toch ook geteisterd terwijl hij niets had gedaan. Dat was om hem op de proef te stellen en zijn geloof te sterken.

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 23 jun 2006 10:55

Raido schreef:Dan is het gebed niet met écht, waar, oprecht geloof gebeden.

Maar God verhoort toch ook niet alle échte met oprecht geloof gebeden?
Musica laetitiae comes, medicina dolorum.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jun 2006 10:57

Hij hoort ze wel, maar het antwoord is niet altijd 'ja'.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2006 12:50

Hippieblijhoofd schreef:

Het kan ook aan het geloof en het bidden liggen, maar daar moet je mee oppassen, daar gaan sommigen te makkelijk mee om. Geen genezing? Dan geloof je niet goed. Maar daar moet je mee oppassen want God geneest niet iedereen die oprecht gelooft van ziekte.

En het gebed des geloofs zal den zieke behouden, en de Heere zal hem oprichten, en zo hij zonden gedaan zal hebben, het zal hem vergeven worden.

ik ben het wel met je eens, maar ik kan deze bijbeltekst dan niet plaatsen, ik hoop dat iemand een verklaring heeft :)

Tja, ik vind dat een moeilijke tekst. Maar Paulus zegt bijvoorbeeld dat hij een "doorn in het vlees" heeft, een engel van satan die hem slaat... Hij bad God om hem ervan te verlossen, maar God zei: Mijn genade is je genoeg. Moeilijk om dat met elkaar te rijmen. Wel wordt hier ziek zijn en genezing in één adem genoemd met zonde, belijden van zonden naar elkaar en vergeving... misschien biedt dat aanknopingspunten?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 23 jun 2006 12:54

Interessante tekst in dit verband:
1 Johannes 5 vers 14: Wij kunnen ons vol vertrouwen tot God wenden, in de zekerheid dat hij naar ons luistert als we hem iets vragen dat in overeenstemming is met zijn wil.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2006 13:02

Yep. Ik denk dat je de tekst uit Jakobus in ieder geval niet zo kan uitleggen alsof alle oprechte christenen hooguit van ouderdom zouden kunnen sterven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 jun 2006 17:48

Hippieblijhoofd schreef:

Ik denk dat met de ziekte hier de zonde wordt bedoeld, en met het behoud de vergeving daarvan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 23 jun 2006 18:53

Waarom worden die zonden, die de zieke evt. gedaan heeft, er dan nog speciaal bij genoemd?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 jun 2006 19:19

Sjaan schreef:Waarom worden die zonden, die de zieke evt. gedaan heeft, er dan nog speciaal bij genoemd?

Laat ik het anders zeggen dan, met ziekte wordt bedoeld de zondige staat.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 23 jun 2006 21:42

Ik vind dat eerlijk gezegd wel een beetje vergezocht. Als je onbevangen leest, staat dat er niet.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2006 11:32

Wullimpie schreef:
Sjaan schreef:Waarom worden die zonden, die de zieke evt. gedaan heeft, er dan nog speciaal bij genoemd?

Laat ik het anders zeggen dan, met ziekte wordt bedoeld de zondige staat.

Volgens mij wordt dat niet bedoeld, volgens mij ga je nu een beetje creatief dingen bedenken omdat het anders niet bij je denken aansluit, maar dat lijkt me niet de juiste manier van bijbellezen. De kanttekeningen verwijzen duidelijk naar lichamelijke ziekte, dat zal in de grondtekst ook wel duidelijk zijn.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 24 jun 2006 11:45

Ik denk niet dat je dat in de grondtekst kunt zien, want er bestaat altijd nog beeldspraak. Maar ik vind het wel heel erg bochtenwringerig als je hier 'de ziekte van de zonde' in wilt lezen. Zo kun je heel de Bijbel wel naar je hand zetten!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 24 jun 2006 11:51

Ik heb de Bijbelverklaring van M. Henry er even bijgepakt.

Daar staat het volgende:

Het gebed van de zieke moet voortkomen uit en vergezeld gaan van het levende geloof. Er moet geloof zijn bij degene die bid en voor wie gebeden word. Het belangrijkste waar wij om moeten vragen is vergeving der zonde want zonde is de wortel en de prikkel van de ziekte. Wanneer de zonde vergeven wordt, zullen de wortel en de prikkel genadig weggenomen worden, of anders zullen we zien dat er genade is in de voortduur daarvan.

Terug naar “Archief”