Jantjes schreef:Volgens sommige mensen die hier reageren o.a. Marnix, Optimatus, Daphne, Gerdien B., Raido, mag je niet oordelen en/of regeltjes stellen en zeggen dat voetballen op het niveau zoals thans WK, afkeurenswaardig, zondig en niet pas bij christenen of reformatorisch mensen.
Ik ben niet reformatorisch en jij bent één van die mensen die mij telkenmale in de overtuiging sterkt dat ik nooit reformatorisch à la de Gereformeerde Gemeenten of vergelijkbare kerkgenootschappen zal, wil, moet en kan worden. Op dat punt ben ik je zeer dankbaar dat je mij sterkt in mijn Algemeen Christelijk Geloof. "
Collateral benefits", zal ik maar zeggen.
Paulus schreef in Romeinen 8 o.a.: Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar den Geest.
Wat bedoel hij met: niet naar het ‘vlees’ wandelen?
Dat woord ‘vlees’ betekend, die de begeerlijkheden van deze wereld doen zoals materialisme sport verdwazing of kortom, dingen doen die de mensen doen naar hun eigen begeerlijke wensen van hun zondig hart en deze invullen naar deze begeerlijkheden, alsof er geen inwendige strijdt gestreden zou behoeven te worden tegen deze natuurlijke aangeboren zondig bestaan.
Maar Paulus stelt hen gelijk aan ‘mondchristenen’.
Dit is het tegenovergestelde van Christenen die door een waar geloof met Christus verenigd en verlost zijn overeenkomstig Johannes 15: Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht dragen. Gijlieden zijd nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
Dit zijn regeltjes die Paulus stelt met het woord ‘vlees’.
De citaten die je nu over ons uitstort, zijn Bijbels, maar volstrekt uit hun verband gerukt. Zoals jij ze thans interpreteert, interpreteer je ze op de wijze die de zogenaamde Alles-of-niets-mensen doen - een soort religieus
borderline-syndroom.
Mijn geloof wordt niet verzwakt door het kijken naar twee keer 45 minuten voetbal, ook niet als er drie minuten verlenging bijkomen. Ook heb ik gisteren weer eens lekker getennist; mijn geloof wordt daar niet door verzwakt.
Of wil je nu zeggen dat ik op die momenten niet met God bezig ben?[/quote]
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.