Moderator: Moderafo's
De Drie-eenheid is te ondersteunen met Bijbelteksten, maar er zijn geen Bijbelteksten waar staat 'ik ben drie-enig', wel 'ik ben één'.Lalage schreef:Zijn er bijbelse argumenten voor de drie-eenheid? Ik ben ernaar op zoek, maar kan ze niet vinden. Wie helpt?
that THREE ARE THE ones-witnessING
for there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost and these three are one.
THE spirit AND THE water AND THE BLOOD AND THE THREE INTO THE ONE ARE
And there are three that bear witness in earth, the Spirit, and the water, and the blood: and these three agree in one.
De apostel ziet hier op het water en bloed dat uit de doorstoken zijde van Christus gevloeid is, waarvan Johannes alleen gewag maakt, Joh. 19:34,35; en verhaalt dat weder hier, om te tonen dat daarin een verborgenheid is, namelijk dat van Hem vloeit het water van den Heiligen Geest, waardoor wij gereinigd en wedergeboren worden, en dat door het uitstorten van Zijn bloed aan het kruis ons is verworven de verzoening met God en de vergeving onzer zonden. En daardoor is vervuld hetgeen afgebeeld was door de plechtigheden van het Oude Testament, die meest bestonden in reinigingen met water en bloedstorting der beesten die geofferd werden, zodat dit de zin is: dewijl Christus, gekomen zijnde, al wat door de ceremoniën van het Oude Testament afgebeeld was, inderdaad vervuld heeft, dit dan een klaar bewijs is, dat Hij de ware Messias is.
Let wel dat het hier om dezelfde schrijver (Johannes) gaat, die dit gezien heeft.
Serenity schreef:leuk gevonden, maar IS het ook zo? De kanttekeningen geven een mooie uitleg, maar ik zie het alsnog als typisch Joods. De Messias die zijn volk redt. Het offerlam. Water en bloed.
Nogsteeds niet echt die "Vader" uit de drie-eenheid.
Serenity schreef:Let wel: de concilies kwamen eerst tot het bestaan van een twee-eenheid, namelijk God de Vader en God de Zoon. De Geest "bestond" niet als "derde persoon" maar was "gewoon" YHWH zelf. Natuurlijk is dat een onderdeel van die "eenheid", drie-eenheid. Maar voor mij is ook (ook) gewoon een twee-eenheid. Gods Geest maak ik niet tot een derde persoonlijkheid (om het maar een drie-eenheid te maken zodat we lekker niet "geheel anders" zijn dan de heidense godsdiensten).
Serenity schreef:Heidense godsdiensten hebben een drie-eenheid. Waar komt bij het christendom de drang vandaan om aan de hand van de bijbel toch ook maar zo'n theologie te hanteren???
Klaas schreef:En meestal wordt er dan ook op gewezen dat dat vers naar alle waarschijnlijkheid later is toegevoegd....
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten