Raido schreef:
Een echte bekeerde christen heeft geen problemen met de EOJD..
Dat klopt, want die komen daar niet.
Even serieus: met zo'n uitspraak veroordeel je alle predikanten van je eigen kerkgenootschap. Ik zou dat niet graag voor mijn rekening willen nemen.
Marina schreef:
Wedden dat als een man net als David in onze kerk al huppelend van vreugde naar het H. Avondmaal gaat, zij hem oneerbiedig vinden en hem raar vinden?
Ik geloof niet dat David naar het Avondmaal huppelde.

En met huppelen van zielevreugd is niks mis. Behalve dan als je het doet om jezelf te laten toejuichen of om jezelf daarmee in het middelpunt te plaatsen.
Vonkie schreef:
Enne...Omega, ik vond het stuk in het RD inderdaad heel goed (dat stuk op de Kerken-pagina dan).
Dank, ik zal het doorgeven.
Reform schreef:
Veel christenen....? Misschien bij turbo refo Nederland en wat enclaves in Canada en Amerika, maar daar blijft het ook echt bij.
Zoals ik al zei, niet alleen bij reformatorische, maar ook bij genoeg evangelische christenen. Dat is objectief gezien best veel. Ik kan me haast niet voorstellen dat alle tegenstanders van de EOJD er naast zitten en alle voorstanders gelijk hebben. Vanuit jouw perspectief (en enkele anderen) misschien wel, maar dat is niet normgevend

Nee dat zie je ook niet meteen. Het is een eerste stap. Als je hart aan Jezus geeft is er nog een hele weg te gaan om steeds meer op Jezus te gaan lijken. Stimuleer die jongeren in plaats van ze erop te wijzen dat ze geen vrucht dragen.
Dat is nogal lastig. Ze roepen namelijk steeds dat ze dankzij de Heer vrij zijn van de wet. Dat kunnen ze toch niet hebben van de EOJD?
Dat je de eo-jongerendag niks vindt prima, maar je wil toch niet niet beweren dat de ene beter is dan de ander. De EO-jongerendag heeft zo z'n pros en cons, maar dat heeft Doorn ook.
Hoho, ik zeg niet dat ik de EOJD niks vindt, maar wel dat ik er de nodige bedenkingen bij heb. En dat heb ik namelijk bij Doorn niet. Ik ben steeds onroerd door de puurheid en zuiverheid, zoals de organisatie van de jongerenavonden met Gods Woord probeert om te gaan. En als ik dan een evangelische spreker als b.v. Gerard Grimbergen hoor, dan voel ik me met hem verbonden in Christus, ondanks onze kerkelijke en dogmatische verschillen. Je proeft bij hem de liefde voor de Heere Jezus. Waarmee ik wil aangeven dat kerkmuren mij niets zeggen, maar wel de eerbied en ontzag voor de heiligheid van God. Ik heb dan ook moeite met het populaire taalgebruik van bands en sprekers op de EOJD als het gaat om het Allerheiligste wat er bestaat.
Ik deel de mening dat de manier van eerbiedig zijn wel relatief is. Als je op de fiets bid of op bed het maakt niet uit, God kijk naar je hart en kijkt over 'vormmuren' heen.
Zeker, maar je spreekt wel tegen een Heilig God en niet tegen je buurjongen. Tegen de koningin spreek je ook met twee woorden. Zou je dat tegen de Koning der Koningen dan niet doen?
Raido schreef:
Daar KLAPPEN ze! en zingen ze ONEERBIEDIGE opwekking met KEYBOARD MET DRUM! mijn ouders vinden dat ronduit oneerbiedig.
Laat je ouders mij maar bellen dan

Misschien moet je ze de teksten maar eens voorleggen die gezongen worden. Bovendien is het geen kerkdienst.
Marnix schreef:
Het ging mij om menselijke regeltjes waar jongeren zich tegen hun wil in aan moeten houden omdat men dat nou eenmaal zo gewend is. Dat is heel wat anders dan zonder regels willen leven. Jezus zei ook niet tegen de mensen in Israel: Tja, dat zijn nou eenmaal de regels van de farizeeen en wie zonder regels wil leven, daar zet ik vraagtekens bij.
Jezus verzette zich tegen deze regels omdat ze aantoonbaar in strijd waren met Gods Woord. Als kerkelijke regels aantoonbaar onbijbels zijn, dan dienen ze net zo goed afgeschaft te worden. Maar het probleem is meestal dat sommige personen ze onbijbels vinden vanuit hun eigen perceptie. Dat lijkt me niet de goede benadering.
Ja dat klinkt allemaal wel mooi en is ook wel waar, maar als jongere ervaar je dat niet zo. Ik was vroeger ook blij als ik een keer op mijn broertje mocht oppassen, hoefde ik niet naar de kerk. Daarnaast gaat het in de kerk inderdaad om Gods eer, maar God heeft de kerk wel bedoeld als een fijne plek. Lees maar eens hoe de psalmen schrijven over de tempel bijvoorbeeld Zo is het bedoeld... en zo mag het ook zijn.
Ik was vroeger exact hetzelfde en ik denk dat de meeste jongeren dat wel herkennen. Nu mag ik met "vreugde in het huis des Heeren gaan". Niet omdat er zoveel in de kerk veranderd is (hoewel de ene dominee de andere niet is), maar omdat ik weet dat God daar persoonlijk tot mij (en een ieder) spreekt en Hij daar aanwezig is. En dan prik je door alle vormen en regels heen die je niet aan staan. Probleem is vaak dat we teveel op de uiterlijke vormen of de boodschapper letten en te weinig aandacht hebben voor de boodschap. Misschien heb ik dat met de EOJD ook wel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...