homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Koffie

Berichtdoor Koffie » 19 jun 2006 13:36

Aragorn schreef:Ik vraag me alleen af hoe het mogelijk is als homo getrouwd te zijn met een vrouw en je daar gelukkig mee te voelen. Moet je daar niet toch een beetje bi voor zijn? Hij gaf iig niet aan 'genezen' oid te zijn.

Weet je hoe dat mogelijk is? Precies zoals in het artikel staat doordat zijn vrouw en kinderen achter hem staan, en willen steunen en helpen waar nodig is. Ik ben de dochter van Johan, en weet heel goed hoeveel strijd het hem kost om toch bij zijn gezin te blijven. Maar ik heb er enorm veel respect voor, en ook als hij zijn huwelijk zal verbreken zal ik dat kunnen begrijpen... maar waarom zou je je huwelijk niet in stand houden als dat nog mogelijk is?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jun 2006 13:38

Koffie schreef:
Aragorn schreef:Ik vraag me alleen af hoe het mogelijk is als homo getrouwd te zijn met een vrouw en je daar gelukkig mee te voelen. Moet je daar niet toch een beetje bi voor zijn? Hij gaf iig niet aan 'genezen' oid te zijn.

Weet je hoe dat mogelijk is? Precies zoals in het artikel staat doordat zijn vrouw en kinderen achter hem staan, en willen steunen en helpen waar nodig is. Ik ben de dochter van Johan, en weet heel goed hoeveel strijd het hem kost om toch bij zijn gezin te blijven. Maar ik heb er enorm veel respect voor, en ook als hij zijn huwelijk zal verbreken zal ik dat kunnen begrijpen... maar waarom zou je je huwelijk niet in stand houden als dat nog mogelijk is?

Dit is wel een bijzondere situatie hoor, maar wél fijn dat het op deze manier kan :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2006 13:49

Koffie schreef:

Ja ok, als je eenmaal getrouwd bent en kinderen hebt wel, en daar heb ik zwaar respect voor. :) Maar ik vraag me meer af hoe je er dan ooit toe gekomen kunt zijn te trouwen terwijl je je eigenlijk helemaal niet in fysieke zin aangetrokken voelt tot vrouwen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jun 2006 13:55

Aragorn schreef:
Koffie schreef:

Ja ok, als je eenmaal getrouwd bent en kinderen hebt wel, en daar heb ik zwaar respect voor. :) Maar ik vraag me meer af hoe je er dan ooit toe gekomen kunt zijn te trouwen terwijl je je eigenlijk helemaal niet in fysieke zin aangetrokken voelt tot vrouwen.

Hm, ik heb je vertelt over een man bij ons uit de buurt toch? 25 jaar getrouwd, 3 kinderen..en homofiel. Helaas nu gescheiden. Maar waarom pas na 25 jaar? en idd, waarom überhaubt getrouwd? Misschien vanuit een christelijk oogpunt tóch geprobeerd een zo normaal mogelijk leven te leiden. (Waarmee ik dus niet wil beweren dat je vanuit een christelijk oogpunt niet met iemand van hetzelfde geslacht mag trouwen) Misschien zag hij het wel zo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2006 13:56

Ja, maar vrijgezel blijven is als christen ook geen vreemd iets.. niemand verplicht je om te trouwen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jun 2006 14:01

Nee, dat is ook waar. Maar goed, ik kan me wel voorstellen dat je niet altijd alleen wil, of persoonlijk niet kúnt blijven en dat je dan toch voor een huwelijk kiest. Je kunt tenslotte best van iemand houden..alleen de verliefde gevoelens zijn misschien uitgebleven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2006 14:07

Ja, natuurlijk kan dat, maar dan ook daadwerkelijk seks met iemand hebben.. als je dat kunt vraag ik me af wat je homoseksualiteit dan nog inhoudt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jun 2006 14:11

Aragorn schreef:Ja, natuurlijk kan dat, maar dan ook daadwerkelijk seks met iemand hebben.. als je dat kunt vraag ik me af wat je homoseksualiteit dan nog inhoudt.

Dan lijkt me dat je iig bi-seksueel bent?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 jun 2006 14:12

Duh, dat vroeg ik me dus al af. :P Maargoed, ik ben benieuwd wat deskundigen hierover zeggen dus. :)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 19 jun 2006 14:14

Aragorn schreef:Duh, dat vroeg ik me dus al af. :P Maargoed, ik ben benieuwd wat deskundigen hierover zeggen dus. :)

Muhahaha, dan is het kringetje weer rond 8)

Tevens ben ik ook benieuwd ja :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jun 2006 14:36

Hm, ik heb je vertelt over een man bij ons uit de buurt toch? 25 jaar getrouwd, 3 kinderen..en homofiel. Helaas nu gescheiden. Maar waarom pas na 25 jaar? en idd, waarom überhaubt getrouwd? Misschien vanuit een christelijk oogpunt tóch geprobeerd een zo normaal mogelijk leven te leiden. (Waarmee ik dus niet wil beweren dat je vanuit een christelijk oogpunt niet met iemand van hetzelfde geslacht mag trouwen) Misschien zag hij het wel zo.
In het RD stond afgelopen vrijdag of zaterdag een artikel over een homofilie reformatorische christen die getrouwd was en kinderen had..

Een biseksueel iemand heeft dus zowel heteroseksuele als homoseksuele gevoelens ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 jun 2006 14:45

Over dat artikel ging het net... :wink:
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

meboy

Berichtdoor meboy » 19 jun 2006 16:06

een hele grote diepe buiging; petje af, zowel voor Johan als het RD. Los van de keuzes die hij maakt vind ik het een goed initiatief.

Een mooie reactie ook van zijn dochter; lekker praktisch met een hoop inlevingsvermogen.

Ik ben niet zo'n clubjesmens maar ik denk dat hij veel mensen aanspreekt en ik hoop dat hij voet aan de grond krijgt. Ook hoop ik dat hij zijn organisatie "brede handen" meegeeft en daarmee bedoel ik dat hij open blijft voor de verschillende interpretaties die er binnen de reformatorische kring heersen. Respecteer de open eindjes...

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 19 jun 2006 16:37

meboy schreef: ...... maar ik denk dat hij veel mensen aanspreekt en ik hoop dat hij voet aan de grond krijgt. Ook hoop ik dat hij zijn organisatie "brede handen" meegeeft en daarmee bedoel ik dat hij open blijft voor de verschillende interpretaties die er binnen de reformatorische kring heersen. Respecteer de open eindjes...

Hij heeft inderdaad veel mensen aangesproken. Zowel op z'n eigen site als op dat andere reformatische homoforum heb ik inmiddels al verschillende reacties gelezen van homo-jongeren die er juist gigantisch door in de problemen zijn geraakt.

Ik ben zelf ook lid van refoanders.nl Daarom vond ik het wel zo netjes om, voor dat ik hier zou reageren eerst mijn reactie op dit artikel daar te plaatsen zodat Johan erop kon reageren. Dat heeft hij ook gedaan.

Let wel: Mijn reactie was en is niet bedoeld om Johan af te breken. Ik vind het opzich wel sterk dat hij het heeft aangedurft, alleen had hij zich moeten beperken tot de groep waar hij kennelijk verstand van heeft en dat zijn de gehuwde homo's en lesbo's.

@Koffie,
Fijn dat je je vader steunt, verdere reactie op ons forum.

Mijn eerste reactie op dit artikel is het onderstaande, mocht je de reactie van Johan willen lezen, dan verwijs ik je naar zijn site en forum.
-----
Zo op het eerste gezicht lijkt het een goede zaak dat er vrijdag in het RD een artikel over homo's verscheen. Nu voor de verandering eens een keer geen artikel waarin men niet direct hel en verdoemenis preekt, maar waar een homo zelf aan het woord word gelaten. Ik heb het even snel doorgelezen en hoewel ik het niet overal met Johan eens was overheerste een positief gevoel. Totdat ik zaterdag een telefoontje kreeg van een familielid. “Heb je dat artikel gelezen? Zie je nu wel dat je met jouw standpunt helemaal verkeerd zit! Zie je nu wel dat er ook homo's zijn die God's wil wel volgen?” Ik heb beloofd dat ik het nog eens zou lezen en dan wel zou reageren.

Tja, kennelijk had ik toch wat over het hoofd gezien. Dus m'n pc opgestart (ik heb het RD niet) en nu dan maar eens wat nauwkeuriger lezen. En hoe meer ik mijzelf er in verdiepte des te meer sloeg mijn eerst overwegend positieve houding om. Want het hele artikel ademt weer eens opnieuw de heersende gedachte in de reformatorische kringen: “Je mag het wel zijn, maar je mag het niet doen.”
Ik citeer uit het artikel; “Een gevolg is het gevecht dat veel Bijbelgetrouwe homofielen met zichzelf voeren. Ze voelen wel de aantrekkingskracht tot hetzelfde geslacht, maar weten en ervaren tegelijkertijd dat homoseksuele daden zondig zijn.” Met andere woorden, je bent alleen een Bijbelgetrouwe homo als je ervaart dat je beleving van seksualiteit zondig is. Zonder maar enigszins de mogelijkheid open te houden dat er wellicht ook een andere benadering is, huilt hij met de wolven in het refo-bos mee. Dat kan hij natuurlijk ook makkelijk doen, uitgaande van zijn gehuwde situatie.

Hij maakt duidelijk dat hij een reformatorische stichting heeft opgericht. Niet kiezen voor de reeds bestaande groepen zoals Contrario, CHJC, waar heel wat mensen uit de reformatorische kerken zich prima thuisvoelen. Zelfs geen vereniging Refo Anders, want een meerderheid van de leden zou toch eens kunnen beslissen dat de standpunten van Johan discutabel zijn.Op zijn site wel links naar Holyfemales, COC en zelfs Different. Echter een link naar Christengay ontbreekt. Vreemd, want daar overheerst toch ook het reformatorische gedachtengoed en met 228 gebruikers tov de 87 die Refo Anders telt een groep waar je niet langs kunt kijken. Vreemd dat hij ervoor pleit dat refo-homo's elkaar moeten steunen en naar buiten moeten komen maar dat hij toch z'n eigen club opricht. Ik weet niet goed wat ik ervan moet denken. Het klinkt me net even te autoritair.

Even verderop gaat het over de contactadvertenties op de site. De reporter vraagt angstig of dit nu niet juist de kat op het spek binden is. En refo-nederland houdt de adem in. Zit hier het addertje onder het gras? Maar nee het is niet de bedoeling dat er date's of relaties door ontstaan. “Ik wil onder geen beding homoseksuele relaties goedkeuren!” 'k Kan me voorstellen dat er een zucht van opluchting door de rd-lezers geslaakt werd. Als regelmatige bezoeker van de site viel het mij ook al op dat zinnen als “ik ben niet van plan mijn leven alleen te blijven” die eerst in de advertenties stonden, opeens op miraculeuze wijze verdwenen waren. 'k Vraag mijzelf af op dit op verzoek van de plaatsers is gebeurt of dat een moderator aan het snoeien is geweest omdat anders deze opmerking in het artikel wat in het gevaar zou komen.

Vervolgens krijgen we een lesje zedenleer. Het lichaam is een tempel van de Heilige Geest dus zijn verschillende seksuele uitingen, waaronder anale seks, zelfs voor hetero-koppels verboden. Tja, een leuk statement dat op geen enkele manier word toegelicht. Lijkt me trouwens ook vrij lastig.

Overal laait de discussie over dit artikel op. Op verschillende forums verschijnen er topics over. Daarmee komt het onderwerp homoseksualiteit weer in de openheid. Wat dat betreft vind ik het sterk van Johan dat hij het aangedurfd heeft om met naam en foto in het RD te verschijnen. Maar dan wel alleen om het onderwerp “getrouwd en toch homo” onder de aandacht te brengen. Hoewel dit toch ook weer meerdere kanten heeft. Hoeveel onwetende, door de geldende refo-opvattingen geïndoctrineerde ouders zullen na het lezen hiervan aan hun homoseksuele zoon of dochter het advies geven om toch te trouwen. En hoe zouden die homoseksuele mannen en vrouwen van wie hun hetero-huwelijk, vaak op schrijnende wijze, op een scheiding is uitgelopen zich nu voelen.

Johan pleit voor openheid van de homo's zelf. Op zich natuurlijk een goede zaak, maar hij gaat er gemakshalve wel aan voorbij dat hij dat kan doen vanuit een veilige positie. Onafhankelijk en een gezin dat hem steunt. En natuurlijk past wat hij zegt precies in het straatje van de kerken.

Alles overwegende is mijn positieve gevoel grotendeels verdwenen. Ik twijfel niet aan de goede intenties van Johan, maar het is een gemiste kans om nu ook eens aan die grote boze refo-wereld te laten zien dat er ook refo-homo's zijn die hun geloof niet aan de kant gooien. Die volop in hun reformatorische gemeente willen blijven staan.
Homo's die er zelf voor kiezen om celibatair te blijven, homo's die de mogelijkheid van een relatie niet uitsluiten en homo's die samen met hun partner volmondig kunnen zeggen; “Ik en mijn huis, mijn vriend, mijn levensgezel, mijn man, wij zullen de Heere dienen.

meboy

Berichtdoor meboy » 19 jun 2006 17:28

Ik snap jouw frustratie wel; een deel van je kritiek gaat trouwens over de publicerende en ontvangende kant en is niet aan Johan toe te schrijven.

Het kan vanuit jouw positie niet snel en grondig genoeg gaan. Dat is heel idealistisch. ik ben het deels wel met je eens hoor en daarom nuanceerde ik mijn eigen post al met "los van zijn keuzes". Maar bij mij overheerst het volgende gevoel:

Elke homo die met zijn kop in de krant gaat en peutert aan het taboe verdient alleen al voor die stap een dikke pluim. Het slechtste wat er kan gebeuren is dat we aan elkaars stoelpoten gaan zagen. Overigens zal iedere homo, met wat hij ook beweert een stotrtvloed van kritiek over zich heen krijgen van degenen die zich niet kunnen vinden in zijn standpunten.

Het punt waarin ik je 100% gelijk geef en wat mij verschrikkelijk stoort is dat we te maken hebben met héél dun ijs. De kans is groot dat iedere beweging naar links niet eens de kans krijgt zich te manifesteren in de gebruikelijke reformatorische media. Het mooie aan een blad als koers of de documantaire van de EO vind ik dat zij een platform bieden aan alle stromingen en dan de lezer/kijker dwingen tot een standpunt. Die mogelijkheid wordt aan de gemmiddelde refo ontnomen omdat er in zekere zin voorgecensureerd wordt. Met andere woorden; zou het RD hetzelfde verhaal publiceren als het zou gaan over twee jonge gasten die zoals jij het heel mooi zegt; samen de Heere willen dienen?

De oproep van Johan om openheid zou ik willen steunen; maar, zoals jij eigenlijk ook al zegt, daar moet iets aan vooraf gaan; je moet homo's eerst oproepen tot onafhankelijkheid en tot afhankelijkheid. Homo's moeten leren zélf de zoektocht aan te gaan en zélf te lezen, en zélf leren hun standpunt te bepalen. Daarnaast moeten ze investeren in hun AFhankelijkheid van God, op dat moment is de druk vanuit de refowereld te relativeren. Anders wordt je compleet gek van al het geduw en getrek. Ikzelf zou nooit zonder die twee dingen hebben kunnen staan waar ik nu sta, en dat proef ik ook een beetje bij jouw, ook bij Johan overigens; we zijn op onze manier gelukkig, en dat is al heel wat!

Terug naar “Archief”